Výměnu motorového oleje zvládnete i sami. Měli byste se do ní ale pouštět jen pokud se v motoru aspoň trochu vyznáte, máte kutilského ducha a správné vybavení. Samotný postup výměny není nic složitého, jen některá místa mohou být hůře přístupná, takže vyžadují zručnost. Odměnou vám ale může být i několik tisíc, které ušetříte oproti návštěvě servisu. Jak tedy olej v autě vyměnit?
V první řadě potřebujete nový motorový olej. Jak vybrat ten správný, se dočtete v našem článku Jaký olej do auta vybrat? Důležité je ale také množství – to opět závisí na konkrétním motoru. Některým menším motorům stačí 3 litry maziva, jiné si řeknou o více než 5. Například populární Octavia III 2.0 TDI si při výměně řekne o 4,6 litru. Množství oleje byste měli najít v manuálu vozidla, není tomu tak ale vždy a někdy vás manuál s výměnou rovnou pošle do servisu. Pokud nemáte vyloženě velký motor, 5litrový kanystr by vám měl stačit. Pokud vám olej zbyde, necháte si ho na pravidelné dolévání.
Mezi nejužitečnější vybavení každého domácího kutila patří gola sada. Využijete ji i při výměně motorového oleje.
Kromě motorového oleje budete potřebovat také:
Nový olejový filtr – správný filtr si vyberete u nás v kategorii Olejové filtry pro automobily, kde si kompatibilní filtry vyhledáte přímo podle modelu a motorizace vašeho auta.
Nádobu na vypuštění oleje – hodí se k tomu například starý kanystr, ze kterého nožem odstraníte jednu stranu, čímž vznikene improvizovaná vana. Můžete použít také lavor či speciální vanu, ale pamatujte, že už ji potom na nic jiného než na olej použít nepůjde.
Trychtýř na nalévání nového oleje – pokud jste šikovní, zvládnete to při nejhorším i bez něj. Jistota je ale jistota.
Hever a podpěry – doma pravděpodobně nemáte pořádný zvedák tak jako v servisu. Auto sice zvednete heverem, abyste se ale k olejové výpusti dobře dostali, musíte ho zvednout na obou stranách – právě k tomu potřebujete podpěry. Podpěry jsou zároveň pevnější než hever, takže při práci poskytují větší bezpečí. Pod auto, které je nadzvednuté pouze heverem, byste správně vůbec neměli lehat. Pokud si chcete práci ještě usnadnit a udělat ji bezpečnější, můžete si domů pořídit malé nájezdové rampy, nejde o nic drahého.
Klíč na olejový filtr – některé krytky olejových filtrů lze odmontovat pomocí násuvného šestihranu („ořechu“), na jiné potřebujete speciální klíč na olejový filtr. Šestihrany najdete v každé lépe vybavené gola sadě, která přijde vhod při jakékoliv práci na autě.
Klíč na výpust olejové vany – zpravidla jde také o nástrčný šestihran, takže pokud máte gola sadu, měli byste ho najít tam.
Starý hadr – budete jím utírat místa zašpiněná od oleje, takže si nejlépe připravte staré potrhané triko či něco podobného. Něco, co potom budete moci vyhodit.
Gumové rukavice – bez rukavic se připravte na hodně zašpiněné ruce.
Ochranné brýle – silně doporučujeme, ale jde to i bez nich. S trochou opatrnosti by se vám totiž olej ani nic jiného do blízkosti očí vůbec nemělo dostat. Budete se ale plazit pod autem, a zejména pokud nemáte s výměnou zkušenosti, může se přece jen stát, že vás nějaké kapaliny či nečistoty překvapí a váš zrak ohrozí.
Výměna motorového oleje – jak na to?
Než se do samotné výměny motorového oleje pustíte, přečtěte si celý následující návod a zvažte, zda je výměna ve vašich silách. Náročnost celého procesu není nijak závratná, bude ale záviset na vašich zkušenostech a na modelu auta. U některých vozů je výměna olejového filtru a oleje náročnější než u jiných. Kvůli těmto rozdílům také neexistuje detailní a zcela univerzální návod, můžete ale zkusit zapátrat například na YouTube. Obecné kroky jsou u všech aut v podstatě stejné:
Nechte auto vychladnout – pokud jste zrovna auto používali, nechte ho nejprve vychladnout. Provozní teplota oleje se pohybuje kolem 100 °C, takže pokoušet se měnit zahřátý olej je značně nebezpečné. Vychlazení motoru může trvat i několik hodin. Samozřejmě pokud jedete autem jen velmi krátce (například z garáže na cestu), olej se zahřát nestihne.
Zvedněte auto – zaparkujte na pevném a rovném povrchu, zatáhněte ruční brzdu a zvedněte přední část auta tak vysoko, aby pro vás pod ní bylo dost místa. Na obou stranách auto zajistěte podpěrami.
Odšroubujte víčko olejové nádrže – jinak by kvůli podtlaku v olejové vaně nemohl starý olej vytéct.
Odšroubujte zátku výpusti olejové nádrže – jde o šroub na dně olejové vany. K jeho povolení budete potřebovat násuvný šestihran, na závěr ho ale odšroubujte rukou. Ještě než s povolováním začnete, umístěte pod výpust připravenou nádobu. Olej začne rychle téct hned potom, co šroub odstraníte. Pozor, aby vám nespadl do nádoby. A určitě nezapomeňte na gumové rukavice.
Nechte vytéct starý olej – typicky to bude trvat několik minut. Nic nezkazíte tím, když počkáte třeba i čtvrt hodiny. Ve chvíli, kdy budete zátku šroubovat zpět, by z olejové vany už žádný olej vytékat neměl. V mezičase můžete vyměnit olejový filtr.
Opatrně, abyste se olejem zbytečně nezašpinili.
Najděte olejový filtr – každý model motoru má olejový filtr na trochu jiném místě. Typicky ho najdeme ve spodní části motoru, níže, než jsou umístěny válce. Filtry jsou dvojího typu – u některých vozů se vyměňuje jen vložka, u jiných se mění celý olejový filtr. V obou případech jde ale o válec s průměrem nejčastěji mezi 6 a 8 cm.
Odšroubujte starý olejový filtr – k povolení budete potřebovat násuvný šestihran nebo klíč na olejové filtry (v závislosti na typu filtru). Potom půjde filtr vyšroubovat rukou. Dávejte si pozor abyste se nepolili zbytky oleje ve filtru. Pokud je v krytu filtru ještě vložka, odstraňte ji – zpravidla za ni stačí zatáhnout.
Olej z filtru důkladně vylijte.
Očistěte závit / kryt filtru – z krytu filtru vylijte starý olej a vyčistěte ho. Stačí lehce, můžete k tomu použít univerzální čistič – např. WD-40. Pokud je špinavý i závit filtru, je vhodné očistit i ten – stačí starým hadrem.
Vybalte nový filtr – pokud je váš filtr bez vložky, nemáte tady moc práce. V případě, že jde o filtr s vložkou, vložku nasuňte do krytu na místo, kde byla stará vložka. Také vyměňte gumičku těsnění – měli byste ji najít v balení se samotným filtrem.
Upevněte filtr na místo – předtím je vhodné potřít gumové těsnění trochou motorového oleje. Klasickou WD-40 raději nepoužívejte, na gumová těsnění se nehodí. Filtr namontujte na správné místo. Dotáhněte ho pořádně, ale určitě ne „na krev“. Pokud se filtr utahuje šestihranem a vy máte momentový klíč, nastavte si 20–25 Nm.
Uzavřete výpust olejové vany – zátku zátku namontujete zpět, je také vhodné ji očistit.
Nalijte nový olej – lití oleje přerušujte a kontrolujte hladinu oleje pomocí měrky. Pokud máte trychtýř, použijte ho. Pokud jste měrku ještě nepoužívali, postup je následující – měrku vytáhněte, otřete hadrem, zasuňte zpět až na doraz do olejové nádrže, opět ji vysuňte a odečtěte množství oleje. Na měrce jsou dvě rysky – minimální a maximální hladina. Mezi nimi se musí nacházet skutečná hladina. Pokud je hladina příliš nízká, olej dále dolévejte. Ale pozor, abyste nepřelili.
Olej nejlépe nalévat s trychtýřem, jde to ale i bez něj.
Nechte běžet motor – stačí několik minut. Během toho se podívejte pod auto, zda olej neprotéká zátkou olejové vany. Motor potom vypněte a znovu zkontrolujte hladinu oleje. Pokud je nízká, dolijte olej do optimální hladiny.
Resetujte servisní interval – jde o počet kilometrů do příštího servisu, který odpočítává palubní počítač. Bezprostředně po výměně oleje by měl ukazovat 30 000 km. Postup resetu je bohužel silně závislý na značce a modelu auta, měli byste se proto podívat do manuálu vozidla. Typicky jde o určitou předepsanou sekvenci úkonů – například otočení klíčkem při držení tlačítka na palubní desce.
i
Likvidace starého motorového oleje
Starý olej přelijte z vany do starého kanystru, lahve či jiné nádoby, kterou už nebudete potřebovat. Můžete použít například balení od nového oleje, pokud už jste ho všechen spotřebovali. Nezapomeňte nádobu srozumitelně označit, abyste její obsah rozeznali nejen vy, ale i kdokoliv jiný, kdo na ni nararazí.
Olej ani olejový filtr nepatří do popelnice – obojí je nutné odvézt do sběrného dvora. Ve filtru by přitom ideálně neměl zůstat žádný olej.
Výměna olejů v servisu – kolik stojí a má smysl?
Nejjednodušší a nejpohodlnější je přenechat výměnu oleje mechanikům v servisu. Nebudete se muset špinit ani řešit nákup a likvidaci oleje. Jaká je ale cena výměny oleje v servisu? Zpravidla taková, že může šetřivé typy odradit. Pokud se totiž rozhodnete, že výměnu oleje a filtru zvládnete sami, můžete ušetřit i tisíce. Jakto?
V servisu můžete pravidelnou výměnu oleje s pravidelnou prohlídkou auta.
Výměna oleje – cena
Je jasné, že práce mechanika stojí peníze. Výměna oleje a filtru mu typicky zabere asi hodinu, což vás vyjde na 700 – 1 500 Kč v závislosti na ceníku vašeho servisu. Výměna se ale může prodražit i o víc. Servisy totiž mají ve zvyku dávat na olej vlastní marži, která může cenu ještě vyšroubovat.
Zatímco na internetu můžete koupit kvalitní olej 5W-40 C3 za necelých 250 Kč za litr (např. Castrol Edge, Ravenol VSI), případně i za méně (např. Castrol Magnatec, Shell Helix HX8, VW 5W40 Special D), servis vám může za litr naúčtovat 400, 500 nebo i více korun. Ve výsledku to znamená, že i když byste sami 5L oleje pořídili za 800 – 1 200 Kč, v servisu zaplatíte za stejné množství více než 2 000 Kč, tedy klidně dvojnásobek.
Výrobců a řad motorových olejů máte na výběr nepřeberné množství. Pozitivní ale je, že můžete oleje různých značek oleje libovolně míchat, pokud mají stejnou viskozitu a výkonnostní třídu.
Dále vám servis samozřejmě naúčtuje cenu filtru a někdy také výpustný šroub olejové vany. Dohromady za to ale nedáte více než pár set korun – to jsou ceny podobné jako na internetu.
Celková cena výměny oleje a filtru v servisu tak může bez problémů činit 3 500 Kč včetně práce, případně 2 500 Kč, pokud je servis levný a nemá na oleji vyšší marži. Vedle toho výměna svépomocí vás přijde na 1 000 – 1 600 Kč. Cenu pak určuje především kvalita a množství oleje, po kterém sáhnete. Přesné částky pak samozřejmě závisí také na tom, zda jste vlastníkem malého hatchbacku s litrovým tříválcem nebo SUV s třílitrovým šestiválcem. Chod většího motoru totiž vyžaduje také výrazně více oleje.
i
S vlastním olejem do servisu raději nejezděte
Pokud jste se zhrozili, kolik stoji vymena oleje v servisu, možná vás napadlo, že by šlo ušetřit tak, že si na výměnu přivezete olej vlastní – koupený na internetu nebo třeba na benzince. Pak byste přeci platili jen za práci, přičemž cena oleje by zůstala ve vaší režii. Raději to ale ani nezkoušejte, olej byste totiž totiž mohli kupovat zbytečně.
Servis vás totiž může s vaším vlastním olejem odmítnout. A je to pochopitelné. Do jisté míry totiž nese zodpovědnost za to, čím auto plní. Protože neví, odkud olej pochází, nemůže mít jistotu, že není falešný. V případě poškození motoru by to pro něj představovalo komplikace.
Pokud tedy chcete za každou cenu ušetřit, bude nejlepší olej vyměnit svépomocí, případně u mechanika, s nímž máte přátelské vztahy. Jinak budete muset zkrátka přijmout cenu oleje, kterou vám servis vyfakturuje.
Proč do servisu zamířit i přes vyšší cenu?
I přes tisíce, o které může být dražší ve srovnání s výměnou oleje svépomocí, má návštěva servisu své výhody. Samozřejmě svěřujete auto do rukou profesionála, a i když se servisy liší kvalitou, pokud máte s některým z nich dobré zkušenosti, nebo alespoň pozitivní reference, bude výměna naprosto bezproblémová. Alespoň jednou ročně byste do servisu stejně měli zajet – nechat vyčistit klimatizaci, zkontrolovat i jiné kapaliny než motorový olej, prohlédnout auto kvůli možné korozi či degradujícím dílům a podobně.
Správný interval výměny oleje je typicky 1 rok nebo 15 000 km, takže nechat měnit olej odborníky vám může pomoci udržet rutinu a alespoň jednou ročně servis navštívit. Pokud si ale na výměnu věříte a rádi ušetříte, samozřejmě máte dveře do servisu otevřené, i když si olej měníte sami. Bude-li výměna provedena správně, žádný slušný mechanik vám ji vyčítat nebude.
Nezapomínejte olej pravidelně dolévat
Na dolití oleje do motoru by si měl jednou za čas vzpomenout každý řidič. Během jízdy totiž motory „spotřebovávají“ nejen palivo, ale právě i olej, i když samozřejmě mnohem pomaleji. Nejvyšší úbytek oleje vykazují moderní dieselové motory, to ale neznamená, že jím ostatní motory netrpí. Pro představu – v motoru Škody Octavia III 2.0 TDI ubyde asi 0,5 litru oleje každých 1 000 km. Pravidelné doplňování je tedy velmi důležité.
Jednou za 1 000 km proto olej v motoru zkontrolujte. Pokud jste s autem právě jeli, počkejte 15 minut, aby všechen olej stekl zpět do vany. Postup kontroly:
odmontujte víčko na vrchní straně motoru,
vytáhněte měrku,
očistěte ji,
zasuňte ji zpět až na doraz,
opět ji vytáhněte,
odečtěte aktuální hladinu oleje.
Když měrku podruhé vytáhnete, abyste zkontrolovali aktuální hladinu oleje, uvidíte na ní dvě rysky – minimální a maximální hodnotu. Pokud se skutečná hladina oleje nachází mezi nimi, je vše v pořádku. Je-li však pod ryskou minimální hladiny, je třeba olej dolít. Najednou vždy dolijte zhruba 0,5 litru a znovu hladinu zkontrolujte. Opakujte, dokud není množství oleje optimální.
Motorový olej - 5W-30, syntetický longlife, ACEA C3, VW 504.00 a VW 507.00, BMW Longlife-04, MB 229.51 a MB 229.31, Porsche C30, DE distribuce, objem 5l - 243,80 Kč/1 l
Motorový olej - 10W-40, polosyntetický, API API SP, ACEA A3/B4, VW 505.00 a VW 501.01, MB 229.3, RN 0700 a RN 0710, CZ distribuce, objem 4l - 124,75 Kč/1 l
Motorový olej - 5W-40, syntetický, API SN, ACEA C3, BMW Longlife-04, MB 229.31, Fiat 9.55535-S2, RN 0700 a RN 0710, DE distribuce, objem 5l - 199,80 Kč/1 l
Zkuste naše cookiesMy, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informacíMéně informací
Na našem webu používáme:
Technické cookies
Ty jsou nezbytně nutné pro fungování webu a jeho funkcí, které se rozhodnete využívat. Bez nich by náš web nefungoval, např. by nebylo možné se přihlásit k uživatelskému účtu.
Funkční cookies
Tyto cookies nám umožňují zapamatovat si Vaše základní volby a vylepšují uživatelský komfort. Jde například o zapamatování si jazyka či umožnění zůstat trvale přihlášen.
Cookies sociálních sítí
Tyto cookies nám umožňují komfortně Vás propojit s Vaším profilem na sociálních sítích a například Vám umožnit sdílet produkty a služby s přáteli a rodinou.
Personalizace obsahu
Tyto cookies nám umožní zobrazit Vám obsah a reklamy dle údajů, které jsou o Vás dostupné tak, abychom se co nejlépe strefili do Vašich potřeb. Jde zejména o to, jaký obsah jste si zobrazili, či na jakém zařízení na naše stránky přicházíte.
Nepersonalizovaná reklama
Tyto cookies nám umožňují zobrazovat Vám obecnou reklamu na produkty a služby.
Personalizovaná reklama
Díky těmto cookies Vám my a ?naši partneři? můžeme nabídnout relevantní produkty a služby na míru a to na základě Vašich nákupů, Vašeho chování a Vašich preferencí.
Měření publika
Tyto cookies nám umožňují optimalizovat naše stránky pro Vaše komfortní používání a to na základě toho, jak je používáte. Cílem je zapamatovat si či předpokládat Vaše volby. Jde například o využívání funkcí, jejich umístění, chování na stránce.
Cookies třetích stran
Tyto cookies jsou cookies třetích stran, přičemž Víc se o nich a o našich partnerech můžete dozvědět zde.
Udělením souhlasu se zpracováním cookies budou na Váš přístroj, který k prohlížení webu používáte, nainstalovány výše uvedené cookies (kliknutím na tlačítko "Rozumím" obě kategorie, případně si můžete vybrat jen jednu z kategorií kliknutím na tlačítko "Nastavení"). Technické cookies instalujeme na Vaše zařízení vždy, tedy i bez Vašeho souhlasu, protože bez nich by náš web nefungoval.
Svůj souhlas se zpracováním cookies můžete odvolat. V souvislosti se zpracováním cookies ze strany naší společnosti máte dále práva na: přístup ke cookies, výmaz cookies, úpravu, doplnění a opravu cookies, omezení zpracování a právo podat stížnost k ÚOOÚ. Více o Vašich právech.