S ohledem na nástup nové generace herních konzolí je nutné v nejbližší době vylepšit i herní počítače. Jasnou volbou je výměna grafické karty a přechod na nejnovější architekturu NVIDIA Ampere, na níž staví GeForce RTX řady 30. Podívali jsme se na nové modely od GIGABYTE, které jsou proslulé celou řadou přidaných funkcí. O které jde? A jak vám vylepší herní zážitky?
Grafické karty GeForce RTX 3090, 3080, 3070 a 3060 Ti boří rekordy tím, že nabízí až dvojnásobný výkon a zhruba podobnou účinnost v porovnání s předchozí generací založenou na architektuře Turing. GPU velmi dobře využívají výhod druhé generace NVIDIA RTX tak, aby ty nejlepší AAA hry vypadaly na PC platformě naprosto bombasticky i ve 4K rozlišení.
Skvělý výkon nových GPU GeForce RTX řady 30 a architektury NVIDIA Ampere umožňují nejvyspělejší technologie a více než dvě desetiletí výzkumu a vývoje grafických karet. Podívejte se na klíčové přednosti architektury NVIDIA Ampere.
i
Co je ray-tracing?
Ray-tracing je dlouho očekávaným přelomovým bodem herní grafiky – simuluje totiž fyzikální chování světla, a přináší tak renderování ve filmové kvalitě v reálném čase i do těch vizuálně nejnáročnějších her. V tuto chvíli RTX efekty podporují výhradně grafické karty NVIDIA GeForce RTX.
Další velkou novinkou GeForce RTX jsou posílené dedikované procesory umělé inteligence (tzv. Tensor jádra). Právě ta je klíčem k úspěchu technologie Deep Learning Super Sampling, zkráceně DLSS. Jednoduše řečeno jde o to, že pro co nejvyšší snímkovou frekvenci je grafika počítaná například ve Full HD rozlišení, ale pomocí sofistikovaných výpočetních algoritmů je převedena do 4K rozlišení. To vše v reálném čase a takovým způsobem, aby hráč prakticky nepoznal rozdíl. Samozřejmě zvolené výstupní rozlišení je plně ve vaší režii. Pokud tedy máte Full HD monitor, tak se metodou DLSS počítá v 720p rozlišení, což vám ve výsledku zajistí vysokou snímkovou frekvenci.
Jde však o velký zásah do grafického enginu, který se neobejde bez úzké spolupráce herních vývojářů se společností NVIDIA. Pojďme se na DLLS podívat do větší hloubky.
O necelé dva roky později přichází ke slovu druhá generace technologie vyhlazování DLSS (Deep Learning Super Sampling). Zpětně viděno je nutné uznat, že první generace se nedočkala tak velkého úspěchu. Proto šla NVIDIA trošku do sebe a výrazně na celé technologii zapracovala. Ostatně podívejte se na srovnávací video.
V právě představené druhé generaci technologie DLSS přichází mnoho novinek. Tou klíčovou je fakt, že v původní verzi DLSS bylo nutné trénovat umělou inteligenci pro každou hru zvlášť. To bylo časově i finančně náročné. Oproti tomu DLSS 2.0 poskytuje jednu sdílenou síť umělé inteligence pro všechny hry. To znamená do budoucna citelně rychlejší rozšíření her s podporou této funkce. A navíc okamžité navýšení FPS v kompatibilních hrách.
Také lze v rámci ovládacího panelu měnit kvalitu vykreslování pomocí DLSS. K dispozici budete mít tři kvality obrazu nazvané Kvalita, Rovnováha, Výkon. Tato volba mění samotné interní renderové rozlišení hry, tedy jestli DLSS renderuje například čtvrtinu, nebo polovinu pixelů. S DLSS 2.0 si tak konečně můžete užít klíčové benefity ray tracingu, a to i na nejvyšší nastavení grafiky, aniž by docházelo k masivním propadům snímkové frekvence.
Když nahlédneme trošku pod pokličku celé technologii DLSS 2.0, jde o mimořádně komplikovanou záležitost, na které se podílí tisíce vývojářů, matematiků a vědců po celém světě. Neuronový grafický framework NGX trénuje neuronovou síť pomocí desítek tisíc krásných obrázků s vysokým rozlišením 16K (až 64× více pixelů než Full HD rozlišení), které byly renderovány superpočítačem při velmi nízké snímkové frekvenci. Síť pak na základě znalostí z mnoha a mnoha hodin tréninku dokáže ze vstupních dat s nižším rozlišením konstruovat krásné snímky s vysokým rozlišením. Díky tomu může být vypočítaný obraz často i lepší než nativní.
Faktem zůstává, že i nové DLSS 2.0 musí podporovat samotná hra. Nelze jej nějak externě vynutit přes ovladače pro hry, které jej nepodporují, nebo na starší hry. Musí se tedy angažovat samotní vývojáři jednotlivých her. Nicméně již oznámená podpora oblíbeného herního enginu Unreal Engine 4 dává velké naděje na to, že se bude DLSS 2.0 rozšiřovat rychleji a do více titulů.
Například oblíbená pecka Call of Duty: Black Ops Cold War podporuje nejen ray-tracing, ale i DLSS 2.0. Díky tomu se mohou i starší karty (například RTX 2070 SUPER) dostat v Ultra HD rozlišení nad kýžených 60 FPS. Dle měření společnosti NVIDIA se aktivní DLSS 2.0 postará o zvýšení snímkové frekvence ve 4K rozlišení až o 85 %. K dispozici je ale tato technologie nově i v titulech War Thunder (až o 30 % více výkonu ve 4K), Enlisted (až o 55 % více výkonu ve 4K) a Ready or Not (až o 120 % více výkonu ve 4K).
Pokud budete v bohaté nabídce grafických karet společnosti GIGABYTE hledat opravdu to nejlepší z nejlepšího, naleznete to velmi snadno. Ty nejvýkonnější a nejvybavenější produkty této společnosti na sobě totiž nesou vždy logo hlavy orla s označením AORUS.
A protože ani u grafických karet tomu není jinak, můžeme tak grafiku GIGABYTE AORUS RTX 3080 XTREME 10G v nabídce této společnosti označit za její TOP produkt. Karta nás zaujala svým provedením, protože je opravdu rozměrná. Na délku totiž měří 319 mm a na základní desce vašeho počítače zabere hned 4 rozšiřující sloty. Špičkové chlazení tvoří tři protiběžné a částečně se překrývající ventilátory různého průměru, které jsou uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Přední ventilátor má průměr 95 mm, zbylé dva pak 105 mm. Provozní podmínky jsou tak naprosto skvělé i v zátěži. A výkon? Kromě mnohem dražší GeForce RTX 3090 poráží všechny ostatní karty rozdílem třídy.
Pokud nepotřebujete hrát všechny nejnovější hry ve 4K rozlišení, měl by vás zajímat nejnovější přírůstek v podobě GeForce RTX 3060 Ti. I v případě tohoto levnějšího čipu se GIGABYTE nijak neomezuje a opět nasazuje kartu i v prémiovém provedení AORUS GeForce RTX 3060 Ti MASTER 8G. Po stránce výkonu se můžete těšit na nárůst o krásných 42 % ve QHD rozlišení při srovnání s populární GeForce RTX 2060 SUPER. A to se rozhodně vyplatí!
Možná však máte v plánu si zahrát i na notebooku. I v tom případě vám GIGABYTE dokáže pomoci. K dispozici jsou totiž externí boxy, které se jednoduše připojí přes USB-C konektor s rozhraním Thunderbolt 3. Vybrat si můžete z GIGABYTE AORUS RTX 3080 GAMING BOX nebo GIGABYTE AORUS RTX 3090 GAMING BOX.
Jedině grafické karty NVIDIA GeForce RTX vám zprostředkují maximální vizuální zážitky v nových hrách. Nyní se s technologií DLSS 2.0 nemusíte obávat ani vysokého propadu snímkové frekvence při aktivaci ray-tracingu. Věříme, že již brzy si budete moci vybrat tu pravou s logem značky GIGABYTE.