Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
Výměna nevhodného dárku Výhodné nákupy pro živnostníky

Warhammer 40,000: Dawn of War III dorazila. Stálo čekání za to? (RECENZE)

Zobrazit katalog

Válka… Válka se nikdy nezmění. Tato historická věta se sice váže k úplně jiné hře, ale skvěle se hodí i zde, do světa futuristického Warhammeru 40,000, kde skutečně neexistuje nic jiného. Lidé a xenomorfové v tomto brutálním a nesmlouvavém univerzu umírají po biliónech. Ať už je to za Boha-Imperátora lidí, tajemná božstva Eldarů nebo prostě proto, že se nějaký válečný boss orků rozhodne sehnat do kupy ten největší WAAAGH! a zadupat, rozsekat, urvat a zplundrovat vše, co mu stojí v cestě. Důvod může být sebemalichernější, ale můžete si být jistí, že řezničina, která pak nastane, bývá obvykle biblická. A ne jinak tomu bude i v Dawn of War III.



• Žánr: RTS • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Relic Entertainment • Vydavatel: Sega • Platformy a Datum vydání: PC (27. dubna 2017) • Homepage: dawnofwar.com • Čeština: Ano (oficiální)



Dawn of War III a ohlédnutí za sérií Dawn of War

• Recenze: 9. 5. 2017 • Autor: Jiří Fait

Jak už jsme v úvodu napověděli, v Dawn of War III hrajete za tři znesvářené strany. Tady vsadili Relic Entertaiment na klasiku. Vesmírní mariňáci z kapituly Blood Ravens, Orkové a Eldaři. Hned zde zaznamenáte první větší změnu ve vedení kampaně, a proto by nebylo na škodu se v tomto místě trochu poohlédnout do minulosti.

V první instalaci Dawn of War jste se ujali velení Blood Ravens v čele s jejich vůdcem Gabrielem Angelosem. Byla to vcelku lineární jízda skrze hordu xenomorfů, heretiků a démonů, kde hráli počty hlavní roli a bojiště často zůstávala posetá stovkami zelených a rudých mrtvol. Dawn of War II pak učinilo obrat o 180 stupňů a vsadilo na taktiku a RPG prvky.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; Gabriel Angelos and Space Marines

V Dawn of War II byli mariňáci zpět v malých, za to ale unikátních a zajímavých jednotkách a každá se tvářila téměř jako šampión a měla svého vlastního protagonistu. Své bitvami zocelené bojovníky jste mohli před každou výpravou vyzbrojit různorodým vybavením a vylepšovali jste je, pokud jste získali dostatečný počet zkušeností. Potyčky pak sice nepřipomínaly změť masa vhozeného do opravdu obrovského mlýnku, na druhou stranu však byly ale příjemně tuhé a tak nějak více osobní.

Veteráni série Dawn of War jistě vzpomenou na dynamickou hudbu, která přidávala na intenzitě v návaznosti na tom, jestli se do sebe právě pouštěly sekáčky a těžké boltery nebo byl klid po pěšině. Brutální, ale nádherné animace, kdy například váš Dreadnought popadl vřeštícího orka a trochu mu plamenometem připálil kukuč, než tu bublající zelenou hmotu odhodil daleko za horizont a v neposlední řadě také chytlavou a nelineární kampaň, kde jste cestovali z planety na planetu v závislosti na tom, kde vás bylo třeba nebo kde se zrovna vyrojila horda naštvaných vetřelců, která hrozila, že uvrhne celý prostor do chaosu.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; bitva mezi Eldary a vesmírnými mariňáky

U Dawn of War III by se dalo říct, že se tvůrci snaží tyto dva různé přístupy kombinovat. Znovu se vracejí k masám jednotek na poli a také dávají velký důraz na aktivní schopnosti jednotek a hrdinů. Navíc je kampaň řetězově pospojována každou stranou konfliktu. To znamená, že jednu misi budete procházet coby vesmírní mariňáci, druhá vás pak třeba vrhne do kožených kalhot orčích chlapců a v další si vyzkoušíte styl hry Eldarů. Osudy všech tří stran se točí kolem strašlivé zbraně známé jako Khainovo kopí a každá frakce v kampani sehraje nějakou roli, která se k artefaktu váže.

Ovšem neexistence postupu vašich hrdinů (jako třeba nové schopnosti a nové předměty) dost zamrzí. Tohle všechno by se ale pořád tvářilo hezky a růžově, jen kdybychom neměli při hraní kampaně Dawn of War 3 pocit, že je to v podstatě táhlý tutoriál k multiplayeru. Zhruba 17 misí na nás působilo ploše a šlo až moc cítit, jak se autoři snažili hráče spíše připravit na online klání, než jej chytit příběhem. Nečekejte žádné krásné CGI filmečky a la Blizzard a už vůbec ne příběh, který budete chtít dotáhnout do konce za jeden večer.

i Mrkněte na náš nový Herní magazín!

WAAAGH!, Craftworld, Imperátor a jak si spolu „hrají“

Tím ovšem nechceme říct, že by Dawn of War III byla špatná hra. Pořád je to solidní strategie, na kterou se (ve většině případů) hezky kouká. Zvukové efekty a animace povedeně vykreslují syrovost války, jež na vašich monitorech rozpoutáte (jen moc nezoomujte, jinak byste občas mohli být překvapení jistou rozplizlostí). Jednotky jsou pro každou stranu různorodé a každá frakce má navíc možnost povolat do bitvy své elitní jednotky – impozantní obří stroje/bytosti, které ve správných situacích dokáží vychýlit jazýček vah ve váš prospěch.

Jsou to obzvláště Imperial knights vesmírných mariňáků, Gorkanauti Orků a Wraithlordi Eldarů. Tyto a jiné speciální jednotky budete mít k dispozici, jakmile získáte dostatečný počet „elite points“, které se vám časem postupně generují. Nebo je také můžete obdržet zabráním strategických pozic. Ony pozice dobýváte podobně jako v předešlých hrách Relicu Company of Heroes nebo v již zmiňovaném Dawn of War I a II a fungují také coby zdroj surovin.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; Imperial knight Warhammer 40,000: Dawn of War III; Gorkanaut

Vrátila se zde výstavba základen, kde z orbitu (nebo warpu) povoláváte na bojiště nové jednotky nebo samotné budovy. Novinkou ve světě Warhammeru 40,000: Dawn of War III je také systém „doktrín“, které si vybíráte na začátku každého online klání. Přidávají různé pasivní i aktivní schopnosti. Každá frakce pak vylepšuje své individuální jednotky jinak. Například Orkové mají svůj technologický strom známý jako WAAAGH!, v němž získáváte body bojem, kdežto třeba mariňáci si vylepšení kupují za body ze zabraných strategických pozic. Orkové jsou také unikátní v tom, že jedinou možností, jak vylepšit novou jednotku, je zabírání kořisti – to znamená, že ten šrot ze zničeného tanku, co se válí na poli, jsou pro orkskou jednotku, která jej sebere, nové okované trencle a vylepšený kulomet.

Jako každá správná strategie, tak i Dawn of War vyžaduje pečlivé plánování, údržbu vaší základny, mikromanagement jednotek a hrdinů zároveň a celkový přehled o bojišti. K onomu přehledu se váží další kaňky na kráse. Nevzhledný user interface je jedna z nich. Při některých příležitostech se třeba elitní jednotky „neodznačí“, pokud kliknete mimo ně, ikonky jednotek v dolní liště často působí jako nepřehledná změť barevných cákanců. Někdy je vřava na bojišti tak chaotická, že se vám při pokusu to vše ukočírovat kroutí i tkaničky u bot.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; základna orků

Možnost krytí (cover) byla z Dawn of War III také odebrána. Můžete se sice ukrýt v křovinách (což může působit dost komicky, když se takový opancéřovaný mariňák nebo obří Dreadnought krčí ve vysoké trávě) či zabrat místa na mapě, které se pak v určitý kryt změní. Ale hlavní obranou zůstává především rozprostřít jednotky a neshromažďovat je v jednom obřím davu, který se může vzápětí změnit v krvavý chuchvalec po zásahu zbraní či schopností s hromadným efektem. Takže už žádné rychlé úprky do kráteru po explozi rakety nebo krytí jednotek za zničeným tankem.

Multiplayer – Dawn of Moba III

Něco málo jsme již z multiplayeru Dawn of War 3 nakousli, ale je třeba uvést určité věci na pravou míru. Zvláštní je, že doteď multiplayer nabízí pouze jediný mód, který jakoby z oka vypadl Dotě nebo League of Legends – zničit generátory štítů, pak velký kanón a nakonec core (srdce nepřátelské základny).

Warhammer 40,000: Dawn of War III; Eldaři a vesmírní mariňáci

K dispozici je jen hrstka map a pryč je vynikající Last Stand z minulého dílu, chybí kooperace a klasický deathmatch. Už jen to, že základní klávesové zkratky hrdinů jsou „ďábelsky lstivě“ nastavené na QWER, něčemu napovídá. Jakoby se vývojáři nechali zlákat úspěchem oněch výše zmíněných her a snažili si pro sebe urvat taky kus a úplně vypustili to, co dělalo Dawn of War skvělým: krvavé bitvy na různorodých mapách, široká škála animací poprav nebohých mariňáků, zelenokožců a jiné vesmírné havěti, systém krytí a určitý faktor náhody, který tak skvělé funguje v Dawn of War 2 nebo Company of Heroes. Místo toho zde máme jakýsi mix Moby a klasické strategie.

i Mohlo by vás zajímat
Sudden Strike 4, klasika v líbivém kabátci (RECENZE)
Je The Legend of Zelda nejlepší hra všech dob?
Horizon Zero Dawn, vychází hra roku pro PS4?
Právě vychází Pokémon Sun a Moon

Vyzdvihnout na Dawn of War 3 pak akorát můžeme již zmiňovaný systém doktrín. Každá z nich má jinou strategickou přednost, nové pasivní a aktivní schopnosti (ať už globální, či přímo pro určité jednotky) a pak samozřejmě elitní jednotky, na které je při akci radost pohledět. Ale to je tak vše, dámy a pánové. Jsme si jistí, že obsah bude postupně přibývat, jenže momentálně to vše působí jako dost nemastný a neslaný vesmírný odvar.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; Fire prism

A jak to tedy bude s Dawn of War III dál?

Hra je dle nás ve fázi zkoušky. Čeká, jak na ni lidi zareagují, ohmatají a zvyknou si či nezvyknou na jiný styl a hlavně jakou komunitu kolem sebe vytvoří. Už teď bychom si ale dovolili tvrdit, že kromě zarytých fandů Warhammeru 40,000 a několika nových hráčů to nebude nijak slavné. Dawn of War však i přesto dělá několik věcí obstojně. Jeho jádrem je stále výborná rts, která když roztočí svá ozubená válečná kola, tak funguje jako dobře promazaný stroj a každý milovník strategie a taktiky si v takových situacích přijde na své. Škoda jen té slabší kampaně a ochuzeného multiplayeru.

Nevíme, jestli významně pozvednout obočí na vydavatele (SEGA) nebo vývojáře z Relic Entertaiment v této nevyřčené otázce – kdo z nich urputně trval na tak zásadním překopání struktury hry. Ještě je zde naděje v datadiscích, které se nepochybně chystají. Když vzpomeneme vynikající expanze pro první Dawn of War, jako byl Winter Assault, Dark Crusade a Soulstorm, tak by nemuselo být tak zle. Jen aby SEGA nepropadla hamižnosti a nerozkrájela obsah na nové elitní jednotky, doktríny a mapy v podobě stažitelného obsahu za nekřesťanský peníz.

Dawn of War III není žádná revoluce, ze které byste si kecli na zadek, na druhou stranu to je stále dobrá hra i přes všechny své neduhy. Pokud jste skalními fanoušky světa Warhammeru 40,000 nebo pravicový stratég, můžeme hru doporučit. Vás ostatní odkážeme na jiné tituly – voníl-li vám spíše tematika druhé světové války, podívejte se na naši recenzi Sudden Strike 4. Pokud se vám naopak univerzum Warhammeru zamlouvá, jen tu číslovku 40,000 tam mít nemusíte, zkuste sérii Total War. V recenzi Total War: Warhammer – Norsca jsme si posvítili na zatím poslední velké DLC rozšiřující tuto veleúspěšnou kombinaci realtime a tahové strategie. Dawn of War III vyšel exkluzivně pro PC.


Závěrečné hodnocení Warhammer 40,000: Dawn of War III





Hodnocení 70 % Alza.cz

Hlavní parametry

Hratelnost

65 %

Audiovizuální zpracování

75 %

Znovuhratelnost

80 %

Warhammer 40,000: Dawn of War 3: obal

Klady

  • Výborný soundtrack a ozvučení
  • Různorodost jednotek
  • Doktríny
  • Orkz Boyz

Zápory

  • Slabý singleplayer
  • Osekaný multiplayer
  • Pouze tři rasy
  • Křečovité UI
  • Slabší grafika



Warhammer 40,000: Dawn of War III DIGITAL
Hra na PC - elektronická licence, klíč pro Steam, žánr: akční a strategie Steam

785,- bez DPH 649,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE001269
Warhammer 40,000: Dawn of War II Grand Master Collection
Hra na PC - elektronická licence, klíč pro Steam, žánr: akční a strategie

1 799,- bez DPH 1 487,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE000778
Warhammer 40,000: Dawn of War - Game of the Year Edition
Hra na PC - elektronická licence, klíč pro Steam, žánr: akční a strategie

349,- bez DPH 288,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE000412
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB24
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi