Všechny dárky jako na dlani Projektory Vankyo

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr (RECENZE) – Akční RPG z dystopického světa

Fenomén ponurého gotického světa Warhammer 40,000 zmítá světem nadšených sci-fi fanoušků už nějaký pátek. Jeho oblíbenost se promítá do nespočtu příběhů v knižní podobě, ale také do desítek videoherních titulů, jež jsme měli možnost hrát. Maďarské nezávislé studio NeocoreGames se přidalo k řadě odvážlivců a pustili se do počítačového zpracování temné budoucnosti. Využilo svých zkušeností s akčními RPG (Van Helsing) a vytvořilo svou vizi ze života císařského inkvizitora. Pojďte s námi a naší recenzí prozkoumat Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr který je již vydaný na PC a později se podívá také na konzole.

• Žánr: Akční RPG • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: NeocoreGames • Vydavatel: NeocoreGames • Datum vydání a Platformy: PC (5. června 2018), PS4, Xbox One (23. srpna 2018) • Homepage: neocoregames.com/en/games/warhammer-40k-inquisitor-martyr • Čeština: Ne

Obsah recenze Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr (PC)

1. Ztracená loď Martyr v hlavní roli
  2. Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr působí jako šedá myška v duhovém plášti
  3. Inquisitor – Martyr přináší detailní tvorbu postavy
  4. Proč dobré mechaniky nestačí?
  5. Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr představuje oříšek v hodnocení
  6. Recenze Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr PC

Ztracená loď Martyr v hlavní roli

• Recenze: 6. 7. 2018 • Autor: Jakub Němec

Inkvizitoři nejsou mezi lidmi univerza Warhammeru 40k moc oblíbení. Bojují sice za Nesmrtelného Císaře, ale také se starají o neposkvrněnost vojska, aby se v řadách poddaných nejmocnějšího vládce nešířil vliv nepřítele. Označení „nakažený Chaosem“ je rozsudkem smrti pro každého, na koho inkvizitoři ukáží, takže není divu, že s nimi jen málokdo spolupracuje rád. V naší cestě po Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr se vžijeme do kůže jednoho z propagátorů řádu a doprovodíme jej na jeho cestě za tajemnou lodí Martyr, v jejímž nitru se ukrývá pradávné tajemství, které může narušit rovnováhu konfliktu lidí proti Chaosu.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; screenshot: v plné zbroji

Inkvizitoři ve Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr disponují tou nejmodernější výbavou a tělními implantáty.

Pro fanoušky Warhammeru 40,000 se bude jednat o zajímavou možnost, jak rozšířit už tak objemný kánon. V rámci celého univerza se sice jedná o pouhou epizodu, ale množství materiálu, který si v jednotlivých misích můžete přečíst, bude pro pošetilce hltající každou zmínku o nekonečném konfliktu zlatým dolem. V inkvizitorském brnění budeme totiž hledat důkazy o zrádcích v řadách mariňáků, pátrat po stopách odvážného inkvizitora Klosterheima nebo určovat původ neznámé zbraně v nitru Martyru. V hlavním příběhu nakonec strávíte okolo dvacítky hodin, hodně totiž bude záležet na tom, jak se necháte zlákat vedlejšími úkoly, globálními událostmi a dalšími svody.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr působí jako šedá myška v duhovém plášti

Již z naznačení výše se může počin NeocoreGames zdát jako velmi obsáhlý titul a zřejmě by toto tvrzení nebylo ani daleko od pravdy. Jenže z pohledu tradičního hráče akčních RPG namlsaného Diablem a Sacred je Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr přehlídkou generičnosti. Z paluby svého domovského vesmírného plavidla se můžete vydávat plnit příběhovou kampaň, odskočit si do dalších planetárních soustav řešit problémy zadané inkvizitorskou radou Svatého řádu, bojovat v arénách proti živým hráčům nebo hledat pomocí magických tarotů Uthera Tiberia planety, na nichž najdete kýžené vybavení pro svého avatara. V tom by problém nebyl, kdyby všechny tyto činnosti nebyly téměř zcela zaměnitelné.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr gameplay: postavy Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; gameplay: Utherovi taroty Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; gameplay: chaos

Obrázek 1: Trojice povolání ve Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr má ještě své podtřídy.  Obrázek 2: Pomocí magických Utherových karet můžete cestovat po celé galaxii a hledat vzácnou výbavu. Obrázek 3: Během vašich výprav univerzem Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr narazíte na lokace pohlcené Chaosem.

Během každého výsadku na planetu či invaze na kosmickou loď totiž plníte ty samé úkoly – zabít démona/velitele vzbouřenců/jinou odstraněníhodnou bytost, hledáte informace, ochraňujete terminály nebo pomáháte imperiálním jednotkám proti Chaosu. Občas se sice vyskytne zajímavější quest, ale to je spíše výjimkou. Jednotlivé výpravy za splněním zadaného úkolu trvají zhruba deset až patnáct minut na základě zvolené obtížnosti. Právě rostoucí náročnost nabízí alespoň částečnou výzvu, kvůli které se vyplatí k Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr vracet.

Martyr přináší detailní tvorbu postavy

Přitom z podstaty věci nepředvedlo studio NeocoreGames vůbec špatnou práci, v níž navazují na svou sérii The Incredible Adventures of Van Helsing. K dispozici máte základní tři charaktery – psyker je svou typologií mág ovládající technologické skvosty lidské armády, ženský assassin je tradiční rogue charakter schopný bryskně uhýbat a crusader zastupuje hrubou sílu. Každou postavu máte možnost specializovat na boj z blízka, z dálky a kombinované zaměření. Já jsem si ve Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr nejvíce oblíbili křižáka s mečem a štítem (hodně se blíží barbarovi z Diabla 3, nešlo odolat).

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; screenshot: hrdinové

Tři základní charaktery reprezentující klasické členění platné pro fantasy, i sci-fi univerza: hbitý zabiják, těžkotonážní bojovník a sofistikovaný mág (pardon, psyker).

Navržená devítka hrdinů slibuje odlišné typy boje, které ještě více specifikuje zvolená výbava, již můžete nakoupit či najít během svých výprav. Už volba zbraně významně určuje, jak se budete pohybovat po bojišti, protože se liší speciálními údery dvouruční čepele, dvěma meči či štítem, pokud se jej rozhodnete nést. To raději ani nemluvím o široké škále všech variací chladných zbraní, z nichž u mě jasně vede čepel tvořená motorovou pilou.

Kontaktní souboje můžete volně prokládat útoky plazmovými kanóny z dálky. Podle způsobu masakrování nepřátel budete volit také některé z mnoha brnění, oční implantáty či další vymoženosti opět přinášející lákavé výhody proti nepřátelským hordám, které se na vás bude v Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr řítit.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr gameplay: vývoj postavy Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; gameplay: skilly Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; gameplay: crafting

Obrázek 1: U svého hrdiny ve Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr můžete sledovat vývoj do posledního detailu.  Obrázek 2: Dovednosti charakteru se otevírají postupným plněním výzev, ale jsou poté přístupné pro všechny postavy. Obrázek 3: Po bojištích Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr se válí mnoho vzácného materiálu, který využijete při výrobě vlastní zbroje u robotího technika.

Sami přijdete na skutečnost, že v kontaktních soubojích se vyplatí používat energetický štít, zatímco odstřelovači potřebují omračovací granáty, aby se mohli přesouvat mezi jednotlivými kryty na bojišti. Snad se nezděsíte, když ještě poznamenám, že u své postavy přidělujete zkušenostní body do zvolených vývojových větví otevírajících se plněním kvót rozsekaných nepřátel, rozhodujete o morálce inkvizitora pomocí příběhových voleb a přemítáte nad další hromadou jiných ukazatelů své postavy. Troufneme si tvrdit, že bychom po několika hodinách hraní Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr nenašli na celém světě dvě úplně stejné postavy, což někoho potěší, ale nerozhodné jedince rozhodně vystraší.

Proč dobré mechaniky nestačí?

To je zřejmě otázka, nad níž se pozastaví každý fanoušek světa Warhammer 40k, novinář i obyčejný hráč. Proč si dali vývojáři tolik práce s vývojem postavy, který je svou komplexností ubíjející, když ji můžete využít jen v neustále se opakujících misích. Ač je prostředí, v němž se pohybujete, vymodelované velmi pěkně a drží se doslova jako klíště gotického pojetí Warhammer 40,000, což jen umocňuje majestátnost obrovských lodí, časem se okouká. Stejnou výtku bychom mohli vznést také směrem k jednotlivým planetám či městským bojištím. Navíc vás občas potrápí propady textur či jejich úplné vyskočení, což podstatně narušuje atmosféru.

Podobný problém mám i se složením nepřátel – zástupci Chaosu a rebelujících mariňáků mají ve svých řadách slabší kusy soustřeďující se spíše na počet než na sílu jednotlivce, středně náročné velitele a samozřejmě legendární válečníky obklopené nohsledy, jejichž likvidace vám dá opravdu zabrat. Nakonec zjistíte, že se potrava vašich zbraní začne postupně opakovat, takže budete rádi, že se silnějším arsenálem proměníte bojiště v gejzíry krve a slizu. Opravdu se totiž nebojíme označit Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr za gore záležitost, která si i v izometrickém pohledu zaslouží ratingové označení 18+.

Audiovizuální provedení tedy trpí stejnou vadou jako hratelnost. Zpočátku nadchne a divíte se, jestli se většina recenzentů nezbláznila, když udělují jen nadprůměrná hodnocení. Ale po pár hodinách nedočkavě čekáte, s čím novým grafici Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr vyrukují a ono stále nic nepřichází. Je pravdou, že vás poté potěší každý nový nepřítel, mírně odlišná lokace, ale co z toho, když zde zase plníte několikrát recyklovaný úkol. My jsme nakonec kvůli zvýšení upadající pozornosti vypnuli monumentální instrumentální melodie a nahradili je svižným metalcorem (kupodivu to k sobě skvěle jde).

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr gameplay: bossové Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; gameplay: přesila Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; gameplay: roboti

Obrázek 1: Střety proti bossům jsou v Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr vždy napínavé a dostatečně krvavé. Obrázek 2: Nepřátelé jsou ve Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr vždy v početní převaze, takže máte pořád co porcovat. Obrázek 3: Pro větší intenzitu si můžete přiblížit kameru přímo do víru dění, avšak na úkor přehlednosti.

Hodnotit Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr je oříšek

Pomalu, ale jistě se blížíme k bodu, na nějž většina čtenářů v recenzích čeká – k finálnímu verdiktu. A musím se přiznat, že spravedlivě posoudit Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr není lehká práce. Z počátku jsem byl nadšený z velkého množství možností, variability vývoje postavy, megalomanského důrazu na šíři arsenálu, výroby předmětů a dalších vedlejších aktivit. S nahranými hodinami však můj entuziasmus klesal a po deseti hodinách jsem se přistihl, že titul dohrávám pouze z povinnosti, aby mohl vzniknout tento text. Tím však nechceme říci, že dílo studia NeocoreGames je vyloženě špatné.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr gameplay: solární systém Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; gameplay: architektura Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; gameplay: plameny

Obrázek 1: Cestování světem Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr je radost. Každý solární systém má svou unikátní atmosféru, která se však do samotných lokací přenáší jen minimálně. Obrázek 2: Důraz na temnou gotickou atmosféru pocítíte ve Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr na každém kroku. Obrázek 3: Grafici se vyřádili na všech efektech během bojové vřavy, především oheň působí opravdu dobře.

Pro příznivce Warhammer 40k totiž může jít o velmi výživný a očekávaný titul. Odhalení postupů inkvizitorů, morální volby, jež se s jejich prací nutně váží a možnost navštěvovat různé planetární systémy, na nichž mohou řešit místní problémy, jsou velkým lákadlem, které může v očích fanouška překonat i soustavnou recyklaci úkolů. A pokud se ovládnou a budou si Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr dávkovat po kratších úsecích, může je velmi kvalitně zabavit. Této skutečnosti nahrává pečlivé zpracování kánonu, design prostředí a krvavá dynamická akce. Další možností je najít podobně nadšené bojovníky proti herezi a kosit nájezdníky Chaosu v kooperaci.

Z našeho pohledu se totiž recenzovaný titul rozhodně nehodí na soustředěné hraní kvůli příběhu. Ten je stejně zavalen velkým množstvím klišé a určitě není pro obyčejného příznivce akčních RPG takovým lákadlem, aby se mu jeho pobyt na vesmírné lodi Martyr vyplatil. Ceníme si však komplexního systému vývoje postavy, což vyzdvihuje Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr do mírně nadprůměrných vod. Námi recenzovaná verze na PC se již dočkala několika updatů a globálních událostí, takže vývojáři nad svým dílem nezlomili hůl. Uvidíme, jak se bude jejich titulu dařit na konzolích.

Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr; screenshot: soustředění

Inkvizitor možná může přivří oči nad chybami titulu Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr, ale my to neuděláme.

Recenze Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr: závěrečné hodnocení