Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká
Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky v Děčíně, Kladně a Frýdku-Místku. Stále však můžete nakupovat bezpečně a pohodlně online.
Alzabox Vánoce HP, média Home Office
Zobrazit katalog

Zaostřeno na
kvalitní fotky

Pořídíte lepší fotku mobilem, nebo digitálním fotoaparátem? To je otázka, kterou si klade velké množství našich zákazníků. My jsme našli odpověď!

Zjistit víc

Koupit fotoaparát, nebo telefon?

Nespornou výhodou mobilního telefonu je, že ho máte neustále po ruce a kdykoliv můžete cvaknout skvělou momentku. Neobětujete ale s telefonem kvalitu na úkor kvantity? Dokáže foťák v mobilním telefonu při stále se zlepšujících technologiích plně nahradit digitální fotoaparát? Udělali jsme test, do kterého jsme pozvali výrobce nejprodávanějších fotoaparátů na trhu a proti nim jsme postavili Samsung S20 a iPhone 11.

Alza.cz - Nikon Alza.cz - canon Alza.cz - sony Alza.cz - olympus Alza.cz - Fujifilm

Jak jsme testovali?

Pořizovací cena foťáků i mobilních telefonů je vyrovnaná od 20 do 30 tisíc korun a fotografie jsme rozdělili do 5 témat.

Noční město

X
Olympus PEN E-PL10
Alza.cz - Noční město Olympus PEN E-PL10
ISO 200, f/5.6, 1 s, foceno na stativu
Apple iPhone 11
Alza.cz - Noční město Apple iPhone 11
noční režim (ISO 800, f/1.8, 1/20 s), foceno na stativu
Koupit

Olympus PEN E-PL10 (14–42 mm f/3,5–5,6) / noční město

Noční fotografie se podstatně liší od běžného focení ve dne. Hlavní rozdíl spočívá v dlouhém expozičním čase, který může v určitých případech trvat i několik desítek sekund. Vždy záleží na tom, co a za jakých světelných podmínek fotíte. Díky tomu, že zůstane závěrka otevřená déle, může senzor světlo zachycovat delší dobu, a v důsledku ho zachytit více. Množství světla, z něhož fotoaparát vytvoří snímek, je silně závislé také na velikosti senzoru (resp. velikosti světlocitlivých bodů). A v tuto chvíli je výhoda bezzrcadlovek patrná – jejich senzory jsou násobně větší než senzory mobilních telefonů, což se promítá i do kvality fotek.

Práce s dlouhým expozičním časem vyžaduje speciální metody focení. Fotografie pořizovaná tímto způsobem je velmi náchylná k rozmazání. Aby senzor zachytil ostrý snímek, musíte mu ukazovat zcela statickou scénu. To znamená, že s ním nesmíte klepat ani jinak hýbat – v opačném případě by byl celý snímek neostrý. Pokud do snímků vstoupí nějaký pohyblivý objekt, bude rozmazaný jen on. Tím lze někdy dosáhnout velmi zajímavých efektů. Můžeme zmínit například zobrazení světlometů projíždějících automobilů jako světelných čar nebo „kreslení“ světly (prskavkami, svíčkami, svítilnami apod.).

Pro pořízení kvalitního snímku s dlouhou expozicí je zcela stěžejní zajistit, aby byl fotoaparát pevně podepřený. Focení z ruky nepřipadá v úvahu, potřebovat budete stativ. Ani ten ale není všespásný, fotoaparátem totiž snadno pohnete ve chvíli, kdy mačkáte spoušť. Lepší je tedy použít spoušť dálkovou nebo časovanou.

Jak jsme noční město fotili?

Protože jsme fotili město, a to vypadá efektně zejména při použití větší ohniskové vzdálenosti (při větším přiblížení), zvolili jsme tu nejdelší, jakou objektiv nabízel. Zároveň jsme ale nastavili nejnižší clonové číslo. ISO jsme nechali na hodnotě 200, abychom zabránili zbytečnému šumu. Zbývalo už jen nastavit čas – expozici vhodnou pro kvalitní zachycení této scény nám poskytla jedna sekunda.

Zásady focení nočních scén

Pokud se rozhodnete fotit v noci, najděte si vhodné místo a nezapomeňte, že je důležité:

  • Použít robustní stativ – všechny stativy si nejsou rovny. Vždy chcete použít stativ, který je pevný, a to nejsou všechny. Některé se mohou klepat například ve větru. Pokud tedy chcete fotit v noci, nebojte se do stativu investovat, může vám vydržet i desítky let.
  • Fotit dlouhým expozičním časem – to jsme si vysvětlili už výše. Dlouhý expoziční čas zajistí, že může senzor déle sbírat světlo. Tímto způsobem lze rozjasnit scénu tak, že se na fotografii jeví výrazně světlejší, než jak ji vidí lidské oko.
  • Snažit se používat nízké ISO – to platí pro fotografií obecně. Čím nižší ISO můžete použít, tím lépe – získáte kvalitnější fotky. Některé situace vyšší ISO sice vyžadují, noční scéna, kde můžete snímek zesvětlit delším expozičním časem, mezi ně ale nepatří.
Alza.cz - Noční město iPhone 11
noční režim (ISO 800, f/1.8, 1/20 s), foceno na stativu
Alza.cz - Noční město iPhone 11
noční režim (ISO 800, f/1.8, 1/20 s), foceno na stativu
Alza.cz - Noční město Olympus PEN E-PL10
ISO 200, f/5.6, 1 s, foceno na stativu
Alza.cz - Noční město Olympus PEN E-PL10
ISO 200, f/5.6, 1 s, foceno na stativu
Detailní výřezy fotografií

Portrét

X
Canon 250D
Alza.cz - Portret Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Samsung Galaxy S20
Alza.cz - Noční město Samsung Galaxy S20
Portrétní režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Koupit

I s levnou zrcadlovkou pořídíte portréty, o jakých se může mobilním telefonům jen zdát. Už na první pohled si snadno všimnete rozdílů v pozadí. Zrcadlovka jeho rozostřením výrazněji a též přirozeněji izoluje focený subjekt, což dodává fotografii profesionální vzhled. Protože efektní rozostření zajišťuje kvalitní optika objektivu, nemusíte se bát vzniku nevzhledných nedokonalostí, jakých se mohou dopouštět softwarové portrétní režimy mobilních telefonů.

Proč vypadá portrét pořízený zrcadlovkou o tolik lépe než portrét z mobilu? Odpovědí je kombinace nízké clony (objektiv propouští k senzoru velké množství světla) a větší ohniskové vzdálenosti (úrovně přiblížení). Ta má za následek, že ostré jsou pouze objekty ve vzdálenosti, na kterou ostříme. Cokoliv se nachází od objektivu blíže nebo dále než tento bod, je rozostřeno. Úroveň rozostření je závislá na tom, jak se vzdálenost rozostřeného objektu liší od vzdálenosti zaostřeného bodu.

Na srovnávací fotografii tento optický jev vhodně reprezentuje větev stromu. Blíže fotoaparátu je zcela rozostřená, jak se ale přibližuje ostřícímu bodu (tvář), plynule se zostřuje. Kdyby pokračovala rovně, opět by se rozostřila a splynula s pozadím. Tento efekt nejsou telefony schopny napodobit, což ostatně dokazuje i druhá fotografie pořízená na Samsung Galaxy S20 a Iphone 11, jedny z nejlepších fotomobilů současnosti.

Jak jsme portrét fotili?

K focení portrétu jsme použili objektiv Canon EF 50 mm f/1.8 STM, který je levný a kvalitní zároveň, a jedná se tak o dokonalé portrétní sklo pro začátečníky. Při pořizování portrétu jsme plně využili jeho potenciál a clonu nastavili na f/1.8, abychom získali krásně rozostřené pozadí. Citlivost senzoru (ISO) jsme ponechali na hodnotě 100, neboť scéna poskytovala dostatek světla a nízké ISO zajistí minimum nechtěného šumu. Režim priority clony potom už automaticky dopočítal čas závěrky na 1/250 sekundy, aby byl snímek vhodně exponován.

Zásady focení portrétu

Fotografie je forma umění a portrét může vypadat všelijak, jeho základní a nejběžnější formu ale definuje ostrý objekt v popření rozostřeného pozadí. Tento typ kresby označujeme jako malou hloubku ostrosti. Abychom dosáhli ideálního portrétního efektu, musíme se snažit splnit následující:

Používat malé clonové číslo – je třeba vybrat objektiv, který má clonové číslo co nejmenší, a s tímto číslem ho také použít. Čím nižší clonové číslo použijeme (f/1.8, ale lépe f/1.4 nebo f/1.2), tím příjemnější pozadí získáme. Při samotném focení můžeme clonu snadno nastavovat v režimu nazvaném „priorita clony“.

Využít větší ohniskovou vzdálenost – čím větší má objektiv ohniskovou vzdálenost (úroveň přiblížení), tím rozostřenější pozadí produkuje. Pro získání co nejrozostřenějšího pozadí je vhodné kombinovat „dlouhé ohnisko“ s nízkým clonovým číslem. Začátečníci si vystačí s 50 mm f/1.8, profesionálové ale pro lepší výsledky využívají například 85 mm f/1.2.

Jít k subjektu co nejblíž – ano, i vzdálenost fotoaparátu od foceného subjektu výrazně ovlivňuje vzhled pozadí. Pokud chcete rozostření maximalizovat, foťte z nejkratší vzdálenosti, na jakou vám objektiv umožní zaostřit. Tímto způsobem lze základního portrétního vzhledu dosáhnout dokonce i pomocí objektivu s relativně špatnou světelností.

Alza.cz - Noční město Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Alza.cz - Noční město Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Alza.cz - Noční město Samsung S20
Portrétní režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Alza.cz - Noční město Samsung S20
Portrétní režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Detailní výřezy fotografií

Focení pohybu

X
Canon 250D
Alza.cz - Focení pohybu Canon 250D
Kontinuální snímání (ISO 100, f/2.2 50mm, 1/2500 s)
Samsung Galaxy S20
Alza.cz - Focení pohybu Samsung Galaxy S20
Kontinuální snímání (ISO 50, f/2 5.9mm, 1/400 s)
Koupit

Viděli jste někdy sportovní fotografii zachycenou v ten správný moment a obdivovali pohotovost fotografa? Pokud ano, možná vás teď zklameme. Sportovní fotografie určitě není snadná disciplína a pohotovost skutečně vyžaduje, moderní fotoaparáty ji ale výrazně usnadňují. Jsou totiž schopny velmi rychle ostřit, zaostřený objekt automaticky sledovat a potom ho i vyfotit mnohokrát za sekundu. Pokud jste tedy ve správný čas na správném místě a dobře zvolíte kompozici, je velmi pravděpodobné že si domů odnesete jednu, nebo hned několik skvělých fotografií.

Sériové snímání (tak říkáme pořízení několika snímků v rychlém sledu) je funkce, kterou má dnes většina fotoaparátů. Námi použitý Canon 250D umí vyfotit 5 snímků za sekundu, což je pro většinu amatérských fotografů dostačující, zároveň se to ale nerovná hodnotám, jakých dosahují profesionální (bez)zrcadlovky. Například špičkový Canon EOS 1D X Mark III, jehož cena činí téměř 190 000 Kč, umí při použití optického hledáčku zachytit 16 snímků za sekundu. I když jde řada 1D X profesionálům naproti prakticky všemi svými funkcemi, rychlé sériové snímání je jedním z hlavních důvodů, proč mnozí zaplatí vysokou cenu s radostí.

Nějakou formu sériového snímání mají pochopitelně i telefony a obvykle i funguje stejně jako u fotoaparátů – snímky jsou snímány automaticky po dobu, po kterou držíte spoušť. Bylo by ale chybou očekávat, že mobil pořídí stejně kvalitní snímky jako zrcadlovka. Fotoaparát má větší senzor s výrazně vyšším nativním rozlišením, což znamená, že je schopen zachytit více detailu s nižší úrovní šumu. To je na našich fotografiích patrné třeba ve tváři foceného chlapce. Nelze zapomínat na efektně rozostřené pozadí, kterého lze při focení vzdáleného pohybu docílit pouze pomocí fotoaparátu a světelného objektivu s větší ohniskovou vzdáleností.

Jak jsme portrét fotili?

Canon EOS 250D jsme doplnili o objektiv 50mm f/1.8 STM, který lze na APS-C fotoaparátu považovat za krátký teleobjektiv (objektiv s větším přiblížením). Fotili jsme v režimu priority clony, již jsme nastavili na hodnotu f/2.2. Při ní má objektiv ostřejší kresbu a zároveň ještě propouští dostatek světla pro získání pěkně rozostřeného pozadí. U obou zařízení bylo nastaveno nejnižší možné ISO a dopočet expozičního času jsme přenechali automatice. Fotoaparát zvolil 1/2500 sekundy, díky čemuž je fotografie pěkně ostrá. Mobil se ale zastavil na 1/436 s, což vyústilo v relativně nevzhledné rozmazání kol.

Zásady focení pohybu

Na této stránce pro vás máme ještě jednu část o pohybu, v níž jsme fotili běžícího psa. Na další rady se můžete podívat tam, nicméně prozatím nezapomínejte:

  • Používat malé clonové číslo – rychle se pohybující subjekty (lidé, zvířata apod.) se během pohybu výrazně mění. Focený člověk může zrovna mrknout nebo mít nelichotivý výraz. Sériové snímání zvyšuje pravděpodobnost, že bude výsledný snímek celkově kvalitní.
  • Využít větší ohniskovou vzdálenost – za jasného dne byste měli i pohyb fotit v režimu priority clony, neboť ten vám poskytne lepší kontrolu nad vzhledem snímku (zejména co se rozostřeného pozadí týče). Za těchto podmínek a při nízkém clonovém čísle fotoaparát vždy zvolí krátký expoziční čas, takže o ostré zachycení pohybu se nemusíte bát. Pokud ovšem fotíte za horších světelných podmínek, zvolte prioritu času, abyste zajistili, že čas neklesne k hodnotám, při nichž by byl snímek rozmazaný. Prioritu času volte i v případě, že chcete např. švenkovat.
  • Jít k subjektu co nejblíž – komponování snímků, neboli volení toho, jak budou prvky na fotografii uspořádány, je při rychlé (např. sportovní) fotografii velmi náročné a vyžaduje to praxi. Dobrou fotku nedělá jen zachycený subjekt, nýbrž také její provedení.
Alza.cz - Zachycení pohybu Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Alza.cz - Zachycení pohybu Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Alza.cz - Zachycení pohybu Samsung S20
Portrétní režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Alza.cz - Zachycení pohybu Samsung S20
Portrétní režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Detailní výřezy fotografií

Focení přírody

X
Nikon Z50
Alza.cz - Noční město Nikon Z50
ISO 140, f/6.3, 1/400 s, detail
Apple iPhone 11
Alza.cz - Portret Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/1124 s), přiblíženo, detail
Koupit

Při focení zvěře ve volné přírodě je vaším nejlepším přítelem kvalitní teleobjektiv, kterým mobilní telefon zkrátka vybavit nejde. Umožní vám totiž focený subjekt zachytit z velké dálky a zároveň jím vyplnit značnou část záběru. Žádné divoké zvíře vám nedovolí tak blízký kontakt, abyste ho mohli vyfotit běžným, natož širokoúhlým objektivem. S teleobjektivem můžete stát dostatečně daleko na to, abyste zvíře nevyplašili, i tak ho ale zachytit, jako kdybyste stáli vedle něj.

Vedle samotného přiblížení je velkou výhodou teleobjektivů také jejich schopnost produkovat nízkou hloubku ostrosti (a tedy výrazně rozostřené pozadí) i při vyšším clonovém čísle. Ať už tedy budete fotit jakýmkoliv teleobjektivem, je velká pravděpodobnost, že se vám podaří dosáhnout pěkné vizuální izolace foceného subjektu. Fotku si pak navíc můžete díky technické kvalitě bez obav vytisknout i ve velkém formátu.

S novými, takřka miniaturními, a přesto výkonnými bezzrcadlovkami si navíc teleobjektiv snadno přibalíte i tam, kam nechcete brát zbytečnou zátěž – třeba na pěší túru. Pro nové bezzrcadlovky Nikon s APS-C snímačem jsou k dispozici i nové objektivy s bajonetem Z. A to platí i pro teleobjektivy. Pokud si tedy s sebou zabalíte Nikon Z50 se setovým objektivem 16–50 mm a teleobjektivem 50–250 mm, bude vaše kompletní fotografická výbava vážit méně než kilogram, což při dlouhých pochodech přírodou určitě oceníte.

Jak jsme divokou zvěř fotili?

Pro maximální přiblížení jsme využili ohniskovou vzdálenost 250 mm a nejnižší clonové číslo, jaké při ní objektiv nabízí, tedy f/6.3. Dále jsme zvolili relativně krátký čas závěrky (1/400 s), abychom eliminovali případné nechtěné rozmazání fotografie z důvodu nestability rukou. Ohnisková vzdálenost našeho objektivu se totiž kvůli 1,5× ořezu APS-C snímače jeví jako 375 mm. Optická stabilizace objektivu (VR) by nám sice umožnila čas mírně zvýšit, použitím krátkého času jsme ale získali také jistotu, že bude zvíře ostré i v případě, že se pohne. Citlivost ISO 200 je potom zárukou prakticky nerozeznatelného šumu.

Zásady focení divoké zvěře

Focení divoké zvěře se obvykle věnují velmi cílevědomí fotografové, kteří jsou ochotni čekat v přírodě na snímek i dlouhé hodiny. Pokud tohle není vaše představa ideálního koníčku, můžete i přesto zvěř zachytit zajímavými způsoby. Stačí se vypravit na místo, kde se vyskytuje v hojném počtu – do přírodní rezervace, obory nebo třeba zoologické zahrady. Každopádně byste neměli zapomínat:

  • Používat krátký čas – kvůli dlouhému objektivu. Pokud fotíte z ruky, neměl by být čas závěrky vyšší než 1 / ohnisková vzdálenost. Čas pro focení s 50mm objektivem by tedy neměl přesáhnout 1/50 s (u 250mm objektivu 1/250 s atd.). Čas by měl být ještě kratší, pokud fotíte zvíře v pohybu.
  • Využívat monopod – monopod je jednonohý kompaktní stativ, který se snadno přenáší, a navíc vám uleví od dlouhého držení fotoaparátu při čekání na správnou pozici zvířete. Též pomůže se stabilizací, takže můžete v případě potřeby využít delší expoziční čas.
  • Být opatrný – divoká zvěř se pochopitelně velmi snadno vyplaší. Abyste získali co nejlepší snímky, musíte se pohybovat opatrně a hlavně tiše. Fotka zvířete v jeho přirozeném chování je mnohem efektnější a hodnotnější než fotka zvířete, které před vámi utíká.
Alza.cz - Noční město Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/1124 s), přiblíženo, detail
Alza.cz - Noční město Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/1124 s), přiblíženo, detail
Alza.cz - Noční město Nikon Z50
ISO 140, f/6.3, 1/400 s, detail
Alza.cz - Noční město Nikon Z50
ISO 140, f/6.3, 1/400 s, detail
Detailní výřezy fotografií

Další fotoaparáty Nikon

Celá kategorie

Zvíře v pohybu

X
Sony A6100
Alza.cz - Zvíře v pohybu Sony A6100
ISO 200, f/6.3, 1/500 s
Apple iPhone 11
Alza.cz - Zvíře v pohybu Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/237 s), přiblíženo
Koupit

K focení pohybu lze přistoupit mnoha různými způsoby. Pohyb lze zcela zmrazit použitím velmi krátkého expozičního času, lze ho ale také ukázat pomocí času delšího, a to různými způsoby. Faktem ale je, že při focení pohybu je naprosto stěžejní mít snadný přístup k nastavením fotoaparátu, což mobilní telefon nesplňuje. Fotografické aplikace sice často mají „manuální“ režim, ten ale ani zdaleka neposkytuje takovou úroveň kontroly jako bezzrcadlovky.

Pokud chcete pohyb na snímku úplně zmrazit, základem je použít velmi krátký čas (1/1000 s nebo ještě kratší). V takovém případě bude snímek zcela ostrý – budete-li fotit například letícího dravce, s tímto časem bude po přiblížení znehybněné i jeho rychle kmitající peří. Jestliže se naopak rozhodnete alespoň pro částečné zobrazení pohybu, budete muset čas prodloužit (např. mezi hodnoty 1/500 a 1/300 s). Když se s takovým nastaveními rozhodnete vyfotit například běžícího koně, jeho hlava bude pěkně ostrá, rychleji se pohybující nohy už ale budou rozmazané.

Mistrovskou formou zachycení pohybu je potom tzv. švenkování (někdy také panning). Při něm nastavíte velmi dlouhý čas (často i delší než 1/100 s) a na snímku se snažíte udržet ostrý pouze subjekt, který se pohybuje. Vše ostatní je rozmazané. Švenkového efektu dosáhnete tím, že budete pohybovat fotoaparátem stejnou rychlostí, jakou se pohybuje focený subjekt a v pravý moment stisknete spoušť. Jedná se o techniku, kterou je třeba důkladně natrénovat – využít k tomu můžete například projíždějící auta.

Jak jsme pohyb fotili?

Pejska jsme se rozhodli zachytit ostře a živě zároveň. Protože jsme ho nechtěli úplně zmrazit, zvolili jsme expoziční čas 1/500 s, díky němuž má jen mírně rozmazané nohy. Protože jde již o relativně krátký čas a objektiv má při tomto přiblížení relativně nízkou světelnost (f/6.3), museli jsme expozici kompenzovat vyšší hodnotou ISO (800). To do snímku sice vneslo mírný šum, za těchto světelných podmínek je ale stále prakticky neznatelný.

Zásady focení pohybu

Fotografování pohybu není vůbec snadná disciplína. Naopak vyžaduje značné množství tréninku a dobré znalosti fotografických nastavení. O těch se nejvíce naučíte při skutečném fotografování. Abyste měli snazší začátky, řiďte se alespoň těmito zásadami:

  • Promyslet délku expozice – předem si rozmyslete, jak chcete, aby výsledná fotografie vypadala. Pohybuje se subjekt velmi rychle a vy ho chcete v pohybu zcela zmrazit? Nastavte čas alespoň 1/1000 s. Chcete pohyb zachytit částečně? Odpovědí jsou hodnoty 1/500–1/200 s. Pokud se ale rozhodnete pro švenkování, většinou musíte jít pod tyto hodnoty a fotoaparátem pohybovat velmi plynule.
  • Nezapomínat na ostatní nastavení – čas je při focení pohybu velmi důležitý, s hodnotou ISO a clonovým číslem je ale pevně spojen. Pokud to světelné podmínky scény vyžadují, nastavte nejnižší možné clonové číslo a nebojte se zvýšit ISO.
  • Nebát se rozmazaných snímků – pokud fotíte pohyb, nesmíte rozmazaný snímek automaticky považovat za nepovedený. Naopak, správné rozmazání je schopno náš mozek přesvědčit, že se díváme na fotografii, která se každou chvilku pohne. Efektní zachycení pohybu je nejen testem fotografické techniky, ale také schopností fotografa.
Alza.cz - Zvíře v pohybu Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/237 s), přiblíženo
Alza.cz - Zvíře v pohybu Sony A6100
ISO 200, f/6.3, 1/500 s
Alza.cz - Zvíře v pohybu Sony A6100
ISO 200, f/6.3, 1/500 s
Alza.cz - Zvíře v pohybu Sony A6100
ISO 200, f/6.3, 1/500 s
Detailní výřezy fotografií

Další fotoaparáty Sony

Celá kategorie

Východ / západ slunce

X
Fujifilm X-T200
Alza.cz - Východ / zápas slunce Fujifilm X-T200
ISO 320, f/11, 1/25 s
Samsung S20
Alza.cz - Východ / zápas slunce Samsung S20
automatický režim (ISO 50, f/2.2, 1/171 s)
Koupit

Západ či východ slunce je vždy scéna s vysokým dynamickým rozsahem – rozdíl mezi nejtmavším a nejsvětějším místem je zpravidla obrovský. Může být proto náročné zvolit správná nastavení. Pokud expozici (množství zachyceného světla) přizpůsobíte světlým místům, tmavší části budou tak tmavé, že v nich uvidíte jen málo. Jestliže ale zvolíte nastavení dle tmavých míst, čeká vás přepálení těch světlých.

Je tedy zřejmé, že pořídit v takových podmínkách kvalitní fotografii není obvykle vůbec jednoduché. Výkonné senzory bezzrcadlovek to ale celkem usnadňují, dynamický rozsah jsou totiž schopny zachytit výrazně lépe než malé snímače mobilních telefonů. V praxi to znamená, že když pořídíte stejnou fotku telefonem a fotoaparátem, fotoaparát zachová detail a přirozené světlo i ve velmi tmavých (či naopak světlých) místech, kdežto mobilní telefon ne.

Fotografický výkon mobilních telefonů je velmi proměnlivý – za jasného dne jsou v exteriéru schopny pořídit snímky téměř nerozeznatelné od profesionálních (bez)zrcadlovek. Se západem slunce, přesunem do interiéru nebo focením stínů však tato schopnost zcela mizí. Trpí tím detaily, které jsou redukcí šumu nevzhledně slité, nebo zašedlé barvy, pro jejichž věrné zachycení zkrátka není mobilní senzor dostatečně citlivý. Jak můžete vidět na srovnávacích fotografiích, bezzrcadlovek se tento problém netýká.

Jak jsme západ slunce fotili?

Protože jsme chtěli zachytit unikátní krajinnou charakteristiku celého místa, rozhodli jsme se objektiv nastavit na nejkratší ohniskovou vzdálenost (nejširší úhel záběru). Následně jsme v režimu priority clony nastavili f/11, což je relativně vysoké clonové číslo, které nám pomohlo získat výrazný efekt slunečních paprsků. Abychom do fotografie nevnesli příliš šumu, ISO zůstalo na hodnotě 320. Čas jsme nechali dopočítat automatikou fotoaparátu, která ho nastavila na 1/25 s. Díky krátké ohniskové vzdálenosti objektivu nebylo při tomto čase nutné použít stativ.

Zásady focení při západu slunce

Při focení západů slunce je důležitá trpělivost. Zkrátka se vyplatí počkat na vhodnou chvíli. I když už dobrou fotku máte, třeba pořídíte ještě lepší. Chvilku zkrátka počkejte a pozorujte, jak se mění světlo. Na škodu nejsou ani fotografické aplikace, které za vás čas západu slunce pohlídají. Když jste na místě, nezapomeňte:

  • Použít vyšší clonové číslo – v případě, že máte nějaké předměty v popředí, vyšší clonové číslo zajistí, že budou ostré. Jde ale také o nastavení nutné k zachycení efektních slunečních paprsků. Čím vyšší clonové číslo bude, tím výraznější budou i paprsky. Optimální je rozsah f/11 až f/16.
  • Fotit do formátu RAW – nejvíce ze senzoru fotoaparátu vytěžíte při použití formátu RAW. Přímo z fotoaparátu sice nepůsobí příliš zajímavě, je ale bezztrátový a nabízí velkou flexibilitu pro pozdější úpravy v počítači. Postprodukční korekce barev, expozice a dalších parametrů je sice práce navíc, zároveň jde ale o způsob, jak získat fotky v té nejlepší kvalitě.
  • Pořídit několik různě exponovaných fotografií – exponujte zvlášť dle světlých a dle tmavých míst. U počítače se můžete rozhodnout, která fotografie zachytila nejvíce detailů. Lze také využít bracketing a HDR režim, který sérii různě exponovaných snímků zachytí automaticky a rovnou je spojí do jediné, vizuálně netradiční fotografie.
Alza.cz - Východ / zápas slunce Samsung S20
automatický režim (ISO 50, f/2.2, 1/171 s)
Alza.cz - Východ / zápas slunce Samsung S20
automatický režim (ISO 50, f/2.2, 1/171 s)
Alza.cz - Východ / zápas slunce Fujifilm X-T200
ISO 320, f/11, 1/25 s
Alza.cz - Východ / zápas slunce Fujifilm X-T200
ISO 320, f/11, 1/25 s
Detailní výřezy fotografií

Další fotoaparáty Fujifilm

Celá kategorie

Podělte se s přáteli

Zaujala vás nabídka? Tak proč si ji nechávat pro sebe.
Udělejte radost známým!

0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
WEB14
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi