Elektricky poháněné motorky na českých, evropských, ale ani světových silnicích příliš často nepotkáváme. Změnit to chce kalifornská společnost Zero Motorcycles, která má ve svém portfoliu hned několik elektromotocyklů různých kategorií. Ty mají co nabídnout, protože svým výkonem a akcelerací kolem 3 vteřin překonávají mnohé běžné motocykly se spalovacím motorem. Jak si ale poradily s napájecím systémem a budou zákazníci akceptovat jejich pořizovací cenu?
Pokud si říkáte, že elektrickou motorku byste za tu se spalovacím motorem nikdy nevyměnili, následující řádky vás dost možná přesvědčí o opaku. Elektromotory mají totiž mnoho výhod. Mezi ty hlavní patří:
Motorky Zero Motorcycles se na silnici cítí jako doma. Mají skvělou akceleraci a dlouhý dojezd.
Všechny tyto výhody jsou samozřejmě vlastní i Zero motorkám. Platí to ale i obráceně, tedy nastal čas zmínit se o nevýhodách. Motorky Zero Motorcycles na jedno nabití baterie ujedou méně než běžné motorky na plnou nádrž benzínu. Síť dobíjecích stanic je navíc oproti síti stanic čerpacích mnohem řidší. Jejich počet však stále roste a intenzivní vývoj probíhá i v oblasti napájecích zdrojů, v budoucnu tak lze v těchto ohledech očekávat postupné zlepšení. V důsledku toho bude stoupat poptávka ze strany zákazníků a zároveň nabídka ze strany výrobců. A to nebude znamenat nic jiného než snížení pořizovacích cen elektrických motorek, které momentálně ceny běžných motocyklů znatelně převyšují.
Zero Motorcycles je kalifornská společnost zabývající se vývojem a výrobou motocyklů poháněných elektřinou. Za jejím vznikem stojí někdejší inženýr NASA Neal Saiki, který v roce 2006 položil základy dnes již mezinárodně známé společnosti na výrobu motocyklů. První motorky sjely z výrobních linek již v následujícím roce v Santa Cruz a nyní jsou v prodeji modernizované řady Zero Motorcycles 2017. Společnost podle svých slov kombinuje ty nejlepší aspekty tradičního motocyklu s dnešními nejpokročilejšími technologiemi. Její motocykly jsou proto poměrně lehké, ale zároveň výkonné a rychlé.
Zero motorky můžete mít ve verzi pro silnici, ale i pro terén. Právě při jízdě v přírodě oceníte jejich nízkou hlučnost – budete mnohem méně nápadní.
Zero Motorcycles má v současné době rozsáhlou nabídku čítající hned několik elektromotorek různých typů. Základem všech je elektrický pohon Z-Force a hliníkový rám, jenž minimalizuje hmotnost strojů. Které motorky tedy kalifornská společnost aktuálně nabízí, jak se od sebe liší a pro koho jsou?
Všem elektřinou poháněným autům a motorkám je vlastní okamžitý točivý moment, vysoký výkon a plynulá akcelerace už od klidového stavu. A přesně to vám nabídne také motocykl Zero S, který je navržen pro městské prostředí a občasné vyjížďky s úseky zatáček. Jede rychlostí až 145 km/h a dojezd může mít až 325 km. To však platí jen pro nejvyšší konfiguraci s 13kWh baterií a se zdrojem Power Tank. Zákazníci si mohou vybrat i nižší konfiguraci s baterií o kapacitě 6,5 kWh, která se však vyznačuje nižším točivým momentem, výkonem a kratším dojezdem.
Zero SR je rovněž motocykl, který se nejlépe cítí ve městě. Jedná se o zesílenou variantu modelu Zero S s točivým momentem 157 Nm. To je vynikající hodnota, které nedosahuje žádný konvenční motocykl se spalovacím motorem o objemu 1 000 ccm. To se odráží ve velmi dobré akceleraci, která je navíc ještě lepší než u generačního předchůdce moto Zero DS 2016. Když k tomu připočteme nejvyšší trvalou rychlost 153 km/h, je jasné, že se Zero SR se nudit nebudete. Podle očekávání však tento model překonal Zero S i v ceně.
Motorka Zero SR se chlubí skvělými vlastnostmi pro městské prostředí. Perfektně zrychluje, takže na křižovatkách budete králem rozjezdů.
Pokud hledáte univerzální motocykl, Zero DS bude pravděpodobně pro vás ten pravý. Zaujme především svou rychlostí na asfaltu a zároveň hbitostí na hlíně, štěrku i prašných cestách. Cílí tak na ty uživatele, kteří hledají svobodu, aby mohli kdykoli z divočiny vyjet do civilizovaného světa.
Zero DS snadno překonává překážky a přitom se dobře ovládá, a to díky pohonné jednotce s přímým pohonem a plně nastavitelnému zavěšení. Chlubí se vynikající odezvou, silnou akcelerací a nízkými jízdními náklady. Veškeré tyto parametry jsou oproti Zero DS 2016 vylepšené, design však zůstává téměř beze změn. Zákazníky to ale pravděpodobně neodradí, protože vzhled letošní motorky Zero DS se stále neokoukal.
Motocykl Zero DS je univerzální stroj vhodný nejen na silnici, ale i na štěrkové či prašné povrchy.
Motocykl Zero DSR 2017 přináší o 17 % více síly a 43 % více točivého momentu než Zero DR. Jedná se tak o jeden z vrcholných modelů výrobce Zero Motorcycles s točivým momentem až 157 Nm, výkonem až 70 koní a maximální rychlostí 165 km/h.
Zero DSR je součástí vrcholné nabídky kalifornského výrobce, boduje zejména svým výkonem.
Když k tomu přidáme tlumiče Showa a brzdový systém ABS od Bosche, Zero DSR 2017, podobně jako jeho předchůdce 2016 Zero DSR elektrický motocykl, zvládne s grácií jízdu ve městě i mimo něj. Zero DSR je však také nejtěžším a nejdražším motocyklem amerického výrobce a vzhledem k výkonnostním parametrům se hodí spíše pro zkušenější řidiče.
Enduro Zero FX vám při jízdě poskytne takřka okamžitý točivý moment 106 Nm, což je při hmotnosti kolem 130 kg rozhodně zajímavá hodnota. Můžete se na něm prohánět ve městě i mimo něj, proto zaujme i ty, které láká odbočit z asfaltové cesty do obtížnějšího terénu. Navíc bezúdržbové hnací ústrojí, řemenový pohon a volitelně plně modulární systém napájecích zdrojů mají zajistit bezstarostnou jízdu a minimální provozní náklady.
Zero FXS je elektricky poháněná motorka typu supermoto, která si poradí s jízdou ve městě i po silnicích nižších tříd. Poskytne téměř okamžitý točivý moment 106 Nm a díky výkonu až 46 koní a hmotnosti do 133 kg je velmi rychlá a agilní. 17palcová kola a pneumatiky Pirelli Diablo Rosso II poskytují vynikající přilnavost a ovládání. To se vám rozhodně bude hodit, protože reakce na plyn jsou takřka okamžité. Dalo by se říci, že FXS je takové supermoto na steroidech. Jedním z lákadel této řady je patentovaný modulární systém napájecích zdrojů. Umožňuje totiž nabíjení akumulátoru na motocyklu i mimo něj, což je pro město ideální.
Motocykl | Zero S | Zero SR | Zero DS | Zero DSR | Zero FX | Zero FXS |
Typ motocyklu | Silniční | Silniční | Univerzální | Univerzální | Enduro | Supermoto |
Dojezd | až 325 km | až 325 km | až 296 km | až 296 km | až 132 km | až 145 km |
Točivý moment | až 110 Nm | až 157 Nm | až 110 Nm | až 157 Nm | 106 Nm | 106 Nm |
Maximální výkon | až 44 kW | až 51 kW | až 44 kW | až 51 kW | až 34 kW | až 34 kW |
Maximální rychlost | až 158 km/h | 164 km/h | 158 km/h | 164 km/h | 137 km/h | 137 km/h |
Max. rychlost (trvalá) | až 137 km/h | 153 km/h | až 137 km/h | 145 km/h | 113 km/h | 121 km/h |
Hmotnost | od 142 kg | od 188 kg | od 144 kg | od 190 kg | od 112 kg | od 114 kg |
Cena | od 342 900 Kč | 499 900 Kč | od 342 900 Kč | 499 900 Kč | 334 900 Kč | 334 900 Kč |
Většinu Zero motorek můžete získat v několika konfiguracích elektromotorů a baterií. V důsledku toho se pak od sebe liší v maximálních rychlostech, dojezdech i době nabíjení. Řady Zero S, Zero SR nebo Zero DS navíc obsahují i přídavný napájecí zdroj Power Tank, který přidá dalších 2,8 kWh ke stávající kapacitě, a prodlouží tedy dojezd o další kilometry. Jedná se o volitelné příslušenství a lze jej dokoupit i dodatečně.
Velice praktické je, že Zero motorky můžete nabíjet kdykoli a kdekoli z běžné zásuvky, stejně jako když chcete doplnit šťávu svému telefonu. Připravte se však na dlouhé nabíjení, jak je u elektromotocyklů obvyklé. U konfigurací s největší baterií trvá z 230V zásuvky až předlouhých 9 hodin. Jedná se však o maximum, u dalších konfigurací je běžná doba nabíjení na 100 % kolem 4 až 5 hodin.
Technologie Z-Force Power Pack zajišťuje, že po ujetí i více než 322 tisíc km zůstává lithium-iontové baterii pořád 80 % kapacity.
Pokud si však k motorce přikoupíte rychlonabíječku Charge Tank, budete ji moci nabíjet více než 2× rychleji, což v některých případech znamená už příjemnější 1,6 hodiny. To už je mnohem přijatelnější hodnota, přesto je to v porovnání s několikaminutovým tankováním běžného motocyklu dlouhá doba.
Pokud vyrážíte na delší cestu a už teď víte, že budete potřebovat doplnit energii i po cestě, využijte k tomu přehlednou mapu s vyobrazením dobíjecích stanic. Jejich síť ještě není zdaleka tak hustá jako síť čerpacích stanic, situace se ale rok od roku zlepšuje. Momentálně se v Česku nachází přes 300 stanic, a to už je dostatečná hustota na to, abyste kdekoli pohodlně načerpali energii pro svůj motocykl. A pokud vyrážíte do zahraničí, tam je situace dokonce ještě lepší.
Všechny Zero motorky využívají speciální Z-Force motor vyvinutý samotnou společností Zero Motorcycles. Motory jsou přibližně stejně velké a těžké jako konkurenční bezkartáčové motory, produkují však až o 130 % vyšší výkon a o 150 % vyšší točivý moment. Nevyžadují přitom žádné chlazení kapalinou ani vzduchem, protože komponenty vytvářející teplo jsou umístěné tak, aby teplo unikalo ven skrze hliníková žebra. Motor tak může být zcela uzavřen a není nutné na něm provádět žádnou běžnou údržbu.
Synonymem motoru Z-Force je obdivuhodný výkon a dechberoucí akcelerace kolem 3 sekund. Díky okamžité reakci na plyn a 100 % točivého momentu, která jsou k dispozici již od klidového stavu, má motocykl působivé jízdní vlastnosti.
Stáhněte si do svého telefonu aplikaci Zero Motorcycles a o svém motocyklu získáte užitečná i zajímavá data. Aplikace je k dispozici pro platformy iOS a Android. S vaším jednostopým parťákem se pak spárujete pomocí technologie Bluetooth.
Zajímavé je, že přes aplikaci si můžete aktivovat například i „ECO režim“, který nastaví maximální rychlost, točivý moment nebo také regeneraci při brzdění. Díky tomu ujedete více kilometrů.
Pomocí aplikace získáte podrobné informace o své Zero motorce, jako je odhadovaný dojezd, čas, za jak dlouho se nabije, počet cyklů nabíjení nebo třeba teplotu motoru. Můžete si přehledně zobrazit report o jednotlivých vyjížďkách, v němž například uvidíte, na kolik vás vyšel kilometr jízdy, kolik jste ušetřili oproti běžnému motocyklu se spalovacím motorem apod. S aplikací také budete mít přehled o veškerých novinkách výrobce.
Na webu topspeed.com, kde si vzali na paškál motocykly Zero S a Zero SR, se můžeme na adresu těchto motorek dočíst prakticky jen slova chvály. Recenzent TJ Hinton tuto dvojici vyzdvihuje i před ostatními elektromotocykly, negativa vidí vlastně jen v ceně. Tu však podle něj vyvažuje fakt, že už není potřeba měnit olej, svíčky a další součástky. Jeho manželka Allyn Hinton pak zdůrazňuje bezhlučný provoz, který ale může být v některých situacích až nebezpečný, protože chodec o vás nemusí dlouho vědět.
Pro web cycleworld.com byl naopak po několik týdnů zkoušen loňský vrcholný model. Zde tedy najdete recenzi Zero DSR 2016. Řidič si pochvaluje vysoký výkon a okamžité reakce na „plyn“. Vyzdvihuje navíc velmi nízké provozní náklady.
Simon Greenacre z visordown.com si na jeden den vyzkoušel dva motocykly Zero Motorcycles, Zero SR a DS. Ačkoli ho elektrické motorky nikdy zvlášť nezajímaly, jízdu s touto dvojicí si užil. Mluví o úžasném výkonu a akceleraci, kterou nikde jinde nezažil. Líbila se mu také naprostá bezúdržbovost a nízké provozní náklady. Uměl by si však představit nižší pořizovací cenu.
A nakonec se podíváme na to, jak ve vašem motocyklu co nejvíce prodloužit výdrž baterie na jedno nabití. To je užitečné například při delších výletech, kdy se každý kilometr navíc hodí. Výdrž baterie tedy prodloužíte následovně:
Jak je vidět, Zero motorky vypadají více než slibně. Co nejdříve vám přineseme recenze, v nichž si na vlastní kůži vyzkoušíme jízdní vlastnosti. Zvlášť se těšíme na akceleraci, posvítíme si však i na dojezd a samotné nabíjení. Také jsme zvědaví, jaký zvuk nás v podání motorek Zero Motorcycles čeká a jak si povedou v porovnání například s konkurenčními motocykly Kawasaki.