Vybíráte objektiv pro váš fotoaparát značky Sony, a nevíte, který si pořídit? V dnešním článku si shrneme základní pojmy, se kterými se můžete u objektivů Sony a Zeiss setkat, a podle kterých byste měli následně objektiv vybírat. V první řadě se zaměříme na obecné pojmy, jež jsou pro všechny objektivy stejné – těmto parametrům byste měli věnovat pozornost jako první. Následně si představíme důležité zkratky, které využívají výrobci objektivů Sony a Zeiss.
Kompatibilitu objektivu s tělem fotoaparátu je před pořízením vždy nutné zkontrolovat. Ne všechny objektivy totiž pasují na všechny typy přístrojů. Modelové určení objektivu je upřesněno velikostí snímače fotoaparátu.
Pro těla fotoaparátu s plnoformátovým snímačem vybíráme objektiv, který je kompatibilní s Full Frame přístroji. Takové objektivy lze zároveň použít i s fotoaparáty s menším snímačem APS-C.
Pro těla fotoaparátu s APS-C snímačem vybíráme objektiv kompatibilní s APS-C přístroji. Takové objektivy jsou ale přizpůsobeny menšímu snímači, a nelze je používat na fotoaparátech s Full Frame.
Objektivy jsou zakončené bajonetem, který slouží pro uchycení k tělu fotoaparátu. Nezajišťuje jen mechanické uchycení, je důležitý také pro správnou komunikaci a funkčnost těla fotoaparátu s objektivem. Každý výrobce fotoaparátu má ale vlastní systém bajonetového uchycení objektivu. A aby to bylo ještě pestřejší, v drtivé většině mají výrobci hned několik typů.
Systémy odlišných značek nejsou vzájemně kompatibilní, a proto nelze nasadit objektiv jedné značky na tělo fotoaparátu jiné značky (například objektiv Nikkor na těle Canon). Že se s tím ale ve skutečnosti setkáváte? Ano, existují totiž adaptéry a redukce, které umožňují propojení jinak nekompatibilního těla s objektivem.
Použití adaptéru či redukce s sebou nese i určité nevýhody. Při nasazení můžeme přijít o některé funkce, jako je automatické zaostřování nebo přenos důležitých informací o cloně, expozici apod. Stává se to spíše tehdy, máme-li novější objektiv a starší tělo fotoaparátu – odlišná elektronika spolu nemusí dobře fungovat což má za následek zmíněné nežádoucí vlivy.
Ohnisková vzdálenost vyjadřuje vzdálenost mezi optickým středem objektivu a rovinou, na které dokáže zaostřit snímaný objekt. Tj. tam, kde se protínají všechny paprsky světla procházející objektivem (ohnisko).
Zjednodušeně lze objektivy podle ohniskové vzdálenosti rozdělit do dvou základních skupin:
Objektivy můžeme dělit také podle úhlu záběru, který zabírají, a to do těchto skupin:
Každé ohnisko má jiný úhel záběru, od toho se pak odvíjí použití jednotlivých objektivů. Obecně platí, že čím menší je ohnisková vzdálenost, tím větší je úhel záběru objektivu. Širokoúhlé objektivy mají tedy široký úhel záběru, teleobjektivy pak velice malý.
Ohniskové vzdálenosti objektivu jsou udávány pro nasazení na plnoformátový Full Frame snímač. Jestliže ale objektiv nasadíme na menší snímač (Micro 4/3“, APS-C), dojde k přepočtu ohniskové vzdálenosti. Více o přepočtu se dozvíte níže, v kapitole crop factor.
Crop faktor představuje koeficient, kterým se přepočítává skutečná ohnisková vzdálenost objektivu při nasazení na menší, než plnoformátový Full Frame snímač. Udává nám tedy, kolikrát je plocha snímače fotoaparátu menší, než je plocha plnoformátového Full Frame snímače.
Ohnisková vzdálenost, a tedy i úhel záběru se odvíjí od velikosti snímače fotoaparátu. Při nasazení objektivu na velikostně menší snímač (Micro 4/3“, APS-C), než je plnoformátový Full Frame, musíme ohniskovou vzdálenost přepočítat na ekvivalentní. Dochází totiž ke cropu neboli výřezu obrazu, protože se na menší snímač dostane pouze jeho část.
Ohnisková vzdálenost * crop faktor = ekvivalentní ohnisková vzdálenost
Typ senzoru | Velikost snímače | Crop faktor |
---|---|---|
Full Frame (35 mm film) | 36 × 24 mm | 1 |
APS-C (Nikon DX, Pentax, Sony) | 23,6 × 15,6 mm | 1,5 |
APS-C (Canon) | 22,2 × 14,8 mm | 1,6 |
4/3″ | 18 × 13,5 mm | 2 |
1" (Nikon CX) | 12,8 × 9,6 mm | 2,7 |
Při přepočtu ohniskové vzdálenosti musíme brát v potaz i výrobce. Jednotlivé velikosti snímačů různých výrobců se totiž od sebe mohou drobně lišit.
Objektiv Sony 50 mm
Objektiv Nikkor 24-85 mm
Světelnost se udává clonovým číslem a vyjadřuje, kolik světla je objektiv při fotografování schopen propustit ke snímači. Zjednodušeně platí, že čím větší maximální světelnost (tedy čím menší je clonové číslo), tím kratší může být čas závěrky (menší riziko rozmazání), nebo hodnota citlivosti ISO (tím méně šumu na fotografii). Díky vyšší světelnosti tak pořídíte lepší snímky ve zhoršených světelných podmínkách, tedy v šeru či ve tmě.
V rámci objektivů je vždy udávána nejvyšší možná hodnota, tedy maximální propustnost. U modelů s pevným ohniskem (bez zoomu) je hodnota konstantní, u zoom objektivů jsou uvedeny dvě krajní hodnoty – vždy nejvyšší možná světelnost pro minimální a maximální přiblížení. Za výborné hodnoty světelnosti u objektivů lze považovat:
U objektivů rozlišujeme dva základní typy ostření.
Tento typ ostření je charakteristický tím, že dochází k pohybu celé optické soustavy vysunutím a zasunutím celého objektivu. Toto technologické řešení bývá zpravidla pomalejší v rychlosti ostření – setkáte se s ním zejména u levnějších objektivů.
Zde nedochází k otáčení celého objektivu, ale pouze k pohybu několika vnitřních čoček. Výhodou je rychlost ostření a to, že nedochází ke změně těžiště vysunutím a zasunutím objektivu jako u první varianty – změna těžiště je znát především u teleobjektivů. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena.
Optická stabilizace bývá umístěna v objektivu a zamezuje rozmazání snímku při focení bez použití stativu. Soustava čoček umístěná uvnitř směřuje paprsky procházející objektivem do jednoho bodu na snímači. Posuvem optického členu se eliminují otřesy a obraz se stabilizuje. Zda-li objektiv obsahuje systém optické stabilizace poznáte podle příslušené zkratky.
Díky stabilizaci lze i z ruky dosáhnout dlouhých expozičních časů, kterých byste jinak bez stabilizace či stativu nedocílili. Opticky stabilizovaný obraz lze navíc vidět přímo v hledáčku. Drobnou nevýhodou je, že objektivy s optickým stabilizátorem bývají ve srovnání s modely bez stabilizátoru zpravidla o něco těžší.
Stabilizován může být i samotný snímač v těle fotoaparátu. V takovém případě se jedná o stabilizaci mechanickou. Funguje na principu posuvu snímače, který koriguje naklánění a otřesy fotoaparátu. Takto stabilizovaný obraz v hledáčku neuvidíme.
Fotoaparát s mechanickou stabilizací rázem stabilizuje každý objektiv, který na něj nasadíme. V případě, že máme stabilizovaný i objektiv a tělo fotoaparátu není vybaveno hybridní stabilizací, musíme se rozhodnout pouze pro jednu z nich.
V dnešní době patří k tomu nejlepšímu, co si můžete v souvislosti se skly a čočkami v objektivu pořídit, asférické čočky a ED skla.
Objektivy s asférickými čočkami jsou menší a lehčí než ty, které využívají sférických (kulových) čoček. Zároveň mají lepší optické vlastnosti. Čočka je na okrajích více zploštělá, což má za následek dopadání světelných paprsků přímo do jejího ohniska. Nejvíce užitečné jsou tyto čočky při korekci zkreslení u širokoúhlých objektivů.
Skla s malým rozptylem světla, neboli ED skla, ovlivňují ostrost obrazu a korekci barevných vad, jako je např. chromatická aberace. Tyto čočky se hojně využívají u teleobjektivů, postupně se však rozšiřují i do dalších skupin.
Společnost Sony používá v současné době pro své objektivy několik označení, které v sobě skrývají určité vlastnosti a funkce. Abyste si mohli vybrat objektiv přesně podle vaší potřeby, je důležité se v nich vyznat. Pojďme si přiblížit nejpoužívanější označení, se kterými se můžete u objektivů Sony a Zeiss setkat.
U objektivů Sony rozlišujeme dva typy bajonetového uchycení k tělu fotoaparátu, jsou jimi bajonet Sony A a bajonet Sony E.
Objektivy s bajonetovým uchycením Sony A označené zkratkou DT byly zkonstruovány pouze pro digitální zrcadlovky se snímačem o velikosti APS-C. Takové objektivy nepokryjí 35mm senzor, stejně jako například Nikon DX nebo Canon EF-S.
Objektivy s bajonetovým uchycením Sony A, které nenesou označení DT, jsou uzpůsobeny k nasazení na digitální zrcadlovku se snímačem Full Frame a zvládnou vykreslit obraz o velikosti 35mm políčka kinofilmu. Se změnou zorného pole jsou pak objektivy kompatibilní i s APS-C těly.
Objektivy označené písmenem E jsou navrženy pro digitální fotoaparáty Sony s APS-C snímačem. Nejsou kompatibilní s Full Frame těly.
Objektivy označené zkratkou FE jsou určeny pro digitální fotoaparáty Sony s Full Frame snímačem. Se změnou zorného pole jsou kompatibilní s APS-C těly.
Klasické rybí oko. Takové objektivy poskytují extrémně široký úhel záběru. Od ostatních objektivů se vyznačují typickým kruhovým zkreslením perspektivy.
Jak už většina jistě tuší, Macro objektivy jsou navrženy pro fotografii z blízka a extrémní zvětšení, poskytnou tak detailní záběry objektu. Objektivy Sony s označením Makro dosáhnou zvětšení 1:1.
Objektivy STF poskytují extrémně hladké rozostření světel a vytvářejí kulatý bokeh efekt.
Objektivy Sony s tímto označením mají kompaktní rozměry a nízkou hmotnost.
Zlatá řada objektivů Sony. Pod označením G se skrývají ty nejlepší, nejkvalitnější a taky nejdražší objektivy Sony. Vyznačují se naprosto špičkovou optikou.
Přímý potomek vrcholné řady objektivů G. Označení GM slibuje ještě kvalitnější a rychlejší ostření a odolnost proti povětrnostním vlivům a prachu. Každý jednotlivý objektiv GM je zvlášť kalibrován, pro dosažení té nejvyšší kvality obrazu. Takto označené objektivy jsou vybaveny špičkovými optickými členy XA.
Označení SAL najdeme v produktovém čísle samotného objektivu. Akronym SAL označuje všechny objektivy s automatickým ostřením, které jsou zkonstruovány pro bajonet Sony A.
Podobně jako i předchozí akronym, je označení SEL skryto v produktovém čísle objektivu. SEL označuje všechny objektivy s automatickým ostřením, které jsou zkonstruovány pro bajonet Sony E.
Pod značením IF se skrývá integrované zaostřování, které umožňuje zaostření objektu bez změny fyzické velikosti objektivu. IF objektiv zaostřuje pomocí přesunu jednotlivých optických členů a celý pohyb se tak odehrává pouze uvnitř. Tato technologie velmi usnadňuje zaostřování u velkých objemných teleobjektivů.
Objektivy SSM využívají ultrazvukový kruhový motorek, který slibuje extrémně tiché, rychlé a přesné zaostřování. Plně podporuje schopnosti záznamu vysokého rozlišení.
DDSSM je taktéž označení pro zaostřovací motor. Tento byl však navržen pro rychlý přesun těžké skupiny zaostřovacích členů ve výkonných objektivech.
SAM je označení pro motorek používaný v objektivech s levnější konstrukcí. Zaostření s motorkem SAM je uspokojivě tiché a rychlé, nedosahuje však kvality SSM.
OSS neboli Optical SteadyShot značí optickou stabilizaci v objektivu Sony. Objevuje se na objektivech s bajonetem Sony E. Objektivy s bajonetem Sony A optickou stabilizaci nevyužívají, protože těla s bajonetem Sony A mají stabilizovaný senzor.
Objektivy s označením PZ mají vestavěné motorky, které usnadňují provoz optického zoomu. Jsou velmi užitečné především při natáčení videa, u kterého zajišťují naprosto plynulé přibližování. Objektivy s takto dokonalým zoomem jsou nyní k dispozici pouze pro těla s bajonetem Sony E.
AR označuje technologii antireflexního krytí čoček objektivu, které napomá potlačování odrazů. Všechny objektivy Sony G a GM jsou vybaveny touto antireflexní vrstvou, zkratka AR však nebývá vyznačena na samotném těle fotoaparátu.
Stejně jako u jiných výrobců tato zkratka označuje, že objektiv používá tzv. ED skla zajišťující nízký rozptyl světla. Tato technologie slouží k minimalizování nežádoucí chromatické aberace.
Členy objektivu XA disponují výjimečně přesným povrchem, který eliminuje optické nedokonalosti a zajišťuje snad nejkrásnější bokeh efekt. Těmito prvky bývají vybaveny objektivy s označením GM.
Objektivy ZA sice používají špičkovou technologii společnosti Zeiss, ve skutečnosti je ale vyrábí společnost Sony. Jsou extrémně kvalitní, vybavené asférickými čočkami, a co do výkonu se mohou rovnat objektivům s označením G.
T* se nachází pouze na objektivech Sony ZA (Zeiss) a označují technologii krytí Carl Zeiss T*. Jedná se o antireflexní vrstvu, která výrazně snižuje množství odrazů mezi jednotlivými optickými prvky v objektivu (nežádoucí odrazy snižují výkon objektivu).
Jsou to objektivy vyráběné společností Sony, využívající technologii Zeiss Planar. Planární čočky jsou charakteristické symetrickým uspořádáním, které vytváří velkou hloubku ostrosti a eliminují chromatickou aberaci.
Opět se jedná o objektivy vyráběné společností Sony, využívající technologii Zeiss Sonnar. Tyto objektivy jsou typické jednoduchým uspořádáním optických prvků, které vytvářejí velice kvalitní obraz s vynikajícím kontrastem.