Společnost Zotac je známým výrobcem mini počítačů, a není proto ani žádným divem, že také grafické karty této společnosti jsou často navrhovány s ohledem na úsporu místa. Kompaktní provedení má tento výrobce prostě v krvi, o čemž se ostatně přesvědčíme i v dnešní recenzi, kdy si otestujeme grafickou kartu Zotac GTX 1060 AMP! Edition.
Karta Zotac GTX 1060 AMP! Edition je postavena na herním grafickém čipu NVIDIA GP106, na který jsou pomocí 192bit sběrnice připojeny moduly paměti typu GDDR5 o kapacitě 6 GB. Svým výkonem pak Zotac GTX 1060 AMP! Edition spadá do segmentu středního výkonu (mainstream), kde zaujímá ta nejvyšší patra pomyslného výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1557/1772 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí 2002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 51 MHz v základu a o 63 MHz v Boost. Grafické paměti jsou pak taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1060.
Grafická karta Zotac GTX 1060 AMP! Edition měří na délku pouhých 210 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará hlavní pasiv skládaný z hliníkových žeber. Pro lepší odvod tepla z čipu je dosedací část pasivu v místě styku vybavena měděným plátem a dvojicí 8mm tepelných trubic, které odvádějí odpadní teplo do žebrování. Společně s grafickým čipem jsou chlazeny také grafické paměti. Napájecí kaskáda je pak chlazena pomocí menšího samostatného hliníkového chladiče.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 90mm ventilátory IceStorm se širokými a aerodynamicky tvarovanými lopatkami pro dosažení vyššího tlaku chladicího vzduchu. Ventilátory podporují funkci Freeze Fan Stop, která při nízkých teplotách grafické karty oba ventilátory úplně zastaví, a minimalizuje tak hlučnost karty v době, kdy není nijak vytížena. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition se stará 4 + 1fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 120 W (max. 140 W). Ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 400 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition je také firemní nástroj společnosti Zotac s názvem FireStorm.
Pomocí tohoto nástroje můžete grafické kartě nastavovat různé parametry jako například frekvenci čipu, frekvenci pamětí, limit spotřeby, napětí čipu, křivku otáček ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Můžete například kartu přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj FireStorm také monitoring, pomocí kterého můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých provozních hodnot, jako je například teplota karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | MSI GTX 1060 3GT OC | Asus EX GTX 1050 Ti O4G |
![]() | ![]() | ![]() |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 |
![]() | ![]() | ![]() |
Asus RX 560 O4G EVO | ||
![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /8008 | 1557 MHz 1772 MHz 1888 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus EX GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1342 MHz 1455 MHz 1680 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1430 MHz 1544 MHz 1798 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1340 MHz 1340 MHz 1340 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 869 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /6000 | 1187 MHz 1187 MHz 1187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí pak úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra, založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. I těm bych ale doporučoval hrát tuto hru spíše pod DirectX 11, a vyvarovat se tak občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v případě slabších grafických karet společnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam raději nechejte vykreslování na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj nijak významněji netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými modely v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Grafická karta Zotac GTX 1060 AMP! Edition nabízí velmi solidní výkon, který bohatě vystačí všem středně náruživým hráčům počítačových her. Díky kompaktním rozměrům, a tedy i skromnějšímu systému chlazení s nižším chladicím výkonem, si tato karta sice nemůže dovolit nijak extrémně vysoké frekvence grafického čipu, ale i tak je její výkon více než dostatečný na plnohodnotné hraní i těch nejnovějších počítačových her, které se dnes na trhu objevují.
Pokud by někomu takovýto výkon nestačil, vždy může sáhnout k přetaktování, které mu v případě grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition přinese zhruba 9 % dalšího výkonu navíc. O tom ale více v kapitole o přetaktování.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Navzdory kompaktním rozměrů grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition jsou její provozní vlastnosti skvělé. Teploty při běžném hraní se u této grafické karty pohybovaly lehce nad hranicí 70 °C při hlučnosti kolem 34 dBA a věřte, že to je na takto malý chladič výkon opravdu úctyhodný. Spotřeba celé testovací sestavy s grafickou kartou Zotac GTX 1060 AMP! Edition na palubě se pohybovala kolem hranice 220 W, což je o nějakých cca 70–80 W méně než u sice výkonnější, ale také „žravější“ konkurence v podání Radeon RX 580.
Přetaktování grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (116 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +140 MHz pro čip a +450 MHz pro paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala v průměru na 2025 MHz, u grafických pamětí pak 8900 MHz (efektivně).
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition v počítačové hře Crysis 3.
Grafická karta Zotac GTX 1060 AMP! Edition ve svých kompaktních rozměrech ukrývá velmi solidní herní výkon, který by mohl oslovit nejednoho hráče počítačových her. Díky malým rozměrům se tato karta vejde i do těch menších počítačových skříní, které jsou vhodné pro stavbu HTPC (Home Theater Personal Computer). Takovéto domácí multimediální centrum zábavy vám pak nabídne nejen skvělé multimediální zážitky, ale s grafickou kartou Zotac GTX 1060 AMP! Edition na palubě také zážitky herní. Vždy ale mějte na paměti, že takto malé počítačové skříně musejí být pro dostatečné chlazení herních grafických karet vždy dobře odvětrávány.
Zotac GTX 1060 AMP! Edition
Grafické kartyGrafická karta nabízí velmi zajímavý herní výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Navzdory jejímu kompaktnímu provedení pak tato karta disponuje také výbornými provozními vlastnostmi.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.