Grafické karty GeForce GTX 1080 Ti společnosti NVIDIA jsou dnes jakýmsi „svatým grálem“ nejnáročnějších hráčů počítačových her, pro které je hraní prakticky každodenní nezbytností a kteří také ve hrách vyžadují co nejvyšší možnou snímkovou frekvenci. Nabídka těchto grafických karet je tedy více než bohatá a svou trochou do mlýna přispěla také společnost Zotac, která nabízí hnedle několik edicí GeForce GTX 1080 Ti. Jednou z nich je také grafická karta Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition, která spadá do herní edice AMP! a kterou si dnes otestujeme.
Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition je postavena na herním grafickém čipu NVIDIA GP102 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 352bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5X o kapacitě 11 GB. Svým výkonem pak Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá ta absolutně nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 569/1 683 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí 1 376 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 11 008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 90 MHz v základu a o 100 MHz v Boost. Grafické paměti jsou pak taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition měří na délku rovných 300 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 2 rozšiřující sloty. Pasiv chladiče je složen z hliníkových žeber s měděnou dosedací základnou (base plate) a pro lepší odvod tepla z grafického čipu také vybaven pěticí tepelných trubic (heatpipes). Stejně jako grafický čip, také moduly grafických pamětí doléhají na měděnou základnu pasivu, a jsou tak chlazeny společně s čipem. Moduly napájecí kaskády jsou chlazeny pomocí jednoho většího a jednoho menšího hliníkového chladiče, které doléhají na hlavní pasiv. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 95mm ventilátory IceStorm s aerodynamicky tvarovanými lopatkami pro dosažení vyššího tlaku chladicího vzduchu. Ventilátory podporují funkci Freeze Fan Stop, která při nízkých teplotách grafické karty oba ventilátory úplně zastaví, a minimalizuje tak hlučnost karty v době, kdy není nijak vytížena. Logo ZOTAC, které je umístěno na hřbetu grafické karty, je podsvětlené pomocí RGB LED, jehož barvy a chování se dají ovládat pomocí nástroje FireStorm.
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition na skóre 98,1 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition se stará zdvojená 8 + 2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 270 W (max. 326 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition je také firemní nástroj společnosti Zotac s názvem FireStorm.
Pomocí tohoto nástroje můžete grafické kartě nastavovat různé parametry jako například frekvenci čipu, frekvenci pamětí, limit spotřeby, napětí čipu, křivku otáček ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Můžete například kartu přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.
V nabídce Spectra pak můžete logu ZOTAC, které je umístěno na hřbetu grafické karty, nastavit různé barvy, intenzitu a efekty jeho podsvětlení.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj FireStorm také monitoring, s jehož pomocí můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých provozních hodnot, jako je například teplota karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1569 MHz 1683 MHz 1878 MHz | PCIe 3.0 x16 270 W |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1620 MHz 1734 MHz 2025 MHz | PCIe 3.0 x16 275 W |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1683 MHz 1823 MHz 1980 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1658 MHz 1860 MHz 1962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1750 MHz 1586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1590 MHz 1500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Chlazení grafických karet MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X a Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v testech zajišťovala sada vodního chlazení EK Water Blocks EK-KIT S240, která s dvojicí ventilátorů a vodní pumpou generovala hlučnost 35,5 dBA. V grafech je pak ke jménům grafických karet, které využívají tento systém vodního chlazení, přidána zkratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra, založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. I tak bych ale doporučoval hrát tuto hru spíše pod DirectX 11. Vyvarujete se občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují, což dokazuje také nízká hodnota ukazatele 0,1% Low v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition je dán zejména výkonem samotného grafického čipu GP102 (GP102-350-K1-A1), který se od jiných grafických karet GeForce GTX 1080 Ti může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition se reálná frekvence grafického čipu v testovaných hrách držela v rozmezí 1 795–1 908 MHz (v průměru 1 878 MHz) při efektivní frekvenci grafických pamětí 11 008 MHz. S nejvýkonnějším grafickým čipem GP102 na palubě se tak Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition umístil samozřejmě na samé špici výkonnostního žebříčku, i když na tu v dnešních testech nejvýkonnější grafickou kartu Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum přeci jen tratil poměrně výrazných 5 %. Na druhou stranu je ale třeba také říci, že grafická karta Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v testech využívala vodní chlazení, které jí dopomohlo také k vyšší frekvenci, a to v průměru o 150 MHz.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Výkon grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition je tedy výborný, ale co její provozní vlastnosti? Tady musím říci, že jsem byl poněkud zklamán. Provozní vlastnosti této karty prostě příliš dobré nejsou. Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition si držela teplotu kolem hranice 80 °C při poměrně vysokých otáčkách ventilátorů, které generovaly hlučnost těsně pod hranicí 43 dBA a věřte, nebudete-li mít sluchátka na uších, tuhle grafickou kartu ve svém PC zcela jistě uslyšíte.
Spotřeba grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition byla sice cca o 20 W vyšší nežli u grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum, nicméně proti konkurenčním Radeonům stále velmi dobrá.
Požadavky na výkon grafických karet a vlastně celého systému pro virtuální realitu jsou mnohem vyšší než u běžných počítačových her. VRMark obsahuje celkem tři testy virtuální reality, které běží na monitoru počítače a k testu nevyžadují žádné náhlavní soupravy.
Výsledky testu Orange Room ukazují výkon systému ve scénách s běžnými požadavky na VR, test Cyan Room je pak o něco náročnější a pro vykreslování scény využívá rozhraní DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon ve velmi náročných scénách VR, jejichž požadavky však uspokojí až některé grafické karty budoucí generace.
Protože všechny grafické karty ze segmentu high-end by měly nároky virtuální reality s přehledem uspokojit, omezil jsem se v recenzi pouze na testy VRMark Cyan Room, tedy na testy náročnější a pod DirectX 12.
Jak můžete vidět, grafická karta Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition se nad cílovou snímkovou frekvencí 88,9 FPS držela více než dostatečně vysoko, a vy se tedy nemusíte obávat, že byste tuto grafickou kartu za účelem virtuální reality využít nemohli.
Přetaktování grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (+20 % Power Limit) a teploty (90 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +50 MHz pro čip a +500 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala v průměru na 1 924 MHz, u grafických pamětí pak 12 000 MHz (efektivně).
S nastavenou frekvencí jádra navýšenou o 50 MHz, pamětí na efektivních 12 000 MHz a posunutým Power/Temperature limitem na 120 % / 90 °C jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Bez zvedání napětí se mi z grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition podařilo získat v průměru pouze necelých 6 % dalšího výkonu a je jasné, že bez zvednutí napětí grafickému čipu se přetaktování této grafické karty příliš moc nevyplatí.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition v počítačové hře Crysis 3.
Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition může nabídnout výborný výkon těm nejnáročnějším hráčům počítačových her, pro které je hraní her jejich životním krédem. Co však tato grafická karta nabídnout nemůže, jsou dobré provozní vlastnosti. S největší pravděpodobností si zde svou daň vybral „pouze“ dvouslotový, a tedy zřejmě nedostatečný systém chlazení, který drží grafický čip na poměrně vysoké teplotě 80 °C při vysokých otáčkách ventilátorů, a tedy i vysoké hlučnosti.
Preferujete-li ve svém PC tiché grafické karty, raději bych se porozhlédl po grafické kartě jiné. Trváte-li pak na značce Zotac, řešením by mohla být grafická karta ZOTAC GeForce GTX 1080 Ti AMP Extreme, která disponuje přeci jen výkonnějším, a tedy i tišším tříslotovým systémem chlazení.
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition
Grafické kartyGrafická karta Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition nabízí výborný výkon všem nejnáročnějším hráčům počítačových her. Její slabinou jsou však horší provozní vlastnosti, zejména pak vyšší hlučnost.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.