Grafických karet, které poskytují opravdu ultimátní herní výkon a přitom by se vešly i do těch nejmenších počítačových skříní, je na trhu jako šafránu. A právě jednou takovou je grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini, kde se společnosti Zotac podařilo vměstnat výkonný grafický čip GeForce GTX 1080 Ti na kartu o velikosti pouhých 211 mm. Pojďme si tedy tuto grafickou kartu dnes pěkně otestovat.
Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini je postavena na nejvýkonnějším herním grafickém čipu společnosti NVIDIA GP102, na který jsou pomocí 352-bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5X o kapacitě 11 GB. Svým výkonem pak grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaujímá absolutní špičku pomyslného výkonnostního žebříčku. Tato karta je tedy určena především pro všechny herní nadšence a díky jejím rozměrům také pro ty, kteří vyžadují ultimátní výkon také v PC kompaktních rozměrů.
Frekvence grafického čipu jsou 1506/1620 MHz a frekvence grafických pamětí 1376 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 11008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tato grafická karta přetaktovaná na jádře o 26 MHz v základu a o 36 MHz v Boost. Frekvence grafických pamětí zůstala na referenčních hodnotách.
Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini měří na délku pouhých 211 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven celkem 5 měděnými tepelnými trubicemi (heatpipes). Stejně tak měděná je také dosedací deska pasivu chladiče na grafický čip (base plate). Moduly grafických pamětí jsou chlazeny pomocí speciální chladicí desky, která je umístěna kolem grafického čipu. Moduly napěťových regulátorů pak přes menší chladič dosedají přímo na hlavní pasiv chladiče. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tedy chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva souběžné ventilátory IceStorm. Jeden ventilátor o průměru 90 mm, druhý pak o průměru 100 mm. Oba disponují aerodynamicky tvarovanými širokými lopatkami. Bohužel, ventilátory nepodporují žádnou technologii, která by je zastavila při nízkém vytížení gafické karty. Oba ventilátory se tak otáčejí poměrně vysokou rychlostí 1400 ot/min. i v době, kdy je grafická karta chladná, a není to tedy zapotřebí. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Zotac GTX 1080 Ti Mini se stará 8fázová kaskáda modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8pin konektorů. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 250 W (max. 300 W) a k jejímu provozu výrobce doporučuje zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Zotac GTX 1080 Ti Mini řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Zotac GTX 1080 Ti Mini je také firemní nástroj společnosti Zotac s názvem FireStorm.
Pomocí tohoto nástroje můžete grafické kartě nastavovat různé parametry jako například frekvenci grafického čipu, frekvenci grafických pamětí, limit spotřeby, napětí grafického čipu, křivku otáček ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Můžete například grafickou kartu přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj FireStorm také monitoring, pomocí kterého můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých hodnot při provozu grafické karty, jako je například teplota grafické karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Zotac GTX 1080 Ti Mini zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Zotac GTX 1080 Ti Mini | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1506 MHz 1620 MHz 1808 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1607 MHz 1721 MHz 1865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1747 MHz 1886 MHz 1990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1546 MHz 1485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1471 MHz 1400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s menší rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA ×4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Zotac GTX 1080 Ti Mini máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Pokud se podíváme na průměrný výkon, pak na tom grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini není vůbec špatně. Grafický čip GP102, který tvoří srdce všech GeForce GTX 1080 Ti, se prostě nezapře a ani Zotac GTX 1080 Ti Mini není žádnou výjimkou. Na mnohem lépe chlazenou grafickou kartu Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti XE tratí v průměru pouhá 3 % výkonu a to od takovéhoto „prcka“ věru není špatný výsledek. Ostatní grafické karty z dnešních testů se pak na herní výkon Zotac GTX 1080 Ti Mini dívají již z celkem uctivé vzdálenosti.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Co se provozních vlastností týká, to už tak radostná zpráva nebude. Kompaktní systém chlazení si zde vybral svou daň i s úroky. I přes vysoké otáčky ventilátorů, které často atakují hranici 2000 ot/min, se teploty této grafické karty pohybují kolem 80 °C a často jdou i přes tuto hranici. Vysoké otáčky ventilátorů jsou samozřejmě vždy zdrojem vyšší hlučnosti a ani u grafické karty Zotac GTX 1080 Ti Mini tomu není jinak. Hodnota 45 dBA je již poměrně nepříjemným hlukem, který by chtěl mít ve svém PC jen málokdo. Jedinou dobrou zprávou z testů provozních vlastností je tedy pouze celkem solidní spotřeba energie.
Přetaktování grafické karty Zotac GTX 1080 Ti Mini jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil grafickou kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (120 % Power Limit) a teploty (90 °C Temp Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +120 MHz pro grafický čip a +400 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala kolem hranice 1954 MHz, u grafických pamětí pak 11800 MHz (efektivně).
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Zotac GTX 1080 Ti Mini v počítačové hře Crysis 3.
Co tedy říci závěrem? Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini nabízí opravdu ultimátní herní výkon, který je vměstnán do sexy kompaktních rozměrů. Srdce každého vyznavače malých počítačových skříní by tedy mělo zaplesat, protože Zotac GTX 1080 Ti Mini se vejde opravdu všude. Nad čím ale jásat rozhodně nebudete, jsou u této grafické karty vysoké teploty a samozřejmě také hlučnost. Co hůř, grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini své ventilátory nevypíná ani v době nízké zátěže, takže ji uslyšíte prakticky vždy, stačí jen zapnout PC. To je, myslím, asi ten největší nedostatek grafické karty Zotac GTX 1080 Ti, na který by se měl její výrobce urychleně zaměřit.
Zotac GTX 1080 Ti Mini
Grafické kartyGrafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini nabízí ultimátní herní výkon v kompaktních rozměrech. Menší rozměry systému chlazení si však u této grafické karty vybraly svou daň v podobě horších provozních vlastností, jako je teplota a hlučnost.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.