• Autor: Alexandra Vaníková
Co se stane, když vás unaví práce pro velké herní vydavatele? Rozloučíte se s nimi a vydáte se na cestu za vývojem vlastní hry. Přesně to je příběh Luíse Antónia, který před několika lety zamával Rockstaru i Ubisoftu, díky čemuž se nám do rukou dostává jeho interaktivní thriller 12 Minutes. Vyplatí se mu věnovat více než... 12 minut? Dočtete se v naší recenzi.
zdroj: Luís António
12 Minutes je interaktivní thriller, ve kterém je vaším úkolem uniknout z 12minutové časové smyčky věznící hlavního hrdinu (tedy vás). Ten se po náročném dni v práci vrátí domů ke své manželce a společně plánují romantický večer. Najednou se však ve dveřích objeví detektiv obviňující vaši ženu z vraždy a noc se rázem mění na horor.
Aby to bylo celé ještě bizarnější, jediným uvízlým v časové smyčce, která se zresetuje vždy, když zemřete či opustíte byt, je manžel, za kterého hrajete. To je v podstatě vše, co mohu o příběhu říci, aniž bych vám pokazila zážitek z nečekaných zvratů, které titul nabízí. Jen dodám, že vyústění 12 Minutes mě docela překvapilo a počáteční obavy z předvídatelného děje se během hraní zcela vytratily.
Co se vizuální stránky týče, 12 Minutes definuje jednoduchý, ale zároveň propracovaný styl. Nejde o titul, kde díky ultra realisticky zpracované mimice můžete číst emoce postav, konec konců, celou dobu sledujete hlavní hrdiny z ptačí perspektivy. Ani to ale Antóniovi nebránilo ve vytvoření pohlcující atmosféry. Kromě zdařilého soundtracku totiž vsadil na herecká esa, které propůjčily hlas hlavním postavám. Hlavně panika v hlase Jamese McAvoye spolu s klidným, ale rázným projevem Willema Dafoea vytvořili mix nejistoty a napětí, který se táhl až do konce příběhu.
Výtvor Luíse Antónia je koncipován jako point and click adventura z pohledu ptačí perspektivy, kdy klikem myši (stisknutím tlačítka na ovladači) na určité místo či předmět pobízíte nešťastníka neustále přežívajícího 12 minut dokola k chůzi nebo interakci s danou věcí. Cesta k prolomení inkriminované časové smyčky a jednomu z několika konců je vydlážděná nalezením specifické posloupnosti kroků, což zahrnuje kombinaci předmětů a jejich aktivaci v pravý čas a také správně zvolené dialogové možnosti.
Oč tu ale jde především, je využívání znalostí získaných v předešlých smyčkách pro další postup dějem, což je nepochybně devizou 12 Minutes. Hra tak s každou smyčkou dostává nový level a motivuje ke zkoušení jiných postupů, které mě neustále hnaly vpřed a 12 Minutes jsem tak odehrála téměř na jeden zátah (jeho projetí mi zabralo asi 6–7 hodin). Jakmile jsem totiž odkryla nový fakt nebo předmět, okamžitě mě přemohla zvědavost, jak na danou situaci zareaguje manželka hlavního hrdiny, která o časové smyčce nemá ani ponětí, nebo zda nově objevená informace zaskočí nezvaného hosta v podobě policisty.
Pokud jste se ve čtení recenze dostali až sem, 12 Minutes se může zdát jako dokonalý titul, ale není to tak. Jeho negativa by se dala shrnout do dvou bodů. V první řadě jde o těžkopádné ovládání na xboxovém ovladači. Častokrát totiž pracujete s inventářem a drobnými předměty, navíc všechny potřebné kroky musíte provést v určitém časovém limitu (v rámci jedné smyčky), což ovladač značně brzdí. Pokud tedy máte možnost, rozhodně doporučuji do ruky při hraní 12 Minutes vzít raději myšku.
Druhým negativem jsou zaškobrtnutí v reakcích postav na určité situace. Představte si, že se v nervy drásající scéně dvě postavy do sebe „slijí“. Případně jeden z protagonistů zareaguje větou ze svého připraveného repertoáru, která ne tak úplně sedí k dané situaci. Jinak výborná atmosféra se tak na krátkou, ale bohužel významnou chvíli jednoduše vytratí.
Po technické stránce 12 Minutes občas zakopne, ani to by vás ale od 12 Minutes nemělo odradit. Jde totiž o pozoruhodné dílo nabízející zajímavý a napínavý příběh ještě více umocněn výkony dabingových herců. Ti svými hlasy dopomohli i ke správně napínavé atmosféře, kterou dotváří také povedený soundtrack. Třešničkou na dortu je objevování předmětů a informací neustále otevírajících dveře pro další experimentování v následujících časových smyčkách.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
12 Minutes je interaktivní thriller od vývojáře Luíse Antónia a vydává ji společnost Annapurna Interactive. Hra vyšla 19. srpna 2021 na PC, Xbox One a Xbox Series X/S. Od dne svého vydání je hra k dispozici i v knihovně Game Pass.
Tato mini recenze byla napsaná pro Xbox Series X verzi hry.
Díky výborně zpracované napínavé atmosféře, vizuálu a hratelnosti založené na efektivním využívání časové smyčky ve váš prospěch si interaktivní thriller 12 Minutes váš čas nepochybně zaslouží.
Klady
Zápory
Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i5-2300 | AMD Phenom II X4 965 | Intel Core i5-6600 | AMD FX-8350 |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTS 450, 1 GB | AMD Radeon HD 5770, 1 GB | Nvidia GeForce GTX 1080, 8 GB | AMD Radeon RX 5700 XT, 8 GB |
Operační paměť | 2 GB | 4 GB |
Pevný disk | – | – |
• Zdroj: Steam (2. 9. 2021)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
• Oznámení: 20. 6. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková
Louis Antonio sbíral zkušenosti ve studiích Ubisoft či Rockstar Games. Rozhodl se však proniknout do tajů programování, aby byl schopen (i se svým týmem) zhmotnit více než 6 let starý nápad.
12 Minutes je point-and-click adventura, ve které máte přesně vymezený čas (že neuhodnete kolik minut?) na přerušení časové smyčky. Hráč musí využít každou sekundu na maximum. Louis Antonio dokonce původně uvažoval o vytvoření 24hodinového titulu, ale protože by při takové délce prý bylo nemožné hráči ukázat všechny důsledky jeho rozhodnutí, zvolil nakonec kratší variantu. Prototyp si před třemi lety měli možnost vyzkoušet i redaktoři z portálu Rock Paper Shotgun.
V Twelve Minutes máte v rukou osud neznámého muže, který je svědkem téže události každých 12 minut. Manželka mu oznámí, že čekají společného potomka, následně vrazí do bytu příslušník zákona s příkazem na její zatčení, jelikož údajně zavraždila vlastního otce. Hned potom vcházíte opět do bytu očekávajíc radostnou novinu o příchodu děťátka. Časová smyčka se spustí, jakmile zemřete, upadnete do bezvědomí, usnete nebo se vám nepodaří vyřešit klíčovou záhadu.
V Twelve Minutes vidím obrovský potenciál. Hra se odehrává v reálném čase, což se mi mimořádně líbí, dosud mám totiž ještě v živé paměti The Occupation, ve kterém jste měli k dispozici 4 hodiny na její zdolání. Klíčovým prvkem hry je minimalismus – najdeme zde pouze tři postavy, zajímavý je také pohled shora, díky čemuž hráč získá přehled o všem, co se v inkriminovaném bytě děje. Adventura vychází na PC a Xbox One, informace o dalších platformách zatím vývojář ani vydavatel neposkytli.
• Zdroje: The Guardian, Rock Paper Shotgun, Inverse, GamesRadar+