• Autor: Jiřina Formánková
Vývojářské studio Haemimont Games, známé například jako autoři série Tropico nebo hry Surviving Mars, vytvořilo dalšího zástupce manažerské strategie s prvky survivalu umístěného do hlubin vesmíru. Stranded: Alien Dawn se prozatím nachází v předběžném přístupu, a jestli už v tuto chvíli stojí za to věnovat mu pozornost, zjistíte v naší recenzi.
zdroj: Haemimont Games
Ztroskotání na cizí neprozkoumané planetě je věc jistě nemilá, zvláště když je nutné postarat se o přeživší a zajistit, aby jejich život neměl jepičího trvání. A to je přesně úkol hráče survival strategie Stranded: Alien Dawn. Po tvrdém dopadu na jednu ze zvolených map už bude jen na vás, abyste svým čtyřem svěřencům zajistili přijatelné podmínky k životu, postarali se o ně v neznámém prostředí a pokusili se přivolat záchranu.
Přestože je hra zatím stále v předběžném přístupu, stihli už autoři přidat jeden zcela nový biom, a záleží tak čistě na vás, jestli dáte přednost mapě Sobrius (původní lokace s loukami a horami), nebo nové Desertum, kde, jak už název napovídá, najdete pouštní oblast. V obou případech ale začnete s výběrem „šťastlivců“, kterým zařídíte prudký sešup z oběžné dráhy. Právě výběr posádky je jedním z nejzajímavějších a nejdůležitějších herních prvků a je dobré věnovat mu dost času a pozornosti.
Každý jednotlivec totiž má jak své silné stránky, tak slabiny, mimoto jsou ale některé postavy spolu v nejrůznějších příbuzenských či přátelských vztazích, které budou určovat, jaká ve skupině zavládne atmosféra. S partou lidí, kteří na sebe budou mít vzájemně pifku hned od začátku, je opravdu těžké pořízení, stejně tak se ale můžete dopracovat až ke svatebnímu veselí a vyzvánění fiktivních zvonů…
Určitě si nechcete dopřát ani čtveřici intelektuálů, kteří nebudou schopni přitlouct hřebík nebo spálí i čaj, ideální volbou ale nejsou ani čtyři schopní bijci a stavitelé, co nerozeznají keř od hromady kamení. Naštěstí zde funguje mechanika učení, takže i když se při výběru na začátku „seknete“ a připlete se k vám někdo nepříliš užitečný, nic není ztraceno. Po hromadě rozpadajících se svršků a menší ztrátě krve z rozpíchaných prstů se „ta nemožná bába“ prostě šít naučí… Jen jí dejte čas.
Všechno potřebné o pracovních činnostech a jejich dělení mezi přeživší se dozvíte v přehledně zpracovaném volitelném tutoriálu, který v jednotlivých tematických kapitolách představí základní okruhy zájmu. Od stavby jednoduchého přístřešku a skladovacích prostor přes vaření z různých druhů surovin až po konstrukci obranných systémů budoucího tábora. Celé jeho absolvování nezabere moc času, a opravdu se ho vyplatí dokončit, jelikož hra má už v tuto chvíli celkem solidně propracované mechaniky a mohlo by se stát, že se v nich začnete časem jednoduše ztrácet.
Jako ve většině podobných her bude třeba zajistit hladký chod tábora, který vybudujete, jen s tím rozdílem, že Stranded: Alien Dawn nepracuje s bezejmenným davem, ale sází na komornější pojetí správy prostředků a individualitu svěřenců. Survival mechaniky tu představuje hlavně starost o výživu posádky, i když například pití hra v tuhle chvíli vůbec nezohledňuje, což je svým způsobem celkem zvláštní, hlavně proto, že kromě fyzického blaha klade velký důraz třeba na duševní rozpoložení. Pokud budete tuto složku potřeb příliš dlouho ignorovat, začnou se postavy duševně hroutit, což obvykle vyústí v bezcílné bloumání po okolí a sabotáž jakékoliv užitečné činnosti, kterou by mohli vykonávat.
Na práci toho budou mít i bez podobných výpadků víc než dost, ať už se jedná o samotnou stavbu obydlí, pěstování rostlin, elektrifikaci, výzkum nebo průzkum okolí. Je možná trochu škoda, že vývojáři nepopustili fantazii o něco víc, přeci jen cizí planeta pro to nabízela spoustu prostoru… Byla jsem trochu zklamaná, že žádná velká překvapení se nekonají. Strom vypadá jako strom, kukuřice je stejná, jakou ji známe ze země, a spousta dalších rostlin a zvířat působí úplně obyčejně a důvěrně známě.
Mezi zvířectvem najdete jak agresivní druhy, tak ty mírumilovné, které nemají o střety s osadníky žádný velký zájem. Kromě občasných nájezdů agresivní zvířeny, která zřejmě trpí nespavostí (skoro výhradně bere tábor ztečí v noci), jsou želízkem v ohni ještě rozmary počasí. Když pominu prosté střídání dne a noci a ročních období, jsou vždy v záloze i nějaké ty bouře, které dokážou potrápit v tu nejméně vhodnou dobu.
Od chvíle, kdy budou vaši svěřenci schopni vyrobit průzkumný balon, můžete je vysílat na delší výpravy a využít šance, že najdete užitečný materiál, narazíte na nějakou zajímavou nepředvídatelnou událost, nebo dokonce na dalšího přeživšího, který by mohl zastat nějakou tu práci navíc. Nejspíš jsem v tomto směru měla trochu smůlu, ale během čtyř let pravidelných výprav jsem našla jen hromadu materiálu, nějaké svršky, zbraně a všehovšudy jednu mrtvolu. Tolik tedy k vlivu štěstí při výletech balonem.
Přestože poslat někoho na výpravu je samozřejmě vítané a zpestřuje to hraní, mrzelo mě, že nemám možnost podívat se, kde dotyčný přistál – tedy na vzdálenější část mapy, kde by to snad mohlo vypadat trochu jinak než na místě tábora, na kterém strávíte vlastně všechen čas. Jak už jsem totiž psala výše, okolí je hodně podobné tomu na Zemi a množství jak rostlinných, tak živočišných druhů není v tuhle chvíli bůhví jak závratné, takže pobyt na poměrně malé části mapy působí po pár hodinách opravdu hodně staticky.
Větší výtku si ale zaslouží ovládání postav, respektive to, že je potřeba pravidelně manuálně zadávat, aby bojovali, případně bránili tábor před nájezdy agresivních potvor. Z nějakého špatně pochopitelného důvodu jim nejde akci obrany a boje zadat automaticky – to funguje pouze u běžného lovu. Stejně tak se může stát, že se postava rozhodne (třeba po návratu z výpravy balonem) hodit si všechen nasbíraný materiál přímo pod nohy a vydat se vstříc nějaké úplně jiné činnosti, přestože má sběr a úklid surovin navolený. Dá se ale předpokládat že v době plného vydání hry vývojáři (minimálně na systému boje) ještě zapracují.
Vizuální stránka Stranded: Alien Dawn je solidní stejně jako ta zvuková, a přestože neobsahují nic závratně inovativního, určitě neurazí. Bylo by moc fajn, kdyby autoři zapracovali nejen na boji a dalších nelogičnostech, ale i na těch prvcích, kde je hra silná (survival mechaniky, které by ale stejně zasloužily ještě rozšířit minimálně o starost o vodu či hygienu postav) – a to dříve, než se rozhodnou přidávat další a další mapy.
• Zdroje: Vlastní
Hodnocení
Tato Early Access recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytla PR agentura Heaven Media.
Stranded: Alien Dawn
DOPORUČUJEME: Stranded: Alien Dawn je už v předběžném přístupu velmi povedenou manažerskou strategií se survival prvky přežívání na cizí planetě a nabízí hromadu činností a správy zdrojů se starostí o fyzické i duševní blaho přeživších, která zabaví na mnoho desítek hodin. Pokud jste mu schopni odpustit drobné mušky, určitě neuděláte chybu, když ho vyzkoušíte.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10/11 64-bit |
Procesor | Intel i7-6700 | AMD FX 8370 | Intel Core i5-10600K | AMD Ryzen 7 2700 |
Grafická karta | Radeon RX 480 | GeForce GTX 1050 Ti | GeForce RTX 2060 | Radeon RX 5600 XT |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 15 GB | 15 GB |
• Zdroj: Steam (2. 1. 2023)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.