Ještě před pár lety platilo, že na operační paměti RAM nezáleží. Postupem času se ovšem na trh dostávaly čím dál silnější grafické karty a za chvíli budeme mít na stole řadu NVIDIA GeForce RTX, která bude nejen bezkonkurenčně výkonná (a drahá), ale navíc bude klást vysoké nároky na další komponenty. Jistě víte, že grafickou kartu „krmí“ procesor, ale i ten potřebuje oporu ve formě operačních pamětí RAM. V dnešním testu se podíváme na to, jaký výkonnostní přínos mají paměti ADATA XPG SPECTRIX D80 o frekvenci 3 200 MHz s časováním CL16 na X.M.P. profilu, a to v kombinaci s GTX 1080 Ti. Vyplatí se připlatit si za kvalitu?
D41 3000MHz CL16 wolframová | D41 3000MHz CL16 červená | D41 3200MHz CL16 wolframová | D80 3200MHz CL16 červená | D41 3200MHz CL16 červená | D41 3600MHz CL17 červená | D80 3600MHz CL17 červená | D41 3600MHz CL17 červená | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapacita | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Kit | 2×8 GB | 2×8 GB | 2×8 GB | 2×8 GB | 2×8 GB | 2×8 GB | 2×8 GB | 2×8 GB |
Frek. pamětí X.M.P. | 3000 MHz | 3000 MHz | 3200 MHz | 3200 MHz | 3200 MHz | 3600 MHz | 3600 MHz | 3600 MHz |
Časování | CL16 | CL16 | CL16 | CL16 | CL16 | CL17 | CL17 | CL17 |
Napětí | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V |
Hybridní chlazení | ✕ | ✕ | ✕ | ✓ | ✕ | ✕ | ✓ | ✕ |
Cena | 4659 Kč | 4659 Kč | 5299 Kč | 5459 Kč | 5299 Kč | 5899 Kč | 5999 Kč | 5899 Kč |
* Ceny k 2. 9. 2018
Výběr operačních pamětí RAM má z mého pohledu dvě roviny. Buď se věnujete overclockingu a honíte body v benchmarcích a vyznáte se v terciárním timingu a hodnotách jako RTL a IOL, nebo jste běžným uživatelem, hráčem, či používáte své PC k práci.
Pokud se zajímáte o competitivní overclocking, jdete nejen po tzv. B-DIE modulech, což jsou specifické paměťové čipy na RAM, ale navíc si hlídáte i jejich kusové a inženýrské provedení. Odtud se do mainstreamu a mezi většinu uživatelů dostal pojem B-DIE jako něco zásadního a důležitého a krom toho, že paměťové kity s vysokou frekvencí se lépe vyrábějí se Samsung čipy v revizi B (odtud pojem B-DIE), výrobci zjistili, že jde o termín, který prodává.
A druhá rovina? Výběr paměťového kitu je krom frekvence a časování také o designu, a tedy o tom, co ladí zbytku vaší sestavy. Design úzce souvisí také s chlazením. Modely D80 mají na rozdíl od D41 „hybridní“ chlazení, kde mezi klasickým heatsinkem leží další, který prolíná do malé komory s trochou dielektrické kapaliny. Jelikož patřím do té první skupiny overclockerů, kteří strávili stovky hodin laděním nejen časování, ale i pátráním po optimální teplotě B-DIE čipů, mohu s klidem říct, že z mého pohledu je hybridní chlazení u těchto modulů spíše designovým prvkem.
Můj názor je takový, že to, co by vás mělo u každého paměťového kitu zajímat na prvním místě, je rozdíl mezi defaultní frekvencí (stav, kdy zapojíte RAM do desky a nic neděláte), která je u Intel Coffee Lake 2 666 MHz, a X.M.P. profilem 3 200 MHz. Než se ale podíváme, jak obstojí ADATA XPG SPECTRIX D80 v herních testech, řekněme si, proč vůbec význam operačních pamětí v poslední době narůstá.
Vliv operačních pamětí na výkon počítače ve hrách je znát zejména tam, kde jde o tzv. CPU bound scénu. Jedná se o moment, herní úsek, někdy dokonce celou hru, kde má procesor více práce než grafická karta a její vytížení není stoprocentní. Nejčastěji jde tedy o 1 080p gaming, který je stále v oblibě, v kombinaci se silnou grafickou kartou. Proč?
Právě ve chvíli, kdy procesor nestíhá zpracovávat snímky z grafické pipeline, jež grafická karta vytvořila, pomohou procesoru silné operační paměti. Nemusí to ale trvat dlouho a může se stát, že výkon grafických karet bude tak silný, že se problém nebude týkat jen 1 080p, ale i ve 2 560 × 1 440 nebudou procesory stíhat. Otázka je ještě aktuálnější, protože za rohem máme NVIDIA GeForce RTX, které s největší pravděpodobností (i když asi s vypnutým Ray Tracingem) budou vyžadovat výkonné paměti i ve vyšším rozlišení, jako je 2 560 × 1 440.
Smyslem následujícího testování bylo změřit rozdíl mezi defaultem, tedy frekvencí, kterou si nastaví automaticky základní deska, a XMP profilem, jenž v případě ADATA XPG SPECTRIX D80 činí 3 200 MHz. Default je u Intel Coffee Lake 2 666 MHz, budeme tedy pátrat po smyslu navýšení operační frekvence RAM o 534 MHz. Frekvencemi 2 666 MHz disponují taktéž levnější a pomalejší paměťové kity. Vyplatí se tedy připlatit si za dražší paměti RAM, případně hrát si s nastavením? Testy paměťového kitu ADATA SPECTRIX D80 3200 MHz CL16 napoví.
V rámci zachování objektivity a přesných výsledků je nutné dodržet specifické postupy při měření. Při srovnávání výkonu více operačních pamětí či v našem případě různých nastaveních i profilů XMP musíme ve hrách nastavit podmínky a prostředí pro každou platformu tak, aby to prostě bylo fér. Takže ať už měříme na Intel, nebo AMD platformě nejrychlejší dostupné operační paměti u nás na e-shopu, jako jsou G.SKILL Trident Z 4600 MHz CL19, nebo využijeme levnější volbu, jako je ADATA XPG SPECTRIX D80 3200 MHz, musíme mít krom procesoru a základní desky po hardwarové stránce nastavené stejné podmínky. Tedy stejnou grafickou kartu, nejlépe stejný SSD disk a pokud možno i stejný (spolehlivý) napájecí zdroj. Po softwarové stránce je důležité mít stejný operační systém včetně aktualizací, nejlépe čistě nainstalovaný OS po formátu disku, stejnou verzi ovladačů grafické karty a krom několika dalších věcí je především nejdůležitější postup měření ve hře.
Hry měříme pomocí nástroje Fraps a OCAT a logujeme tzv. frametimes, v nichž je zaznamenáváno, jak dlouho trvalo grafické kartě vykreslit jeden snímek za druhým. Pomocí nástroje MSI Afterburner zaznamenáváme několik dalších hodnot, jako je vytížení grafické karty, vytížení procesoru, teploty, frekvence a další důležitá data. Logy z obou programů se ve finále synchronizují a jsou připraveny ke snímkové analýze. Nejdůležitější částí celého procesu je identický způsob měření přímo ve hře. Je důležité zvolit správnou scénu, která bude konzistentní a u které opakovaně naměříme totožný výsledek. Pokud bychom měřili scény s velkou variabilitou, k ničemu bychom se nikdy nedopracovali. Z tohoto důvodu je např. obtížné měřit v multiplayeru, pokud hra nenabízí funkci replay. Když máme scénu, kterou budeme měřit, vybranou, musíme zjistit, jak dlouho přesně scéna trvá, abychom vždy dodrželi stejný časový úsek. Ve většině her je potřeba scény před finálním měřením několikrát opakovat, protože při prvním průběhu scény se kompilují shadery, načítají se textury apod. Z těchto důvodů měříme povětšinou až druhý či třetí průběh.
Nacházíme se v trochu paradoxní době, a to na přelomu, kdy výkon grafických karet začíná být tak velký, že i ty nejlepší procesory (i po přetaktování) pomalu přestávají stíhat silné grafické karty ve Full HD rozlišení, ale zároveň výkon na plynulé UHD hraní s plnými detaily není dostačující. Platí, že čím větší rozlišení, tím jsou menší nároky na procesor. Stručně řečeno, v nedaleké budoucnosti si se silnou grafickou kartou ve 4K rozlišení na nějakou dobu vystačíme i s levným a méně výkonným procesorem. A jelikož při měření výkonu procesorů v herním prostředí ve 3 840 × 2 160 už rozdíly nejsou, nebo jsou úplně minimální, budeme porovnávat pouze 1 920 × 1 080 a 2 560 × 1 440, kde se ještě síla procesorů zvládne projevit.
PUBG je dlouhopřetrvávajícím hitem poslední doby, který se od nuly dostal až na přední místa eSportu a do top příček hratelnosti na platformě STEAM. Hra pochází z vývojářského studia Blue Hole a běží na čím dál tím více používaném Unreal Engine 4. Hra je měřena pomocí funkce REPLAY na mapě Miramar ve městě Los Leones, které se jako lokace zdá být nejnáročnější na CPU. Jde o 60vteřinový průběh ze západu na jih napříč téměř celým městem po jedné z hlavních silnic. Scéna byla měřena na přednastavení ULTRA, Frametimes byly zachycovány programem OCAT a ostatní data pomocí MSI Afterburner.
PUBG |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
PlayerUnknown's Battleground si zejména se silnou grafickou kartou, jako je GTX 1080 Ti, ve Full HD o nějaký ten CPU/RAM výkon řekne. Zajímavé bude, jak moc budou znát silné RAM paměti ve stejném scénáři s nadcházející GeForce RTX 2080 Ti i ve vyšším rozlišení. Tipuji, že na hraní v QHD rozlišení s vysokofrekvenčním monitorem rozdíl znát celkem bude.
Counter Strike: Global Offensive je dle Steamu stále jednou z nejlegendárnějších a nejhranějších her. Vždy šlo a patrně ještě dlouho půjde o základní kámen celého odvětví eSportu. Vývojářem i vydavatelem je Valve a hra běží na Direct X 11. Testovací scéna se odehrává na mapě de_dust2 bez botů po dobu 60 vteřin, které jsou měřené nástrojem FRAPS. Pro CS: GO účely jsou metriky jako frametimes, gpuload (vytížení grafické karty) zaznamenávány pomocí MSI Afterburner. Datové logy z obou souborů jsou pak následně synchronizovány ke snímkové analýze. Hra je spouštěna pomocí parametru -console, ve kterém je pak nastaven parametr fps_max 0.
Counter Strike: Global Offensive |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Nejzajímavější a nejdůležitější částí celého měření je třetí graf, který nám ukazuje frametimes. Na něm můžete vidět, jak v obou dvou rozlišeních 1 080p i 1 440p dochází s pamětmi na defaultu (bez nastavení XMP profilu) ke skoku frametimes. Technicky jde o náhlý rozdíl mezi vykreslením dalšího snímku, který trvá nezvykle déle. V praxi se pak taková situace projevuje jako více nebo méně citelný záškub. Jde o poruchu plynulosti hry, která může znamenat smrt, či dokonce prohru celého zápasu. Zde tedy jednoznačně ADATA XPG SPECTRIX D80 s časováním CL16 na XMP profilu stojí za to.
Assassin's Creed: Origins je akční adventura a v pořadí již desátý díl v sérii Assassin's Creed. Hra se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. AC: O byl postaven na herním enginu AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydán v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 81 sekund nástrojem FRAPS. Testovací scéna probíhá ve městě, kde je prostředí náročnější na procesor, a tedy i na operační paměti. Jak obstály ADATA XPG SPECTRIX 3200 MHz CL16?
Assassin's Creed: Origins |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Assassin's Creed: Origins je jednou z posledních her, které jsou svým zpracováním opravdu náročné na procesor, a proto jsou, obzvlášť i se silným procesorem, jako je Intel Core i7-8700K, výkonné paměti cítit.
Fallout 4 je pokračování legendární postapokalyptické RPG kultovky. Hra pochází z dílny Bethesda Game Studios a běží na Creation Engine, který je velmi dobře znám z The Elder Scrolls V: Skyrim. Ačkoliv jde o – mírně řečeno – předpotopní engine, hra je stále velmi oblíbená a často hraná po celém světě. Momentálně neexistuje moderní hra, u které by byl tak znát výkon CPU a DRAM jako právě u Falloutu 4. Hra je měřena Frapsem po dobu 80 vteřin v lokaci zvané Boston Commons, kterou jsem vybral právě pro testování procesorů. Jelikož je Fallout 76 téměř za rohem, hodí se nám vědět, zda bude dobré mít v záloze výkonné operační paměti.
Fallout 4 |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Fallout 4 je moje srdcovka. Jak z pohledu gamera, tak z pohledu srovnávání výkonu hardwaru. U této hry jsou nejvíce patrné operační paměti, jejich výkon a stejně tak výsledná frekvence na jádro procesoru. Asi u žádné jiné hry není výkon operačních pamětí znát tak dobře jako právě u Falloutu 4. Upřímně jsem už plánoval, že Fallout 4 vypustím z testovací metodiky, ale šance, že nově ohlášený Fallout 76 poběží na nějakém forknutém enginu Falloutu 4, nejsou až tak mizivé, proto se nám mohou výsledky i do budoucna hodit.
Rise of the Tomb Raider je nejnovějším dílem legendární herní adventury s Larou Croft. Hra vzešla z rukou Crystal Dynamics a běží na enginu Horizon. Hra patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plně podporuje DirectX 12. Herní scéna pro měření procesoru je opět odlišná od scény pro měření grafických karet. Lokace Geothermal Valley je velmi náročná na procesor, a pokud někde v této hře bude procesor limitovat grafickou kartu, bude to právě zde. Úsek pro měření frametimes je dlouhý 100 vteřin a hra je nastavena na Ultra detaily s SMAA vyhlazováním v obou rozlišeních.
Rise of the Tomb Raider |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Rise of the Tomb Raider už také není nejnovější hrou, ale z testovaných her a z toho, co je k dispozici, slouží k CPU a RAM testům suverénně nejlépe. Za pár dní tu budeme mít Shadow of The Tomb Raider a já doufám, že mi nový díl s Larou poskytne stejně dobré testovací zázemí pro nadcházející procesory i paměťové kity.
Ashes of the Singularity: Escalation je oblíbená real-time strategie od studia Stardock, běžící na Nitrous Engine. Zároveň jde o jednu z prvních her nativně podporujících DirectX 12. Hra je součástí programu Gaming Evolved od AMD. Jedná se o jednu z nejnáročnějších her na procesor, a proto jsem ji do naší CPU testovací metodiky zařadil jako první. Měřím dvě rozlišení, a to 1 920 × 1 080 a 2 560 × 1 440, kde je stále možnost projevení CPU bottlenecku. Frametimes jsou měřeny zabudovaným benchmarkem po dobu 180 vteřin. Použité nastavení bylo na Extreme preset v obou rozlišeních.
Ashes of Singularity: Escalation |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
JetStream zkoumá výkon ve webovém prostředí, a to v testech založených na JavaScriptu. Benchmark je kombinací mnoha menších testů, které simulují jak syntetický výkon, tak reálné prostředí, se kterým se běžně setkáte. Výsledné skóre je geometrickým průměrem všech subtestů. Rozdíl opět minimální.
Benchmark Speedometer 2.0 zkoumá výkon ve webovém aplikačním prostředí. Výsledek je opět geometrickým průměrem. Rozdíl mezi defaultem a XMP profile je naprosto minimální.
Klasika ve formě Cinebench R15 se zapojením všech pracovních vláken. Jedná se o test od společnosti MAXON, který simuluje pracovní výkon v Cinema 4D, kdy je pomocí procesoru renderována náročná grafická scéna. Rozdíl ve výkonu je samozřejmě s časováním XMP profilu minimální.
Druhý test je porovnáním tzv. singlethread výkonu aneb jde o výsledek situace, kdy do činnosti zapojíme pouze jedno pracovní vlákno. Situace je samozřejmě stejná jako u multivláknové varianty Cinebench R15.
GeekBench 4 opět testuje reálné scénáře, se kterými se máte možnost setkat při práci se svým počítačem. Varianta se zapojením všech pracovních vláken poukazuje na výkon při „zapřáhnutí“ celého procesoru.
Jelikož jsou součástí testů GeekBench 4 i části senzitivní na efektivitu operačních pamětí, je zde znát rozdíl mezi defaultem a ADATA XPG SPECTRIX 3200 CL16 se zapnutým XMP profilem.
WinRAR je na rozdíl od ostatních testů velmi senzitivní na paměti, výkon krásně škáluje s dual/quad channel zapojením, a proto je zde znát rozdíl mezi 2 666 MHz a XMP profilu ADATA XPG SPECTRIX D80, který operuje na 3 200 MHz.
Motion Mark na rozdíl od ostatních testů využívá ve webovém prostředí grafický procesor, v našem případě integrovaný grafický čip uvnitř Intel i7-8700K. Test ukazuje, jaký vliv má XMP profil ADATA XPG SPECTRTIX 3200 MHz na výkon IGP oproti defaultním 2 666 MHz.
Paměťový DDR4 kit ADATA XPG SPECTRIX D80 s XMP profilem na 3 200 MHz a časováním oceníte, především pokud hrajete hry ve Full HD rozlišení se silnou grafickou kartou. Obzvlášť pokud se věnujete eSportu a jde vám o co nejpřesnější míření a rychlé reakce, kterým nebudou vadit žádné technické zádrhely, bude se tento kit hodit, jelikož citelně zlepšuje kvalitu frametimes, jinými slovy hladkost vašich FPS.
Co se týče designu, z vrchní části vypadá kombinace kapaliny a průhledného plastu prosvícená RGB LED diodami docela zajímavě. Pokud jste nadšenci do barevného podsvětlení, je pravděpodobné, že vám tento paměťový kit udělá parádu. O něco méně po stránce designu mi sedly boční heatsinky, které jsou ale vidět jen minimálně (záleží od typu desky). Jediným citelným minusem je snad aktuální cena, která se řadí při porovnání RGB modulů se stejnou frekvencí a časováním mezi nejdražší.
ADATA XPG SPECTRIX D80 3200 MHz
Operační pamětiZa zajímavý operační kit DDR4, jehož přínos je znát i se silným procesorem, jako je i7-8700K, v herním prostředí, uděluji ADATA XPG 3200 MHz CL16 naše druhé nejvyšší ocenění, stříbrného Alzáka.
Klady
Zápory
Michal Mikle
Jsem overclocker a nadšený Bitcoiner. U počítačového hardwaru mne nevyužitý výkon nenechává chladným a pro své záliby leckdy sáhnu i po tekutém dusíku či po jiných extrémních metodách chlazení. Založil jsem službu pro optimalizaci Intel procesorů delid.cz, skládám PC na míru a baví mě téma soukromí a bezpečnosti. Mimo digitální svět se zajímám o permakulturu a další systémy nízké časové preference.
Líbí se vám článek? Ohodnoťte ho!
Děkujeme za váš názor.