V minulé recenzi jsme si otestovali grafickou kartu AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 a dnes se podíváme na další grafickou kartu, kterou společnost AMD také nedávno vydala. Jedná se o grafickou kartu AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 v referenčním provedení, jež sice díky některým deaktivovaným blokům uvnitř grafického čipu nemůže nabídnout takový výkon jako "šedesát čtyřka", i tak by však mohla pro nejednoho z vás nabídnout zajímavý výkon.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8GB je postavena na novém grafického čipu Vega 10 společnosti AMD, který však obsahuje některé deaktivované části. Počet NCU (Next-generation Compute Units) byl snížen o 8, a tak tento grafický čip přišel celkem o 512 SP (Stream processors) a 32 TMU (Texture Mapping Units). Oproti Vega 64 tak grafický čip Vega 56 nabízí o 12,5 % nižší aritmetický a texturovací výkon. Na tento grafický čip jsou pomocí 2048-bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem by pak grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8GB měla spadat do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaujme pozici kdesi v nižších patrech pomyslného výkonnostního žebříčku.
Turbo frekvence grafického čipu je nastavena na 1590 MHz a frekvence grafických pamětí na 800 MHz, což v případě pamětí typu HBM2 představuje efektivní frekvenci 1600 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře přetaktovaná o 119 MHz. Frekvence grafické paměti zůstala na referenčních hodnotách.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 disponuje podobně jako Vega 64 dvojicí BIOSů, mezi kterými se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch, jenž je umístěn na hřbetu grafické karty. Druhý BIOS však opět žádné vyšší frekvence grafické kartě nepřináší, ale slouží pouze jako BIOS záložní. V případě výskytu nějaké chyby při upgradu firmware je tak možné tento druhý BIOS využít k jeho obnovení.
Systém chlazení Radeonu RX Vega 56 je naprosto stejný jako u silnější verze Vega 64. Grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8GB měří na délku 268 mm a na základní desce vám zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará referenční systém chlazení, jenž je založen na technologii výparníkové komory (Vapor chamber), která chladí grafický čip společně s grafickými paměťmi HBM2 (vše na jednom interposeru). Přes tuto komoru je pak hnán chladicí vzduch jedním 70mm vysokootáčkovým radiálním odstředivým ventilátorem směrem ven z počítačové skříně.
Při nízkém vytížení grafické karty nejsou ventilátory chladiče zastaveny, ale otáčejí se rychlostí 550 ot/min. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Zdvojená napájecí 6+1 kaskáda grafické karty AMD Radeon RX Vega 56 8GB obsahuje celkem 12+1 modulů napěťových regulátorů (VRM), které vyžadují přídavné napájení pomocí dvou 8-pin konektorů. Je tedy potřeba, aby také váš zdroj disponoval dvěma volnými 8-pin konektory PCIE. Příkon grafické karty byl oproti Vega 64 snížen o 85 W, tedy na 210 W a k jejímu provozu je doporučen zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty AMD Radeon RX Vega 56 8GB řešeny pomocí jednoho konektoru HDMI 2.0 a tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty AMD Radeon RX Vega 56 8GB zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (High-end):
AMD Radeon RX Vega 56 | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | Palit GTX 1080 GameRock PE |
![]() | ![]() | ![]() |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX | AMD Radeon RX Vega 64 | Gainward GTX 1070 Phoenix GLH |
![]() | ![]() | ![]() |
MSI GTX 1070 Aero ICX 8G OC< | ||
![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
AMD Radeon RX Vega 56 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1471 MHz 1400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1569 MHz 1683 MHz 1926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10512 | 1747 MHz 1886 MHz 1990 MHz | PCIe 3.0 x16 200 W |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming X iCX | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1709 MHz 1848 MHz 1940 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1546 MHz 1485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1671 MHz 1873 MHz 1988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan." S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním engine Glacier Engine vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v dubnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 114 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Hitman |
Je to sice trochu překvapivé, ale ve hře Hitman získáte vyšší snímkovou frekvenci při nastavení vykreslování na rozhraní DirectX 12 i u grafických karet společnosti NVIDIA.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAAx4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAAx2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty AMD Radeon RX Vega 56 8GB máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Protože přímými konkurenty AMD Radeon RX Vega 56 jsou grafické karty řady GeForce GTX 1070, opět jsem do dnešních testů zařadil hnedle dva kousky těchto karet. Zatímco MSI GTX 1070 AERO ITX představuje jakýsi výkonnostní střed, grafická karta Gainward GTX 1070 Phoenix GLH pak zase zastupuje tu úplně nejvýkonnější špičku mezi všemi GeForce GTX 1070.
A jak si proti takovéto konkurenci vedl nový Radeon RX Vega 56? Musím říci, že po výkonnostní stránce velmi dobře. Ty nejurputnější souboje sváděl s vysoce taktovaným Gainward GTX 1070 Phoenix GLH, kterému byl nakonec více než rovnocenným soupeřem. Konzervativněji taktovanou MSI GTX 1070 Aero pak za sebou nechal o více než 10 %. To vše navzdory nepříliš výkonnému referenčnímu chladiči, který této grafické kartě dovolil v testech dosahovat frekvenci v průměru "jen" kolem 1400 MHz. Jsem si celkem jist, že při kvalitnějším chlazení, které by umožnilo také vyšší frekvence grafického čipu kolem 1500 MHz, bude Radeon Vega 56 atakovat výkony svého silnějšího bratříčka Radeon RX Vega 64 a samozřejmě také GeForce GTX 1080.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
S provozními vlastnostmi AMD Radeon Vega 56 8GB HBM2 je to již poněkud složitější. Podobně jako u AMD Radeon Vega 64 se na horších provozních vlastnostech evidentně podepsal referenční systém chlazení. Ačkoliv je grafický čip Vega 56 oproti čipu Vega 64 mnohem úspornější, na teplotách a hlučnosti se to projevilo jen částečně. Otáčky odstředivého ventilátoru se držely kolem hranice 2200 ot./min., a grafická karta tak generovala hluk kolem 44 dBA, což rozhodně není málo. Teplota AMD Radeon Vega 56 se pak držela na celkem solidních 74 °C při spotřebě nad 320 W, tedy kdesi na úrovni spotřeby konkurenční a výkonnější GeForce GTX 1080.
Po stránce výkonu je na tom grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 opravdu dobře a její současný výkon se pohybuje někde na úrovni těch opravdu nejvýkonnějších edic GeForce GTX 1070. Vzhledem k zatím zjevně nedoladěným ovladačům a s největší pravděpodobností také i vypnutým funkcím (DSBR, Primitive shader, HBCC) se dá poměrně úspěšně předpokládat, že výkon této grafické karty půjde ještě časem nahoru. Největší slabinou grafické karty AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 je pak její referenční chlazení, které jí neumožňuje využít vyšší frekvence a je také poměrně hlučné.
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2
Grafické kartyGrafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 nabízí v současnosti výkon vyšší nežli konkurenční GeForce GTX 1070, při spotřebě na úrovni GeForce GTX 1080. Referenční systém chlazení je poměrně hlučný a neumožňuje grafické kartě dosahovat příliš vysokých taktů.
Klady
Zápory