Dlouho očekávaný návrat grafických karet společnosti AMD do segmentu vysokého výkonu je díky grafickým kartám Vega zde, a my se tak můžeme společně podívat na to, na čem vlastně v AMD tak nezvykle dlouho pracovali. Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 je výkonnostním top modelem řady Vega. Jak novinka v referenčním provedení dopadla v našich testech?
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8GB je postavena na novém grafického čipu Vega 10 společnosti AMD. Na tento grafický čip jsou pomocí 2048-bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem by pak grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8GB měla spadat do segmentu vysokého výkonu (High-end).
Turbo frekvence grafického čipu je nastavena na 1630 MHz a frekvence grafických pamětí na 945 MHz, což v případě pamětí typu HBM2 představuje efektivní frekvenci 1890 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře lehce přetaktovaná o 84 MHz. Frekvence grafické paměti zůstala na referenčních hodnotách.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 disponuje dvojicí BIOSů, mezi kterými se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch, jenž je umístěn na hřbetu grafické karty. Druhý BIOS však žádné vyšší frekvence grafické kartě nepřináší, ale slouží pouze jako BIOS záložní. V případě výskytu nějaké chyby při upgradu firmware je tak možné tento druhý BIOS využít k jeho obnovení.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8GB měří na délku 268 mm a na základní desce vám zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará referenční systém chlazení, jenž je založen na technologii výparníkové komory (Vapor chamber), která chladí grafický čip společně s grafickými paměťmi HBM2 (vše na jednom interposeru). Přes tuto komoru je pak hnán chladicí vzduch jedním 70mm vysokootáčkovým radiálním odstředivým ventilátorem směrem ven z počítačové skříně.
Při nízkém vytížení grafické karty nejsou ventilátory chladiče zastaveny, ale otáčejí se rychlostí 660 ot/min. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty AMD Radeon RX Vega 64 8GB se stará 6+1 fází s celkem 12+2 moduly napěťových regulátorů (VRM), které vyžadují přídavné napájení pomocí dvou 8-pin konektorů. Je tedy potřeba, aby také váš zdroj disponoval dvěma volnými 8-pin konektory PCIE. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 295 W a k jejímu provozu je doporučen zdroj o výkonu minimálně 550 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty AMD Radeon RX Vega 64 8GB řešeny pomocí jednoho konektoru HDMI 2.0 a tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty AMD Radeon RX Vega 64 8GB zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (High-end):
AMD Radeon RX Vega 64 | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | Palit GTX 1080 GameRock PE |
![]() | ![]() | ![]() |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX | Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | MSI GTX 1070 Aero ICX 8G OC |
![]() | ![]() | ![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
AMD Radeon RX Vega 64 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1546 MHz 1485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1569 MHz 1683 MHz 1926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10512 | 1747 MHz 1886 MHz 1990 MHz | PCIe 3.0 x16 200 W |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming X iCX | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1709 MHz 1848 MHz 1940 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1671 MHz 1873 MHz 1988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAAx4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAAx2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 podporuje také. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s poměrně významným snížením snímkové frekvence. U grafické karty Vega 64 to však neplatí, protože jí DirectX 12 přináší trochu toho výkonu navíc.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan." S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním engine Glacier Engine vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v dubnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 114 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Hitman |
Je to sice trochu překvapivé, ale ve hře Hitman získáte vyšší snímkovou frekvenci při nastavení vykreslování na rozhraní DirectX 12 i u grafických karet společnosti NVIDIA.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAAx4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAAx2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty AMD Radeon RX Vega 64 8GB máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Přímým výkonnostním konkurentem Radeonu RX Vega 64 je grafická karta GeForce GTX 1080. Z tohoto důvodu jsem pro porovnání výkonu, hned vedle referenční GeForce GTX 1080 Ti, do dnešní recenze záměrně zařadil také dvě nereferenční GeForce 1080. Zatímco EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX nabízí na poměry GTX 1080 poměrně běžnou boost frekvenci, a tím také výkon, grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE je taktována opravdu hodně vysoko, dalo by se říci až „na krev“. Stejně tak je tomu u zbylých dvou GeForce GTX 1070, kde MSI GTX 1070 Aero ITX OC představuje jakýsi výkonnostní střed všech GeForce GTX 1070, kdežto grafická karta Gainward GTX 1070 Phoenix GLH zase tu absolutně nejvyšší výkonnostní špičku. A jak si proti takovéto konkurenci vedl Radeon RX Vega 64?
Musím říci, že si nevedl vůbec špatně. Vezmeme-li v úvahu, že se v případě AMD Radeon RX Vega 64 jedná „pouze“ o referenční provedení grafické karty, které se většinou kvůli nepříliš vydařeným chladičům nemohou pyšnit nijak oslnivými reálnými takty, vlastně bych řekl, že výkon této Vegy je až překvapivě dobrý. Na výkon „průměrné“ EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX ztrácí nějaké 1–2 % a na „zabijácký“ Palit GTX 1080 GameRock PE pak procent 5–6. Na zástupce GeForce GTX 1070 si udržuje přiměřeně vysoký výkonnostní náskok, avšak výkon GeForce GTX 1080 Ti zůstává pro Radeon RX Vega 64 nedosažitelným.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Co se týká provozních vlastností, bohužel, s těmi je grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 jaksi na štíru. Svou daň si tady totiž vybral onen referenční systém chlazení. Teplota grafické karty se ve hrách pohybuje kolem 80 °C a radiální ventilátor má co dělat, aby grafický čip na této teplotě vůbec udržel, a to i při otáčkách kolem 2400 ot/min. Vysoké otáčky ventilátoru jsou pak zdrojem nepřiměřeně vysokého hluku, který byste ve svém PC zcela jistě mít nechtěli. Spotřeba grafické karty AMD Radeon RX Vega 64 je pak vyšší, než jakou nabízí konkurenční GeForce GTX 1080, a pohybuje se spíše kdesi na úrovni GeForce GTX 1080 Ti.
Jak tedy zhodnotit grafickou kartu AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2? Předně, výkon v průměru špatný rozhodně není, jen je poněkud nevyrovnaný. V novějších hrách, zvláště těch, které využívají moderních 3D API jako DirectX 12 a Vulkan, podává výkony opravdu skvělé. U starších her, jako je například Crysis 3, však začíná výkon poněkud drhnout. Je celkem evidentní, že ovladače nejsou pro tuto grafickou kartu ještě doladěny a otázkou také je, jestli jsou v současných ovladačích vůbec zprovozněny všechny technologie, kterými se grafický čip Vega 10 pyšní (DSBR, Primitive shader, HBCC). V každém případě je zřejmé, že výkon grafické karty AMD Radeon RX Vega 64 půjde časem ještě nahoru. O kolik? Nechme se překvapit!
Co se však u této referenční karty časem jen těžko zlepší, jsou její provozní vlastnosti. Zejména pak hlučnost, která je opravdu vysoká. A tak jestli máte rádi ticho a neplánujete tuto kartu osadit okruhem vodního chlazení, pak se grafické kartě AMD Radeon RX Vega 64 v referenčním provedení raději obloukem vyhněte a spíše si počkejte na nějakou tu Vegu 64 v nereferenčním podání.
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2
Grafické kartyGrafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 nabízí výkon kdesi na úrovni konkurenční GeForce GTX 1080, avšak ve spotřebě GeForce GTX 1080 Ti. Referenční chlazení je bohužel hlučné a grafický čip stíhá uchladit jen taktak. Grafická karta však disponuje celkem slušným potenciálem nárůstu výkonu v blízké budoucnosti.
Klady
Zápory