Hlavním problémem známých sérií je to, že od jejich zástupců požadují hráči vždy určitý zavedený standart. Autoři série Anno se v posledních letech snažili oslnit svět s vcelku nezajímavou futuristickou zemí, již bylo třeba opět zalidnit, což nikoho moc nebralo. Nyní se vrací k historickým kořenům skrze Anno 1800, které jsme vám prezentovali už v našich dojmech. Aktuálně tu pro vás máme recenzi, v níž vám o této budovatelské strategii řekneme podstatně více.
• Žánr: Budovatelská strategie • Multiplayer: Ano • Vývojář: Blue Byte Software • Vydavatel: Ubisoft • Platformy a Datum vydání: PC (16. dubna 2019) • Homepage • Čeština: Ano (neoficiální)
• Recenze: 19. 4. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Synové významných obchodníků a zámožných továrníků se v éře industriální revoluce často vydávali do světa na zkušenou, aby zjistili, jak se vlastně žije bez pomoci rodiny. Hlavní hrdina Anno 1800 se natolik vymanil z vlivu svého otce, že se nakonec úplně přestal stýkat se svým rodem a po řadu let žil pod cizí identitou na malém ostrůvku, kde se živil jako každý jiný prostý člověk. Po dlouhém pátrání se nakonec jeho příbuzným podařilo nalézt jeho stopu a poslat mu dopis plný emocí, v němž jej žádali, aby se kvůli dobru svého nedávno uvězněného tatíčka vrátil co nejdříve domů. Když se však odhodlá k návratu, nachází hlavu rodu na márách, vedle nichž stojí strýc Edward, kterému je přednější bohatství než cokoliv jiného, což vám dá velmi rychle pocítit na vlastní kůži.
Průmyslová revoluce je v Anno 1800 zpracována se vším všudy, takže ji máte možnost poznat s jejími klady i zápory.
Dobrosrdečný strejda Eda není jediným členem rodiny, který vám zbyl. Jakmile vás vykopne na ulici, oznámí vám vaše sestra, že z naspořených peněz koupila ostrov, na němž můžete spolu s ní a zbytkem lidí, jimž se nelíbí chování smetánky, vybudovat lepší společnost. Vzhledem k tomu, že jste potomkem budovatele města, spadá vedení celé kolonie vyvrženců automaticky do vašich rukou. V momentu, kdy se jí ujmete, startuje vaše budovatelská cesta, jejímž cílem je vytvořit samostatně fungující společenství, s jehož pomocí jednoho dne zatopíte nezdárnému příbuznému, který vás fakticky připravil o to, co vám po právu náleží.
Příběh Anno 1800 patří mezi vyprávění známá z méně kvalitní literatury. Odvrženého synátora, jemuž byl příbuznými vzat majetek, jsme měli v tomto žánru možnost vidět už bezpočtukrát. Moc velké charisma bohužel nemají ani ostatní protagonisté příběhu, jejichž představitelům bych nedal za jejich výkon ani penny. Komplet nabízí hráči pár zajímavých momentů, celkově se však nejedná o nic, z čeho bych ztrácel dech. Prakticky je to lepší verze výukového scénáře, v němž se naučíte většinu základních mechanizmů. Klasický sandbox či hra pro více hráčů se s vámi totiž tolik mazat nebudou. Vždy vám dají do rukou ostrov, na němž se vylodíte, a tím jejich asistence skončí.
Anno 1800 - Nesnadný start I GEM (Gameplay)
Hlavní dějová linka Anno 1800 není žádnou velkou senzací, libí se mi na ní však, že svůj ostrov tu expandujete od píky.
Po vylodění máte v Anno 1800 po ruce pouze obyčejné sedláky schopné vykonávat jen ty nejelementárnější povinnosti. Zaúkolovat je můžete výrobou alkoholu, lovem ryb, prací v požární stanici, čepováním alkoholu nebo produkcí bavlněného oblečení. Tužby této části společnosti naštěstí nejsou nějak zvlášť vysoké. Když jejím negramotným zástupcům zajistíte dostatek šnapsu, ryb, oblečení a obchodních stanic, kde budou moci vše nakoupit v akcích, budou vám vděčností líbat ruce. Na úplně opačném konci třídního žebříčku se nachází inženýři a investoři, jejichž seznam životních standardů je citelněji delší než list prezentující potřeby chudiny ochotné se spokojit s minimem. Abyste váženým měšťanům zacpali ústa a uspokojili jejich touhy, potřebujete vždy splnit minimálně osm položek z jejich seznamu snů.
Naplnění potřeb není v Anno 1800 jediným modifikátorem spokojenosti vašeho obyvatelstva. Vedle dobrého jídla, kvalitního oblečení a obstojného pití definuje úroveň jejich štěstí také dobré zásobování, pracovní podmínky v produkčních budovách, přítomnost válečného stavu nebo úroveň znečištění, jež produkují vaše továrny. Přítomen je tu samozřejmě tisk hrající též velkou roli při formování společenských nálad. Novináře lze naštěstí v této hře stejně jako v současnosti ovlivňovat skrze úplatky a zastrašování. Pokud vám určitý titulek nebude vyhovovat, či k němu máte citelné výhrady, je tu možnost jej upravit, nebo zcela změnit obsah, jež prezentuje, čímž žurnalistu sice naštvete, ale minimálně do dalšího výtisku zvýšíte morálku, produkci či atraktivitu města.
Vaše obyvatelstvo v Anno 1800 obývá zpočátku jen velmi nuzné chatrče. Evoluce začne, jakmile mu dáte k dispozici školy a zábavní budovy.
Společnost tu funguje na principu ten umí to, a ten zas tohle, takže je nakonec potřeba mít zaopatřené dělníky, nádeníky, intelektuály a zbohatlíky. Vždy je však dobré řádně si namíchat jednotlivé vrstvy, protože tím, že vytvoříte z většiny farmářů o kapku zdatnější pracující profesionály, automaticky přijdete o pracanty schopné vykonávat určité typy prací, což nakonec vede k tomu, že se produkce na nějakou dobu zastaví. U startovních společenských vrstev se nejedná o zas tak velký problém. Horší je to se zástupci vyšších tříd, jejichž stav se navyšuje relativně těžko, protože jak už jsem zmínil, potřebují k životu daleko více než obyčejný lid. Ten dokáže odpustit leccos, když mu však budete házet klacky pod nohy příliš dlouho, také je schopen vám svým způsobem řádně zatopit.
Velmi zajímavým faktorem je samotné budování města a plánování jeho infrastruktury. V případě, že hrajete na vyšší obtížnosti, je nutné skutečně dlouhodobě plánovat rozložení jednotlivých struktur, protože v případě, že něco postavíte špatně, je zle. Vyloženě negativně působí na náladu obyvatel obytných zón kupříkladu továrny nebo jiné produkční budovy značně zhoršující náladu. Pokud chcete spokojený lid, většinou vám nezbude jiná možnost než fabriku úplně strhnout a vybudovat ji někde jinde. Za to zaplatíte vždy určitou sumu, která nikdy není malá, mimoto přijdete o vynaložený materiál, díky čemuž zpomalíte svou expanzi. Ideální je řádně oddělit pracovní čtvrti od míst, kde žijí měšťané, dělníci a vyšší třída bažící po čistém vzduchu a výhledu bez dým chrlících továrních komínů.
Anno 1800 - Pohodové budování I GEM (Gameplay)
Budování města tu má neskutečně kvalitní tempo, takže si jej člověk užívá od začátku až do samého konce.
V rozsáhlém světě nejste překvapivě sami. Vedle vás se v něm vždy nachází několik národů, se kterými můžete vést diplomatické rozhovory a pracovat pro ně. Do plnění úkolů pro jednotlivé herní frakce je možné zapojit prakticky kteroukoliv loď z vaší flotily. Na samém začátku hry samozřejmě nemáte k dispozici nejmodernější válečná plavidla, takže budete muset užívat obchodní bárku, hodící se převážně k vyzvedávání ztraceného zboží, převozu surovin či objevování nových ostrovů, jež můžete následně obsadit. Určitá míra limitace zmizí v okamžiku, kdy si skrze neustále expandující populaci otevřete bytelnější křižníky, které lze nasadit na lov odměn, jenž vám ale dá vždy řádně zabrat. Celkově jsou zakázky v Anno 1800 relativně zábavné, musíte ale počítat s jistou mírou repetitivnosti.
Ne vždy se vaše země nachází ve stavu míru, v němž lze spolupracovat s ostatními a plnit pro ně úkoly. Jakmile vypukne válka, stanou se z většiny lodí válečné stroje, se kterými brázdíte ostrovní vody a napadáte nepřátelská plavidla či nechráněná města. Některé typy kocábek se na tuto práci samozřejmě hodí více než jiné. Určité koráby jsou dokonce natolik fragilní či neefektivní, že je v bitvách použít prakticky nelze, takže pokud chcete, aby se dokázali dostat k vašim obchodním partnerům i v nejistých časech, musíte s nimi vyslat minimálně jednu skutečně v boji zdatnou bárku. Ta se o ně dokáže ve většině případů postarat, nebo alespoň zaměstnat každou oponentovu jednotku, nesmí se však setkat s vyloženě válečně orientovaným kolosem.
V Anno 1800 budujete fungující společnost pomocí expedice, obchodu a spokojeností obyvatelstva.
Námořní bitvy patří dle mého mezi vyloženě slabé stránky Anno 1800. Lodě jsou tu jen gigantickou masou ženoucí se kupředu, která sází především na počet, nikoliv na manévrovací schopnosti, dovednosti velitelů, nebo jiné komplexní aspekty vylepšující kvalitu střetů jako takových. Ideální podoba by byla forma známá z Port Royale 2. Celkem mi tu kromě propracovaného systému námořních bitev schází určitá forma pozemního boje, v němž by se hráč mohl utkat s armádami nepřítele a převzít od něj celý ostrov bez toho, aby byla jeho produkce, či celkové zalidnění plně zničeno, jako se to děje nyní. Přijde mi totiž nesmyslné, že by měla destrukce přístavní budovy znamenat malou apokalypsu, jež smete z obsazeného kusu vše, co vám nepatří.
Když pro své nákladní, vojenské a obchodní lodě nemáte aktuálně využití, můžete je po okraj naložit surovinami a vyslat je na dobrodružnou výpravu do neznámých vod. Námořní expedice fungují v Anno 1800 na bázi klasických RPG či textových adventur, v nichž máte vždy k dispozici několik cest definujících to, zda se daná situace vyvrbí ve váš prospěch či nikoliv. Samotné expedice mají vždy zajímavý vývoj, prakticky nikdy nelze předem odhadnout, jakým směrem se bude celá akce ubírat. Některá tažení přinesou vaší kolonii bohatství a raritní materiály, jiné vás naopak připraví o loď, a to skrze nepřízeň počasí, agresivní domorodce, nebo jiný negativní faktor, který ji třeba dorazí až při návratu do domovského přístavu.
Anno 1800 - Plavba korábem I GEM (Gameplay)
1.Lodě představují v Anno 1800 primární prostředek, s jehož pomocí budete objevovat herní svět, obchodovat s ostatními frakcemi a také s nimi v nejhorším případě bojovat.
Vytvořit v této době kvalitní budovatelskou strategii není z nejsnazších úkolů. Vývojářům z Blue Byte Software se však skrze Anno 1800 povedlo ukázat, že právě oni patří mezi tvůrce, kteří nemají s tvorbou takto laděných děl žádný problém. Jejich stavitelská RTS oplývá neskutečně chytlavou hratelností, příjemným vizuálem, fungujícím stavitelským konceptem a výpravami do neznáma, které nebývale připomínají staromilská RPG, v nichž úspěch závisel hlavně na vašich volbách. Kdybych měl celku něco vytknout, zřejmě by to byl pro mě nepříliš zajímavý soubojový systém, na němž by měli autoři ještě zapracovat. Jako celkem zásadní problém mi taktéž přijde přítomnost stereotypu, s nímž se tvůrci nejsou schopni efektivně vypořádat a setkáte se s ním relativně brzy.
Anno 1800 je jedním z nejlepších děl, která v rámci této série mohla spatřit světlo světa. Snad se jeho nástupce vyvede minimálně stejně jako tento kus.
Blue Byte Software si dalo na Anno 1800 skutečně záležet. Prakticky se jedná o čistokrevnou budovatelskou strategii, která stejně jako Tropico 6 či jiná podobně laděná díla sází na tradiční mechanizmy. Vedle nich však do mlýna přispívá také řadou inovativních prvků, díky nimž může být atraktivní pro většinu žánrových fanoušků hledajících na trhu stavitelskou RTS s nádechem nostalgie, jež jim kromě ní nabídne také u konkurence tolik postrádaný svěží vítr. Svou pozornost by tomuto kousku měli věnovat hlavně nepříliš nároční stratégové, pro něž byl vytvořen. Po komplexnosti žadonícím hráčům bych doporučil sáhnout raději po některém z projektů od Paradox Interactive. Vzhledem k tomu, že mi komplet nabídl bezproblémovou a hlavně návykovou hratelnost, mu za sebe dávám palec nahoru.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Novinka: 22. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
V naší recenzi jsme Anno 1800 - Sunken Treasures označili za velmi vyvedené DLC, které rozhodně stálo za koupi. Vzhledem k tomu, že se expanze podařila, Ubisoft se rozhodl k tomu, že představí trhu také zbývající části season passu. Prvním rozšířením, jež vyjde po Sunken Treasures, má být Botanica, obohacující základní hru o okrasné zahrady a struktury zvyšující životní úroveň vašeho města. Osobně musím říct, že mi tento balíček nepřijde moc atraktivní, možná mě ale podobně jako první datadisk příjemně překvapí za pomoci specifických úkolových linií, nových konkurentů a budov, jež určitým způsobem ovlivní hratelnost. Celkově si však nyní nemyslím, že se bude jednat o DLC, bez něhož se hráč neobejde.
ANNO 1800™ : GAMESCOM 2019 NEW CONTENT TRAILER
Ubisoft chce Anno 1800 za pomoci placených expanzí dodatečně vylepšovat, díky čemuž se můžeme těšit na obsah, který nám prodlouží herní dobu o desítky hodin.
Zatímco DLC Botanica vypadá na první dojem dosti diskutabilně, expanze, jež bude následovat, má mé sympatie. The Passage totiž z mého pohledu vyvolává pocit, že se bude jednat o plnohodnotný datadisk, který nám namísto zbytečných kosmetických úprav a zahrad nabídne nový svět plný výzev vyžadujících od hráče schopnost přizpůsobit se nastalé situaci. Vydat bychom se v něm měli na sever do ledem posetých vod, v jejichž středu má ležet ostrov, který bude nutné zabrat ve jménu společnosti, jíž váš protagonista zastupuje. Kromě placených balíčků se podle traileru z Gamescomu 2019 dočkáme také bezplatného rozšíření, jež do hry přidá denní cyklus prezentující dvě tváře městského života. Přesná data vydání prozatím nejsou známa, těšit se však na obsah season passu můžeme někdy v následujících měsících.
• Zdroje: YouTube (Ubisoft)
• Novinka: 22. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Sunken Treasures nás podle serveru PC Gamer vyšle na výpravu, v jejíž rámci budeme pátrat po lodních vracích, jež se ztratily v průběhu velké námořní bitvy. Odstartovat by tato dějová linka měla ihned poté, co hráčova kolonie dosáhne určitého počtu zástupců vyšší vrstvy. Jakmile tento limit splníte, hra vám zpřístupní novou ostrovní lokaci Cape Trelawney ležící ve vodách, které se staly dějištěm masakru a nyní slouží potápěčům k tomu, aby v nich pátrali po pokladech z palub potopených lodí. Rozsahově by měla nová mapa poskytnout prostor, jež bude třikrát větší než byl rozsah všech doposud představených destinací, k nimž bylo možné s flotilou v Anno 1800 zamířit. Příběh by však neměl být nikterak dlouhý, celkově by měl dosahovat asi jen šesti hodin čistého času.
Anno 1800 – Season Pass trailer
Season pass k Anno 1800 vypadá velmi atraktivně, otázkou je, zda budou ostatní DLC stejně zajímavá jako Sunket Treasures.
Klíčovou postavou expanze Sunken Treasures má být vlastník jednoho z nedalekých ostrůvků Old Nate, který od vás bude vše, co najdete v hlubinách, odebírat a přetvářet to v něco nového. Svět Anno 1800 by měl tento stařičký vynálezce obohatit o řadu důmyslných vynálezů, o nichž se vývojáři detailněji nezmiňují. Počítat však dle Ubisoftu můžeme třeba s roboty, čímž se Anno 1800 hodně přiblíží Frostpunku, kde se člověk na automatizaci ve finálních fázích hraní hodně spoléhal, protože lidem se prostě nechtělo v mrazech dělat.
Expanze Sunken Treasures by k nám měla dorazit už na konci tohoto měsíce. Přesněji řečeno 30. července, kdy vyjde také v pořadí už čtvrtý bezplatný update, který Anno 1800 opět vylepší v ohledech, v nichž zaostávalo, či nebylo zcela vyladěno. Osobně tuto politiku vřele vítám, protože se řadím mezi hráče, jimž ani tak nevadí placená rozšíření, jako to, když se vývojáři na svůj projekt po vypuštění už ani nepodívají.
• Zdroje: YouTube (Ubisoft), PC Gamer
• Dojmy z hraní: 1. 2. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Na úplném začátku naší poutě před nás Anno 1800 postavilo řadu portrétů, z nichž jsme si mohli vybrat svého začínajícího ředitele kolonizační společnosti, skrze nějž budeme tvořit a kontrolovat startující impérium. Ve spektru postav, jež mi bylo nabídnuto, jsem nalezl zralé muže, šedinami disponující ženy, nezkušené zelenáče i mladé krásky svádějící pohledem. Nakonec jsem si samozřejmě vybral ostříleného veterána, jemuž zkušenosti přímo čišely z očí. Po navolení šampiona, vlajky a jména, kterými se jeho firma bude honosit, mi vývojáři z Blue Byte Software dali k dispozici celkem tři typy obtížnosti definující startovní i dlouhodobé podmínky hry.
Anno 1800 – beta (trailer)
Anno 1800 se snaží vrátit k povedenějším kořenům série, což se mu dle nás celkem daří.
V případě, že se rozhodnete Anno 1800 hrát na normální obtížnost, s vysokou pravděpodobností se moc nezapotíte. Hra před vás postaví střední výzvu spolu s velkými ostrovy, dostatečným počtem zdrojů a úrodnou zemí, na které půjde sázet. Zadarmo budete mít dokonce přesun budov a jejich demolici, z níž vytěžíte vždy maximální obnos. Pokud si vyberete vyšší náročnost, startovní kapitál bude menší, stejně tak zmenšením projdou jednotlivé kusy země, dostupnost minerálů či štědrost matičky země. Náročnější bude také přemísťování struktur nebo jejich demolice, která už nebude bezplatná. Nejvíce se samozřejmě zapotíte u experta s minimálním finančním obnosem do začátku, vyloženě malým světem a raritním výskytem potřebných surovin.
Anno 1800 – rozkvět (gameplay)
Na startu nebudou vaše kolonie v Anno 1800 větší než kdejaká česká vesnice.
Pro první start hry jsem si u Anno 1800 navolil normální obtížnost, skrze níž jsem chtěl dostat klasickou hratelnost bez větších limitací či zmenšené mapy, která je součástí ostatních stupňů náročnosti. Ostrůvek, na němž jsem se ocitl, nabídl mým věrným ideální podmínky pro vybudování kolonie. Všude byl dostatek dřeva, zvířat i vody. Moc jsem však nechápal, proč moji obyvatelé nemají k dispozici struktury na lov divoké zvěře či produkci pitné vody. Namísto nich jsem dostal do rukou několik budov, v jejichž spektru bylo možné nalézt rybářskou chýši, dřevorubecký srub, bramborovou farmu nebo ovčí statek, který z neznámých důvodů produkoval jen vlnu, nikoliv však mléko na sýry či maso nezbytné pro obživu.
Ihned po vystavění několika baráků na svém ostrůvku rozjedete relativně slušně fungující kolonii, v níž jsou mezi sebou jednotlivé dílny zákonitě propojeny. I když se mi zpočátku koncept budování kvůli určité propojenosti líbil, po čase jsem v něm nalezl řadu mezer. Celkově by bylo podle mě lepší, kdyby mi každá továrna nabídla širší spektrum možností, jak mohu se sortimentem, jež produkuje, naložit. Popřípadě by nebylo vůbec špatné expandovat škálu struktur o řadu dalších stavení specializovaných třeba na výrobu masa, či jiný jasně definovaný směr. Vzhledem k tomu, že se jedná o betu, upřímně doufám, že po vydání dostanu do rukou komplexnější systém, s jehož pomocí Anno 1800 zastíní většinu konkurenčních projektů.
Obrázek 1: Kostel je aspektem, bez něhož se společnost obejde jen těžko. Obrázek 2: Lodě hrají v Anno 1800 při vaší expanzi nezanedbatelnou roli. Obrázek 3: Pokud nevytvoříte ve městě dostatečnou protipožární ochranu, může ho do základu vypálit oheň.
Startovní pozice představuje v Anno 1800 počáteční bod nabízející vaší kolonii jen určité typy surovin. Pokud jí budete chtít dlouhodobě rozšiřovat, časem vám nezbude než se s lodí vydat na další neobydlené ostrovy, které lze za určitou sumu a jistý počet surovin získat plně pod vaší kontrolu vystavěním přístavního doku. Jakmile na opuštěném kusu pevniny vystavíte přístavní molo, prakticky z ní vytvoříte další z měst, které prochází stejným vývojem jako vaše prvotní vesnice. Na rozdíl od počáteční vesnice, jíž jste založili, má tu výhodu, že je do ní možno dovážet materiály z rozvinutějších částí říše, čímž značně urychlíte její vývoj a vyhnete se fázím pomalého růstu nebo stagnace, které se začínající osadě prostě nevyhnou.
Osobně se mi líbí elementární myšlenka tohoto konceptu, která dělá z jednotlivých osad na první pohled samostatně vypadající uskupení. Když je však začnete zkoumat podrobněji, velmi rychle zjistíte, že jsou na sobě všechny části vaší kolonie určitým způsobem závislé, ať chtějí, či nikoliv, protože jedni produkují to a druzí zas tohle. Nikdo tu ale není díky rozsahu ostrovů a odlišným surovinám, jež se na nich nachází, schopen zcela zahrnout všechny tužby svého obyvatelstva, jehož potřeby definuje především vrstva, k níž náleží. Dělník přeci nebude konzumovat stejnou krmi jako boháč a ten naopak nevezme do úst několik dní starou rybu, s kterou se spokojí chudák.
Anno 1800 – expanze (gameplay)
Po čase budete v Anno 1800 schopni vybudovat úctyhodná města.
Ano, vidíte správně. Blue Byte Software se v Anno 1800 stejně jako ve svých předchozích projektech rozhodlo, že opět rozdělí společnost na několik odlišně fungujících tříd. Každá společenská vrstva potřebuje pro svůj chod odlišné spektrum předmětů, jež její zástupce dělají šťastné. Na počátku přivezení farmáři toho moc nesní, stačí jim jen smradlavé ryby, jednoduchá pálenka z brambor a vlněné hadry, které by na sebe vzal málokdo. Tužby dělníků jsou o něco komplexnější než touhy jejich negramotných bratří. Pokud chcete mít spokojené pokročilejší obyvatelstvo, je zcela nezbytné zajistit mu vepřové maso, chléb, mýdlo a samozřejmě vzdělání, časem mu umožňující možnost dalšího vývoje, která je až do otevření prvních škol uzavřena.
V rámci bety jsem dostal přístup k několika vrstvám společnosti, jejichž potřeby nebyly nikdy nějak zvlášť náročné. Po několika minutách jsem vždy dokázal uspokojit dav několika stovek lidí. Vcelku by mě však zajímalo, zda existují ještě další vývojové stromy a evoluce se nezasekává po pár hodinách hraní na mrtvém bodu, z něhož se vaše metropole už nemají kam hnout. Stejně tak jsem zvědav, jaké tužby budou mít případné třídy vložené po vydání, nebo jak moc aktivní dokáží být po delší době ignorace, jež u farmářů, dělníků a mistrů vyústí ve vzpoury a těžko udržitelné společenské nepokoje.
Obrázek 1: Pro růst měst jsou továrny nezbytné, v Anno 1800 je však nesmíte stavět blízko obytných čtvrtí. Obrázek 2: Na herní mapě nebudete nikdy sami. Obrázek 3: Pole tu produkují chléb potřebný k existenci vyšších společenských vrstev.
Kdybych měl dnes Anno 1800 zhodnotit, zřejmě by z toho nakonec nevyšlo vůbec špatně, protože už nyní se jedná o dílko, které značku, jíž se honosí, nikterak nešpiní. Prakticky jí opět dodává zašlý lesk, který se vytratil v éře, kdy se vývojáři z Blue Byte Software pokoušeli zaujmout hráče svou temnou vizí budoucnosti, která prostě nedokázala komunitu nadchnout natolik, že by byla ochotná se do futuristických dílů Anno více ponořit. Je skutečně smutné, že si tvůrci svou chybu uvědomili až po vydání několika nevydařených projektů, naštěstí jim to došlo dřív, než bylo úplně pozdě. Jejich novinka prezentuje klasickou budovatelskou strategii s historickou tématikou, k níž si lze relativně snadno najít cestu i za předpokladu, že RTS nehrajete, nebo s nimi právě začínáte.
Skrze tisk můžete v Anno 1800 ovlivňovat náladu obyvatelstva.
Aktuální uzavřená beta Anno 1800 mi jasně ukázala, že vývojáři Blue Byte Software jsou i po letech neúspěchů stále schopní dělat kvalitní hry s fungujícím základem, který dokáže udržet hráče po celé hodiny. Jejich nejnovější projekt je technicky odladěná strategie s obstojným grafickým zpracováním, bezproblémovou hratelností a zajímavým konceptem, k němuž si dokáží najít cestu jak veteráni, tak zelenáči bez zkušeností s žánrem. Hlavním problémem kompletu je dle mého aktuálně nedostatek budov s absencí citelného vývoje. Do vydání je však času více než dost. Pokud tvůrci zaberou, tak 16. dubna na PC dostaneme budovatelský titul se vším, co k tomu patří. Snad pro doladění svého díla udělají maximum.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3470 3.2GHz / AMD FX-6350 | Intel Core i5-4690K 3.5GHz / AMD Ryzen R5 1400 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 670 / Radeon R9 285 2GB | NVIDIA GeForce GTX 970 4GB / Radeon RX 480 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 60 GB | 60 GB |