Alza.cz
Zobrazit katalog

Artifact (RECENZE) – Klenot zastíněný mamonem

Recenze

Aktualizováno

S karetními hrami se v posledních letech doslova roztrhl pytel. Po velkém úspěchu Hearthstone se podobně laděné projekty snaží vytvořit malá i velká studia. Asi nejvýraznějším konkurentem tohoto giganta byl doposud Gwent od CDPR, který prorazil především díky unikátním herním mechanizmům, jež jsme vám prezentovali v naší nedávné recenzi. Nyní se však tuto dvojici pokouší srazit z trůnu nový projekt od Valve. Co na karetku od tvůrců Doty 2 a Half-Life říkáme, si přečtěte v následujících řádcích.

Recenze

Artifact (hra) | Dota (IP)

Digitální karetní hru Artifact vyvíjí a vydává společnost Valve Corporation. Artifact vyšel 28. 11. 2018 na PC bez českého překladu. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze Artifact

Obsah recenze Artifact

  1. Nepřítelova věž musí padnout!
  2. Bez hrdiny je linie prakticky ztracena
  3. Artifactu podráží nohy vzteklí hráči, zpoplatnění a agresivní mikrotransakce
  4. Ambiciózní Artifact mohl srazit konkurenci na kolena, Valve však bohužel zachvátil mamon
  5. Recenze Artifact: závěrečné hodnocení
  6. HW nároky pro Artifact PC

Nepřítelova věž musí padnout!

• Recenze: 5. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Elementární návrh Artifactu převzalo Valve z kultovní Doty 2, která mu už nějaký ten pátek slušně vydělává, přestože je de facto zdarma. Namísto jedné hrací desky známé z většiny karetních her tu proto máte hned tři bitevní pole, která si budete muset v průběhu hraní pečlivě hlídat. Na každou linii je na samém začátku hry položen vámi vyvolený hrdina spolu s jedním či dvěma pěšáky, kteří toho sami moc nezmůžou. Samotný střet je rozvržen do tahů, během nichž vykládáte na jednotlivých na sobě víceméně nezávislých bojištích karty až do okamžiku, než dojdou akční body nutné k vynesení dostupných kartiček, nebo do momentu, kdy některý z hráčů zavelí k útoku na nepřátelské řady.

Artifact; screenshot: ogr magi

Artifact má obrovský potenciál, který je však citelně limitován nešťastným monetizačním modelem.

Fáze vynášení je tu navržena skutečně kvalitně. Se svým oponentem se v této etapě hry vždy střídáte ihned poté, co jeden z vás vynese kartu, aplikuje v obchodu zakoupený předmět nebo aktivuje speciální schopnost svého hrdiny. Tvůrci touto cestou vcelku slušně bojují s problematickou situací, která nastává především u děl s uzamčenými tahy, během nichž nemůžete nějak reagovat na protivníkovy kroky, díky čemuž vás nepřítel leckdy během jednoho tahu rozdrtí, aniž byste mohli cokoliv udělat pro svou záchranu. Podobně jako v Hearthstone se vám i zde po každém kole navýší maximální hodnota magické energie, kterou je možné v jeho průběhu použít k vynášení obsahu balíčku, takže ne všechna kouzla a dovednosti budete moci použít už na startu.

Artifact – můj první balíček (Gameplay)

Některá vítězství vám v Artifactu i přes nepříznivý počáteční vývoj nakonec spadnou do kapsy. Musíte však vydržet až do konce.

Zvítězit je možné v Artifactu celkem dvěma způsoby. Buď nepříteli zničíte dvě z jeho tří věží, čímž prakticky prorazíte natolik, že už nebude mít pořádně jak bránit svou bázi, nebo se zaměříte při svém výpadu jen na jednu hlásku. Ta má na samém počátku zápasu stejné životy jako její kolegyně. Po prvním zničení se však promění ve strukturu s osmdesáti životními body, která je přímo svázána s jádrem, takže jakmile je srovnána se zemí, hra pro soupeře automaticky končí nezdarem. Třetí cestu, skrze níž lze dosáhnout absolutní dominance nad nepřítelem, nepovažuji za adekvátní, ale i ji je třeba uvést. Pokud svého soupeře značně vydráždíte či poškodíte jeho obranu, může dojít k tomu, že se z bitvy odpojí, čímž uzná vaší převahu a zničí svou základnu, ať má sebelepší postavení.

Artifact; gameplay: proražení linie Artifact; gameplay: finále Artifact; gameplay: boti

Obrázek 1: Po zničení první věže nastává fáze, v níž se v některých případech budete co nejrychleji snažit sundat její kolegyni, čímž si zajistíte vítězství. Obrázek 2: Ve finále si většinou můžete vybrat, zda zničíte již rozpracovanou věž, nebo zdoláte obnovenou hlásku s osmdesáti životy. Obrázek 3: Boti nejsou v Artifactu ničím zázračným, hrát je proti nim zábavné jen tehdy, když od nich nic nečekáte.

Utkat se s ostatními vlastníky Artifactu můžete bezplatně v klasickém globálním režimu, kde si navolíte svůj vlastní balíček poskládaný z karet, jimiž disponujete, nebo ve fantom módu, umožňujícím vám si na několik kol vytvořit dočasnou sestavu z náhodně vybraných karet. Přítomny jsou tu samozřejmě také dočasné akce a též hra s přáteli, s nimiž si můžete vyměňovat a půjčovat karty. Stejně tak si máte možnost vyzkoušet své dovednosti proti profíkům a expertům v aréně nabízející po aplikaci vstupenky režimy, jež jsem uvedl na počátku. No, a když už budete mít dost hráčů, můžete se pustit do střetů s umělou inteligencí, jež je vám tu nabízena rovnou ve třech variantách. Osobně to však nedoporučuji, jelikož AI zde nepatří mezi nejzdatnější soupeře.

Bez hrdiny je linie prakticky ztracena

Doposud jsem hrál především Hearthstone, kde bylo vcelku jedno, zda máte v linii hrdinu či nikoliv. Obyčejné příšery byly schopné útočit a kouzlit bez toho, aby s nimi na lajně stál Arthas Menethil, Vereesa Windrunner nebo jiná legendární postava udílející jim rozkazy a posilující morálku. V Artifactu se žádná část bojiště neobejde bez minimálně jednoho reka, což je jedním z hlavních důvodů, proč na každém poli startuje spolu s podřadnými pěšáky některý z šampionů. Aktuálně nabízená škála hrdinů je naštěstí dostatečně pestrá. V rámci divokých her (fantom mód) vám hra samotná dá k dispozici celkem osmačtyřicet unikátních postav, odlišujících se od sebe elementárními statistikami, schopnostmi, grafickým zpracováním kartičky a barvou.

Artifact; gameplay: akce Artifact; gameplay: obchod Artifact; gameplay: Axe

Obrázek 1: Dočasné herní akce vám umožňují otestovat zkompletované herní balíčky bez toho, abyste je vlastnili, čímž vás vlastně nalákají ke koupi, protože uvidíte, jak pěkně fungují. Obrázek 2: V průběhu bitvy budete v Artifactu získávat za eliminaci monster peníze, jež je možné následně investovat do různých předmětů, kterými lze posílit hrdiny. Obrázek 3: Axe je díky svým nesporným kladům jednou z nejvyhledávanějších postav, díky čemuž je jeho cena na komunitním trhu stejná, jako hodnota celé hry.

Každý šampion se v Artifactu řadí k jedné ze čtyř barev, jejichž karty může v průběhu svého tahu na jím kontrolované desce vynášet. Postavy shlukující se pod rudou zástavou jsou většinou velmi odolné a disponují slušným počtem životních bodů, díky čemuž vydrží dlouho na nohou. Jejich karty jsou zacílené na dočasné vylepšování statistik, stabilní navyšování specifických hodnot, povolávání mocných spojenců a eliminaci nepřátel skrze smrtící duely, z nichž vyjde živ vždy jen jeden. Šampioni z této třídy jsou hodně oblíbení. Jejím nejvýraznějším zástupcem je zřejmě Axe, protože má hodně životů, obstojný útok a zranění redukující zbroj jako příjemný bonus, kvůli čemuž se jeho cena v komunitním obchodě vyšplhala skoro na dvacet euro za kartu, z čehož se mi chtělo zvracet.

Zástupci modrého křídla na rozdíl od rudých válečníků v boji nevynikají. Jejich primárním umem je užívání magie, která oslabila jejich fyzickou schránku natolik, že není vůbec moudré je stavět na jednu lajnu se silnými šampiony. V balíčku pro tento odstín najdete vyvolávací, podpůrná a útočná kouzla, která dokáží ve finálních etapách hry zničit klidně i minimálně poničenou věž, do níž by monstra za normálních okolností bušila několik kol. Aktuálně je nejvýraznějším a hlavně nejdražším představitelem této skupiny Kanna, jež má relativně hodně životů a je schopná na svou linii stabilně povolávat náhodně navolené kontaktně orientované příšery, s jejichž pomocí dovede uspíšit průlom své lajny.

Artifact – vítězství červeného balíčku (Gameplay)

Pěšáci se v pravidelných vlnách objevují na jednotlivých liniích. Když je s vašim hrdinou posílíte, dokáží velmi efektivně bránit věž, před níž stojí, čímž vám v Artifact získají čas k proražení lajny.

Postavy náležící k zelené jsou v Artifactu především proto, aby podporovaly své spolubojovníky, léčili je nebo dočasně upravovali jejich sílu, zbroj, či počet životů. Většina hrdinů z tohoto oddílu se pyšní vyšší výdrží, než mají třeba modří bojovníci. Ve spektru jejich karet můžete nalézt léčivá kouzla, život zachraňující svitky, lektvary navyšující dostupnou magickou energii a zaříkadla, která z hlubin lesů na bojiště přivádí monstra nezměrné moci, jež jsou možná efektivnější, než jakákoli forma magie. Primárním šampionem podpůrné třídy je v současnosti Drow Ranger, zvyšující všem spolubojovníkům ve své linii útok o jeden bod.

Finální skupina hrdinů, kterou můžete v této karetní hře nalézt, disponuje černou vlajkou. Všichni, již se jí honosí, mají nadprůměrný útok, málo životů a schopnosti, kterými dokáží zranit své oponenty. Když chcete co nejrychleji zdolat nepřítelovu věž či dočasně odstranit z pole některého reka, je dobré vyslat k nim právě tyto drsné hochy. Nikoho asi moc nepřekvapí, že paklík, jímž disponují, je plný útočných dovedností eliminujících na jednu ránu pěšáky nebo stabilně zraňujících oponenta. Často užívaným bojovníkem z této party je Tinker s efektivním laserem. Šampiony všech barev je možné v průběhu bitvy obohacovat o předměty, které zakoupíte v obchodě za peníze vydělané eliminací monster a zabíjením postav, jež se na vámi vybrané bojiště vždy po pár tazích vrátí.

Artifact; gameplay: Kanna Artifact; gameplay: Drow Ranger Artifact; gameplay: Tinker

Obrázek 1: Kouzelnice Kanna je v komunitním obchodu Valve velmi oblíbená. Pokud si ji budete chtít pořídit, vyjde vás na téměř osm euro. Obrázek 2: Drow Ranger je ideální support pro prorážení nepřátelských linií, protože posiluje své spolubojovníky navýšením útoku. Obrázek 3: Tinker je hodně dobrý proti hrdinům, které dokáže dočasně zbavit zbraně, kterou jste jim zakoupili v obchodě.

Artifactu podráží nohy vzteklí hráči, zpoplatnění a agresivní mikrotransakce

Stávající herní komunita okolo Artifactu je složena z relativně slušné základny, jež už má v tomto typu her něco nahráno. I přesto však můžete vcelku často narazit na jedince se slabšími nervy, díky nimž se z leckdy velmi pěkných zápasů stávají frašky, na nichž jde vidět, že pokud se labilnímu oponentovi nedaří, ihned opouští bitvu bez ohledu na to, zda je v polovině či ve finální rovince. Osobně bych takovýto přístup čekal spíše u bezplatného projektu, nikoliv však u dílka, za které vypláznete skoro dvacet euro. Upřímně doufám v to, že Valve časem přidá do svého titulu penalizace postrkující hráče k tomu, aby ze zápasu v záchvatu vzteku neutíkali, když ještě není zcela rozhodnut, protože tímto způsobem značně narušují zážitek ostatním, kteří touží po kvalitním střetu, jenž má začátek i konec.

Vedle absence citelné penalizace pro bitvy opouštějící hráče považuji za zásadní problém Artifactu také cenu, za niž se prodává. Když se podívám na Hearthstone nebo na Gwent, vidím projekty, jež jsou v rámci vyladěnosti na stejné či dokonce vyšší úrovni než novinka od Valve. Jejich tvůrci za ně však nepožadují v základu ani korunu, takže jsou nakonec pro komunitu mnohem lákavější než hra, ve které si i poté, co si ji za nemalou sumu koupíte, musíte dokupovat karetní balíčky za reálné peníze. Kdyby byl Artifact zdarma, byl bych schopen hravě akceptovat přítomnost zpoplatněných herních prvků, v jejichž spektru kromě nových balíků naleznete také lístky k zápasům pro experty, které tu nahrazují Arénu z Hearthstone, za jejíž absolvování jste odměňováni.

Artifact; gameplay: balík Artifact; gameplay: balíček Artifact; gameplay: vstupenky

Obrázek 1: Pokud se chystáte Artifactu věnovat po delší dobu, je ideální si hned ze začátku uvědomit, že se investicím nevyhnete. Obrázek 2: V každém balíčku máte dvanáct náhodně navolených karet, takže když nebudete mít štěstí, ze startovních paklíků vám padnou samé nesmyslné kousky, s nimiž moc neuděláte. Obrázek 3: Nové balíčky lze v Artifactu aktuálně získat jen skrze expert režim, do nějž se dostanete jen vstupenkami, jež můžete koupit za peníze, nebo vytvořit kus z dvaceti karet.

Třebaže to jistě většinu hráčů karetních her nepříjemně překvapí, aktuálně nejdou nové balíčky získat jinak, než skrze zmíněný expert režim a klasický nákup za reálné peníze. Pokud se k nim budete chtít dostat bez toho, abyste do Artifactu museli vrazit další finance, nezbude vám nic jiného, než řádně trénovat a absolvovat zápasy zpřístupněné jen skrze jednorázové lístky až v momentech, kdy na ně budete mít nacvičeno. Když se do nich pustíte nepřipraveni a promarníte lístek bez určitého počtu výher, prostě propadne a vy budete muset aplikovat nový. V případě, že vám skutečně nebude přát štěstí, Valve vám nakonec nabídne možnost nakoupit pět kuponů za čtyři a půl eura. Prakticky lze přijít k vstupence také rozkládáním karet, kde je ale vzít, to už je otázka, na niž existuje jen jedna odpověď…

Osobně si myslím, že kdyby byl Artifact přístupný všem zdarma, nejeden hráč by si k němu našel cestu snáze, než k podobě, v jaké je nabízen nyní. Stejně tak by měl být dle mého upraven systém odměn tak, aby mohli karbaníci získat nové balíčky i skrze bezplatné výzvy, za hraním získatelnou herní měnu či v rámci náhodného odměňování za určitý počet odehraných zápasů. Aktuální návrh tohoto aspektu mi popravdě přijde dosti nešťastný, protože vyloženě nutí hráče k tomu, aby nakupovali buď paklíky s dvanácti kartami, nebo již vybalené kousky, které mají často větší hodnotu než hra samotná. Kdyby byl tento prvek nastaven lépe, komunita by nyní zřejmě Valve tolik necupovala. Ačkoli nerad, sám musím uznat, že je to primární nedostatek této jinak povedené karetky.

Artifact – balíček červená-modrá-zelená (Gameplay)

Když na linii stojí jen jedna postava proti většímu počtu protivníků, je jejich útok směřován náhodně, takže mohou při výpadu zranit buď naproti nim stojícího osamoceného vlka, nebo věž.

Ambiciózní Artifact mohl srazit konkurenci na kolena, Valve však bohužel zachvátil mamon

Nejeden hráč označoval před vydáním Artifact za nejambicióznější projekt tohoto roku, jenž měl sesadit Gwent spolu s Hearthstone z jejich trůnu. Kdyby Valve nepodlehlo mamonu, zřejmě by tomu tak nakonec i bylo. Bohužel se vývojáři rozhodli, že do svého díla zakomponují na mikrotransakce sázející systém balíčků, který kupující tlačí ke zdi a nutí k nákupu předražených karet, bez nichž si hraní tohoto kousků neužijí na sto procent. Když se zaměřím na samotnou hratelnost, jedná se o titul nesporných kvalit s propracovaným konceptem, rozsáhlou škálou hrdinů, vyšší náročností a chytlavými mechanizmy, jimž velmi rychle přijdete na chuť. Je skutečně škoda, že celek značně zastiňuje nešťastně zvolená politika Valve nabízejícím nám aktuálně kartičky v hodnotě celé hry.

Artifact; screenshot: meepo

Artifact měl před vydáním značné ambice k tomu, aby z trůnu sesadil dosavadní dominantní tituly. Snad se Valve časem vzpamatuje a problematické mechanizmy upraví.

Artifact je karetní hra s velkým potenciálem do budoucna. Bez obav si ji mohou koupit jedinci, kteří mají rádi výzvy, různé strategie a propracovanost, pro něž to bude 80-90% hra. Počítat však musí nejen s pořizovací cenou, ale také s tím, že budou muset investovat do přídavných karetních balíčků, díky nimž získají plnohodnotný herní zážitek. Hodně velkou oklikou by se jí měli vyhnout hráči zvyklí na to, že se k většině obsahu mohou časem prokousat stabilním hraním, pro něž v současné podobě rozhodně není určená. Jakožto zástupce druhé skupiny za sebe aktuálně nákup nedoporučuji, protože je na trhu řada levnějších, či dokonce bezplatných alternativ, nabízejících velmi podobný zážitek. Pokud bude upraven platební model, nákup zvažte, do té doby však raději počkejte.

Recenze Artifact: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 67 % Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
60 %
 Audiovizuální zpracování
80 %
 Znovuhratelnost
90 %
Artifact; recenze

Klady

  • Rozsáhlé spektrum strategií
  • Skutečně velká škála hrdinů
  • Propracovanost herních prvků
  • Vyšší náročnost
  • Příjemný soundtrack i grafika

Zápory

  • Nutnost dokupovat herní balíčky
  • Absence širšího spektra bezplatných cest, skrze něž byste se dostali k novým kartám
  • Někomu může vadit samotné zpoplatnění hry
  • Cena jednotlivých karet je šílená a jejich efektivita rovněž
  • Celek je v rámci pay-to-win mechanik hodně nahraně
Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.

HW nároky pro Artifact PC


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7/8/10 64-bit Windows 7/8/10 64-bit
Procesor Intel Core i5, 2.4 Ghz
Grafická karta Integrovaná HD Graphics 520 w/128 MB
DirectX
Operační paměť 4 GB
Pevný disk 7 GB
i Mohlo by vás zajímat

Artifact vychází 28. listopadu 2018 na PC. O novinkách vás budeme informovat.


Vytisknout
P-DC1-WEB23
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon