Předběžný přístup umožnil vznik rozsáhlé škály osobitých projektů, které by bez něj zřejmě neměly šanci, protože jejich autoři by na vývoj prostě neměli peníze. System Era Softworks se na počátku vývoje Astroneer neřadilo mezi nejznámější kolosy, díky tomuto sandboxovému survivalu se mu však podařilo zaujmout davy. Jestli si jejich dílo takovou pozornost zasloužilo, vám řekne naše dnešní recenze.
• Žánr: Sandbox survival • Multiplayer: Ano (kooperace) • Vývojář: System Era Softworks • Vydavatel: System Era Softworks • Platformy a Datum vydání: PC, Xbox One (6. února 2019) • Homepage: astroneer.space • Čeština: Ne
• Recenze: 18. 2. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hned po spuštění hry jsem byl se svým modulem plivnut nad dosud nekolonizovaným světem, který byl mateřskou společností vybrán k dočasnému osídlení. Jakmile jsem povrch planety, již jsem měl kolonizovat, spatřil, bylo mi jasné, že se tento gigant stane ideálním místem k odstartování mého vesmírného dobrodružství, u něhož si konečně řádně odpočinu. Po přistání mi Astroneer velmi rychle ukázalo, že jeho hraní nebude až takovým oddechem, jak jsem si zpočátku myslel. Do rukou mi totiž byl dán koncept, v němž hrál nezanedbatelnou roli survival nutící mě k expanzi základny a vylepšování mého hrdiny.
Návrh herního světa se vývojářům z System Era Softworks neskutečně vyvedl, jeho průzkum je díky tomu relativně zábavný i přes jeho mrtvost.
Přestože mi Astroneer nenabídl žádný příběh, po čase jsem si vytvořil ke své postavě určitý vztah, s jehož pomocí jsem byl schopen začít tvořit má vlastní dobrodružství. Dějové linky, které jsem si při hraní zformoval proto, aby se mi planety prozkoumávaly o kapku lépe, se točily okolo průzkumu herního světa, expanze mého životního prostoru a setkání s nepřátelskými rostlinami. Jelikož žádný můj kamarád nemá tento kus a servery tu prozatím nejsou, trošku mi při hraní scházela přítomnost živých bytostí, zvířat, nebo cizích ras. Snad tvůrci z System Era Softworks časem tento nedostatek odstraní a přidají do svého díla příšerky a mimozemšťany zalidňující polomrtvý svět.
Hlavním herním prvkem Astroneer naštěstí pro vývojáře z System Era Softworks není ani děj, ani komunikace s jinými druhy či ochočování divé zvěře jako v jiných konkurenčních sandboxových projektech. Primárním tahounem tohoto kusu je objevování polomrtvého světa, jehož hlubiny jsou plné nerostného bohatství, kvůli němuž jste byli na jeho povrch původně vysláni. Samotný průzkum planety tu má i přes její prázdnost něco do sebe. Nejednou se budete kvůli nízkému výskytu určitých rud modlit za to, abyste na ně narazili co nejblíže u povrchu, protože čím hloub se od něj nacházíte, tím menší šanci na přežití máte. Když uděláte chybu, většinou se už zpátky na základnu nedostanete.
Astroneer – sestup (gameplay)
Na počátku máte v Astroneer po ruce jen sací pušku a startovní základnu, z níž vyrážíte na výpravy do okolí.
Pokud se vám podaří dopravit vzácné suroviny zpět do základny, lze se aktivně pustit do jejího budování a expanze podpůrných struktur rozšiřujících dosah bezpečného území, z něhož je možné vyrážet na výpravy do nemilosrdné krajiny. Stavba je v Astroneer zpracována stejně kvalitně jako elementární design jednotlivých světů, na něž na svých cestách vesmírem zavítáte. Po čase jste schopni vystavět větrné elektrárny, výzkumná střediska, generátory kyslíku a vozidla, v jejichž útrobách se lze prohánět po mapě a ulehčovat si přesun mezi jednotlivými základnami, ve kterých ukládáte hru.
Po deseti hodinách hraní Astroneer musím uznat, že se jedná o velmi slušně navržený projekt, jenž si svou cílovku zaručeně najde, nebo lépe řečeno si ji v předběžném přístupu už našel. System Era Softworks si v Early Accessu vytvořilo stabilní komunitu, která jim pomohla jejich dílo maximálně vyladit, díky čemuž nám po vydání nabízí brilantní design světa, kvalitní budování základny a kooperaci, již si vychutnáte především s podobně naladěnými přáteli. Škoda jen, že vývojáři nebyli schopni svůj vesmír řádně zalidnit a napsat mu propracovaný příběh, který by sólisty více motivoval ke hraní.
System Era Softworks se podařilo vytvořit zajímavý vesmírný sandbox, který sází na to, že máte buď dobrodružného ducha nebo přátele, s nimiž budete herní světy prozkoumávat a zastavovat svými výtvory. V případě, že se řadíte do jedné ze dvou zmíněných skupin, určitě nad koupí tohoto osobitého kousku zauvažujte, protože vám je schopen nabídnout desítky, a možná i stovky hodin kvalitní zábavy. Jestli postrádáte dobré kamarády, nebaví vás budování, nebo neholdujete průzkumu neznáma, dejte ruce pryč. Za sebe nákup doporučuji, jelikož jsem si hraní tohoto kousku vcelku užil.
Předběžný přístup umožnil maximální vyladění Astroneer, takže si jeho hraní plně vychutnáte i na slabších strojích.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows Vista 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-680 3.6GHz / AMD Phenom II X4 940 | Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz / AMD FX-9370 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti / Radeon R7 260 | NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon R9 290 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 6 GB | 8 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |