Na grafické karty Radeon RX 5700 společnosti AMD v nereferenčním provedení se sice čekalo poměrně dlouho, nicméně jsou tu, a to dokonce i v těch „nejušlechtilejších“ edicích. V případě společnosti ASUS je asi nejpopulárnější řadou grafických karet edice ROG (Republic of Gamers), která je mezi hráči velmi oblíbená díky bohaté výbavě, skvělému a také velmi tichému systému chlazení. Grafická karta Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming patří právě do této hráčské edice a my jsme ji pro vás na Alza.cz dnes otestovali.
Grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NAVI 10 (NAVI 10 XL) se čtyřmi deaktivovanými jednotkami CU (Compute Unit) společnosti AMD, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem je pak Asus Strix RX 5700 O8G Gaming zacílena do segmentu grafických karet střední třídy (mainstream), kde zaujímá ta nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Základní frekvence grafického čipu je 1 610 MHz, herní frekvence 1 725 MHz a boost frekvence pak 1 750 MHz. Jako maximální frekvenci grafického čipu ovladače Radeon Software Adrenalin Edition ukazují frekvenci 1 750 MHz. Frekvence grafických pamětí je 875 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám Radeon RX 5700 je tedy Boost frekvence zvýšena o 25 MHz. VRAM jsou taktovány v referenčních hodnotách.
Grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming měří na délku 305 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará dvojice pasivů skládaných z hliníkových žeber a poniklované měděné základny, které jsou pro lepší odvod tepla propojeny celkem šesti tepelnými trubicemi (heatpipes). Dosedací plocha základny na grafický čip je pro lepší kontakt dokonale obrobena (MaxContact). Grafické paměti jsou chlazeny pomocí chladicího plátu (heatsink plate), z modulů napájecí kaskády je pak odpadní teplo odváděno přímo do žebrování zadního pasivu. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak velmi kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení Asus Strix RX 5700 O8G Gaming tvoří tři 90mm ventilátory, které jsou pro delší životnost a nižší hlučnost uloženy v dvojitých kuličkových ložiskách. Ventilátory podporují technologii 0dB Fan, která při nízké zátěži a teplotě grafické karty pod 60 °C všechny ventilátory zastaví, a sníží tak její hlučnost na minimum (semi-pasivní chlazení). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Grafickou kartu Asus Strix RX 5700 O8G Gaming jsem testoval v obou režimech, tedy P-mode i Q-mode. Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming v režimu P-mode na skóre 99,7 % a v režimu Q-mode pak na 99,6 %. V obou režimech tak v těchto testech stability snímkové frekvence grafická karta prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming se stará 10 + 3fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin a jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 180 W (max. 270 W) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní „Simple“, v němž můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní „profesionálního“ Advanced, ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče, nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete přizpůsobit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus AURA, s jehož pomocí můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci AURA, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace AURA Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty i do všech těchto zařízení.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj GPU Tweak II samozřejmě také monitoring, s jehož pomocí můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých provozních hodnot, jako jsou například frekvence, teploty, otáčky ventilátorů, napětí grafického čipu atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Velikost Transistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Velikost Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix RX 5700 O8G Gaming | Navi 10 Navi 10 XL RDNA |
251mm2 10,300 million 7nm FinFET |
2304 144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1610 MHz 1750 MHz 1655 MHz |
PCIe 4.0 x16
180 W |
Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming | TU106 TU106-410-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
2176 136 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b /14000 |
1470 MHz 1830 MHz 1935 MHz |
PCIe 3.0 x16
215 W |
Gigabyte RTX 2060 OC 6G | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
1920 120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /14000 |
1365 MHz 1755 MHz 1875 MHz |
PCIe 3.0 x16
170 W |
EVGA GTX 1660 Ti XC Black Gaming | TU116 TU116-400-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12nm FinFET |
1536 96 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /12000 |
1500 MHz 1770 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Inno3D GTX 1660 Twin X2 | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8000 |
1530 MHz 1785 MHz 1845 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b /8000 |
1485 MHz 1830 MHz 1950 MHz |
PCIe 3.0 x16
85 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16nm FinFET |
1280 80 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz 1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16nm FinFET |
1152 72 48 |
GDDR5 3.072 GB 192b /8008 |
1557 MHz 1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Sapphire RX 5700 8G | Navi 10 Navi 10 XL RDNA |
251mm2 10,300 million 7nm FinFET |
2304 144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1465 MHz 1725 MHz 1658 MHz |
PCIe 4.0 x16
180 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5 2.048 GB 256b /8000 |
1560 MHz 1560 MHz 1560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2304 144 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2048 128 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz 1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon, a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Jak tedy grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming v tomto zátěžovém testu dopadla?
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | |||
---|---|---|---|
Asus Strix RX 5700 O8G Gaming | P-mode | Q-mode | Poznámka k měření |
Pracovní teplota | 65 °C | 65 °C | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence | 1 655 MHz | 1 655 MHz | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba systému | 257,3 W | 256,7 W | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Otáčky ventilátorů | 1 200 ot/min | 1 200 ot/min | měřeno na konci testu |
Hlučnost | 33,8 dBA | 33,8 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming se v obou režimech na konci zátěžového testu držely na 65 °C při otáčkách ventilátorů kolem 1 200 ot/min, které při této rychlosti generovaly minimální hlučnost 33,8 dBA. Frekvence grafického čipu se pak pohybovala kolem hranice 1 655 MHz. Jak tedy můžete vidět, žádný velký rozdíl mezi režimem P-mode a Q-mode jsem nenaměřil. Snad jen zpočátku v režimu Q-mode ventilátory chlazení netočily tak vysoko, nicméně po nějakém čase se vše srovnalo.
Následující grafy ukazují, jak si provozní vlastnosti Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming se všemi ostatními Radeony RX 5700, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Počítačová hra RAGE 2 je akční střílečka z pohledu první osoby, která se odehrává v post-apokalyptickém světě po pádu meteoritu. Hra byla postavena na herním engine Apex vývojáři ze studia Avalanche Studios a ID Software a vydána v květnu 2019 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Sekreto Wetlands (Kvasirk’s Laboratory) po dobu 53
sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která se odehrává v blízké budoucnosti ve Washingtonu DC. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2019 společností Ubisoft. Hra podporuje nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo
prováděno ve vestavěném benchmarku po dobu 89 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Metro Exodus je počítačová hra z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě postapokalyptického Ruska roku 2036. Jedná se o třetí pokračování ze série Metro, která vznikla na základě románu Dmitrije Glukhovského. Hra Metro exodus byla postavena na herním engine 4A engine vývojáři ze studia 4A Games a vydána v únoru 2019 společností Deep Silver. Měření snímkové frekvence a frame times jsou prováděna na vestavěném benchmarku po dobu 102 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického
rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro
testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je
uvedeno na přiložených snímcích.
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně
Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací
scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Herní testy grafické karty Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Výkon grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming je dán zejména výkonem samotného grafického čipu NAVI 10 (XL), který se od jiných grafických karet Radeon RX 5700 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming se reálná frekvence grafického čipu v zátěžovém testu 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v průměru kolem 1 650 MHz při efektivní frekvenci grafických pamětí 14 000 MHz.
Reálná frekvence Asus Strix RX 5700 O8G Gaming tedy byla naprosto stejná jako v případě grafické karty Sapphire RX 5700 8G referenčního střihu, a je tedy jasné, že i výkony těchto dvou grafických karet ve hrách musí být také stejné, nebo alespoň velmi podobné. Samozřejmě Strix toho výkonu dosáhl při nesrovnatelně lepších provozních vlastnostech, zejména pak při extrémně nízké hlučnosti.
Všechny Radeony RX 5700 mají velice úzké mantinely pro přetaktování. Pomocí klasických nástrojů, jako je MSI Afterburner či RSAE (ovladače Radeon Software Adrenalin Edition), můžete těmto grafickým kartám nastavit například frekvenci čipu maximálně jen na 1 850 MHz, grafické paměti na 930 MHz a limit spotřeby navýšit nanejvýš jen o 20 %. To jsou všechno hodnoty, které každý Radeon RX 5700 zvládne i s prstem v nose, a přitom se ani moc nezapotí.
Já však dnes půjdu za hranice těchto uměle vytvořených omezení a nastavím si grafickou kartu Asus Strix RX 5700 O8G Gaming na úroveň jejího výkonnějšího bratříčka s přívlastkem „XT“. K tomu však budeme potřebovat ještě jeden nástroj navíc, a tím je MorePowerTool, který si můžete zdarma stáhnout z těchto stránek. Pomocí MorePowerTool totiž můžete ty uměle vytvořené mantinely pro přetaktování u grafických karet Radeon RX 5700 lehce odstranit.
Následující video ukazuje přesný postup, jak si můžete pomocí nástrojů MorePowerTool a RSAE nastavit svůj nereferenční Radeon RX 5700 na úroveň grafické karty Radeon RX 5700 XT, která má nastavený boost až na 2 020 MHz.
Nástrojem MorePowerTool jsem tedy u grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming odstranil softwarová omezení pro přetaktování na úroveň Radeonu RX 5700 XT, ale to není vše. Nyní totiž můžeme grafickou kartu Asus Strix RX 5700 O8G Gaming ještě dále taktovat, podobně jako v případě každého jiného Radeonu RX 5700 XT.
Frekvenci jádra jsem tedy postupně navyšoval v nástroji MSI Afterburner o 10 MHz a testoval stabilitu v některých počítačových hrách z testovací metodiky. Jako stabilní frekvence jádra se nakonec ukázala hodnota 2 100 MHz (při maximálním povoleném napětí 1,2 V). Power limit jsem automaticky zvýšil na maximum, tedy +50%.
U grafických pamětí jsem frekvenci postupně zvyšoval o 5 MHz (80 MHz efektivně). Nakonec se mi grafické paměti GDDR6 podařilo nataktovat o 65 MHz více tak, že výsledná maximální hodnota frekvence VRAM 940 MHz (15 040 MHz efektivně) byla naprosto stabilní.
S nastavenou frekvencí jádra navýšenou na 2 100 MHz a pamětí na efektivních 15 040 MHz jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Z grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming jsem za pomoci nástroje MorePowerTool (pro odstranění uměle vytvořených limitů) a ještě dalšího následného přetaktování pomocí MSI Afterburner získal v průměru necelých 16 % dalšího výkonu. To je samozřejmě velká paráda, protože jsem se tak s výkonem této grafické karty dostal nad úroveň konkurenční GeForce RTX 2060 SUPER a docela jistě také nad úroveň GeForce RTX 2070. Samozřejmě takovéto přetaktování má také svou temnější stranu, protože společně s výkonem nám letěla nahoru také spotřeba (příkon). V počítačové hře The Division 2 jsem například naměřil spotřebu vyšší bratru o 120 W.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming v počítačové hře The Division 2.
Podobně jako všechny ostatní Radeony RX 5700, také grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming nabízí všem středně náročným hráčům počítačových her více než atraktivní výkon, který se pohybuje v rozmezí výkonů grafických karet GeForce RTX 2060 a GeForce RTX 2060 SUPER. Na rozdíl od nich však Radeon nedisponuje podporou akcelerace real-time ray tracingu, což však v současnosti není až tak velkým problémem. Her s podporou ray tracingu je totiž prozatím málo, a navíc ani s GeForce RTX 2060 SUPER to při jejich hraní se zapnutým ray tracingem není žádná velká hitparáda. S největší pravděpodobností tak kvůli vyšší snímkové frekvenci ray tracing stejně raději oželíte.
Samotná grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming vám toho může nabídnout opravdu hodně. Díky velmi dobře propracovanému systému chlazení nabízí tato grafická karta naprosto skvělé provozní vlastnosti, zejména pak extrémně nízkou hlučnost, která se pohybuje u hranice 34 dBA. Milovníci tichých počítačů si tak s touto grafickou kartou jistě přijdou na své. K zahození pak nejsou ani všechny ty výhody edice ROG (Republic of Gamers), jako jsou například výběrové součástky, RGB LED, MaxContact, DUAL BIOS, FanConnect či AURA Sync. To vše totiž na grafické kartě Asus Strix RX 5700 O8G Gaming naleznete také.
A posledním bonusem, který s touto grafickou kartou získáváte, jsou opravdu parádní možnosti přetaktování. Díky přetaktování se totiž s Asus Strix RX 5700 O8G Gaming „zdarma“ dostanete k výkonu, který je vlastní spíše grafickým kartám vysokého výkonu (high-end).
Grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming však není svatá a má také nějaké ty nedostatky. Zjevně tou největší nevýhodou je pak její pořizovací cena, která se pohybuje prakticky o 3 tisíce korun výše nežli u těch nejlevnějších Radeonů RX 5700 a to je prostě moc. V této cenové hladině se dnes pohybují například grafické karty GeForce RTX 2070, které vám toho, myslím, nabídnou přeci jen o něco více, a to včetně podpory ray tracingu ve hrách. Mezi další nevýhody grafické karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming pak můžeme zařadit také její rozměry, kvůli nimž se tato karta při délce nad 300 mm nemusí vejít do úplně každé počítačové skříně.
Suma sumárum, Asus Strix RX 5700 O8G Gaming je opravdu skvělou a dobře vybavenou grafickou kartou. Za normálních okolností by si tato grafická karta z recenze odnesla „zlatého Alzáka“, avšak kvůli přemrštěné pořizovací ceně dnes odchází s prázdnou.
Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming nabízí všem středně náročným hráčům počítačových her velmi atraktivní herní výkon. Tato grafická karta disponuje skvěle propracovaným systémem chlazení, který jí propůjčuje extrémně nízkou hlučnost.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.