Počítačové hry nejsou vaším každodenním koníčkem, ale přeci jen si příležitostně tu a tam rádi "střihnete" nějaký ten nenáročný kousek? K tomuto účelu vám velmi dobře poslouží i méně výkonná, avšak cenově dostupná grafická karta, kterou je právě Asus Strix RX 560 O4G Gaming. Nabízí toto GPU založené na grafickém čipu AMD RX 560 lepší poměr ceny a výkonu než NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti a GTX 1060? Odpověď naleznete v naší recenzi. Grafické karty jsme podrobili řadě herních testů ve hrách jako Doom, Crysis 3 nebo Total War Warhammer.
Grafická karta Asus Strix RX 560 O4G Gaming je postavena kolem grafického čipu Polaris 21 (Baffin XT) společnosti AMD, na který jsou pomocí 128bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 4 GB. Svým výkonem pak grafická karta Asus Strix RX 560 O4G spadá do segmentu středního výkonu (Mainstream).
Grafická karta je ve výchozím režimu nastavena do herního módu (Gaming mode). V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1326 MHz a frekvence grafických pamětí 1750 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 7000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře lehce přetaktovaná o 50 MHz. Frekvence grafických pamětí zůstaly na referenčních hodnotách.
Grafická karta Asus Strix RX 560 O4G Gaming měří na délku 194 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará jednoduchý hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven dvěma tepelnými trubicemi (Heatpipes) mající přímý kontakt na grafický čip. V případě společnosti Asus se toto řešení nazývá DirectCU.
Aktivní čas systému chlazení tvoří dva 75mm ventilátory se speciálně tvarovanými lopatkami ve tvaru křidélek pro vyšší tlak chladícího vzduchu. Systém chlazení grafické karty Asus Strix RX 560 O4G Gaming podporuje technologii 0dB, která při nízkých teplotách grafické karty (pod 55°C) oba ventilátory zastaví úplně.
Pomocí 4-pinového konektoru technologie Asus FanConnect II je možné ke grafické kartě připojit také ventilátory, které jsou umístěny ve vaší počítačové skříni, a jejich otáčky pak regulovat podle teploty grafické karty.
O napájení grafické karty Asus Strix RX 560 O4G Gaming se stará kaskáda 4+1 modulů napěťových regulátorů (VRM), kterým je dodávána energie pomocí jednoho 6-pin konektoru přídavného napájení. Musíte tak počítat s tím, že i zdroj vašeho počítače by měl takovýmto jedním volným konektorem disponovat. Spotřeba grafické karty byla nastavena na 75 W, a k jejímu provozu tak bude bude zapotřebí zdroj o výkonu kolem 400 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Strix RX 560 O4G Gaming řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Asus Strix RX 560 O4G Gaming jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní "Simple", ve kterém můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní "profesionálního", ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus AURA, pomocí kterého můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci AURA, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace AURA Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty do všech těchto periferií.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Strix RX 560 O4G Gaming zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (Mainstream):
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 LE | Asus Strix RX 570 O4G Gaming |
Asus Dual GTX 1060 O3G | MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4G | Asus Strix RX 560 O4G Gaming |
Asus EX GTX 1050 2G | MSI GTX 1060 Aero ITX 6G OC | XFX RX 460 Double Dissipation 4GB |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 LE | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1450 MHz 1450 MHz 1450 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
MSI GTX 1060 Aero ITX 6G OC | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1873 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
Asus Dual GTX 1060 O3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1569 MHz 1785 MHz 1924 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1468 MHz 1759 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus EX GTX 1050 2G | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1560 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
XFX RX 460 Double Dissipation 4GB | Polaris Baffin PRO GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 896 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1220 MHz 1220 MHz 1220 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montral a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 také podporuje. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s celkem výrazným snížením snímkové frekvence. Naopak vlastníci Radeonů by měli rozhraní DirectX 12 dát přednost, protože jim v této hře přináší nezanedbatelné navýšení výkonu.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan."
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Middle Earth: Shadow of Mordor je akční RPG hra odehrávající se v prostředí Tolkienových fantasy románů ze Středozemě. Hra byla postavena na herním engine LithTech vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v září 2014 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 43 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus Strix RX 560 O4G Gaming máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Asus Strix RX 560 O4G Gaming se v průměru pohybuje někde na úrovni konkurenční GeForce GTX 1050, a případným zájemcům tak může nabídnout herního výkonu celkem poskrovnu. Svého předchůdce v podobě grafické karty Radeon RX 460 tento novější Radeon překonal o nějakých 10 %, což je sice chvályhodné, ale jistě to nebude nějakým významným podnětem k případnému upgrade.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty Asus Strix RX 560 O4G Gaming jsou dobré, ale to se dalo vzhledem k velikosti a zaměření grafického čipu Polaris 21 očekávat. Jediné, co bychom mohli grafické kartě Asus Strix RX 560 O4G Gaming vytknout, je poměrně vysoká hlučnost. Ventilátory systému chlazení se otáčejí v možná až zbytečně vysokých otáčkách, a tak jde nahoru samozřejmě i hlučnost. Pro zkušenější uživatele to však až takový problém nebude, protože si mohou otáčky ventilátorů vždy přenastavit dle svých potřeb přímo v ovladačích Radeon Crimson. Ti méně zkušení na tom ale budou hůře.
Asus Strix RX 560 O4G Gaming je entry-level grafickou kartou, která je vhodná zejména na nějaké to nenáročné hraní online počítačových her a eSport Gaming, jako je například DOTA 2, Counter Strike, Rocket League či Overwatch. Pokud patříte právě mezi takovéto příležitostné hráče, Asus Strix RX 560 O4G Gaming vás rozhodně nezklame. Těm ostatním náročnějším hráčům bych pak ale přece jen doporučil něco výkonnějšího. Měli by vybírat grafickou kartu z řad nějaké té GeForce GTX 1050 Ti, nebo ještě raději z řady Radeon RX 570.
Klady
Zápory