Pokud do svého počítače sháníte grafickou kartu a rozhodujícím faktorem vašeho výběru je především dobrý poměr výkonu a ceny, dříve nebo později zcela jistě narazíte na Radeon RX 570 společnosti AMD. Na jedné straně totiž Radeon RX 570 nabízí velmi slušný herní výkon, na straně druhé vám pak jeho pořízení nevysmejčí bankovní konto. A právě jedním z představitelů těchto šikovných Radeonů je grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming, kterou si dnes pěkně otestujeme.
Grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming je založena na grafickém čipu Polaris 20 společnosti AMD. V případě grafických karet Radeon RX 570 je však tento grafický čip lehce "oříznut", a nabízí tak o cca 12 % výpočetních a texturovacích jednotek méně. Na tento grafický čip je následně pomocí 256-bit sběrnice připojena grafická paměť typu GDDR5 o efektivní frekvenci 7000 MHz a celkové kapacitě 4 GB. Grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming je svým výkonem zařazena do segmentu grafických karet střední třídy.
Grafická karta je ve výchozím režimu nastavena do herního módu (Gaming mode). V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1300 MHz a frekvence grafických pamětí 1750 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 7000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře lehce přetaktovaná o 56 MHz. Frekvence grafických pamětí zůstaly na referenčních hodnotách.
Grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming měří na délku 240 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará jednoduchý hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu "protkán" dvěma tepelnými trubicemi (Heatpipes), které mají přímý kontakt na grafický čip. V případě společnosti Asus se toto řešení nazývá DirectCU. Moduly napěťových regulátorů jsou chlazeny malým hliníkovým chladičem, avšak bez přímého kontaktu na hlavní pasiv chladiče. Moduly grafických pamětí bohužel chlazeny nejsou.
Aktivní čas systému chlazení tvoří dva 95mm ventilátory se speciálně tvarovanými lopatkami ve tvaru křidélek pro vyšší tlak chladícího vzduchu. Systém chlazení grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming podporuje technologii 0dB, která při nízkých teplotách grafické karty (pod 55°C) oba ventilátory zastaví úplně.
Pomocí 4-pinového konektoru technologie Asus FanConnect II je možné ke grafické kartě připojit také ventilátory, které jsou umístěny ve vaší počítačové skříni, a jejich otáčky pak regulovat podle teploty grafické karty.
O napájení grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming se stará kaskáda 6+2 modulů napěťových regulátorů (VRM), kterým je dodávána energie pomocí jednoho 8-pin konektoru přídavného napájení. Musíte tak počítat s tím, že i zdroj vašeho počítače by měl takovýmto jedním volným konektorem disponovat. Spotřeba grafické karty byla nastavena na 150 W a k jejímu provozu bude zapotřebí zdroj o výkonu minimálně 450 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming řešeny pomocí dvou DVI-D (Dual-link) konektorů, jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Asus Strix RX 580 O4G Gaming jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
Pomocí nástroje GPU Tweak II můžete nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus AURA, pomocí kterého můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci AURA, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace AURA Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty do všech těchto periferií.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (Mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 150(180) W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
EVGA GTX 1060 SC 6GB | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /8008 | 1607 MHz 1835 MHz 1944 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Dual GTX 1060 O3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1569 MHz 1785 MHz 1924 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1468 MHz 1759 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Phoenix GTX 1050 2G | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1620 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
Asus Strix RX 470 O4G Gaming | Polaris Ellesmere XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1270 MHz 1270 MHz 1270 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montral a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Počítačová hra Deus Ex: Mankind Divided využívá nového rozhraní DirectX 12, které pomáhá k vyšším výkonům grafických karet jak společnosti AMD, tak také NVIDIA.
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 také podporuje. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s celkem výrazným snížením snímkové frekvence. Naopak vlastníci Radeonů by měli rozhraní DirectX 12 dát přednost, protože jim v této hře přináší nezanedbatelné navýšení výkonu.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan.“ S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG hra (Role-Playing Game) s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Middle Earth: Shadow of Mordor je akční RPG hra odehrávající se v prostředí Tolkienových fantasy románů Středozemě. Hra byla postavena na herním engine LithTech vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v září 2014 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 43 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete z našeho sumáře vidět, výkon grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming není vůbec špatný. Svým výkonem se vklínila kamsi mezi dvojici grafických karet GeForce GTX 1060 se 6 GB a 3 GB grafické paměti. Velmi důležité je pak její přesvědčivé vítězství nad svým předchůdcem v podání grafické karty Asus Strix RX 470 O4G Gaming. Současní majitelé Radeonů RX 470 však mohou být naprosto v klidu, protože případný upgrade na novější Radeon RX 570 by se jim kvůli nějakým 10 % výkonu určitě nevyplatil.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
S provozními vlastnostmi grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming je to však poněkud složitější. Zatímco spotřeba a teploty grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming jsou vůči konkurenčním GeForce GTX 1060 ještě s přimhouřením oka porovnatelné, s hlučností je na tom tento Strix tak trochu na štíru.
Systém chlazení se zdá být poddimenzován, a pro dostatečné chlazení jsou proto nutné vysoké otáčky ventilátorů, což se samozřejmě na vyšší hlučnosti musí nějak projevit. Jednoduchý hliníkový chladič se dvěma tepelnými trubicemi (Heatpipes) typu DirectCU je na grafický čip o spotřebě 150 W evidentně málo. Dokonce i grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS s o něco úspornějším 120W čipem na palubě (GP106) jich má dvojnásobně!
Asus Strix RX 570 O4G Gaming je slušně výkonná grafická karta, která vám rozběhne všechny dnešní moderní počítačové hry při solidní snímkové frekvenci. V případě Asus Strix RX 570 O4G Gaming se jedná o ROG (Republic of Gamers) edici společnosti Asus, takže společně s ní získáváte navíc také i nějakou tu přidanou hodnotu v podobě lepších součástek, nastavitelných RGB LED, FanConnect atd.
Pořizovací cena grafické karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming se zdá být přiměřená, samozřejmě pokud ji vůbec v dnešní době "těžební horečky" budete mít šanci sehnat. Jedinou vadou na kráse u této grafické karty je nepříliš povedený (poddimenzovaný) systém chlazení. A to je myslím velká škoda, protože jinak by si grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming nějaké to ocenění z dnešní recenze určitě odnesla.
Klady
Zápory