Grafické karty edice ROG (Republic Of Gamers) společnosti Asus se mohou pyšnit mnoha moderními technologiemi a různými "vychytávkami", které nenabízejí žádné jiné edice grafických karet, a také proto jsou u většiny hráčů tak populární. Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming patří právě do této hráčské edice, a jak sami uvidíte, může toho nabídnout věru hodně. Nevěříte? Pojďme si tuto grafickou kartu tedy pěkně otestovat.
Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming je postavena kolem grafického čipu Polaris 20 společnosti AMD, na který jsou pomocí 256 bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming spadá do segmentu středního výkonu (Mainstream), kde zaujímá ty nejvyšší výkonnostní příčky.
Grafická karta je ve výchozím režimu nastavena do herního módu (Gaming mode). V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1360 MHz a frekvence grafických pamětí 2000 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře lehce přetaktovaná o 20 MHz. Frekvence grafické paměti zůstala na referenčních hodnotách.
Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming měří na délku 298 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 3 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará masivní hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven šesticí tepelných trubic (Heatpipes) a má přímý kontakt na grafický čip. V případě společnosti Asus se toto řešení nazývá DirectCU. Kontaktní plocha chladiče byla zvětšena a přesně obrobena tak, aby bylo dosaženo dokonalé přilnavosti na grafický čip (MaxContact). Jak moduly grafických pamětí, tak také moduly napěťových regulátorů jsou chlazeny pomocí speciální chladicí desky (Heatsink plate).
Aktivní čas systému chlazení tvoří tři 90mm ventilátory se speciálně tvarovanými lopatkami ve tvaru křidélek (Wing-blade) pro vyšší tlak chladícího vzduchu. Systém chlazení grafické karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming podporuje technologii 0dB, která při nízkých teplotách grafické karty (pod 55°C) všechny ventilátory úplně zastaví. Kryt chladiče je pak částečně podsvícen a chování tohoto podsvícení je možné nastavit pomocí aplikace Aura.
O napájení grafické karty se stará jeden 8pin konektor, který je umístěn na jejím hřbetu a který napájí kaskádu 7+1 modulů napěťových regulátorů (VRM). Spotřeba grafické karty byla nastavena na 185 W a k jejímu provozu je doporučen zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0. Kombinace dvou HDMI výstupů je výhodná pro zapojení headsetu virtuální reality.
Součástí balení grafické karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní "Simple", ve kterém můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní "profesionálního", ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus AURA, pomocí kterého můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci AURA, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace AURA Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty do všech těchto zařízení.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (Mainstream):
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | XFX RX 580 GTR-S Black Edition | Asus GTX 1060 O6G 9GBPS |
![]() | ![]() | ![]() |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | MSI GTX 1060 3GT OC | Gainward GTX 1050 Ti 4GB |
![]() | ![]() | ![]() |
MSI GTX 1050 2GT LP | Asus Strix RX 560 O4G Gaming | |
![]() | ![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1714 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 také podporuje. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s celkem výrazným snížením snímkové frekvence. Naopak vlastníci Radeonů by měli rozhraní DirectX 12 dát přednost, protože jim v této hře přináší nezanedbatelné navýšení výkonu.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan". Bohužel u těch nejméně výkonných grafických karet společnosti NVIDIA však toto pravidlo neplatí, a měli byste preferovat spíše rendering přes OpenGL.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirextX 12. To však opět neplatí v případě slabších grafických karet společnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam raději nechejte vykreslování na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato GPU stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete vidět, výkon grafické karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming je opravdu parádní. Za svým mnohem výše taktovaným souputníkem v podání XFX RX 580 GTR-S Black Edition zaostal v průměru pouze o jediné procento a svého rivala v podání konkurenční grafické karty Asus GTX 1060 O6G 9gbps překonal hnedle o procenta dvě. Myslím tedy, že po stránce výkonu s touto grafickou kartou rozhodně nijak strádat nebudete.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Co se týká provozních vlastností, pak grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming je na tom opět velmi dobře. Teplota kolem 55 °C je opravdu hodnotou úctyhodnou a stejně tak pohodová je i hlučnost grafické karty, která se pohybuje kolem 38 dBA. Snad jen se spotřebou je na tom Asus Strix RX 580 O8G Gaming o něco hůře než konkurenční GeForce GTX 1060. Na druhou stranu je však jeho spotřeba mnohem nižší nežli ta, kterou nabízí "na krev" taktovaný Radeon XFX RX 580 GTR-S Black Edition. Prostě celkem zajímavý kompromis.
Jak tedy grafickou kartu Asus Strix RX 580 O8G Gaming na samotný závěr dnešní recenze zhodnotit? Jednoznačně kladně! Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming nabízí opravdu vynikající výkon při velmi dobrých provozních vlastnostech. Rozhodně největší zásluhu na tom nese nově koncipovaný systém chlazení, který odvádí svou práci opravdu dobře. Dosahované teploty v testech byly dokonce tak nízké, až se nelze ubránit dojmu, jestli jeho chladicí výkon není pro takový grafický čip, jakým je Radeon RX 580, poněkud naddimenzován.
Ať tak či onak, to je rozhodně dobrá zpráva pro všechny potencionální zájemce o tuto grafickou kartu. Vyššího chladicího výkonu chladiče lze totiž využít k nastavení vyšší cílové teploty při nižších otáčkách ventilátorů, a získat tak ještě tišší grafickou kartu. Lze toho samozřejmě využít i naopak, tedy ke zvýšení frekvence grafické karty, a ve hrách tak dostat ještě trochu toho výkonu navíc.
Kromě vynikajícího chladiče je pak dalším plusem Asus Strix RX 580 O8G Gaming to, že nám tato grafická karta nabízí všechny "vychytávky" herní edice ROG (Republic of Gamers) společnosti Asus. Kromě kvalitnějších součástek tak například můžete počítat s RGB LED světly, jejichž barvy a chování si můžete uživatelsky nastavit pomocí aplikace Aura. Pomocí Aura Sync pak máte možnost si tyto světelné efekty nechat synchronizovat s ostatními komponenty podporujícími technologii Aura, jako jsou základní desky či světelné pásky. Technologie FanConnect vám pak zase umožní regulaci otáček ventilátorů ve vaší počítačové skříni podle teploty grafické karty atd. Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming toho nabízí opravdu hodně, a to je také důvod, proč si z dnešní recenze odnáší ocenění to úplně nejvyšší.
Klady
Zápory
Za parádní výkon mezi grafickými kartami střední třídy, výborné provozní vlastnosti a výkonný systém chlazení udělujeme Asus Strix RX 580 O8G Gaming zlaté ocenění.