Když vývojáři z Grapeshot Games (dceřinného studia Wildcard games, autorů populárního titulu Ark: Survival Evolved) oznámili datum vydání svého nového MMORPG projektu Atlas s možností výběru PvP i PvE režimu, zajásalo nejedno hráčské srdce. Přeci jen, alternativa k Sea of Thieves bez jeho prokazatelných nedostatků vypadala velmi lákavě. Jak se nám hra nakonec líbila, se dozvíte níže.
• Dojmy z hraní • Oznámení •
• Žánr: MOO survival • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: Studio Wildcard • Vydavatel: Grapeshot Games • Platformy a Datum vydání: PC (13. prosince 2018 early access), Xbox One (2019 early access) • Homepage: www.playatlas.com • Čeština: Ne
• Dojmy z hraní: 17. 1. 2019 • Autor: Jiřina Formánková
Co je tedy toto nové dílko zač? Jedná se o MMORPG a survival v jednom. Základem je udržet postavu při životě za pomoci pití a jídla, které je zde rozděleno do hned čtyř položek, jež se musíte pokusit co možná nejvíce vybalancovat. Následně se vrhnete na těžbu surovin, bez nichž se také neobejdete. Naštěstí je zde velmi dobře zpracován systém craftingu a levelování postav nabízající velkou variabilitu zaměření vašeho hrdiny.
Když všemu velí rezatý trpaslíček, daleko nedoplujete, věřte mi.
Co by to bylo za pirátskou hru, kdyby v ní chyběly mapy s poklady nebo truhly plné zlaťáků a dalších zajímavých komodit. To vše ve hře je a motivuje hráče nesedět doma za pecí, ale pouštět se do objevitelských výprav. Ty dokáží znepříjemňovat nejen takzvané Lodě Zatracenců, ale třeba i tornáda, na která můžete v určitých oblastech narazit. Netřeba asi zdůrazňovat, že obojímu je lepší se obloukem vyhnout.
Hráči Arku musí chtíc nechtíc při spuštění Atlasu zažívat deja vu. V tomto případě netřeba ani příliš mnoho času na zjištění, že „to snad není..., ale ano, je!” Atlas prezentovaný otevřeně jako DLC Arku by vyzněl o poznání upřímněji. Stačí totiž jediný gameplay z jedné i druhé hry a bude vám jasné, oč tu běží.
Obrázek 1: Na moři se svou lodí zažijete i pár horkých chvilek. Obrázek 2: Jedem? No teď asi raději ne...
Po čtyřikrát odloženém začátku jsme se konečně dočkali startu (původní datum 13. 12. nevyšlo, „vypluli“ jsme až těsně před Štědrým dnem). Slovy fenomenální věštkyně Jolandy by se tento předběžný přístup dal shrnout asi nejlépe coby „Velký špatný”. Nicméně abych byla upřímná, ve hře jsem strávila více než sto hodin a stále mě i některé členy naší redakce zatraceně baví.
Propagaci včetně úvodního traileru bych ovšem označila za přinejmenším zavádějící. Z vypuštěných videí jsem naivně nabyla dojmu, že nejpozději na levelu 5 naskočím na vlastnoručně vyrobenou šalupu a vypluji vstříc světlým zítřkům a novému domovu. Z omylu mě vyvedlo už prvních pár hodin hry, ve kterých jsem zjistila, že „pirátská hra” z počátku evokuje spíše „zoufalého trosečníka” nekonečně mlátícího prázdnou pěstí do stromu. Sběr kamenů na pobřeží (v lepším případě), neustálé umírání po dvou klovancích slepice s levelem 285 nebo smrtící srocení osmi krokodýlů ihned po respawnu mi opravdu nepříjde jako velké terno.
Ideální místo pro začátek vašeho pirátského dobrodružství.
Hodně úvodních problémů už bylo odstraněno, včetně oněch nenormálně silných monster v oblastech, kam určitě nepatří, nebo nekonečného respawnování postavy na těch nejnesmyslnějších místech, která si jen dovedete představit. Patche upravující největší chyby hry vycházejí prakticky denně. Horečnatá snaha vývojářů napravit počáteční katastrofální stav je naštěstí dost vidět.
Momentálně největším přetrvávajícím problémem hratelnosti jsou podle mého opravdu citelné lagy. Na slibovaných 40 000 lidí na jednom serveru můžeme rovnou zapomenout. Ve skutečnosti se jedná o cca 150 hráčů v jedné oblasti (čítající obvykle 3-4 ostrovy) na 144 serverech (na mapě rozdělených do čtverců), mezi kterými se dá při troše štěstí a hromadě trpělivosti pohybovat na lodích. V žádném případě si ale v současném stavu hry nedokážu představit námořní bitvu byť i jen 10 lodí díky už zmiňovaným lagům.
Obrázek 1: V některých pirátských srdcích se evidentně najde i slabé místečko pro ekologii. Obrázek 2: Po cestě se k nám chtěly mermomocí přidat. Nakonec jsme na tento slepičí úlet v Atlas vydání po zralé úvaze kývli. Posádka navíc se přece hodí...
Musím také upozornit případné zájemce o hraní v PvP režimu, že jako jednotlivec si zde ani neškrtnete (tedy alespoň za předpokladu, že plynně neovládáte ruštinu nebo ještě lépe čínštinu). Nepřítomnost serverů pro Asii (pro mě dosti nepochopitelná) nepřímo zavinila invazi ruských a asijských hráčů jak na servery pro Ameriku, tak i na ty evropské.
Vizuální stránka hry není špatná, některé momenty jako třeba západ slunce při plavbě na moři jsou opravdu nádherné. Připravte se ale na to, že minimálně první minutu až dvě po připojení si budete připadat jako v latexovo-plastovém světě. Až po dočtení všech textur se situace zlepší.
U tvorby postavy jsem v některých hrách (např. Skyrim, Fallout) strávila i několik hodin. Zde jsem vzhledem ke startovnímu stavu Atlasu na tuto svou oblíbenou zábavu úplně rezignovala. Někteří hráči to ovšem čapli za úplně opačný konec a dodnes se můžete setkat s těžce zmutovanými těly kolemjdoucích, kteří jako by se právě vrátili z dlouhodobého ozdravného pobytu u černobylské elektrárny.
Obrázek 1: Je libo křováckého trpaslíka nebo kolohnáta? Vše je možné. Obrázek 2: Lidová tvořivost v podání dalšího hráče. Tuhle postavu rozhodně nepřehlédnete... Obrázek 3: Od tohohle chlapíka pravý hák dostat opravdu nechcete.
Co se zvukové stránky stránky projektu týče, nečekejte nic bombastického. Tématicky se sice autoři trefili, ale pro jedince, kterým se zrovna nedaří připojit na server, je hodinový (i vícehodinový) poslech jedné a té samé hudební smyčky záležitost značně frustrující.
U nenajezené postavy ženského pohlaví se setkáte s projevy, za které by se nemusela stydět ani hysterka u porodu. Zvířectvo v okolí také občas vyluzuje dost neuvěřitelné zvuky. Doteď si například nemůžu zvyknout na děsivé hrčení a škvrčení jinak zcela neškodných želv. Osobně bych byla ráda za alespoň trochu větší variabilitu hudebního doprovodu.
Vzhledem k tomu, že jsem nehrála Ark, je pro mě Atlas úplně nová a značně chytlavá záležitost. Nicméně bych určitě ocenila smysluplnější a hlavně pravdivější info před vydáním (byť v rámci předběžného přístupu). Je velká škoda, že se vývojáři nechali do očí bijícím způsobem strhnout předvánočně nákupním proudem a nedali si více času na uvedení Atlasu do provozuschopnějšího stavu.
Vyplouváme a třeba se s vámi někde na moři potkáme.
Momentálně nemůžu s klidným svědomím hru doporučit téměř nikomu s výjimkou těch nejotrlejších hráčů, anebo těch, jež stejně jako já nehráli Ark a pirátská tématika v kombinaci se survivalem je oslovuje. Ostatní by měli s investicí raději alespoň pár měsíců počkat.
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
• Oznámení: 11. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Sea of Thieves v průběhu tohoto roku ukázalo, že vytvořit hru s pirátskou tématikou není vůbec snadné. Vývojářská společnost Wildcard se i přes tento fakt pokouší zaujmout s Atlasem, jež nám podobně jako výtvor Rare nabídne piráty, tentokrát však budou v trošku jiném balení, které na první pohled vypadá rozhodně atraktivněji než zástupy oživlých koster a poloprázdné ostrovy. Celek by měl mít podle aktuálně prezentovaných informací hodně blízko k Ark: Survival Evolved, které doslova přetékalo kvalitním obsahem, takže minimálně v tomto ohledu se máme nač těšit.
Atlas – The Game Awards 2018 (trailer)
Na představených záběrech vypadá Atlas jako velmi akční MMO, po jehož hraní si na Sea of Thieves už zřejmě ani nevzpomenete
Hra samotná nám nabídne svět, který je v rámci rozsahu asi 1200x větší než mapy z Ark: Survival Evolved, jež rozhodně nepatřily mezi drobečky. Vzhledem k velikosti se na nich samozřejmě utká větší počet hráčů, celkem se na jednom serveru bude prý moci nacházet až čtyřicet tisíc pirátů, což považuji za velmi smělý plán, protože většina podobně laděných projektů operuje s výrazně menšími zástupy.
Pro ty, kteří Studio Wildcard znají, jistě nebude překvapením, že svůj projekt vypustí už tento týden v rámci předběžného přístupu, který zajistil úspěch jejich prvnímu veledílu. Jak a kdy k nám dorazí finální verze, prozatím není jasné, s určitostí však víme, že minimálně na Xbox One příští rok vyjde Atlas v programu game preview, který v minulosti hostil třeba PUBG.
Obrázek 1: Atlas by měl pirátům do cesty postavit nepřebernou škálu mýtických monster. Obrázek 2: Při plavbě po oceánu se budete moci setkat s řadou podmořských příšer.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8.1/10 64-bit | bude oznámeno |
Procesor | Intel Core i5-2400/AMD FX-8320 | bude oznámeno |
Grafická karta | NVIDIA GTX 770 2GB / AMD Radeon HD 7870 2GB | bude oznámeno |
DirectX | DirectX 11.0 | bude oznámeno |
Operační paměť | 4 GB | bude oznámeno |
HDD | 100 GB | bude oznámeno |
Atlas vychází 13. prosince 2019 v předběžném přístupu na PC. V rámci programu game preview k nám během příštího roku dorazí také na Xbox One. O novinkách vás budeme pravidelně informovat.