Kupování ojetého vozu je pro mnoho motoristů zdrojem obav a nejistoty. Zdaleka ne každý si ale může dovolit pořídit nové auto, zvláště pak nové auto takových parametrů, jaké by si představoval. Jak koupit ojeté auto a nepadnout do některé z rozšířených pastí? Připravili jsme pro vás několik obecných rad, jak na to.
Mnoho lidí si i dnes představuje výběr automobilu tak, že přijdou do autobazaru, prohlédnou si nabídku ojetých vozů a potom si vyberou z aut „na place“. V době všudypřítomného internetu, který už najdete nejen v počítačích, ale i ve svém telefonu, je ale mnohem moudřejší udělat si předem průzkum trhu.
Chytrý kupec ojetého auta si nejprve udělá představu o tom, co trh v dané kategorii nabízí, jak si stojí ceny a co může očekávat. Teprve poté si zvolí několik nadějných exemplářů, které vyrazí prozkoumat osobně.
Vypravit se do autobazarů, nebo koupit ojetý vůz od soukromého prodejce? Stará otázka, jejíž obě řešení mají své nadšené zastánce. Autobazary s ojetými automobily, alespoň ty velké a zavedené, s sebou nesou výhodu větší právní jistoty a snazšího procesu koupě, zvláště v případě, že kupujete ojeté auto prostřednictvím některého z typů financování, jako je leasing nebo úvěr.
Koupě auta od soukromého majitele však bývá často výhodnější, protože odpadá provize bazaru, a přináší mnohem lepší šanci odhadnout, jakým způsobem bylo ojeté auto provozováno a jak o něj bylo pečováno.
Oba přístupy mají své výhody a obecně je mnohem důležitější volit jen důvěryhodně působící prodejce, ať už soukromé, nebo bazary.
I když máte jasno v tom, jakou značku a model preferujete, čeká vás nelehký úkol zvolit si z široké nabídky na trhu to správné ojeté auto. Zde bývá častou chybou, že se kupci soustředí jen na ty nejočividnější údaje, jako je počet najetých kilometrů nebo rok výroby, a opomínají faktory leckdy mnohem důležitější.
Dobře udržované ojeté auto od pečlivého majitele přitom může být lepší volbou, i když je starší a má najeto více. Při výběru je tak důležité sledovat spíše celkový stav než lpět na nízkém nájezdu a co nejnovějším roku výroby. Většina moderních automobilů je schopna najet 300 či 400 tisíc kilometrů a už dávno neplatí, že auto s nájezdem přes 100 tisíc je podezřelé a 200 tisíc znamená „utahaný“ vrak.
Mnohem důležitější je, zda bylo ojeté auto důkladně servisováno a jak s ním bylo zacházeno. O tom (kromě prohlídky vozu, o níž budeme mluvit v dalším bodě) nejlépe vypoví důvěryhodně vyplněná servisní knížka či v případě koupě ze soukromých rukou osobnost majitele.
Je také užitečné zjistit si servisní intervaly daného modelu a brát je při výběru v úvahu. Pokud má daný model například naplánován velký servis včetně výměny rozvodů na 120 tisíc kilometrů, může být moudřejší koupit ojetý vůz se 130 či 140 tisíci kilometry (pokud byl servis prokazatelně proveden) než ten se 100 či 110, na který servis čeká.
V ideálním případě vyrážíme na prohlídku ojetého auta, nebo spíše několika aut (obvykle není ideální koupit první vůz dané značky/modelu, který uvidíte) v doprovodu zkušeného mechanika nebo si domluvíme prohlídku ojetého vozu v námi zvoleném servise.
Pokud to však z nějakého důvodu není možné, dokáže i poučený laik mnoho věcí odhalit sám. Stačí trocha základních znalostí, případně vybavení, jako je měřič tloušťky laku, měřič spár, měřič dezénu nebo elektronická diagnostika. Jak při kontrole ojetého vozu před koupí postupovat a na co si dát pozor?
První, co o ojetém autě prozradí mnoho, je jeho vizuální stav zvenčí. Typickými varovnými znaky jsou nestejné spáry karoserie, zvláště pokud se liší na levé a pravé straně vozidla, díly karoserie v odlišné barvě, nebo i jen mírně se lišícím odstínu, případně jakékoliv části nesoucí známky demontáže a následné zpětné montáže.
Pomohou i drobné detaily na ojetém vozu – šroubky, kterými je uchycen blatník a které uvidíte pod kapotou, jsou obvykle nastříkány spolu s okolím. Je tomu na jedné straně jinak? Vypadá to, že ne všechny jsou původní nebo mají „ožvýkané“ hlavy? Někdo patrně daný karosářský díl měnil. Totéž platí o nejrůznějších krytkách a podobně.
V ideálním případě si dále pomůžete měřičem tloušťky laku, který ještě lépe napoví o případných nekvalitních opravách ojetého automobilu – lak by měl být na celém autě přibližně stejnoměrný.
A pochopitelně pozor na korozi – typicky se projevuje na místech, jako jsou spodní části prahů, lemy blatníků a podběhy, spodní okraje dveří nebo podvozek ojetého auta.
I uvnitř ojetého vozu naleznete mnoho stop, které napoví leccos o jeho historii. Začíná to obligátním stavem volantu, sedačky řidiče, řadicí páky a pedálů. Na tachometru svítí 80 tisíc kilometrů, ale volant je ohmataný dohladka? Něco asi nebude v pořádku. Obrovským varovným znakem je jakákoliv známka toho, že byly ve voze měněny airbagy, nebo že dokonce chybí, což naznačuje poměrně vážnou havárii v minulosti.
Celkový stav interiéru ojetého vozu také napoví, jak se k ojetému autu chovali předešlí majitelé, a v jaké by tedy mohl být všeobecné kondici.
Jakmile jsme dokončili vizuální prohlídku, je načase ojetý vůz nastartovat. Úplně první, čeho bychom si měli všimnout, je to, jestli se po otočení klíčkem na chvilku rozsvítí všechny kontrolky – pokud ne, a zvláště pokud se nerozsvítí například kontrolka diagnostiky motoru, je pravděpodobné, že ji někdo odpojil záměrně, čímž chtěl patrně něco zakrýt.
Stejně tak pochopitelně není žádoucí, aby naopak kontrolka diagnostiky svítila poté, co ojetý vůz nastartujeme. V takovém případě je vhodné nejlépe přes diagnostiku zjistit, jakou chybu rozsvícená kontrolka signalizuje.
Ideální je startovat ojeté auto studené, bedlivě přitom naslouchat zvukům a sledovat, co vychází z výfuku. Nepatřičné zvuky a jakýkoliv nápadný kouř z výfuku znamenají obvykle větší či menší problém – černý kouř zpravidla příliš bohatou směs, modrý olej v palivu, bílý naopak vodu. V pořádku je, zvláště za chladných dní, mírný kouř připomínající páru.
Po nastartování je také vhodné vyzkoušet funkčnost všech světel ojetého automobilu včetně brzdových, dálkových, blinkrů a podobně, stejně jako veškerého zařízení v kabině – od rádia přes elektrická okna či sedačky až po klimatizaci.
Ještě více ale o ojetém autě zjistíme, až ho budeme řídit. Tehdy je načase vyzkoušet několik zásadních věcí, které nám řeknou mnoho o jeho technickém stavu.
V ideálním případě by nemělo ojeté auto za jízdy „táhnout“ doleva ani doprava (což značí přinejmenším špatnou geometrii kol, i když je vhodné ověřit, jestli není na vině špatně nahuštěná pneumatika), a to jak při konstantní jízdě, tak při brzdění.
Odpor volantu by měl být vyrovnaný, nemělo by se stát, že ojetý automobil na jednu stranu „zatáčí lépe“, nebo že ve volantu cítíme výraznou vůli a nejistotu. Soustředíme se také na zvuky od podvozku a na to, jak se auto pohybuje po silnici – pokud cítíme výrazné rázy a kopance, je opět něco v nepořádku, typicky nejrůznější čepy, silentbloky a jiné prvky zavěšení.
Stejně tak při brzdění by se neměly objevovat vibrace a při akceleraci by měl plyn reagovat plynule a bez „kuckání“, výrazných prodlev nebo ztrát výkonu. A konečně, spojka by neměla zabírat příliš „nahoře“, což značí její opotřebení – pokud je ojetý vůz vybaven automatickou převodovkou, ta by pak neměla „kopat“ ani nápadně prokluzovat.
Ideální je vyzkoušet si více exemplářů stejného modelu a srovnávat s jedním, o kterém víte, že je ve vynikajícím stavu.
Pokud vás prohlídka uspokojila, je čas na samotnou koupi – a samozřejmě také na jednání o ceně, při němž můžete využít všechny nedostatky ojetého automobilu, které jste při prohlídce a zkušební jízdě odhalili. Když je obchod uzavřen, smlouva podepsána a peníze předány (případně financování dojednáno), zbývá už jen vozidlo přepsat, což jsme popisovali v našem předchozím článku Jak přepsat auto.
Obvykle také bývá vhodné udělat po koupi ojetého vozu alespoň základní servis, jako je výměna olejů, filtrů, případně i rozvodů, dezinfekce klimatizace či pořízení nových pneumatik. Hodí se také zkontrolovat povinnou výbavu a než do něj s rodinou usednete, celé auto důkladně vyčistit a naleštit.
A na závěr si můžete udělat radost něčím z naší nabídky autopříslušenství, třeba novými potahy na sedačky či na volant.
Jakého prodejce si vyberete, je jen na vás, měl by být ale důvěryhodný a nabízet ojetý vůz v dobrém stavu. Nedostatky automobilu zjisíte jeho důkladnou prohlídkou i při projížďce. Co jste nalezli, nezapomeňte zohlednit při jednání o ceně. Teď už víte vše, co k úspěšné koupi ojetého auta vědět potřebujete.