Nosiče jízdních kol jsou oblíbeným doplňkem cyklistů, zejména o dovolených. Umožňují pohodlnou přepravu kol bez nutnosti jejich ukládání do zavazadlového prostoru. Na co si ale při jejich výběru dát pozor? A který typ vlastně zvolit?
Střešní nosiče jsou nejčastějším druhem přepravy jízdních kol. Umožňují snadný přístup do kufru a kola se na nich, na rozdíl od nosičů v zadní části vozů, téměř neznečišťují. Při skladování zabírají jen minimum místa a jejich výhodou jsou také nízké pořizovací náklady, zejména v případě, že vlastníte jen několik málo kol. Stačí totiž koupit jen tolik nosičů, kolik bicyklů budete převážet. Nevýhodou střešních nosičů je ale fyzicky náročnější montáž, horší jízdní vlastnosti auta a také vyšší spotřeba auta. Mějte také na paměti, že s koly na střeše se nedostanete do garáže ani podzemního parkoviště.
Střešní nosiče kol se montují na příčníky. Pokud si nevíte rady s výběrem vhodných příčníků, mrkněte na našeho průvodce.
Samotná instalace nosičů kol na tažné zařízení je poměrně jednoduchá, je však nutné počítat s jejich vyšší hmotností. Nosiče se přichytí na kouli pomocí páky, nebo šroubů. Pokud se o svá kola bojíte, pořiďte si model s možností uzamčení kol k nosiči a nosiče k tažnému zařízení. Nosiče na tažná zařízení poskytují snadný přístup ke kolům, navíc nehrozí poškrábání laku ani poškození karoserie automobilu. Některé modely lze také sklopit, takže se lehce dostanete i do kufru svého auta. Sklopné nosiče pro dvě kola pak lze použít i na větší auta, která potřebují více prostoru pro otevření zavazadlového prostoru.
Nosiče na tažná zařízení uvezou až čtyři bicykly a lze s nimi parkovat i v garáži. Dražší modely lze také zcela složit pro snadnější skladování a přepravu. Kola se však na nosičích na tažné zařízení špiní více než na střeše a ztěžují výhled ze zadního okna. Nosiče jsou obvykle vybaveny tabulkou pro třetí poznávací značku a funkčními brzdovými světly. Pokud si pořídíte třetí SPZ, nebudete muset přehazovat značku z auta. Za 600 Kč vám ji vystaví místní inspektorát.
Po závěsném nosiči kol na zadní dveře sáhněte v případě, kdy nechcete či nemůžete kola převážet na střeše nebo nemáte tažné zařízení. Tento typ nosičů není vhodný pro vozy se zadními světly v úrovni, případně těsně pod úrovní zadního skla. Pokud vám nosič nebo kola zakrývají registrační značku nebo zadní světla vozu, je nutné pořídit doplňková zadní světla a držák SPZ. V takovém případě je z finančních důvodů lepší zauvažovat o jiném typu nosiče.
Závěsné nosiče kol na páté dveře jsou levné a snadno se instalují. Zpravidla je ale nelze použít na vozech typu sedan. Levné držáky také často nenabízí možnost fixace pneumatik kol do lišt, takže vám kola mohou snadno poškodit lak či sebe navzájem. Z tohoto důvodu se vyplatí připlatit si za dražší, ale k autu šetrnější modely. Všechny nosiče nelze použít na všechna auta, proto si před koupí ověřte kompatibilitu s vaším vozem pomocí parametrického filtru v kategorii.
Nosic kol vybírejte podle nejčastějšího počtu přepravovaných kol. Pro jednoho až dva cyklisty zvažte pořízení střešního nosiče. Ty lze koupit za příznivou cenu, protože pro každé kolo pořizujeme jen jeden nosič. Mějte také na paměti, že nosiče na zadní dveře zpravidla zvládnou převézt maximálně tři kola.
Doporučujeme sáhnout po nosiči se zámkem, který zamezí krádeži, nebo tuto pravděpodobnost alespoň výrazně minimalizuje. Pokud se na cestách za cyklistikou moc nezastavujete a po příjezdu nosič hned demontujete, dobře poslouží i neuzamykatelná varianta.
Existují dva druhy uzamčení, a to nosiče k vozu a kol k nosiči. Nejlepší scénář je ten, kdy má nosič oba druhy.
S tímto parametrem souvisí i počet převážených kol. Myslete na to, že každé zařízení má stanovenou určitou maximální nosnost. Pokud kola plánujete převážet na střeše, dohledejte si i nosnost střechy (najdete v příručce k vozu) a příčníků (najdete v návodu k příčníkům).
V případě, že vybíráte nosič kol na tažné zařízení, je zapotřebí věnovat zvýšenou pozornost elektroinstalaci. Zásuvky jsou 7 a 13pinové. Odlišností je více, v praxi se ale většinou setkáte s absencí couvacího světla v případě 7pinových koncovek. K zásuvkám můžete dokoupit také redukce.
Nejuniverzálnější jsou nosiče kol na tažné zařízení. Střešní nosiče kol jsou také poměrně univerzální – pohlídejte si však kompatibilitu s hagusy a způsob připevnění. Nejméně univerzální jsou nosiče na zadní dvěře. Nelze je použít na autech typu sedan a je nutné si ověřit i kompatibilitu s konkrétním modelem vozu.
Ano, a to poměrně výrazně. Změní se především těžiště auta, jeho aerodynamika a případně zrychlení. S nosiči jízdních kol, převážně pak s těmi nainstalovanými na střeše, myslete na bezpečnost a mějte lehkou nohu na plynu.
Každý nosič spotřebu paliva zvyšuje. Spotřeba se liší se v závislosti na daném voze a může narůst až o několik litrů. Podle měření stoupne spotřeba při rychlosti kolem 100 km/h zhruba o třetinu, při větších rychlostech pak roste ještě výrazněji.
Způsob uchycení bývá velmi univerzální. V případě střešních nosičů věnujte zvýšenou pozornost samotné montáži na hagusy. Nejčastěji se v tomto případě používají ocelové třmeny ve tvaru písmene U, nebo různé systémy rychloupínání, které vám zkrátí a usnadní celou montáž i demontáž. Uživatelsky přívětivější je například tzv. T-drážka. Veškeré potřebné vybavení zpravidla bývá součástí balení hagusů a nosičů.
![]() |
![]() |
Montáž nosiče pomocí U-profilu | Montáž nosiče pomocí T-drážky |
Hagusy jsou podélné střešní nosiče, někdy označované jako podélníky. Jsou párově umístěné na střeše vozu a slouží k upevnění příčníků, jež jsou základním prvkem pro přepravu nákladu na střeše. Existují dvojího druhu – klasické (vystouplé), anebo integrované (zapuštěné do střechy). V zásadě se liší pouze svým designem.
T-drážka je sofistikované řešení, jež umožňuje elegantní a pohodlné uchycení automobilových doplňků. Upevněný nosič, box či příčník je lépe zafixovaný, snadněji se demontuje a jeho poloha je zároveň variabilnější. Princip je jednoduchý – do předpřipravené drážky zastrčíte úchyt ve tvaru „T“. Polohu následně zaaretujete/zajistíte a máte hotovo.