V zimě se může stát, že kvůli vybité autobaterii váš vůz po otočení klíčku ani neškytne. V tom případě přijdou na řadu startovací kabely, které vybitou baterii propojí se zdravým akumulátorem jiného auta nebo startovacím zdrojem. Podle čeho se však při jejich výběru orientovat a na co si dát pozor? Poradíme, jak správně vybrat startovací kabely a zdroje.
Připojí vybitou autobaterii ke zdravému akumulátoru jiného auta nebo se startovacím zdrojem. Měly by mít co největší průřez vodiče v kabelu, který je v ideálním případě měděný. Dobré startovací kabely nastartují i velkou dodávku s turbodieselem, nekvalitní nenastartují ani malý městský vůz nebo motorku.
Nejspolehlivější vodítko ke kvalitním startovacím kabelům. Čím větší průřez, tím auto snadněji nastartujete. S vodičem o malého průřezu nastartujete pouze malý benzinový automobil, na dieselové střední a větší vozy je potřeba silnější vodič.
TIP: Častým neduhem některých výrobců kabelů je mystifikace ohledně tloušťky kabelu. Silná izolace totiž může ukrývat tenké kabely s průřezem 1,5–5 mm2, se kterými nenastartujete ani malé osobní auto, či dokonce motocykl. Řiďte se údajem uvedeným na obalu, ne tloušťkou kabelu.
Měděné vodiče jsou kvalitnější a tedy dražší než hliníkové, které se mnohem častěji lámou. Bohužel častým neduhem je, že výrobci se je někdy pouze potahují tenkou vrstvou mědi. Při pohledu na vodiče přes rozevřené kleště vypadají jako měděné.
Délka startovacích kabelů se standardně pohybuje v rozmezí 2,5–6 metru.
Zejména v zimním období a při krátkých jízdách. Není výjimkou, že při velkých mrazech se vybije i poměrně mladý akumulátor. Při jízdě pouze několik kilometrů se baterie nestačí dobíjet a pouze ztrácí energii. A čím nižší venkovní teplota, tím rychlejší ztráta kapacity.
Při propojování baterií dvou aut startovacími kabely se řiďte výkonem motoru, který by měl být u obou aut minimálně přibližně stejný. Má-li pomáhající auto výrazně slabší motor než startované, bude propojování déle trvat a nakonec se celá akce stejně nemusí podařit.
Roztlačovat nebo roztahovat doporučujeme jen starší auta, u těch moderních s katalyzátory a vstřikováním paliva tento způsob nastartování není vhodný. Do katalyzátoru by se dostalo nespálené palivo, které by mohlo po naskočení motoru katalyzátor zničit. Škodí to i motorům s rozvodovým řemenem, jelikož hrozí poškození řemene nebo změna polohy ventilů a pístů.
K propojení potřebujete vůz se stejným napětím elektroinstalace a zdravým a nabitým akumulátorem.
Pomohou nastartovat auto s vybitou baterií, ale poslouží i jako samostatný zdroj energie v karavanech, lodích nebo jako power banka do auta pro dobití telefonu, GPS navigace apod. Existují varianty pouze pro připojení do sítě i přenosné se zabudovanou baterií.
Některé modely mají integrovanou baterii, ty pak nejsou závislé na připojení do 220V sítě. Můžete je vozit v kufru auta a nejste závislí na pomoci druhých vozů.
Startovací zdroje mají širokou škálu využití. Především dodají energii pro nastartování auta, mobilní stanice však poslouží také jako samostatné zdroje energie například v karavanech. Nepotřebujete připojení do 220V sítě ani další auto, s jehož baterií byste spojili tu vaši. Pomohou vám nastartovat nejen ve vaší garáži, ale i kdekoli na silnici. Vybrané modely lze nosit v přihrádce a používat jako power banku k dobíjení mobilních telefonů, tabletů, GPS navigací a další elektroniky.