Začátkem zimního období návštěvnost pneuservisů vždy vzroste o desítky procent. Pokud jste se ještě neobjednali, pravděpodobně budou mít okolní servisy již plno a bude nutné se spolehnout na vlastní zručnost. V našem článku najdete nejen tipy a triky, ale také návod, jak přezout zimní pneumatiky. A víte vůbec, jak je to s povinností mít zimní pneumatiky v roce 2024?
Povinnost používat zimní pneumatiky platí v České republice již několik let. Zákonem stanovené období mezi 1. listopadem a 31. březnem má však svá specifika a povinnost zimního obutí platí v těchto případech:
Praxe je však taková, že většina řidičů přezouvá pneumatiky během října a dubna. Je to bezpečné, zároveň nemusíte řešit počasí a ani se nedopustíte přestupku.
Vysvětlení takové formulace zákona pro povinnost používání zimních pneumatik je jednoduché a pro některé, zejména spořivé řidiče, může být opravdu přínosné. V případě teplého podzimu opravdu nemusíte zbytečně opotřebovávat dezén zimních pneumatik, a naopak při brzkém příchodu jara už můžete používat letní sadu pneumatik, aniž byste snižovali kvalitu náchylnějších zimních. Při takovém jednání ale vždy sledujte předpověď počasí.
V zahraničí se povinnost používání zimních pneumatik může od českého zákona lišit. Vyrážíte-li na cestu nebo na dovolenou za hranice, určitě se podívejte na zákony zemí, kterými budete projíždět. V této kapitole se zaměříme na sousední státy.
V Rakousku se povinnost přezutí na zimní pneumatiky řídí zákonem. Ten nařizuje povinné zimní obutí v období od 1. listopadu do 15. dubna v případě zimních podmínek. Výklad zákona je tedy podobný tomu našemu. V rakouských Alpách navíc buďte vybaveni sněhovými řetězy s certifikací Önorm, jinak vám hrozí pokuta až 5 000 euro.
V Německu není nijak stanovené období pro povinné zimní obutí, avšak zimní pneu musíte mít na vozidle v případě, že se na vozovce nachází sníh, led nebo námraza. Za zimní obutí se považují i celoroční pneumatiky typu M+S. Na některých alpských úsecích musíte mít ve vozidle sněhové řetězy. Tyto úseky jsou označené dopravní značkou.
Ani na Slovensku není pro povinné zimní obutí určené časové rozmezí. Zimní obutí je však povinné při nepříznivých klimatických podmínkách, a tak, zejména při cestě do Tater, používejte bezpečnou sadu pneumatik.
V Polsku je používání zimních pneumatik pouze doporučené. Raději ale i v této zemi sázejte na bezpečí a od listopadu do března do Polska nevyrážejte bez zimních pneumatik.
Nové zimní pneumatiky mají hloubku dezénu 7–8 mm. Zákon stanovuje minimální hloubku na 4 mm. Pokud je hloubka nižší, stav pneumatiky je považován za nebezpečný a guma se nesmí na vozidle v zimních podmínkách používat. Proto doporučujeme používat nové nebo kvalitní zánovní pneumatiky. Opotřebení gumy závisí na intenzitě jejího používání. Při běžném ježdění vydrží zimní pneumatiky minimálně dvě sezóny. Koupě použité pneumatiky se vyplatí řidičům, kteří jezdí v zimě minimálně a kolo málo opotřebují.
Kvalitu zimních pneu si můžete jednoduše zjistit sami. Hloubku dezénu snadno změříte třeba pravítkem. Měřte na několika místech pneumatiky.
Na kvalitu pneumatiky má vliv také její stáří. Kdy byla vyrobena, si můžete jednoduše ověřit přímo na jejím plášti, kde najdete kód DOT. Ten může mít až 12 znaků, přičemž poslední čtyři označují datum výroby. 3023 tedy znamená, že pneumatika byla vyrobena ve třicátém týdnu roku 2023. Obecně se nedoporučuje používat pneumatiky staré 10 a více let, samotné pláště však při špatném skladování ztrácejí své původní fyzikální vlastnosti již po pěti až šesti letech, aniž by byly použity.
U pneumatik pravidelně kontrolujte hloubku dezénu, kterou můžete ovlivnit správným používáním gum.
Jak přezout na zimní pneumatiky? Ač to tak nevypadá, nejedná se o nic složitého. Na celou operaci si vyčleňte alespoň hodinu času a vezměte si k srdci několik našich základních tipů a triků.
Od 1. listopadu by měl mít váš vůz přezuté zimní pneumatiky. Zákon sice hovoří o současné podmínce souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy, ale riskovat se určitě nevyplatí. Máte-li zimní pneumatiky na samostatných discích, nemusíte nutně zajíždět do specializovaného servisu. Pokud je nemáte, jejich pořízení se rozhodně vyplatí. Jednorázová investice několika tisíc korun vám v budoucnu ušetří fronty v pneuservisech.
Mimo zákonné povinnosti je to otázka bezpečí a stability na silnici. Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je nejen ve směsi materiálu, z něhož je vyrobena (a proto i využití při odlišných teplotách), ale rovněž v tvrdosti pneumatiky a typu dezénu. U zimní pneumatiky je oproti té letní materiál měkčí, dezén jemnější a mezi bloky mají zimní pneumatiky jemné lamelování. Zimní pneu navíc obsahuje modifikovaný oxid křemičitý a přírodní oleje, které ovlivňují a navyšují adhezi. Přezutí pneumatiky je vždy značnou úsporou vaší kapse, jelikož šetříte letní pneumatiky a také těm zimním navyšujete dobu jejich použití a životnost.
i
Zde je namístě použít aku vrtačku nebo nárazový šroubovák na kola s napájením ze zapalovače či teleskopické klíče na kola . Každá možnost vám ušetří námahu a celou manipulaci se šrouby usnadní.
Existuje nějaká obecná univerzální hodnota tlaku vzduchu v pneumatikách? Tlak se odvíjí od konstrukce vozidla, ale i od toho, jaké máte pneumatiky, tedy jejich typ a velikost. Doporučený tlak uvádí i jednotliví výrobci pneumatik, za normálních jízdních podmínek se ale pohybuje kolem hodnoty 2,3 baru. Je-li vozidlo více zatíženo, hodnota tlaku v pneumatikách se může lišit.
Kde ale všechny tyto údaje najít? Hodnotu tlaku v pneumatikách při běžném používání i větším zatížení lze vyčíst z uživatelské příručky k danému vozu i z karoserie vozu (vnitřní strana dvířek palivové nádrže, pojistková skříňka, dveře řidiče). Rychlou pomocí je také internet. Správnou hodnotu tlaku snadno najdete na stránkách výrobce automobilu, ale i v celé řadě dalších databází, které tyto údaje přehledně ukládají na jednom místě.
Odborníci doporučují ověřovat tlak v pneumatikách každé dva týdny. Ideálním stavem je kontrolovat si tlak v pneumatikách při každém tankování. Ostatně benzínová stanice nabízí pro tuto kontrolu ideální podmínky. Pečlivější kontrole se pak věnujte jednou do měsíce. Pamatujte ale, zběžná vizuální kontrola stavu pneumatiky není zcela ideální. Dovede odhalit jen větší závady typu defektu nebo nepravidelně sjetého vzorku. Jak na pečlivější kontrolu tlaku?
Systém na kontrolu tlaku se značí TPMS (z anglického Tire Pressure Monitoring System) a od 1. 11. 2014 je povinným vybavením všech nových vozidel v EU. Nevztahuje se ale na vozy již provozované, proto v případě, že máte starší auto, doporučujeme kromě využití přenosného kompresoru ještě kontrolu u čerpací stanice, abyste měli v zimních pneumatikách vždy správný tlak.
TPMS je možno mít ve voze ve dvou různých verzích, a to TPMS nepřímý a TPMS přímý. Každý má svá specifika, ale oba vás upozorní na nesprávně dohuštěné pneu nebo i defekt, a to za pomoci čidel v kolech (u přímého TPMS) nebo systému ABS a ESP (nepřímý TPMS). Ty monitorují tlak v pneumatice a vysílají informace do centrální řídicí jednotky, kde se na panelu zobrazí tlak vzduchu a jeho výchylky.
Přímý systém TPMS mají vozy značek Renault, Ford, Opel, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Peugeot. Nepřímým disponují pro změnu vozy spadající pod koncern Volkswagen. Tedy i Škoda, BMW, Seat, Audi a další.
Pokud si myslíte, že výměnou pneumatik vše skončilo, čtěte pozorně dál. Při první jízdě se zimními pneumatikami pozorně sledujte chování auta. Případné vibrace, divné zvuky od kol či mírné otřesy v řízení neberte na lehkou váhu. S největší pravděpodobností to znamená nedostatečné vyvážení ráfku. A jelikož doma nejspíše nemáte profesionální vyvažovačku, zajeďte do servisu. Tam mohou odhalit i případné závady na podvozku. Preventivně byste měli servis navštívit zhruba jednou za dva roky.
Výběr pneumatik se řídí několika hlavními kritérii. Zejména je nutné si zjistit správný rozměr pneumatiky pro daný typ vozidla. Dále se musíte rozhodnout, jak často a za jakých podmínek budete pneumatiky, resp. vozidlo používat. Zamyslete se i nad svým stylem jízdy. Vždy dodržujete předpisy, nebo občas šlápnete na plyn? Samozřejmě také zvažte, jaké jsou vaše finanční možnosti. V našem průvodci Jakou vybrat zimní pneumatiku pak najdete další rady, jak při výběru správně postupovat.
Výše jsme již zmínili, že podstatnou část rozhodování o tom, jaké zimní pneumatiky si pořídit, hraje i cena. Ta ale odráží i kvalitu. Proto jsme pro vás zimní pneumatiky rozdělili do tří kategorií:
Celoroční pneumatiky, označované také jako univerzální pneumatiky jsou kombinací toho nejlepšího ze zimních a letních pneumatik. Celoroční pneumatiky jsou ideální do míst s malou nadmořskou výškou, kde je zima měrnější a do městských podmínek, kde sníh a led na vozovkách zůstává jen několik dní. Jejich výhodou je úspora peněz i času - odpadá povinnost půlroční výměny pneumatik. U celoročních pneumatik je však nutné počítat s mírně vyšší cenou oproti běžným pneumatikám také tím, že se jedná o kompromis mezi letní a zimní pneumatikou, proto nejsou vhodné pro sportovní styl řízení. Celoroční pneumatiky s označením M+S dovoluje zákon o provozu na pozemních komunikacích používat i v období, kdy jsou povinné zimní. Musí však splňovat minimální hloubku dezénu 4 mm.
Zimní pneumatiky nepoužívejte v létě, a to ani za účelem dojetí. Teplé počasí totiž ovlivňuje jejich tvrdost a na suchém povrchu se rychleji opotřebovávají. Důvodem je rozdílné složení směsi. V případě zimních pneumatik platí, že ty jsou navrženy pro teploty do 7 stupňů Celsia.
Jaké jsou hlavní nevýhody zimních pneumatik v létě?
Nic není černobílé. Ač používat zimní pneumatiky v létě nedoporučujeme, za některých podmínek jsou navzdory vyšším teplotám lepší. O jaké situace se jedná?
V České republice aktuálně (2023) zimní pneumatiky v létě pokutovány nejsou. V některých zemích za zimní pneu v létě ale pokuta hrozí. Například v Itálii jsou sankce až do výše cca 50 000 Kč.
Ač použití zimních pneumatik v létě v ČR není pokutováno, nevhodné obutí vozidla může mít vliv na výši pojistného plnění. Jedná se o případy, kdy použití nevhodných pneumatik bylo v příčinné souvislosti se vznikem nehody, případně kdy kvůli použití zimních pneumatik došlo k navýšení rozsahu škody.
Přezout na zimní pneu zvládnete i sami – tedy za předpokladu, že máte pneumatiky na samostatných discích. Teď už víte, jaké povinnosti se s výměnou pneumatik pojí a kdy byste měli zimní obutí na autě mít.