Obchodník roku 2022 Reklamace či vrácení?

Battlefield V (TÉMA) – co je špatně na jedné z nejzajímavějších FPS roku 2018?

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno

Minulý měsíc jsem se Battlefield V hodně věnoval. U hry pro více hráčů jsem strávil něco přes sto hodin, díky čemuž jsem si vytvořil dostatečně objektivní náhled na nejnovější FPS z dílen EA DICE, která mě i přes své nedostatky skutečně zaujala. Co přesně se mi na celku nelíbí a jaké změny tento titul dle mého potřebuje k tomu, aby dlouhodobě přežil, si přečtete v našem tematickém článku.

i Přečtěte si také, jak jsme Battlefield V hodnotili v recenzi
Battlefield V; screenshot: cover

Battlefield V po sto hodinách hraní – obsah

  1. Letadla a pozemní operace nakonec nejsou takovou výhrou, jak se při oznámení Battlefield V očekávalo
  2. Tides of War dlouhodobě narušují koncentraci hráčů
  3. Balance zbraní ujde, v rámci jejich úprav však hra od EA DICE pokulhává
  4. Pořádný anticheat v Battlefield V stále schází
  5. Ustupováním si EA DICE zatím fanoušky nezískalo

Letadla a pozemní operace nakonec nejsou takovou výhrou, jak se při oznámení Battlefield V očekávalo

• Téma: 10. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Krátce po představení Battlefield V byla myšlenka s útočícím týmem seskakujícím z letadel oslavována kvůli inovativnosti celého nápadu. Na některých mapách však tento systém nefunguje zrovna nejlépe. Útočící skupiny kvůli jeho designu nejsou schopny podnikat smysluplné výpady na bráněné pozice. Obráncům naopak staví do cesty malé nekoordinované hloučky protivníků, které lze z vyvýšených bodů snadno rozstřílet na hadry. Čas od času se vám dokonce stane, že se nemůžete v aktuálním výsadku objevit, což celé situaci vůbec nepomáhá.

Battlefield V; screenshot: přístav

Severská mapa, ve které bojujete o přístavní město Narvik, se stala díky své osobitosti jednou z kultovních bitevních lokací Battlefield V.

Pro většinu hráčů se z Airborne fáze stala hodně problematická etapa celé bitvy, která pro útočníky v nemalém množství případů končí prohrou. Ve finále jim moc nepomůže ani sehranost či individuální schopnosti jednotlivců. Pokud obránci zaujmou dobré pozice, jsou útočníci bez šance, protože jsou mrtvi dřív než dopadnou na zem. Battlefield V by měl vojáky vedoucí výpad dle mého názoru minimálně v průběhu pádu obrnit dočasnou nesmrtelností, která zabrání jatkům a zbytečné frustraci. Popřípadě jim dát možnost vytvořit na pevném podlaží malou základničku, z níž budou jednotně vyrážet do boje.

Docela velkým zklamáním pro mě byl po stránce nových mechanizmů také dopad jednotlivých částí pozemních operací, od nichž jsem zřejmě čekal více. Nejednou se mému týmu podařilo zastavit postup nepřátelských sil během prvních dvou etap bitvy. Namísto toho, abychom byli následně prohlášeni za vítěze, zápas nadále pokračoval bez výraznějších změn do třetí fáze s určitým statistickým bonusem. Osobně jsem čekal, že EA DICE si s tímto prvkem řádně pohraje, čímž udělá z každého střetu unikátní zážitek. Bohužel se tak nakonec nestalo. Snad v následujících měsících dostanu do rukou rozsáhlé mise, které budou o kapku osobitější a propracovanější než ty současné.

Battlefield V – obrana (gameplay)

Kvalitní spoluhráči jsou v Battlefield V pro úspěch zcela zásadní. Při horší sestavě družstva nemáte na výhru nárok, ani kdybyste hráli sebelíp.

Tides of War dlouhodobě narušují koncentraci hráčů

Stejně jako výsadková fáze, i pozemní operace byly v Tides of War ze začátku komunitou hlasitě opěvovány, protože se jednalo o prvek, jenž u jiných projektů pravidelně posiluje chatrný základ. V Battlefield V se tato myšlenka bohužel trochu zvrhla kvůli návrhu systému výzev, který vypadá na první pohled zcela nevinně. Když se mu však budete věnovat pozorněji, zjistíte, že zpočátku přátelsky vypadající mechanizmus je agresivnějšího ražení tlačící hráče k hodně podivnému jednání.

Každá epizoda Tides of War před vás předkládá výzvy, které je nutné pro postup na vyšší úroveň plnit. Pokud je nesplníte, zůstanete na jednom bodu, z něhož se nepohnete. Tedy až do momentu, kdy uděláte, co po vás hra chce, což je pro lidi, kteří si chtějí normálně zahrát, dosti frustrující. Zasaženi jsou tímto pochybně navrženým systémem i ti, jež se mu aktivně nevěnují, protože se v jejich týmu samozřejmě vyskytuje řada jedinců, bažících po tom, aby zdárně zakončili jednotlivé kapitoly.

Battlefield V; gameplay: bug spawnu

V některých případech vám Battlefield V díky bugu neumožní se ani oživit na výsadkovém bodu.

Pokud se ptáte, jakým způsobem hráči plnící výzvy narušují prožitek těm, kteří chtějí prostě normálně hrát, opět uvedu jasný příklad. V druhé fázi Tides of War se většina úkolů zaměřila na těžkou techniku, letadla a jejich eliminaci. Jeden by si řekl, že se na takové paletě výzev nedá moc zkazit. Chyba lávky. Jakmile sundají vojáci několik vozidel, objeví se před nimi úkol s likvidací letadel, takže většina z nich se následně není schopná dostat z pozice, na které leží protiletecká zbraň. Hodně bizarní je také situace, kdy na bojišti vidíte patnáct odstřelovačů označujících vám nepřátelské tanky ve snaze splnit si výzvu, během čehož jsou silami protivníka odstřelováni a zabíjeni, bez toho, že by se nějak zvlášť bránili.

Jak by měla EA DICE v případě Tides of War dál postupovat? Celkový systém by měl být minimálně dle mého názoru upraven tak, aby bylo spektrum výzev rozsáhlejší a nenutilo hráče do plnění nesmyslných úkolů, čímž naruší hraní všem zúčastněným. Ideální by bylo vytvořit paletu nenásilně vypadajících zadání, která by člověk neplnil dle pořadí, nýbrž podle toho, jak by si vedl ve hře, čímž by se odstranil zástup útočníků čekajících na nepřátelský tank nebo pět techniků stabilně opravujících přátelský stroj ve snaze zdárně dokončit jednu z kapitol.

Battlefield V; gameplay: překážka Battlefield V; gameplay: pád

Obrázek 1: Střílení skrz hromadu sněhu má většinou za následek vaší smrt, protože protivník se dozví, že tu jste a ihned vám pošle kulku. Obrázek 2: Při seskoku z letadla musíte vždy počítat s tím, že možná ani nedopadnete na zem.

Balance zbraní ujde, v rámci jejich úprav však hra od EA DICE pokulhává

Aktuálně nabízený seznam zbraní nabízí o něco rozsáhlejší škálu, než nám byla dána k dispozici po vydání. Tides of War přineslo v prvním rozšíření pár kousků, jejichž balance byla obstojnou ukázkou toho, jak mají být odladěny nově přidané pušky a brokovnice. Celkově si tím pádem nemohu na Battlefield V po této stránce moc stěžovat. Trošku mi však schází širší paleta umožňující mi se vybavit větším spektrem smrtících hraček z druhé světové války, kterých nám EA DICE doposud nenabídlo mnoho.

Battlefield V – Průsmyk (gameplay)

Některé těžké zbraně mají v Battlefield V diskutabilní efektivitu. Jednou s nimi oponenta zabijete a jindy mu neudělají ani škrábanec.

Hlavním problémem Battlefield V je po stránce zbraní relativně rozsáhlé spektrum různých optik. Ty dokáží udělat z kdečeho odstřelovačku, s níž se nemohou klasické jednoranné pušky měřit. Nejvíce se dle mého výbavě průzkumníka blíží hračky, jimiž disponuje útočník a podpora, protože jakmile na ně vložíte puškohled, jste relativně slušně schopni odrovnat na dálku většinu ostrostřelců bez ohledu na to, jakou mají aktuálně po ruce výstroj. Osobně tuto skutečnost považuji za problém, protože nač tu pak vůbec tato třída je, když ji ve směru, v němž by měla vynikat, zastiňují ostatní herní povolání. Popravdě by nebylo vůbec špatné úpravu výstroje více specifikovat a okleštit některé specializace o výkonné zaměřovače.

Zlé by z dlouhodobého hlediska popravdě nebylo ani rozšíření vývoje zbraní i na sekundární pistole, výbušniny a vedlejší výstroj, která by mohla mít též minimálně osm unikátních specializací upravujících její zaměření či efektivitu vůči jednotlivým typům nepřátel. V aktuálním stavu nabízí Battlefield V nesmírně chudé evoluční spektrum, které si u každého nástroje smrti otevřete už po čtyřech úrovních, takže máte hotovo dřív, než se s nimi pořádně rozkoukáte. Jeho výrazná expanze by hře dle mého neskutečně pomohla.

Battlefield V; gameplay: kosmetika Battlefield V; gameplay: vývoj Battlefield V; gameplay: sekundární zbraně

Obrázek 1: Kosmetické doplňky nevypadají v tomto díle vůbec zle, jejich spektrum by však mohlo být pestřejší. Obrázek 2: Battlefield V měl původně nabízet rozsáhlé množství alternativních cest vývoje, nakonec jde o výběr hodně chudý. Obrázek 3: Sekundární zbraně a výstroj plně postrádají možnost postupu, což je dle mého názoru škoda.

V rámci střelby samotné mi na zbraních vadí jen jeden aspekt. Pokud si najdete výhodnou pozici, z níž můžete pálit, nejednou se vám stane, že při střelbě namísto eliminace protivníka budete vytvářet díry do kamene, který by vám neměl nikterak překážet. Zajímavé však je, že oponenti do vás mohou bez obtíží šít, což z vás dělá možná až příliš snadný cíl. U tohoto nešvaru upřímně doufám v brzké opravení, protože mě tento bug nejednou přinutil až k vypnutí hry v návalu vzteku.

Pořádný anticheat v Battlefield V stále schází

Ihned po vydání Battlefield V se EA DICE dušovalo, že se v jeho hře podvádějící hráči jen tak neobjeví, a když už, stávající ochrana s nimi rychle udělá krátký proces. Ve finále zřejmě zůstalo jen u prázdných prohlášení, protože při hraní nejednou narazíte na jedince s magickými projektily nebo s těžkým kulometem vybaveným muškou, kterou by jim záviděl i Vasilij Zajcev, jehož schopnosti s odstřelovací puškou byly proslulé. Sám jsem v průběhu hraní několikrát narazil na kousky, jež s nadlidskou rychlostí eliminovaly jednoho nepřátele za druhým, bez ohledu na to, zda je viděli, či nikoliv. Hrát proti těmto individuím byl vždy zážitek, který bych nikomu nepřál prožít.

Battlefield V – umírání (gameplay)

Bugy jsou stálým problémem Battlefield V. Čím déle jej budete hrát, tím více lahůdek v něm naleznete.

Namísto toho, aby byl podvádějící hráč v průběhu hraní vyhozen ochranou proti podvodníkům, klidně si dohraje kolo a vesele se vrhne do další bitvy, kterou svou přítomností pokazí všem. Znechuceni jsou útočníci, kteří se nejsou schopní dostat za žádných okolností z počáteční lokace, díky čemuž se jejich počet během několika minut zmenší na pár mentálně odolných jedinců. Moc nadšeni z nastalé situace nejsou ani obránci, jejichž oponenty kosí jejich spoluhráč rychlostí blesku, takže si ani oni sami moc nezahrají. Prakticky mohou jen čekat na zbytky, kterých je ve finále žalostně málo, zábava je tím pádem na bodu mrazu pro obě skupiny. Jediný, kdo se v průběhu celé operace baví, je cheater, jehož ego muselo být vzhledem k jeho chování řádně nízké.

Jednou z hlavních priorit EA DICE by mělo být posílení ochrany proti podvádějícím hráčům. Nejlepší by bylo kráčet ve stopách Ubisoftu, jehož Rainbow Six: Siege se s problémisty nepárá a bany v něm padají relativně stabilně za všemožné přestupky, čímž se aktivně čistí komunita od různých problémy vytvářejících jedinců, kteří prostě nechtějí respektovat daná pravidla či napadají jiné účastníky zápasu. Osobně si stojím za myšlenkou, že by pro EA DICE bylo dobré více zasahovat do celého dění ve prospěch normálních lidí bažících po kvalitním multiplayerovém zážitku, což aktuálně bohužel nedělá.

Battlefield V; gameplay: cheater Battlefield V; gameplay: normál Battlefield V; gameplay: vyvážené

Obrázek 1: Podvodníci dokáži hru pokazit nejen nepřátelům, ale také členům svého týmu, kteří si moc nezahrají. Obrázek 2: Za normálních okolností má zdatný hráč v Battlefield V vyrovnaný počet smrtí i zásahů. Obrázek 3: Ne vždy se vám však bude dařit, takže je třeba brát ohledy i na horší spoluhráče, protože jednou se na jejich místě můžete ocitnout i vy sami.

Ustupováním si EA DICE zatím fanoušky nezískalo

V minulých týdnech se Battlefield V stal terčem komunitních škarohlídů kritizujících vysokou náročnost. EA DICE se bohužel s kritikou nebyla schopna řádně vypořádat, takže nakonec ustoupila a zvýšila zranění nutné k eliminaci protivníka. Ihned po nahození patche s touto změnou se opět zvedla vlna nářků, která byla tentokrát zacílena na to, že je hra příliš lehká. Vývojáři v tomto případě znovu podlehli a vrátili věci do starých kolejí, čímž ve finále nic nezachránili, ale také ani nezkazili.

Dosavadní ústupky EA DICE jsou dle mého mínění hodně nevýrazné. Prakticky by se dalo říct, že opravuje jen ty nejméně palčivé problémy, které jeho projekt trápí. Fanoušci Battlefield V na její akce právě díky této skutečnosti nereagují zrovna nejlépe. Většina z nich čeká aktivnější přístup, stabilnější přísun záplat a nové prvky, kterými by se posunula hratelnost na vyšší úroveň. Některým aktuálně hodně schází třeba realistický režim, s jehož pomocí by se oddělila slabší část hráčů od těch, kteří touží po trošku obtížnějším zážitku bez mířidel a ukazatelů zranění.

Battlefield V; screenshot: těžká technika

Tanky a jiná obrněná vozidla prošla od posledního dílu série výraznou změnou. V Battlefield V se s nimi za jistých okolností dokáže vypořádat i jednotlivec, což bylo v předchozím Battlefield 1 prakticky nemožné.

Z dlouhodobého hlediska nemá Battlefield V nakročeno vůbec špatně a má něco do sebe, takže se při jeho hraní rozhodně nenudíte. Škála nedostatků, jimiž aktuálně trpí, však není zanedbatelná. U některých aspektů lze relativně snadno mávnout rukou, jiné naopak tvoří základní pilíře hratelnosti, na jejichž upravení se EA DICE musí zaměřit, pokud chce u svého díla relativně stabilní hráčskou základnu, která by jej hrála. Za sebe musím říct, že mám tento titul skutečně rád, některé nešvary mu však odpustit nelze, kvůli čemuž bych mu v případě opětovného hodnocení celku zřejmě snížil finální číslo o pár procent.

i Mohlo by vás zajímat

Battlefield V vyšlo 20. listopadu 2018 na PC, PS4 a Xbox One.

Battlefield V: Deluxe Edition - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, české titulky, žánr: akční a střílečky, pro online hraní vyžaduje předplatné Xbox Live Gold,

2 329,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0856
Battlefield V: Deluxe Edition Upgrade - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra

519,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0848
Vytisknout
P-DC1-WEB13
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací