• Autor: Filip Němec
Nový Bioshock je ve vývoji a vyjde v příštích letech. To je zatím jediné, co v tuto chvíli o Bioshocku 4, jak se zatím hře neoficiálně přezdívá, víme. Neoficiální zdroje ale už teď lákají na výrazně otevřenější svět, propracovaný systém questů a město na Antarktidě, kde se Bioshock 4 má odehrávat. Vše, co zatím o hře víme, nebo alespoň předpokládáme, najdete v tomto článku.
(Update): Do kapitoly gameplay přidány informace k uniklému screenshotu ze hry.
Zdroj: Ilustrační obrázek, zdroj: 2K Games, vlastní
Pokračování série Bioshock je teprve na začátku vývoje a nemá oznámené datum vydání. Hra vyjde nejdříve v roce 2024, vyloučeno ale není ani pozdější datum. Nepotvrzené zdroje z roku 2022 zmiňují konec roku 2024, zatímco v září 2023 senior concept artist Mack Sztaba na webu Art Station uvedl, že hra má vyjít v roce 2028. Nevíme však, jestli nešlo pouze o jeho odhad, informace byly posléze smazány. Podle jedné ze spekulací by se hra mohla jmenovat Bioshock: Isolation.
S největší pravděpodobností vyjde Bioshock 4 na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. S předchozí generací spíše nepočítáme. Pokud nový Bioshock dorazí na pulty obchodů v nějaké speciální edici, dozvíme se to až pár měsíců před vydáním hry. Série Bioshock však své fanoušky vždy potěšila pěknými edicemi, často s pořádnou soškou, takže se snad dočkáme i tentokrát.
Ilustrační obrázek, zdroj: vlastní
K tradičnímu oznámení hry, jak jsme zvyklí, zatím ještě nedošlo. 9. prosince 2019 však vydavatelství 2K Games oznámilo založení studia Cloud Chamber a při této příležitosti zveřejnilo informaci, že úkolem studia je právě vytvoření nové hry ze série Bioshock.
Hra vzniká v novém studiu Cloud Chamber, patřící pod 2K Games stejně jako původní autoři série studio Irrational Games (s výjimkou druhého dílu, který byl vytvořen ve 2K Marin). Studio Cloud Chamber obsadila řada původních autorů série, ovšem již bez Kena Levina, který stál v roli kreativního ředitele a zakladatele studia Irrational Games u zrodu celé série.
Hra by měla být ve vývoji od roku 2019 (předprodukce od 2017). Podle jednoho z insiderů má ovšem vývoj hry problémy, společnost měla přijít o zhruba 40 zaměstnanců a s vývojem nejsou prý spokojení ani ve 2K Games. I tak ale nemá být ohroženo spekulované datum vydání na konci roku 2024.
Česká lokalizace prozatím není oznámena a ani neočekáváme, že by se tak stalo.
První díl sice vyšel s oficiálními titulky, hráči dalších dílů se však už museli spolehnout jen na fanouškovský překlad, což bude pravděpodobně i případ Bioshocku 4.
O příběhu zatím autoři sveřepě mlčí. Podle dobře informovaného novináře Colina Moriartyho má být Bioshock 4 zasazen do šedesátých let minulého století a odehrávat by se měl ve fiktivním městě na Antarktidě. Časové i místopisné zasazení potvrdily i další zdroje, takže je skutečně velká šance, že po vlhkých podmořských dílech a trojce odehrávající se v oblacích se skutečně podíváme do mrazivého prostředí. Spekuluje se také o ženské hlavní hrdince.
Zmíněné město, které by se mělo podle Moriartyho jmenovat Borealis, má být i podle dalších zdrojů rozděleno na dvě poloviny, respektive zatímco na jeho horní části má žít smetánka, v zrcadlově otočeném městě, které by se mohlo jmenovat Aurora, se to hemží pochybnými individui a vládne mu diktátor známý svou nevraživostí vůči městu „tam nahoře“. Horní část města Borealis má být navíc útočištěm uprchlíků z podmořského města Rapture, což je hlavní dějiště prvních dvou dílů série Bioshock. Autoři by tak mohli celou sérii šikovně propojit.
Nejnovější spekulace také naznačují vizuální styl hry, který by měl připomínat střílečku Deathloop, tedy prý alespoň co se týče horní části města Borealis. To bude pravděpodobně nejenom městem, které vzájemně zrcadlí své dvě poloviny, ale po vzoru předchozích dílů očekáváme, že zároveň hra nastaví zrcadlo dnešní společnosti, přičemž témat je hodně – od rozevírajících se nůžek mezi bohatými a chudými po například rasismus.
BioShock: The Collection Announcement Trailer
zdroj: 2K Games
Pokud se podobně jako my těšíte na nový Bioshock, zkrátit si čekání můžete podařenou kolekcí všech tří dílů, na které by Bioshock 4 měl navazovat.
Všechny dosavadní díly série byly akční FPS odehrávající se v uzavřeném, často vyloženě koridorovém prostředí, a zatímco žánrové zaměření pravděpodobně zůstane stejné, podle prvních a nutno dodat nepotvrzených spekulací by se měl čtvrtý Bioshock přesunout do výrazně otevřenějšího prostředí. Jestli půjde pouze o otevřenější koridory s mnoha odbočkami nebo skutečný open-world, zatím nevíme, snahu posunout sérii vpřed a výrazně ji změnit už ale potvrdila i ředitelka studia Kelley Gilmore.
Kromě již zmíněného „zrcadlového“ města bychom se měli dočkat také přepracovaného soubojového systému, od kterého ale opět očekáváme kombinaci palných zbraní a současně nadpřirozených dovedností zahrnující různé přírodní elementy, tak jako tomu bylo v předchozích dílech. K zasazení do otevřeného světa by pasoval také crafting nebo hacking, oba prvky se ostatně představily už v předchozích dílech.
První spekulace také hovoří o systému frakcí, dost možná tedy bude možné přiklonit se buď na stranu smetánky obývající horní město, anebo se přidat ke zdánlivě ubližovaným, ale jistě ne zcela svatým vyvrhelům „tam dole“. Slibně zní i promyšlené vedlejší questy citlivě naroubované na systém otevřeného světa nebo větvené dialogy, obojí prozrazuje nábor nových vývojářů studia Cloud Chamber. Více jsme se informacím prozrazující nábor nových sil věnovali zde.
A slide from the new #Bioshock game pitching presentation.
— Oops Leaks (@oopsleaks) November 27, 2021
There might be two cities with radically different ideology, one of them located underground right below the other, both sharing a "flipside" border zone with an unleashed "vertical war". pic.twitter.com/Cy6fddJmV1
Informace o rozdělení hry na dvě města pochází z údajně uniknuté prezentace hry.
Zajímavé náznaky nabízí také uniklý screenshot, který má údajně pocházet z ranné demoverze z roku 2021 (původu a pravosti screenshotu jsme se detailně věnovali v této novince). Pokud je screenshot skutečně pravý, můžeme z něj vyčíst hned několik zvláštností, které jsou v souladu s výše zmíněnými spekulacemi. Předně tu jsou v levém dolním rohu tři schopnosti připomínající plazmidy z přechozích dílů, naznačující schopnosti spojené s elektřinou, magnetismem či telekinezí.
Velmi zajímavě však vypadá nejvýše umístěná ikonka s obrázkem hodinek a stejně tak další schopnost v levém horním rohu vedle ukazatele života ve tvaru přesýpacích hodin. Bude snad možné v Bioshocku 4 zpomalovat či snad dokonce zastavovat čas? Nevšimnout si nejde také celkové estetiky ikon korespondující s retro stylem předchozích dílů. Pokud je ale screenshot skutečně pravý, pochází z ranné fáze hry a nyní již může být vše úplně jinak. Není tak nutné se k obrázku, na který se můžete podívat níže, příliš upínat.
zdroj: MP1st
V tuto chvíli předpokládáme, že Bioshock 4 nebude obsahovat multiplayer.
Z již vydaných her jej autoři zakomponoval pouze do druhého dílu, v posledním Bioshock: Infinite se už ale opět neobjevil, a tak se vývojáři pravděpodobně i tentokrát zaměří pouze na kampaň pro jednoho hráče. Zatím jde ale pouze o náš odhad.
Aktuálně nejsou k dispozici žádná videa, trailery ani screenshoty od tvůrců BioShock 4. V momentě, kdy dojde k jejich zveřejnění, je najdete zde.
Aktuálně nejsou dostupné žádné recenze. vývoj hry je stále v začátcích.
A jak hodnotí svět?
Oficiální hardwarové nároky nebyly doposud představeny.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | bude oznámeno | bude oznámeno |
Procesor | bude oznámeno | bude oznámeno |
Grafická karta | bude oznámeno | bude oznámeno |
DirectX | bude oznámeno | bude oznámeno |
Operační paměť | bude oznámeno | bude oznámeno |
Pevný disk | bude oznámeno | bude oznámeno |
• Zdroje: 2K Games, Eurogamer, GamesRadar, Twitter
• Oznámení: 10. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Když Ken Levine (kreativní ředitel původního týmu Irrational Games, který měl značku Bioshock na starosti) před pár lety oznámil, že nehodlá nadále pracovat na dalších dílech série Bioshock, jednalo se o velmi smutný moment a většina hráčů už od daného okamžiku prakticky nepočítala s tím, že bychom mohli ještě dalšího zástupce této kultovní herní série dostat. Hlavouni z 2K se však nakonec rozhodli, že to jde dělat i bez Levina, a tak založili studio Cloud Chamber, jehož chod dali na starost zkušené herní veteránce Kelley Gilmorové. Ta je jistě zaujala svým CV, ve kterém určitě nechyběla skutečnost, že dlouhých dvacet let pracovala pro Firaxis, který si fandové tahových strategií ihned spojí s XCOM či sérii Civilization. Vzhledem k tomu, že ve svém předchozím působišti dělala PR spolu s produkční exekutivou a marketingem, je to očividně výborná volba.
Dle jejích slov má být studio Cloud Chamber místem, kde budou vývojáři vytvářet nové světy a příběhy, jejichž cílem bude posunout herní žánr jako takový. Při tvorbě jim má podle ní hodně pomoci víra v krásu a diverzitu, která je v současnosti hodně častým tématem. V rámci vývoje Bioshock se však nechce příliš odklonit od jádra definovaného předchozími díly série. Stále se má jednat o hru s úžasným světem, který navždy zůstane ve vašich vzpomínkách díky své unikátnosti. Na rozdíl od svých předchůdců však bude disponovat technologiemi, o nichž se jejich původním tvůrcům ani nesnilo. O jaké mechanizmy se ovšem bude jednat, Gilmorová nezmínila.
Na vývoji má spolu s Gilmorovou pracovat také několik původních tvůrců, mezi nimiž nechybí třeba Hoagy de la Plante, kreativní ředitel Scott Sinclair nebo Jonathan Pelling, mající na starosti design. Kromě těchto jmen disponuje Cloud Chamber též vývojáři, kteří měli možnost pracovat na sérii Call of Duty, Assassin's Creed, Star Wars či Battlefield, což nezní vůbec špatně. Dost mi popravdě v sestavě chybí Ken Levine, jehož hlavní pracovní náplní je vývoj her v Ghost Story Games, takže minimálně prozatím s ním bohužel vůbec nejde počítat.
Vývoj nového dílu série Bioshock má však trvat několik let, díky čemuž je možné, že nakonec zainteresován bude, protože se přeci jen jedná o osobnost, která pomohla značce získat sympatie, jež má. Kde se příští Bioshock bude odehrávat, aktuálně není jasné, teoreticky lze počítat s návratem do Columbie či výletem do vesmíru po vzoru Prey. Osobně bych si však nechal líbit Rapture, na které dodnes s láskou vzpomínám nejen já, ale také většina fanoušků série. V momentu, kdy zjistíme víc, vás budeme informovat.
• Zdroje: GamesRadar+, Tisková zpráva