Alza.cz
Zobrazit katalog

Blair Witch (RECENZE) se mezi ostatními výtvory studia Bloober Team ztrácí

Recenze

Aktualizováno

Psychologický horor Blair Witch od studia Bloober Team, ve kterém v roli detektiva Ellise pátráte po ztraceném chlapci v nechvalně známé oblasti Black Hills, před pár dny spatřil světlo světa, a my jsme se mu podívali na zoubek. Více v naší recenzi.

Recenze (PC)Dojmy z Gamescomu 2019Novinky


• Žánr: Psychologický horor • Multiplayer: Ne • Vývojář: Bloober Team • Vydavatel: Bloober Team • Platformy a Datum vydání: PCXbox One (30. srpna 2019) Homepage • Čeština: Ne


Blair Witch (PC) – Recenze

  1. Blair Witch jako lesní koridorovka
  2. Psí společník a hrátky s časem hru ozvláštní, ale nezachrání
  3. Je Blair Witch opravdu horor?
  4. Grafický kabátek a technická stránka hry by zasloužily vylepšit
  5. Návrat do hororových 90. let mohl být lepší
  6. Recenze Blair Witch: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Blair Witch PC

Blair Witch jako lesní koridorovka

• Recenze: 6. 9. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Co vás vlastně v tomto psychologickém hororu čeká? V roli detektiva Ellise, jehož minulost se nedá označit za nejveselejší, se vydáte pátrat po 9letém nezvěstném chlapci spolu se svým policejním čtyřnohým kolegou. Právě ten společně s videokamerou tvoří originální prvky ve hře a pomáhá vám s jejím zdoláním.

Blair Witch; wallpaper: cover

Tvůrci ze studia Bloober Team se rozhodli mírně vybočit ze zajetých kolejí a úzké chodby jejich předešlého hororového díla Layers of Fear tentokrát vystřídal les ďábelské čarodějnice. Říká se, "změna je život", v případě Blair Witch to však není tak jednoznačné.

Fakt, že se vývojáři rozhodli koridorový charakter hry implementovat do prostředí lesa, je místy neuvěřitelně únavné (a otravné). Hlavní hrdina není schopen přeskočit ani jedno malé polínko a musí se pohybovat výhradně po chodníčku „vydlážděném“ samotnými tvůrci. Nezbývá vám tak než se držet naskriptované trasy a bohužel není ani vždy zřejmé, kde se nachází. Na jedné straně je za tím snaha tvůrců simulovat skutečnou, nepřehlednou lesní oblast, nicméně na té druhé se tím jen zbytečně prodlužuje hrací čas, napětí klesá a frustrace roste.

Blair Witch; gameplay: Ellis Blair Witch; gameplay: Bullet

V příběhu hry vystupuje minimum postav, tou hlavní je Ellis a jeho psí parťák Bullet.

Psí společník a hrátky s časem hru ozvláštní, ale nezachrání

Oblastí, kterou má pod palcem Blair Witch, nebudete bloudit sami. Jak už bylo řečeno, v patách vám bude i pes Bullet nápomocný při hledání stop. S policejním vlčákem můžete interagovat prostřednictvím několika příkazů, ale je třeba poznamenat, že Bullet vám pomůže pouze v určitých úsecích hry (opět připravených samotnými vývojáři).

Interakce s vaším psím společníkem zahrnuje hlazení, odměňování psími krekry… a tím to vlastně končí. Nejdůležitější funkcí Bulleta je tak hlavně pomoc v boji proti služebníkům Blair Witch. Svou řečí těla vás totiž upozorní, jakým směrem musíte namířit paprsek světla z baterky, a tím odrazit jejich útok.

Blair Witch; gameplay: Bullet, příkazy Blair Witch; gameplay: stopa

Povely, jako „čekej!", „ňuchej!" či „přines!" rozhodně nebudou fungovat vždy a na všechny předměty, které najdete.

Ona výše zmíněná baterka je jediná zbraň ve hře, čili revoluci v oblasti soubojových systémů opravdu nečekejte. Kromě svítidla máte k dispozici vysílačku a mobilní telefon, se kterým si však pomoc nezavoláte – v drtivé většině oblasti lesa totiž není signál). Dále dříve zmíněnou kameru a batoh, v němž najdete všechny vaše shromážděné důkazy, osobní věci či pohozené odpadky, které můžete poctivě sbírat, k čemuž Ellis vždy utrousí nějakou poznámku.

Je Blair Witch opravdu horor?

Zakomponování hádanek či hlavolamů do hry se mi moc líbilo a používání kamery jako nástroje vracení času bylo zajímavé, ale tahle cvičení mozkových buněk nebylo vždy konzistentní a později se vytratila úplně. Jakmile se hra přehoupla do své druhé poloviny, stal se z ní simulátor bloudění po lese a vyhýbání se příšerám.

Blair Witch – Gameplay

Ve hře na vás čekají i klidnější pasáže, které strávíte hledáním potřebných předmětů.

Tím se dostávám i k různým monstrům, na které budete moct narazit. Prvním druhem jsou vysoké entity podobné Slender Manovi, jež odrážejí světlo a s bojem proti nim vám pomáhá i Bullet.

Pomocí nočního vidění ve své kameře budete sledovat i přízraky, které jsou vůči světlu imunní (paprsky je spíše provokují) a jedinou vaší možností je vyhnout se jim se sklopeným zrakem. Právě vyhýbání se zmíněným přízrak se mi, přiznám se, líbilo nejvíc. Zejména tehdy, když jsem se s jedním z nich setkala ve starém polorozpadlém domě a v úplné tmě jsem se musela spoléhat pouze na svůj sluch – zde celá atmosféra hry správně gradovala.

Řekněme si ale upřímně: největší strach pramení z nevědomosti, a jakmile jsem viděla, proti čemu stojím, úzkost a napětí se pomalu začaly vytrácet. Z toho plyne i moje úvaha o žánrovém zařazení celé hry. Pokud by se vývojáři rozhodli vydat směrem k detektivnímu žánru namísto hororu, Blair Witch by podle mého názoru fungovalo mnohem lépe.

Samotný příběh a zápletka by totiž hru bez problémů utáhly, detektivní praktiky v podobě stopování, sbírání důkazů a přehrávání videokazet roztroušených po lese by dostaly větší prostor a těžištěm celé hororové atmosféry by se namísto příšer staly pouze zvuky a hlasy. V této chvíli se mi totiž zdá, že tvůrci zbytečně tlačili na pilu, přitom nejen v případě her tohoto typu platí, že méně je někdy více.

Blair Witch; gameplay: hračka Blair Witch; gameplay: kamera

Přehráním určitých kazet získáte nové hmatatelné důkazy.

Grafický kabátek a technická stránka hry by zasloužily vylepšit

V první řadě je třeba říci, že Blair Witch se v žádném případě netváří jako AAA titul (tomu odpovídá i cenovka. Proto by bylo nefér srovnávat grafiku této hry s projekty velkých studií a vydavatelů (například nedávno recenzovaný Man of Medan). Pokud by ale Blair Witch mělo jít do souboje grafik s předešlým počinem Bloober Teamu (Layers of Fear 2), jako vítěz by nepolapitelná čarodějnice z tohoto střetu rozhodně neodcházela. 

Musím se pozastavit zejména nad animacemi psa Bulleta, ten totiž častěji než tvora z masa a kostí připomínal dřevěnou figurku. Mírným nedostatkem je také místy dost nepřesná synchronizace jeho zvukových projevů s tím, co provádí jeho tělo. Jedním dechem však musím dodat, že celková audio stránka Blair Witch je až na tento drobný nedostatek zvládnutá velmi dobře a právě ona napomáhá udržovat atmosféru na slušné úrovni.

Co se dalších technických nedostatků týče, nelze nezmínit velmi těžkopádné ovládání prostřednictvím klávesnice a myši (problém ale vyřešíte zapojení ovladače) a také občasné padání hry či fps (optimalizace hry by zasloužila delší péči). A když už jsme u těch propadů, jednou jsem si dokonce udělala výlet až na samé dno textur.

Návrat do hororových 90. let mohl být lepší

Mé celkové pocity z Blair Witch jsou tím pádem smíšené. Na jedné straně se vývojářům podařilo do hry implementovat inovativní prvky v podobě psího společníka či ovládání času, atmosféra hry je díky příběhu a audio stránce hry slušná, ale na druhé straně jsou některé pasáže hry zbytečně natahované, přízraky působí dost prvoplánově, což musím bohužel poznamenat i na adresu grafiky, která ztrácí body i ve srovnání s ostatními staršími výtvory studia.

Blair Witch; screenshot: dům

Touláním se v lese Blair Witch strávíte přibližně 5-6 hodin, což je za cenu kolem 30 eur docela adekvátní.

Hra nabízí různé konce, ale jinak je lineární a žádnou úchvatnou znovuhratelností neoplývá. A komu bych Blair Witch doporučila? Jste-li fanouškem práce studia Bloober Team, myslím si, že v jejich repertoáru objevíte kvalitnější kousky. Ale pokud jejich nejnovější počin musíte mít, protože tematiku Blair Witch prostě milujete, radím vám počkat si na slevu, popřípadě dílko zakoupit jako součást nějakého bundlu.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Blair Witch: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 63 % Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
60 %
 Audiovizuální zpracování
65 %
 Znovuhratelnost
55 %
Blair Witch; recenze

Klady

  • Ovládání času prostřednictvím videokamery a pásek
  • Řešení hlavolamů
  • Zvuková stránka hry
  • Policejní pes
  • Příběh, vícero konců

Zápory

  • Grafika a animace nepatří mezi nejlepší
  • Strašidelnou atmosféru často narušují samotná monstra
  • Povely pro psa nefungují vždy
  • Téměř nulové prvky otevřeného světa – koridorové pojetí hry
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.

HW nároky pro Blair Witch PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i3-3220 3.3GHz / AMD APU A8-7600 Quad-Core Intel Core i5-6500 3.2GHz / AMD Ryzen R5 1600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Radeon R7 265 NVIDIA GeForce GTX 1070 / Radeon RX 590 8GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 4 GB 8 GB
Pevný disk 16 GB 16 GB

S jakým herním PC na Blair Witch?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox GTX1660

Minimální požadavky:

Alza GameBox GTX1660

Alza GameBox RTX2060

Doporučené požadavky:

Alza GameBox RTX2060

Alza BattleBox RTX2080S Cougar

Pro náročné:

Alza BattleBox RTX2080S Cougar

i Mohlo by vás zajímat

Blair Witch vychází 30. srpna 2019 na PC a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.


Blair Witch – Dojmy z Gamescomu 2019

  1. Čarodějnice z Blair ožila v Kolíně nad Rýnem
  2. Pes, nejlepší přítel hráče
  3. Kamera, klapka, akce… Blair Witch!
  4. Namísto lekaček psychologický teror
  5. HW nároky pro Blair Witch PC

Čarodějnice z Blair ožila v Kolíně nad Rýnem

• Dojmy z GC 2019: 5. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Pokud jste sledovali naše videoblogy z Gamescomu, možná jste si všimli narážek na naši hodinovou seanci ve stánku Blair Witch. Protože šlo o naši poslední středeční schůzku, měl jsem popravdě sám obavy, aby záběry z našich vlogů nebyly to poslední, co po nás zbylo, podobně jako se to stalo trojici studentů v případě původního filmu z roku 1999. Na jistotě mi nepřidala ani tematicky vyvedená místnost, v jejímž středu bylo ohniště a ze stropu se snášely husté pavučiny. Nebýt přicházejícího hluku z okolních stánků, možná bych opravdu začal mít strach.

Blair Witch; wallpaper: policista a pes

Nejdůležitějším parťákem pro vás nebude kupodivu videokamera, jako v případě předlohy, ale pes Bullet.

Ale teď už vážně. Stánek vývojářů z Bloober Team popisuji spíše pro to, abyste měli představu, jakou práci si se svou Gamescom prezentací dali. Neskončilo to totiž pouze u tematické výzdoby stánku, pro novináře dokonce vytvořili speciální demo. To vzniklo citlivým pospojováním několika částí plné hry, abychom si mohli vyzkoušet všechny hlavní prvky Blair Witch.

Pes, nejlepší přítel hráče

Úvodní část mi představila z mého pohledu ten úplně nejzajímavější prvek hry, kterým je váš psí doprovod. Vlčák Bullet není ledajakou NPC postavou vyžadující jen občasné podrbání za ušima. Je vaší prodlouženou packou a hodí se v každé situaci. Nevíte, kudy se vydat dál? Vyšlete Bulleta na průzkum a ten už štěkotem dá najevo, kudy dál. Našli jste nějaký předmět? Bullet ho očichá a vystopuje jeho majitele. Psí doprovod zároveň slouží jako hlavní indikátor toho, že se stane něco špatného. Pokud je Bullet v pohodě a spokojeně vrtí ocáskem, můžete být v klidu. Jakmile ale naježí srst a začne štěkat, blíží se nebezpečí.

Blair Witch; screenshot: Eliss

Detektiv Ellis, za kterého hrajete, dorazí na místo jako poslední a nachází pouze opuštěné policejní vozy a nefungující vysílačku.

Psí společník není v rámci her ničím novým, ale jeho využití v Blair Witch působí velmi přirozeně. Jakožto majitel psa jsem měl po celou dobu známý pocit toho, že v tmavém lese nejsem sám a můžu se na svého chlupatého kamaráda spolehnout. Zároveň jsem ale měl strach nejen o svůj život, ale i o jeho. Bullet je však natolik důležitým prvkem, že podle mě nemůže ve hře přijít o život, takže alespoň o jednu starost je méně.

Největší pochvalu pak musím vysmeknout vůči jeho zpracování. Vytvořit psa, který se bude chovat uvěřitelně, je nesmírně těžké i s motion capture technologií a přestože Bullet v Blair Witch není dokonalý, rozhodně patří na špici všech virtuálních hafanů. Jde navíc o zajímavé zpestření hratelnosti, díky kterému mě hraní Blair Witch opravdu hodně bavilo.

Blair Witch; screenshot: pes

Prostřednictvím kruhové nabídky volíte jednotlivé rozkazy. Pokud je však Bullet příliš daleko, musíte ho nejprve pískotem přivolat.

Kamera, klapka, akce… Blair Witch!

Druhá ukázka mě zavedla do pozdější části hry, ve které se s detektivem Ellisem, hlavní postavou hry, a samozřejmě Bulletem, vydáváme do dřevorubecké chaty. Ještě předtím nás však přepadla tlupa lesních přízraků. Bullet začal divoce štěkat a jen pár chvil potom se začaly zpoza stromů objevovat stvůry připomínající shluk větví ze stromů. Jakkoli to ale může znít zvláštně, nepřátelé byli neuvěřitelně děsiví. Blair Witch však není akční hrou, takže jsem k obraně měl pouze baterku, se kterou jsem přízraky po jednom zahnal. I zde se pak osvědčil Bullet, hlásící svým štěkotem, z jaké strany nestvůry přijdou.

Po psích hrátkách a akční scéně s baterkou pak přišla i další tvář hry. Při průzkumu dřevorubecké chatrče jsem narazil na videokazetu. Tu jsem zastrčil do kamery a shlédnout jsem mohl asi dvacetisekundový záznam. Na tom se nedělo nic vyloženě zvláštního a kazety ve hře nebudou sloužit podobně jako v předloze. Namísto vyprávění příběhu totiž bude jejich hlavní úlohou manipulace s objekty. Zhruba v polovině nahrávky totiž kameraman zachytil osobu, která prochází dveřmi. Jenže ty jsou aktuálně zamčené.

Blair Witch; screenshot: baterka Blair Witch; screenshot: kamera

Obrázek 1: Ačkoli hrajete za policistu, namísto střelné zbraně si musíte vystačit s pouhou baterkou. Obrázek 2: Pojmenovat svou hru podle legendárního hororu a zapomenout na videokameru by zkrátka nešlo. V Blair Witch však kamera funguje odlišně a mě se tato verze manipulace s časem i prostorem líbí.

Vám však stačí v okamžiku, kdy jsou dveře ve videu otevřené, nahrávku zastavit a hle – najednou jsou dveře dokořán i ve vaší realitě. Takové puzzly působí poměrně inovativně a vyžadují znalost prostředí i logické uvažování, abyste poznali, kdy nahrávku zastavit. Blair Witch se tak nakonec vrací k původní myšlence, kdy osud tří studentů sledujeme skrze jejich nahrávky, ale tento originální koncept si autoři přetvořili dle svých potřeb a mně se takový změna rozhodně líbí.

Namísto lekaček psychologický teror

Akce, puzzly a průzkum. Co v pořádné hororové adventuře ještě chybí? Ano, trocha lekaček, k nimž autoři přidávají i psychologické hrátky a ty vám pořádně zamotají hlavu. V poslední ukázce jsem se podíval do opuštěného domu. Z chodby jsem došel až do druhého patra abych se… ocitl zase v chodbě v přízemí? Teď je tu ale něco jinak. Absolvuji celý postup a některé dveře jsou najednou zazděné, opět ale končím na stejném místě. Znovu a znovu! Aby toho nebylo málo, z jednoho okna na mě vyskakuje lesní příšera a musím před ní utíkat, avšak neúspěšně. Stvůra z lesa mi drásá obličej a moje ukázka končí. Uf, díky bohu!

Blair Witch; screenshot: les

Vizuálně nelze proti Blair Witch říct křivé slovo, trailer z E3 obsahující gameplay záběry však byl podle mě, jak bývá zvykem, mírně přikrášlen.

Periferně jsem viděl, že při scéně, kdy na mě oknem vyskočí lesní monstrum, jsem byl pozorován prezentujícím vývojářem a pochopitelně čekal, jak moc s sebou trhu. Naštěstí přesně tato scéna je také v traileru, takže jsem ihned poznal, co mě čeká a statečně vydržel. Dostal jsem k ochutnání pouze malý střípek ze hry, ale pokud se ptáte na koncentraci lekaček a hororových prvků, rozhodně nečekejte žádný Outlast a možná ani Resident Evil.

Blair Witch je především psychologický horor, který si hraje s vaší představivostí, takže vám sice nezpůsobí infarkt, ale možná skončíte v blázinci. Líbí se mi i svěží prvky, jako je kamera pro řešení prostorovo-časových puzzlů a zejména pak povedená integrace psa Bulleta. Blair Witch vyšlo 30. srpna na PC a Xbox One a v nejbližších dnech můžete očekávat naši recenzi.

• Zdroje: vlastní (Gamescom 2019)


Blair Witch – Novinky

  1. (22. 8. 2019) Ovládne Blair Witch vaši mysl?
  2. (4. 8. 2019) Nový gameplay ukazuje na pouto mezi detektivem a nejlepším přítelem člověka
  3. (12. 7. 2019) Časové slučky trochu inak
  4. (25. 6. 2019) Co o Blair Witch prozradili její autoři?
  5. HW nároky pro Blair Witch PC

Ovládne Blair Witch vaši mysl?

• Novinka: 22. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

19. srpen patřil ještě před oficiálním začátkem herního veletrhu Gamescom několika streamům. Nintendo vystřídal Xbox, který svou show odpálil novým trailerem k hororu Blair Witch. Předtím, než se vrhneme na samotné záběry, sluší se zmínit, že Blair Witch se v den svého vydání stane součástí i předplatného Xbox Game Pass pro Xbox i PC.

Blair Witch – Gamescom 2019 (story trailer)

Trailer nám přibližuje příběh celé hry. Nečekejte však nic přímočarého.

Do hororového dobrodružství se majitelé PC a Xboxu pustí už za pár dní, proto je čas na menší rekapitulaci. Co tedy o Blair Witch dosud víme? Ústředními postavami příběhu jsou bývalý detektiv Ellis, jeho věrný psí společník Bullet a nemůžeme zapomenout na čarodějnici Blair a její stoupence. Hráč bude v roli bývalého detektiva pátrat po nezvěstném chlapci v oblasti Black Hills a zároveň se vyrovnávat se svou vlastní minulostí za doprovodu vlčáka Bulleta nápomocného při hledání důkazů či řešení hádanek. V boji proti monstrům nám pomůže baterka, respektive její světlo, a velký význam mají ve hře i nalezené videokazety, pomocí kterých dokážete vrátit čas. Nejnovější trailer opět trošičku ozřejmil některé souvislosti – formou flashbacků či vzpomínek – a svou troškou do mlýna přispěla i členka vývojářského týmu Barbara Kciuk, která se v rozhovoru pro Gamesradar rozpovídala nejen o postavách.

Blair Witch; screenshot: Black Hills Blair Witch; screenshot: nůž Blair Witch; screenshot: ruce

Pro vývojáře z Bloober Team je velmi důležitý psychologický profil a minulost všech postav v jejich hrách a nový trailer dokazuje, že Blair Witch rozhodně není výjimkou.

Ellis má za sebou neúspěšný případ a možná právě proto už nepracuje jako detektiv. V traileru se objevuje i žena, pravděpodobně Ellisová (ex)manželka, která má už všeho dost. Hlavní hrdina je tak zlomený osamělý muž snažící se napravit chybu z minulosti. Právě záchrana nezvěstného devítiletého chlapce může být pro něj vykoupením. Není to však tak jednoduché. Les Black Hills se stal domovem Blair Witch schopné ovládnout vaši mysl a poštvat proti vám vlastní kolegy nebo vás samotné dovést až na pokraj šílenství. Barbara Kciuk tvrdí, že ve studiu chtěli odhalit, co všechno dokáže člověka zlomit a jak to může být použito proti němu a Ellis byl skvělým adeptem zejména kvůli jeho minulosti. Zajímavou informací je, že váš psí kolega bude vůči vlivu čarodějnice odolnější. Primárním svědkem umění Blair Witch přetvářet realitu ve svůj obraz je zejména hráč, přičemž čarodějka pro vývojáře nepředstavuje ani tak fyzickou entitu jako spíše celý les Black Hills.

Jsem velmi zvědavá, nakolik se tvůrcům podaří vystoupit z řady tuctových hororovek a zda a do jaké míry dokáží přetvořit své ideje do výsledné hry a naservírovat je v příjemně strašidelné podobě hráči. Koneckonců, na ortel nebudeme čekat dlouho – už 30. srpna se totiž i my v redakci vydáme do revíru Blair Witch a postavíme se jejím služebníkům tváří v tvář. Následné dojmy a hodnocení vám přineseme v recenzi.

• Zdroje: GamesRadar+, IGN, YouTube (IGN)



Nový gameplay ukazuje na pouto mezi detektivem a nejlepším přítelem člověka

• Novinka: 4. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Redaktoři z portálu Game Informer analyzovali nové záběry ze hry a během toho jsme se měli možnost dozvědět nové informace o hře studia Bloober Team (tvůrci Layers of Fear). Předtím si však můžete prohlédnout nejnovější gameplay trailer, mimo jiné také přibližující interakci s vaším psím kolegou Bulletem.

Blair Witch – Gameplay Trailer

Už během představování hry se tvůrci netajili tím, že se plánují se svým dílem odklonit od hororových klišé a přinesou originální prvky odlišující Blair Witch nejen od ostatních konkurentů v žánru, ale také od dosavadních výtvorů samotného studia.

Největší novinkou a zároveň originálním prvkem je přítomnost vlčáka Bulleta. V hororových hrách se totiž velmi často klade důraz na hráčův pocit osamělosti, čtyřnohý chlupáč tak tento pocit částečně utlumí. Psí kamarád však ve hře není na ozdobu a kromě toho, že ho můžete pohladit, nabídne více možností interakce. Pomůže vám s luštěním hádanek, nalézáním důkazů a navíc se vejde do úzkých prostor. Váš vzájemný vztah se však postupně vyvíjí – pokud si s Bulletem vytvoříte pevné pouto pravidelnou interakcí, bude ochoten vás chránit před přisluhovači zlověstné čarodějnice.

Blair Witch – New Gameplay Today

Ve videu máme možnost vidět našeho psího společníka v akci, společně s posluhovači zákeřné Blair Witch.

V jedné z předešlých novinek jsme již zmínili význam kamery jako určitého nástroje ovládání času. Na tom se nic nemění, během pátrání po nezvěstném chlapci narazíte na mnoho kazetových pásek, jejichž přehráním ovlivníte svět kolem sebe. Pokud vám v cestě brání spadlý strom, stačí vzít kameru a přehrát záznam jeho padání – tím, že následně stisknete „rewind“ (přetočení), docílíte, že se strom vrátí do původního stavu a cestu vám uvolní. Je to rozhodně zajímavé okořenění, hráč tak bude muset trošku potrápit i svou šedou kůru mozkovou.

Blair Witch; screenshot: povely na psa

Ve vyšetřování případu a budování pouta s vaším čtyřnohým přítelem vám pomůže několik povelů.

Rozhodnutí v Blair Witch mají dopad na osobnost samotného detektiva Ellise, ba co víc, ovlivní i osud vašeho psího společníka (pro pejskaře bude tato hra o to osobnější). Jednotlivé volby však nejsou prezentovány prostřednictvím dialogů (i když jejich přítomnost se pravděpodobně zcela vyloučit nedá), příběh a osudy hrdinů ovlivní spíše vaše akce (vztah s Bulletem či způsob vyšetřování případu). Čarodějnice a její věrní stoupenci vám to však nijak neulehčí, může se stát, že uslyšíte povědomé hlasy a vy se v domnění, že jsou to hlasy vašich kolegů, lapíte do jejich pasti.

Blair Witch; screenshot: světlo baterky

Baterka vám ve hře pomůže s odrážením monster, některé z nich jsou však vůči světlu imunní a jedinou vaší možností bude plížení.

Vypadá to tak, že baterka je jedinou Ellisovou zbraní, její originálnějšího využití se navíc pravděpodobně nedočkáme, což je rozhodně škoda. Líbí se mi ale myšlenka určité immunity vůči světlu, kterou některé monstra disponují – užijeme si tedy i trošku stealthu, což jen umocní napětí.

Na Blair Witch se těším především kvůli netradičnímu pojetí jeho vývojářů a také proto, že podle dostupných záběrů poskytne nefalšovaný strašidelný zážitek. Autoři se navíc rozhodli příběh umístit do devadesátých let, umožnilo jim to hráče ponechat napospas čarodějnici pouze s vysílačkou a baterkou v ruce. Jestli opravdu tyto ideje zafungují a tento psychologický horor se zařadí mezi zdařilé hororovky, zjistíme už koncem srpna, kdy si ho budou moci užít majitelé počítačů i Xboxu One.

• Zdroje: Game Informer, YouTube (Game Clips and Tips, Game Informer)



Časové slučky trochu inak

• Novinka: 12. 7. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Herní server Bloody Disgusting nedávno uveřejnil rozhovor s Barbarou Kciuk a Maciejem Głombem, členy vývojářského týmu Bloober Team, a kromě jejich úspěšného hororu Layers of Fear, který se nedávno dočkal i pokračování, padlo slůvko také o jejich blížící se hororové novince Blair Witch.

Podle jejich vlastních slov dílo obsahuje časové smyčky, Barbara Kciuk však zdůrazňuje, že od nich nemáme vždy očekávat pozitivní přínos a spíše bychom se měli připravit na jejich zlověstný charakter. Možná se ke slovu dostanou právě démoničtí posluhovači Blair Witch. Navíc, jak jsme se zmiňovali v naší minulé novince, zde existují také různé alternativy dialogů, které se budou odemykat zdoláním příběhu. Vaše ne nejšťastnější volby budete mít pravděpodobně neustále před očima, ale nezměníte je. Může se tedy například stát, že během prvního hraní nezvěstného chlapce zachráníte a během druhého vůbec? Zajímá mě, do jaké hloubky budou jednotlivé volby dialogů sahat, a pokud se vývojáři opravdu rozhodli tímto způsobem hráči nepomáhat, odklání se Blair Witch tak trošku od klasických hororovek, což rozhodně oceňuji.

Blair Witch; gameplay: monstrum Blair Witch; gameplay: kamera

Pokud nám tvůrci umožní časové smyčky do jisté míry ovládat, bude v tom pravděpodobně hrát roli kamera

Bojový aspekt hry zatím nedostal mnoho prostoru a detailněji nám přiblížen nebyl. Tentokrát však Maciej Głomb věnoval pár slov i tomuto tématu. Tvrdí, že důležitým prvkem v hororové hře je hráčů pocit zranitelnosti, a ten v Blair Witch chtěli zachovat. Zásadní změny tak čekat nemáme, tým se ale pokusil pozměnit celou mechaniku boje. Głomb zároveň dodává, že i po implementaci bojové techniky se hráč bude stále cítit jako kořist, nikoli jako lovec, což je velmi zajímavý nápad a korespondoval by i s informací z naší předešlé novinky o použití baterky jako určitého druhu zbraně našeho hlavního hrdiny (detektiva Ellise), která nám poslouží při odrážení útoků monster. Osobně však doufám, že Bloober Team tuto mechaniku vylepší a něčím ozvláštní, jelikož svědky podobného „boje s přízraky“, tedy odrážení jejich útoků pomocí světla, jsme byli ve hrách už mnohokrát.

Oblast, která je domovem Blair Witch ve stejnojmenné hře, byla podle Barbary pro vývojáře novou výzvou a také příležitostí pro experimentování, protože jejich dosavadní hry se většinou odehrávaly v relativně uzavřených prostorách. Maciej Głomb potvrdil, že právě díky koridorovému charakteru jejich předešlých projektů měli jako tvůrci kontrolu nad tím, kam se hráč vydá a která místa prozkoumá jako první. V Blair Witch je to ale jiné, v kůži detektiva Ellise prozkoumáte otevřená prostranství v rozlehlém lese, takže nikdy nevíte, kdy vás překvapí pořádný jumpscare.

Blair Witch se na základě vyjádření vývojářů začíná rýsovat jako zajímavá hororovka, která se nebojí experimentovat, na druhé straně mám obavy, že bojová stránka hry rychle upadne do stereotypu a ztratí se mezi jinými adventurami – proto pevně věřím, že Bloober Team nakonec hráčům poskytne důvod k radosti originálním pojetím tohoto herního prvku.

• Zdroje: Bloody Disgusting



Co o Blair Witch prozradili její autoři?

• Novinka: 25. 6. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Z traileru na E3 se toho velmi mnoho vyčíst nedalo. Portály The Verge a Hardcoregamer však nedávno uveřejnily zajímavé články obsahující vyjádření i samotných tvůrců. Už víme, že se v kůži detektiva Ellise společně s německým ovčákem jménem Bullet vydáme hledat ztraceného chlapce do oblasti Burkittsville v americkém Marylandu.

V předešlé novince jsem Blair Witch přirovnávala k hororovce Outlast, ve které také hraje důležitou roli kamera. V Blair Witch ale představuje mnohem užitečnější nástroj – budete pomocí ní řešit různé puzzle či spojovat nalezeny stopy – při tom vám dokonce pomůže i váš věrný čtyřnohý přítel, se kterým bude hráč často spolupracovat. Kamera vám kromě toho ale umožní vrátit i čas, ne však doslova. Pomocí jednotlivých kazetových pásek zažijete události z minulosti ovlivňující dnešní svět – svět, ve kterém hrajete. Nesmíme zapomínat ani na povinnou výbavu postav v hororových hrách: baterku sloužící k odrážení útoků jednotlivých monster.

Blair Witch; gameplay: baterka Blair Witch; gameplay: ellis bullet

Oceňuji, že pes ve hře nefiguruje pouze jako originální vizuální prvek, ale pomůže vám s řešením hádanek či hledáním stop.

Zajímavá je také informace o mapě. Původně totiž ve hře neměla chybět, později se ji však tvůrci rozhodli do svého titulu nezakomponovat: „Jste přece v lese Blair Witch. Půjdete přesně tam, kam bude chtít, abyste šli," zdůrazňuje scenáristka Bloober Team, Barbara Kciuk, přičemž vyzdvihuje předešlé herní adaptace, staré už téměř 20 let, ale zároveň dodává, že nový přírůstek do rodiny Blair Witch her je úplně jiný.

Skvělou zprávou jsou také různé alternativy dialogů odvíjející se od prvního zdolání hry. Je tak možné, že během dalšího hraní odemknete nové možnosti či odpovědi, které můžete použít v jednotlivých dialozích. Šance, že si hru zahrajete znovu, je tak mnohem vyšší. Otazníky se v poslední době začaly objevovat i nad samotným bojovým aspektem Blair Witch. Nezbude nám nic jiného než utíkat, nebo se dočkáme i boje? Tvůrci byli opět na informace o bojových mechanikách trošku skoupí, ale potvrdili jejich přítomnost. Vypadá to tedy tak, že Ellis se tak aktivně zapojí do boje s lesem patřícím Blair Witch.

• Zdroje: The Verge, Hardcore Gamer


Blair Witch – Oznámení

  1. Hororová devadesátá léta v podání Blair Witch
  2. HW nároky pro Blair Witch PC

Hororová devadesátá léta v podání Blair Witch

• Oznámení: 13. 6. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Za hrou Blair Witch stojí tvůrci z polského studia Bloober Team, jejichž předchozí dílo s názvem Layers of Fear sklidil nemalý úspěch. V jejich nejnovějším počinu odehrávajícím se koncem devadesátých let se v kůži detektiva vydáme hledat ztraceného 9letého chlapce do oblasti Black Hills. Do lesa nepůjdeme sami, společnost nám bude dělat i věrný čtyřnohý společník Bullet (a určitě i nějaká ta příšera či dvě).

Blair Witch – E3 2019 (trailer)

Co myslíte, bude herní Blair Witch lepší než ta filmová?

Mnoho hráčů Blair Witch přirovná k Alanu Wake, osobně jsem si při sledování traileru zpočátku myslela, že se nám představuje nový Outlast. No uznejte, first person, přízraky a chlapík svírající kameru v ruce, který zní jako kdyby právě zaběhl maratón. Se zmiňovanou horovkou však bude Blair Witch spojovat pravděpodobně i herní čas – očekává se totiž, že bude patřit k těm kratším, ale o to intenzivnějším hrám. Za hru zaplatíme 29,99 USD, není ohlášena žádná alpha či beta a nemáme se připravovat ani na náhled před vydáním titulu. O tom, jak bude Blair Witch k hráčům promlouvat, se s traileru velmi mnoho vyčíst nedá, zatím nám tedy zůstávají pouze domněnky a spekulace.

Blair Witch; screenshot: auta Blair Witch; screenshot: hra se symboly Blair Witch; screenshot: video

Grafika hororové novinky vypadá velmi dobře a rozhodne umocní celkový strašidelný zážitek.

Bude se nakonec Blair Witch odvíjet alespoň částečně od vašich rozhodnutí a nabídne více konců? To se dozvíme na konci srpna. I když jsem v oblasti Blair Witch úplným nováčkem, na počin polského studia se velmi těším. Kvalitní hororovkou totiž nepohrdnu nikdy.

• Zdroje: TechRadar, Heavy.com, The Verge, YouTube (Bloober Team)

Vytisknout
P-DC1-WEB12
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon