Londýn, město na Temži, navenek vypadá jako oáza klidu pro turisty milující bohatou historii anglického národa. Akční jízda Blood & Truth vás ovšem přesvědčí, že má také svou odvrácenou tvář, do níž spadá boj o vládu v podsvětí. Londýnská pobočka SONY tak navázala na svou podařenou přestřelkovou VR záležitost London Heist plnohodnotným titulem. Jak se nám líbil, se dozvíte v naší recenzi.
• Recenze (PS4 VR) •
• Žánr: VR střílečka • Multiplayer: Ne • Vývojář: SIE London • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment • Platformy a Datum vydání: PS4 VR (28. května 2019) • Homepage: blood and truth • Čeština: Ne
• Recenze: 5. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Virtuální realita i přes prvotní porodní bolesti nehodila flintu do žita. Již na Game Developers Conference se jasně ukázalo, že nová generace brýlí Oculus (Quest a Rift S) dokáže nabídnout kvalitní zábavu za relativně slušné peníze. Společnost SONY a jeho vlastní variace PlayStation VR však zatím modernizovat nemusí. Jediným větším problémem byl nedostatek kvalitních titulů, které by do virtuálního prostoru přilákaly větší počet hráčů. Vývojáři hardwaru sice tvrdí, že jejich brýle nejsou prodělečné, ale byli by jistě šťastnější za vyšší prodeje.
S tímhle pánem, agentem Carsonem, strávíte v Blood & Truth hodně času rozmlouváním o vašich činech vířících vody londýnského podsvětí.
Možná se jim začalo blýskat na lepší časy, protože poslední dobou se objevují opravdu povedené kousky jako roztomilý Astrobot, taktický Firewall: Zero Hour nebo pohybově zběsilý Beat Saber. Do jejich rodiny se směle může řadit také dnes recenzovaný projekt Blood & Truth studia SIE London navazující na jednu z kratších prací v rámci VR Worlds, jmenovitě London Heist. Sympatická střílečka napumpovala do žil hráčů dost nadšeného adrenalinu na to, aby si tvůrci řekli, že se vyplatí investovat čas a peníze do plnohodnotného titulu. A musím s potěšením říci, že se rozhodli správně, protože od Resident Evil 7 jsme tak silně příběhovou záležitost neměli.
Pojďme tedy rozebrat, co se to scénáristům urodilo pod rukama. Není nad to probrat se v rozbité místnosti, přikovaný k židli a nemít ani zdání o tom, co se děje. Najednou se před vámi zjeví nedůvěryhodně vyhlížející agent CIA Carson, který začne klást otázky, na něž neznáte odpověď. Ale nepotrvá to dlouho a začne se vám propojovat, o co v Blood & Truth běží. První část příběhu je totiž pojata jako retrospektivní vyprávění, přičemž se postupně odhalují detaily cesty hlavní postavy, veterána Ryana Markse, toho času na dovolené kvůli pohřbu otce, jednoho z gangsterů místního podsvětí.
Blood & Truth Casino I GEM Gameplay, PS4 Pro, No Commentary
Výlet do kasina vašeho reka Tonyho Sharpa se nepřekvapivě zvrhne v akční jízdu plnou adrenalinových momentů, kterými Blood & Truth nešetří.
Jeho smrti chtějí využít konkurenti, z nichž nejdravěji působí Tony Sharp, jenž přichází převzít rodinný byznys přímo do domu Marksových. To si rázovitá rodinka samozřejmě nenechá líbit a vydají se na stezku osobní msty lemované těly nepřátel. Pokud podobně jako já holdujete filmům a la John Wick či Hardcore Henry, kde vzduch voní střelným prachem a je rozpálený svištícími projektily, tak si Blood & Truth užijete od prvního do posledního výstřelu. Jakmile se pustíte do křížku s prvními střelci, pocit z ovládání zbraně vás obejme jako starého známého a pustí vás až se závěrečnými titulky.
Plné pohodlí je podmíněno několika podmínkami. Osobně jsem hrál na PS4 Pro a nezaznamenal jakékoliv trhání obrazu, ani jiné nepříjemné záležitosti pro svůj zrak. Během hraní jsem používal dvojici ovladačů Move, jichž tvůrci využili na maximum (možná až přes limit, o čemž se dočtete dále). S klasickým ovladačem si Blood & Truth sice zahrajete také, ale téměř vše vám bude připadat kostrbaté a nedotažené. Já jsem ovladač testoval asi deset minut a okamžitě jej v tomto případě zavrhl. SIE London totiž vyřešilo širokou škálu zbraní, kterou s sebou můžete mít velice elegantně.
Díky Move ovladačům se můžete do atmosféry Blood & Truth ponořit naplno.
Move ovladače simulují ruce hlavního hrdiny, takže s nimi lze provádět dost věcí, jež vás v danou chvíli napadnou (třeba pomocí trojúhelníčku ukázat fakáče právě odrovnaným nebožtíkům nebo frajersky roztočit zbraň na prstu). Mimo intuitivního míření a střelby vidím hlavní přínos ve volbě zbraní. Velmi jednoduše totiž chytíte příruční zbraň podél každého stehna, ale pokud se rozhodnete pro silnější kalibr (kulomet s bubínkovým zásobníkem je můj nejoblíbenější), pouze sáhnete směrem nad rameno a popadnete jej. Podobně funguje také dobíjení z pásu na hrudi, kde jsou zásobníky. Dvojité zavibrování ovladače jako potvrzení správného pohybu bohatě vystačí.
Bohužel limity ovladačů konstruovaných pro PS3 se nedají obejít a tvůrci Blood & Truth na ně kladou docela velké nároky. Proto se občas projeví nepříjemnosti, s nimiž se musíte vyrovnat, jinak si užijete obrazovku oznamující vám skon hlavního hrdiny (záchytné body jsou naštěstí hojně rozesety po celé úrovni). Největší problém vidím v přebíjení velkých dvouručních zbraní, protože když hmátnete ve spěchu po zásobníku, nemusíte jej správně připojit ke zbrani a odpadne (protože se kryjí sféry Move ovladače a kamera je nepobere). Při chytání zbraně dvouruč, což stabilizuje střelbu, se také může stát, že si místo stability pouze přehodíte zbraň z jedné dlaně do druhé, což při zběsilé přestřelce také moc nepotěší.
Příběh Ryana Markse není zcela uzavřený a je tak docela dobře možné, že se dočkáme pokračování, v němž se objeví mimo agenta Carsona také tajemná Kayla.
Čas od času se bude třeba připravit na složitější misi a vyzkoušet nalezené zbraně. K tomu poslouží rozložitý byt, v němž najdete dílnu uzpůsobenou k široké úpravě zbraní (díky tlumiči lze některé úrovně projít špiónsky tiše jako myška), střelnici a řadu sběratelských předmětů, jež naleznete cestou. Nebo si z dlouhé chvíle zaházíte papírovými koulemi na koš, abyste procvičili jemnou motoriku. Obdobnou interaktivitu si vychutnáte i během plnění všech úkolů. Významné dokumenty drapnete do pazour a můžete si přečíst detaily o špinavých obchodech Tonyho, kouknout na fotky své rodiny nebo sníst mrtvému hlídači jeho svačinku v podobě cookies sušenky.
Autoři z SIE London se také vypořádali s pohybem po úrovních, který bývá často kamenem úrazu stříleček ve virtuální realitě. Chopili se konceptu záchytných bodů, na něž se podíváte a pomocí tlačítka se k nim přesunete. Neexistuje žádná cesta zpět, není ani třeba, protože vše důležité se odehrává přímo před vámi. Během přestřelek lze využít dvou tlačítek na intuitivní úkroky za kryty v podobě různých beden a výklenků, takže postupujete vpřed jako hrdina maskulinních snímků osmdesátých let, jež v rámci Blood & Truth okoření občasná šplhací pasáž nebo práce s taktickým nádobíčkem (šperhák, kleště, rozbuška), jimž neodolá sebesložitější zámek.
Po grafické stránce si u Blood & Truth není nač stěžovat. Sice nedostanete nejostřejší textury jako na peckách typu Metro: Exodus rozběhnutých na nejnovějších počítačích, ale pro účely virtuální reality bohatě postačí.
V žádném případě nechci tvrdit, že počin studia SIE London se rovná bezchybnému produktu, jen mu jeho nedostatky odpustíte v rámci strhujícího tempa, jež dá zapomenout na občasné grafické nedostatky v podobě prolínání textur či přehmatům během přebíjení zbraní. Více mě trápí umělá inteligence nepřátel, kteří na první pohled nevypadají zle. Dokáží se krýt za objekty, střílet relativně přesně a pohybovat se natolik akrobaticky, abyste uvěřili, že se na vás žene nebezpečí z masa a kostí. Ale taktická souhra a spolupráce vázne, takže hozený granát pod nohy spolubojovníků není žádnou výjimkou (sorry jako) a krytí se za maníkem se štítem nehrozí.
Přesto jsou přestřelky zábavné a na vyšší obtížnost i dostatečnou výzvou pro harcovníky žánru. Sice vám nemusí být pohodlné hrát vsedě (virtuální realita mi problém nečiní, ale při hraní ve stoje jsem zažil při pohybu pocit, jako by mi někdo vrazil hák do žaludku a cuknul), ale po pěti minutách to ani nevnímáte. Během tohoto časového intervalu vás totiž naplno pohltí příběh, v němž si vychutnáváte povedené animace postav, jejich dabing i skvělé ozvučení. Sledovací sekvence jsou s akčními v poměru 1:2 až 1:3 celkového času (na cinematic obtížnost cca pět hodin, na normal přibližně dvojnásobek), což poskytne dostatek času na odpočinek neustále pozvedlých rukou.
U rozsáhlejších lokací je sice znát, že PS VR už není nejmladším kouskem hardwaru, ale v komornějších scénách umí vykouzlit působivé momenty.
V současné době Blood &Truth ještě neobsahuje vše, co si vývojář nalajnovali – postupem času bychom měli dostat více výzev (zatím se můžete nechat prověřit v time trialech), vysokou obtížnost a možnost New Game+, kde od začátku budeme disponovat všemi naleznutými zbraněmi. Již v současné době ovšem projekt SIE London stojí za zvážení, protože nabízí intenzivní zážitek, v němž si užíváte ve virtuální osobě slušně odsýpající akční film plný zvratů. Některé nedokonalosti sice zážitek trošku ruší, ale za cenu okolo tisícovky dostanete adrenalinovou jízdu, k níž se budete pravidelně vracet.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
Blood & Truth vychází 28. května 2019 na PS4 VR. O novinkách vás budeme informovat.