Poslední díl série Civilization se pyšní tím, že v něm Firaxis Games kombinuje většinu vyvedených prvků značky, po nichž hráči po celá léta bažili. V Civilization VI byl skrze první expanzi Rise and Fall značně vylepšen systém diplomacie, zefektivněny souboje, upraveny frakce a upravena celková hratelnost. Skrze naši dnešní recenzi vám podrobně představíme nejnovější rozšíření Gathering Storm, které probouzí doposud spící přírodu.
• Mini Recenze •
• Žánr: Strategie • Multiplayer: Ano • Vývojář: Firaxis Games • Vydavatel: 2K Games • Platformy a Datum vydání: PC • 14. února 2019 • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 20. 2. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Éra, kdy se většina společnosti distancovala od klimatických změn na naší planetě, je dnes už dávno minulostí. Moc se tedy nedivím, že nakonec tato tématika dorazila i do jedné z nehranějších tahových strategií poslední dekády. Po nahození nejnovější expanze Gathering Storm se v Civilization VI probudí k životu příroda, která byla až doposud jen pasivním pozorovatelem bojů o světovou dominanci. Ti z vás, kteří si myslí, že začnete vliv tohoto hráče vnímat až v pozdějších fázích kampaně, budou po několika tazích velmi nepříjemně překvapeni, protože zasahuje do fungování planety od prvních kol až do samého konce, kdy se z ní stane prvek ničící civilizace.
Expanzi zaměřenou na vzestup a pád civilizací nahradilo rozšíření Civilization VI: Gathering Storm, které vytváří z dosud pasivní přírody mocného hráče definujícího osudy všech frakcí.
Vliv přírody v Civilization VI: Gathering Storm pociťujete od počátku hry především, když si své město postavíte moc blízko moře či řeky. Minimálně národy s metropolemi u větších toků musí vždy po určité době klidu čelit zlobě pána vod, ženoucího proti jejich statkům, válečníků, obyvatelům a osadám smrtící vlnu zanechávající za sebou jen zkázu. Plně se hněvu přírody nevyhnou ani frakce se sídly mimo dosah modré hrozby, jejichž vůdci se prozřetelně usadili v horách. Tato skupina se musí vyrovnávat se stabilními otřesy a vulkanickou aktivitou schopnou smést ze světa již zavedená města, nebo jejich velkou část, čímž dlouhodobě naruší jejich efektivní fungování. A to už vůbec nemluvím o finálních etapách hry, kdy je třeba řešit oteplování a řadu dalších lahůdek.
Totožně jako předchozí expanze Rise and Fall přináší i Gathering Storm vedle skutečně zásadních novinek také nové hráče, kteří se utkají o dominanci nad pomalu se měnící Zemí. Do boje se v tomto datadisku zapojí Kanada, Otomanská říše, Inkové, Maďaři, Mali, Maurové, Švédové, Féničané a Anglie spolu s Francií, obě zastoupené Eleonorou Akvitánskou, která má u každé frakce unikátní plusy, mínusy a jednotky jí oddané. Stejně jako ona jsou na tom samozřejmě také panovníci dalších národů, jejichž paleta benefitů a speciálních válečníků je vždy v něčem inovativní.
Civilization VI: Gathering Storm - Nečekané záplavy (Gameplay)
V Civilization VI: Gathering Storm se rozhodně nevyplatí stavět města příliš blízko vodních toků, protože se vždy čas od času vylijí ze svých břehů a zdevastují okolí
I když nové spektrum nabízí řadu zajímavých postav světových dějin, nenašel jsem si bohužel nikoho, kdo by mě uchvátil na první pohled podobně jako skotský král Robert Bruce přidaný v expanzi Rise and Fall. Po několikaminutovém dumání jsem si nakonec z prezentované škály vybral proradného uherského krále Matyáše Korvína, který do našich dějin zapsal především tím, že válčil s českým panovníkem Jiřím z Poděbrad a po nějakou dobu vládl našemu území. Specialitkou tohoto šlechtice jsou termální lázně, produktivnější města u řek, husaři a rytíři na koních nahrazující klasické jezdce. V rámci herního stylu mi tento rek překvapivě sedl, i když, jak už sem řekl, ke kvalitám charakterů z klasického Civilization VI měl vcelku daleko.
U některých projektů je častým problémem to, že je nově vydané expanze vůbec neposouvají kupředu, či je inovují jen minimálně. Civilization VI mezi tuto skupinu rozhodně nepatří. Doposud každé DLC v něm stojí za to, protože do perfektně fungujícího základu přináší prvky, které komplet vylepšují snad ve všech možných ohledech. Civilization VI: Gathering Storm je plnohodnotný datadisk, v němž vám vedle klasických nepřátel slušně zatápí také zpočátku nevypočitatelná příroda bez rozdílu ničící města i jednotky rozložené příliš blízko u řek či znenadání probuzených vulkánů nerozlišujících strany. Celkově musím uznat, že se mi tento dodatek neskutečně líbí svou nepředvídatelností.
Firaxis Games opět rozšířilo Civilization IV o další kvalitní expanzi, která citelně vylepšuje celkovou hratelnost. V případě, že máte už koupenou základní hru, Gathering Storm by ve vaší sbírce neměl chybět, protože je to kousek posunující komplet neskutečně kupředu. Investovat byste do něj neměli jen za předpokladu, že máte rádi jistoty, jež vám tento datadisk víceméně uzme. Osobně nákup Civilization VI: Gathering Storm doporučuji.
Vývojem procházející lidstvo v Civilization VI: Gathering Storm začíná v pozdějších etapách hry citelně ovlivňovat chování přírody, která mu bezohlednost dokáže vcelku slušně oplácet.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3 2.5 Ghz | Intel Core i3-560 3.3GHz |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTS 450 v4 / AMD Radeon HD 5570 1024MB | Nvidia GeForce GTX 770 / AMD Radeon HD 7970 |
DirectX | DX 11 | DX 11 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 12 GB | 16 GB |
Civilization VI Gathering Storm vyšlo 14. února 2019 na PC