Móda velkých datadisků, u kterých jste mohli strávit několik desítek hodin, je už dávno zapomenuta. Aktuálně frčí primárně menší DLC balíčky rozšiřující základní titul o nepatrné množství obsahu za neúměrně vysokou částku. Samozřejmě se najdou výjimky. Většina vývojářů však kráčí cestou co největšího rozdělení finálního produktu, který díky této praxi leckdy působí po vydání poloprázdně. Následná várka placených rozšíření vždy všechny doslova zvedne ze židle, jelikož dle mínění komunity měla už dávno být v základu. Velká část projektů od Firaxis bohužel tímto nedostatkem také trpí, třebaže na jejich novince Civilization VI není tak patrný. Ta nyní dostala rozsáhlou infuzi Rise and Fall, kterou vám v této recenzi detailně představíme.
• Žánr: Tahová strategie • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Firaxis • Vydavatel: 2K Games • Platformy a Datum vydání: PC (8. února) • Homepage: civilization.com/expansion/ • Čeština: Ne
• Recenze: 18. 2. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Prakticky každá hra má v Civilization VI: Rise and Fall odlišný průběh, takže vám zde bez okolků odvyprávím krátký příběh mého skotského impéria, jemuž se zpočátku nevedlo zrovna nejlépe. Nakonec se však dokázalo i přes nepříliš příznivé počáteční podmínky dostat až na úroveň, z níž bylo schopné konkurovat okolním velmocem. Ty totiž díky absenci citelných problémů nastartovaly svůj růst o něco rychleji než země Roberta Bruce. Přestože mému vůdci nebyly dávány moc velké šance na úspěch, nakonec své protivníky a původní spojence dokázal srazit za pomoci síly na kolena a korunovat se pánem celého světa, jehož obyvatelé jím na startu tolik pohrdali.
Ne každá civilizace to má v Civilization VI: Rise and Fall na začátku tak jednoduché jako kmen Zulu, či jiné národy zacílené na rychlou expanzi v počátečních fázích hry. Frakce Roberta Bruce neoplývá prakticky žádnými startovními benefity, takže jsem to za ni měl v prvních kolech skutečně náročné. A aby toho nebylo málo, nacházelo se v mém okolí několik táborů stabilně produkujících barbarské válečníky, jejichž jediným cílem bylo plenit má území a zabíjet mé bojovníky. Než jsem se s nimi stihl plně vypořádat, už tu byla první historická éra, jež můj lid uvrhla do doby temna, protože prostě neměl na to, aby se výrazněji posunul kupředu.
V obchodních čtvrtích budou obchodníci Rise and Fall vydělávat vaši říši nekřesťanské peníze.
Fakticky v ní setrval po celou úvodní etapu zápasu, jelikož mi chvíli trvalo, než jsem si osvojil všechny nové mechanizmy natolik, abych byl svůj lid schopen posunout kupředu. V druhé fázi hry mi to naštěstí šlo o něco lépe. Zaměřil jsem se totiž na expanzivní politiku poskytující úspěšným dobyvatelům body za silou získaná města. Prvním cílem mých na růst zaměřených akcí se stalo francouzské město Avignon, které podlehlo tlaku mých armád překvapivě rychle. O moc déle se nepodařilo odolávat ani většině ostatních metropolí Kateřiny Medicejské. Nejdéle vydrželo hlavní město Paříž se silnou posádkou, jež odolávala až do poslední chvíle. Po jeho obsazení jsem konečně vstoupil do zlaté éry symbolizující v Civilization VI: Rise and Fall prosperitu a štěstí.
Po nějakou dobu jsem žil spolu se svými sousedy v klidu a míru. V momentu, kdy se některá jejich města vzbouřila proti svým pánům a začala ohrožovat mé hranice, byl klid a mír ten tam. Vzbouřenci totiž toužili po stejném blahobytu, jež si užívali obyvatelé mých metropolí, kteří těžili maximum z benefitů zlatého věku. Nakonec se situace vyhrotila natolik, že se pokusili získat za pomoci vojenské síly některá má velkoměsta, ale překvapivě byli zahnáni na útěk. Za několik tahů však stejná nákaza postihla i mysl některých mých věrných, takže jsem měl po chvíli stejný problém jako ostatní členové naší vojenské aliance. Naštěstí se mi podařilo vše přestát a ve finále jsem svou frakci v Civilization VI: Rise and Fall dotáhl až k vítězství.
Obrázek 1: AI se v Rise and Fall občas nechová moc chytře. Namísto v alianci často raději jedná na vlastní pěst. Obrázek 2: Expanze někdy vyžaduje užití síly. Obrázek 3: Války v Rise and Fall slouží většinou k tomu, abyste skrze ně expandovali svá území.
Z předchozích řádků je všem hráčům Civilization VI jistě zřejmé, že se celková hratelnost s příchodem placeného datadisku Civilization VI: Rise and Fall hodně mění. Nejvýraznější novinkou je rozhodně střídání temné a zlaté éry. V minulosti vás změna epochy poznamenala vždy jen minimálně, prakticky jste si jí leckdy ani nevšimli. Nyní si přechod z jednoho období do druhého budete muset pečlivě hlídat, protože bude zásadně ovlivňovat fungování vašeho národa. V průběhu každé historické etapy se vám za vaše velkolepé činy generují body. Čím víc jich budete na jejím konci mít, tím lépe, protože jejich počet definuje, zda se váš lid bude mít skutečně dobře, normálně nebo špatně. Ideální je dle mého zůstat na neutrální hodnotě, jejíž udržení následně není vůbec náročné.
Přestože zlatá éra vypadá na první pohled jako něco, co vás dlouhodobě neskutečně nakopne, je třeba si na ni dávat pozor. Má totiž omezené trvání a podmínky pro její pokračování se stabilně navyšují. Když se vám přestane dařit, je možné skončit v období temna, v němž se vašemu lidu nebude moc líbit, takže se začne snižovat jeho loajalita, spokojenost a poslušnost. V další historické etapě se však dostanete nahoru o něco snáze, než kdybyste začínali na vrcholu a museli se dostat ještě o něco výš, než jste nyní. Středobodem mezi oběma epochami je klasický úsek dějin, který váš národ nijak zvlášť nepenalizuje ani neposiluje. Tvůrci Rise and Fall jej zřejmě vytvořili pro jistotu hledající hráče.
Obrázek 1: Pokud se o vaše města nebudete starat, mohou se proti vám obrátit. Obrázek 2: Přístavní města jsou hodně bohatá, proto není špatné je čas od času vyplenit.
V základní verzi Civilization VI jste se mohli za určitých okolností plně spolehnout na stabilitu svých měst. Zde se o ně můžete opřít jen do určité míry. Věřit lze fakticky jen metropolím ležícím ve vnitrozemí, okolní osady vlastněné ostatními národy na ně totiž nemají vliv a nemohou jim ukazovat, jak moc se jejich obyvatelé mají dobře. Horší je to u sídel postavených u hranic. Ta jsou permanentně vystavena různým svodům, protože u souseda vypadá tráva vždy zeleněji než na dvorku jejich domovské frakce. Nejcitelněji fungování tohoto nového mechanizmu pocítíte v momentu, kdy se váš národ octne v době temna. Úroveň věrnosti se v pohraničí začne extrémně snižovat, takže budete mít co dělat, abyste o vámi vlastněná velkoměsta nepřišli kvůli vzpouře.
Rebélii se mohou majitelé pohraničních měst v Civilization VI: Rise and Fall vyhnout tak, že do nich nasadí jednoho ze sedmi guvernérů. Každý úředník je obdařen dovedností zvyšující loajalitu a specifickou škálou schopností, jež po povolání do služby užívá ve prospěch vaší metropole. Někteří z nich se specializují na produkci zdrojů a rychlejší výzkum nových technologií, jiní naopak na zefektivnění obrany, či šíření vámi vyznávaného náboženství. Osobně jsem si mezi nimi našel dva šampiony, které jsem si následně bral snad při každé hře. Okouzlen jsem byl v diplomacii zdatnou Amani a v boji zkušeným Victorem, jenž dokázal za určitých okolností ubránit prakticky jakoukoliv pevnost.
Obrázek 1: Rise and Fall vám nabídne celkem sedm úředníků, kteří mohou spravovat vaše města. Obrázek 2: Novodobá technika vám obranu území velmi znesnadní. Obrázek 3: Guvernéři v Rise and Fall disponují specifickým vývojovým stromem.
Elementární návrh diplomacie byl už v Civilization VI vcelku povedený, občas však docházelo k podivnému jednání AI, jež nebyla schopna plně odhadnout své síly a útočila bez rozmyslu. V Civilization VI: Rise and Fall se toho bohužel v tomto ohledu moc nezměnilo, stále tu máme leckdy zvláštně jednající uskupení atakující vaše pozice bez šance na úspěch. Stejně tak nejsou počítačem ovládané frakce schopné využívat nově přidaný mechanizmus, v jehož rámci by mělo více velkých hráčů spojit své síly a zaměřit je na nejsilnějšího oponenta, který je jim pro danou chvíli trnem v oku. Většina tu však ráda jedná na vlastní pěst, často tak jde jen o bezvýznamné akce jednotlivců, nad nimiž pouze mávnete rukou.
Zajímavou novinkou je možnost vytváření různě laděných spojenectví, v jejichž rámci si mohou společníci pomáhat na poli vědy, kultury, víry či vojenství. Samotné aliance se po čase vyvíjí Čím déle spolupracujete s jiným národem, tím více z toho budete oba mít. Zásadně obohaceny nebyly jen diplomatické možnosti. Rozšířena byla také paleta frakcí a vůdců, v níž nyní naleznete devět významných postav světové historie a osm uskupení lišících se od ostatních specifickou jednotkou, budovou a frakčním benefitem, z něhož je možné těžit po celou dobu hraní. Z nových společenství mi nejvíce přirostli k srdci Skotové s jejich králem Robertem Brucem, věrnými horaly a golfovými hřišti.
Obrázek 1: Pokud se rozhodnete napadnout nepřítele na jiném kontinentu, je třeba se na útok pořádně připravit, s hrstkou mužů totiž neuspějete. Obrázek 2: Válku lze v Rise and Fall vyhlásit mnoha způsoby. Obrázek 3: Města s hradbami se mohou proti nepřátelským silám bránit.
Jen malé procento datadisků skutečně posunuje základní hru citelně kupředu. Civilization VI: Rise and Fall patří spolu s DLC Total War: Warhammer 2 – Rise of the Tomb Kings mezi kousky, jež po přidání zásadně narušují původní balanci a celek do jisté míry redefinují, protože původní frakce se musí vypořádat s novými mechanizmy, jednotkami a národy. První velká expanze do Civilization VI hře prakticky pumpuje čerstvou krev do žil. Nabízí přepracovaný systém ér, guvernéry, loajalitu měst a řadu dalších zajímavých prvků, s nimiž jsme se naučili pracovat až po několika desítkách tahů. Vývojářům z Firaxis se bohužel ještě plně nepodařilo upravit chování AI, takže není s právě zakomponovanými prvky schopná pořádně pracovat.
Abych byl upřímný, nákup jednotlivých DLC, v nichž jsou jen samostatné frakce, bych vám asi nedoporučil, jelikož jejich cena neodpovídá obsahu, který vám dávají k dispozici. Civilization VI: Rise and Fall si však na rozdíl od nich svou cenovku obhájit dokáže, pochlubit se totiž může slušnou náloží nových prvků, jež celek posunují kupředu. Investovat by do něj měli primárně vlastnící Civilization VI, kterým se nelíbí fakt, že většina zápasů má jasně definovaný průběh. Civilization VI: Rise and Fall vyšlo na PC 8. února 2018.
Na území patřící protivníkovy mohou vaše síly plenit, jak se jim zlíbí.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3 2.5 Ghz / AMD Phenom II | Intel Core i5 2.5 Ghz / AMD FX 8350 |
Grafická karta | NVIDIA 450 / AMD 5570 | NVIDIA 770 / AMD 7970 |
DirectX | 11.0 | 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 13 GB | 13 GB |
(Update 05.02.18) Mladičká královna Seondeok se do historie zapsala svým panováním mezi lety 632 až 647, kdy byla Korea rozdělena na tři menší země, jež spolu stabilně soupeřily o moc. Samotná Seondeok vládla v království Silla, v němž se postarala o rozvoj vědy, kultury, vzdělání a náboženství. Za jejího panování byla vybudována jedna z nejstarších hvězdáren na světě. Speciální pasivní schopností této panovnice je v Rise and Fall to, že dokáže výrazně zvyšovat vědecký a kulturní růst ve městech, v nichž sídlí guvernér.
Korea se v Rise and Fall hodně zaměřuje na výzkum. Její frakční budovou jsou proto hvězdárny, které je dobré stavět na vyvýšených místech mimo dosah ostatních budov, jež snižují jejich produktivitu. Speciálním bonusem tohoto uskupení je talent Three Kingdoms, který vás odměňuje za správné rozmístění farem a dolů. Do boje nasazuje Korea proti svým nepřátelům nepříliš mobilní balistu zaplavující protivníky deštěm šípů.
Královnu Vilemínu lze považovat za jednu z nejvýraznějších osobností dvacátého století. V Nizozemsku vládla celých padesát osm let, v jejichž průběhu měla možnost přihlížet vývoji první i druhé světové války, během které byla její země zabrána nacistickým Německem. Primárním benefitem této postavy je Radio Oranje, jež v Rise and Fall posiluje produkci kultury na obchodních trasách vlastněných její frakcí.
Při hraní za Nizozemsko je nutné kolem hranic vybudovat síť polderů. Tyto speciální frakční struktury prakticky vytváří z mořských ploch farmářské parcely, které lze v případě nouze opět zaplavit a ztížit tak nepřátelským vojskům postup. Nizozemské budovy a čtvrti vystavěné blízko vody jsou obdařeny slušnými produkčními bonusy. Vojsko tohoto uskupení je v Rise and Fall překvapivě nejefektivnější na moři, kde jeho těžce vyzbrojené koráby De Zeven Provinciën drtí konkurenci za pomoci svých osmdesáti děl.
Už jako malý chlapec měl Čingischán sen, že jednoho dne pod svým velením sjednotí většinu svého lidu. Svou vizi začal realizovat relativně brzy, protože už ve svých dvaceti letech měl k dispozici vojsko čítající asi dvě stě tisíc mužů, s jehož pomocí srazil na kolena divoké Tatary a spojil všechny mongolské frakce do jednoho celku. Ten následně vedl tak efektivně, že se mu podařilo vytvořit jednu z největších říší na světě. Bonusovou schopností tohoto vůdce je v Rise and Fall šance na to, že jeho jízdní jednotky při útoku konvertují na svou stranu oponentovy síly.
Mongolové sází v Rise and Fall na rozdíl od obyvatel Nizozemska spíše na útok než na obranu. Unikátní budovou této frakce je operační stan, který posiluje schopnosti vaší jízdy a pěchoty. Klasické obchodní stezky jsou u Mongolů nahrazeny zásobovacími trasami zvyšujícími dohled a bojovou sílu vašich válečníků. Speciální jednotkou tohoto uskupení jsou jezdci na koních s luky.
Indie už svého vůdce v Civilization VI nějaký ten pátek má. Ne každému však pacifisticky orientovaný Gandhi sedl, a tak se tvůrci z Firaxis rozhodli skrze DLC Rise and Fall přidat do hry další silnou osobnost, jež definovala dějiny této velké země. Čandragupta Maurja je zakladatelem Maurjovské říše, kterou díky své agresivní politice vytvořil prakticky z ničeho. Jeho specialitkou je možnost odstartovat expanzivní válku, v jejímž rámci obdrží indická armáda na začátku pohybové a útočné bonusy.
Čandragupta Maurja je vůdce, který hodně spoléhá na expanzi, jeho unikátní strukturou jsou proto pouštní studny, jež slouží jak k nasycení obyvatelstva, tak i k verbování určitých typů válečníků. Nejsilnější jednotkou Indie jsou pod jeho vedením váleční sloni s velkým dosahem a slušnou útočnou silou.
Pîhtokahanapiwiyin je vůdcem kanadského indiánského kmene Krí. Do historie se zapsal především svým vyjednáváním s kanadskou vládou, která chtěla jeho kmen vystěhovat z míst, kde sídlil. Překvapivě se mu nad ní nakonec podařilo za pomoci diplomacie zvítězit a na určitou dobu sjednat podmínky, které vyhovovaly jak jeho lidu, tak i chtivým úředníkům. Jeho trumfem v Rise and Fall je talent „Příznivé podmínky“ zvyšující příjmy z obchodních dohod a umožňující vám vidět, co váš partner kutí.
Hlavním tahounem Krí je obchod. Obchodníci této frakce jsou schopni zabrat svými prvními tahy neutrální pole, mimoto máte jednoho z nich po vynalezení hrnčířství zcela zdarma. Efektivitu výrobních budov s luxusním zbožím můžete u tohoto národa vylepšovat skrze originálně navržené přístřešky mekewapy rozšiřující populaci a produkci. Na bezpečí jejich karavan dohlíží v Rise and Fall jednoduší válečníci s palicemi, které lze hned ze startu jednou vylepšit.
Královna Tamara Gruzínská je známá hlavně tím, že za své vlády sjednotila rozhádanou zemi a vytvořila z ní říši, která si podrobila všechny muslimské státy ve svém okolí. Období její vlády je často považováno za Zlatý věk Gruzínského království. Jakožto silně věřící získává v Rise and Fall bodíky do víry při protektorátních válkách.
Primárním talentem Gruzie je v Rise and Fall bonus „V jednotě je síla“, který této zemi umožňuje snáze se dostat do Zlaté éry, déle se v ní udržet, a hlavně vytěžit z ní více než ostatní herní národy. Speciální stavbou Gruzie jsou mohutné hradby, jež lze pořídit o něco levněji než opevnění u ostatních uskupení. V bitvách za ni umírají na kontaktní boj zaměření horalové těžící ze střetů v horách maximum.
Jen málokdo by se do role vůdce skotského království hodil více než muž, který se postaral o jeho samostatnost. Robert Bruce je šlechtic ze 13. století, jenž se v průběhu velkého povstání odstartovaného Williamem Wallacem ujmul koruny a porazil anglická vojska v bitvě u Bannockburnu, čímž prakticky vybojoval svobodu svému lidu. Speciální schopností tohoto odvážného panovníka je v Rise and Fall „Bannockburn“, s jehož pomocí může za určitých okolností vyhlásit válku za nezávislost, v jejíž rámci se skotské frakci zvýší produkce a dovednosti jejích mužů.
Do pole vede legendární Robert Bruce neméně známé horaly s puškami a kilty, kteří v lesích a na horách bojují o mnoho lépe než pěšáci jiných frakcí. Skotskou unikátní budovou jsou golfová hřiště, která městům, u nichž stojí, stabilně dodávají peníze a navyšují úroveň kultury a celkové přitažlivosti. Primárním skotským rysem je v Rise and Fall „Skotské osvícení“, které navyšuje spokojeným metropolím výrobu surovin a produkci vědeckých bodíků.
Španělští conquistadoři srazili na kolena mnoho národů obývajících Jižní Ameriku. Jeden kmen jim však nikdy nepodlehl, protože byl veden mladičkým náčelníkem Lautarem, který převzal od nemilosrdných dobyvatelů jejich znalosti a použil je proti nim samotným. Od doby, kdy se tak stalo, uplynulo již pár století, přesto jej původní obyvatelé jižních částí Argentiny a Chile Mapučové stále považují za jednoho z nejlepších stratégů své doby, díky čemuž se pospolu dostali do rejstříku frakcí Civilization VI: Rise and Fall. Unikátní schopností tohoto génia bude talent „Swift Hawk”. Pokud porazíte protivníky na jejich území, značně jim tím snížíte loajalitu provincie.
Laurato sjednotil svůj národ a rozhodl se s ním bojovat proti silnějšímu nepříteli. Za tento čin je v Civilization VI: Rise and Fall odměněn zvýšenou bojovou efektivitou své frakce v boji probíhajícím během Zlaté éry. Mimoto dostávají její válečníci při obraně svých domovských měst větší počet zkušeností než jiní obránci. Speciální budovou Mapučů jsou dřevěné náhrobky (chemamully), jež jim poskytují kulturu a určitý bonus k turismu v pozdějších etapách hry. Elitní jednotkou tohoto uskupení jsou jezdci na koních, kteří jsou posíleni především v momentech, kdy bojují u svých osad.
Vůdce kmene Zulu Šaka je jednou z nejznámějších postav afrických dějin. Často je označován za nejschopnějších generála černého kontinentu, protože v průběhu své vlády vytvořil vojenský stát, kterého se všechny okolní frakce bály. Prakticky by se dal označit za jednoho z prvních diktátorů nebojících se zabít během chvíle tisíce lidí bez zásadnějšího důvodu. Nikoho zřejmě kvůli tomuto faktu nepřekvapí, že jeho život skončil předčasně díky úkladům jeho příbuzných. V Civilization VI: Rise and Fall je primární schopností tohoto vůdce „Amabutho“, jež mu dává přístup k frakčním jednotkám a žoldákům o něco dříve než jiným lídrům.
Unikátními válečníky tohoto národa jsou v Civilization VI: Rise and Fall kopiníci Impi zaměření primárně na ofenzívu, ve které je předčí málokdo. Speciálním talentem Zulu je „Isibongo“ podporující Šakovu agresivní politiku. Když tato frakce získá město a obsadí jej s jednotkou, automaticky dostane nový sbor, či četu bojovníků. Pokud následně minimálně jeden oddíl necháte ve zdech získané metropole, automaticky tím zvýšíte její loajalitu. Frakční budovou Zulu je ikanda, která nahrazuje klasický vojenský tábor a zrychluje verbování čerstvých mužů.
Na konci minulého roku jsem měl možnost Civilization VI hrát a hodně mi v ní scházel prvek, jenž by výrazněji odlišil jednotlivé scénáře. Prakticky každá partie probíhala s menšími odchylkami víceméně stejně. Na začátku jsem si vždy vybudoval říši, jejíž základy jsem následně posílil natolik, že nebyl v podstatě žádný problém pohltit své agresivnější sousedy, kteří proti mně bez ustání podnikali vojenské výpady. V určité fázi bylo o mém vítězství fakticky rozhodnuto. Rise and Fall posunuje Civilization VI v tomto ohledu hodně kupředu, což bude v praxi znamenat, že nejsilnější a nejrychlejší frakce nedorazí do cíle mocenského závodu automaticky jako první.
V Civilization VI: Rise and Fall si budete muset dávat hodně pozor na to, jaká je spokojenost obyvatel měst, jež vlastníte. Pokud tento prvek budete přehlížet, o větší osady snadno přijdete.
Zásadním způsobem bude v Rise and Fall příběh vaší civilizace ovlivňovat nově přidaná mechanika temných a zlatých věků. Každá historická éra by před vás měla postavit řadu výzev. Když většinu z nich splníte, aktivuje se vám na jejím konci série bonusů nesoucí název Zlatý věk, jež značně zvýší produkci budov, spokojenost obyvatel či rychlost výzkumu nových technologií. Pokud budete chtít získat stejný benefit i v následujících epochách, nezbude vám než stabilně plnit obodované výzvy, jejichž seznam se po několika úspěšnějších obdobích rozroste natolik, že ho již nebudete schopni dostatečně efektivně dokončit.
V momentu, kdy nebudete mít dostatek bodů na to, abyste odstartovali Zlatou éru, se vaše království podobně jako Řím či jiné velké říše ocitne ve fázi stagnace a bude jen na vás, zda se z ní dokáže dostat dřív, než padne na úplné dno. Přežít období temna nebude jistě snadné, protože vývoj vaší frakce se značně zpomalí a obyvatelstvo měst též nebude z nově nastalé situace zrovna jásat blahem. Když se vám to ale podaří, nastane věk hrdinů, jenž vaše impérium nakopne ve všech směrech zřejmě více než standartní zlatavá epocha.
V základní verzi Civilization VI bylo možné považovat města za stabilní body, se kterými jste mohli počítat za všech okolností. Rise and Fall tento aspekt redefinuje za pomoci nového systému loajality, jenž mění dosavadní pořádky. Obyvatelé metropolí budou v čerstvém DLC disponovat jednotným názorem, který budou vyjadřovat. Pokud nebudete jeho představitelům dostatečně naslouchat, časem se vám může stát, že vyvolají vzporu vedoucí k osamostatnění. Vyhnout se takové situaci můžete tím, že do lokálního vůdcovského křesla nainstalujete svého člověka.
Pokud se vám v Civilization VI: Rise and Fall podaří postavit jeden z mnoha divů světa, budete za něj odměněni jak bonusy, tak i zápisem do historie.
Guvernér zastává v Rise and Fall stejnou roli jako v sérii Total War. Poté co jej nasadíte do provincie, jste schopni s jeho pomocí držet osady na uzdě. V průběhu svého panování získává dosazená postava zkušenosti, které následně mění na dovednostní body. Ty lze podobně jako ve zmíněné strategické sérii zainvestovat do jednoho z mnoha vývojových stromů, skrze něž si zpřístupníte některé pasivní dovednosti zlepšující defenzivu či produktivitu měst, jež právě obývá.
Včasným nasazením guvernéra můžete v Rise and Fall předejít řadě potíží. V období temna bude však jeho vliv pomaličku klesat a nepokoje stoupat. U pohraničních měst ležících vedle území, na nichž jsou lidé spokojení, bude tento proces podle všech informací o něco rychlejší než u osad ve vnitrozemí. V nejhorším případě se od vás mohou odtrhnout a připojit se k těm, u nichž je tráva o něco zelenější, což opět ukazuje, jak velký vliv bude mít pozitivní či negativní éra na fungování celé vaší společnosti.
S elementárním návrhem diplomacie jsem byl v Civilization VI nadmíru spokojen. Celek poskytoval dostatek manévrovacích možností, takže jsem si neměl na co stěžovat. Prostor pro expanzi byl v tomto ohledu hodně malý, vývojáři z Firaxis Games se ale přesto rozhodli, že tento mechanizmus rozšíří o nové typy aliancí. Kromě klasické vojenské smlouvy nám Rise and Fall nabídne také náboženský, ekonomický, či výzkumný pakt. Každá dohoda může být uzavřena jen jednou. Zúčastněné strany jsou za její podepsání odměněny různými benefity, jejichž počet se časem navyšuje. Čím déle bude úmluva fungovat, tím více z ní vytěžíte.
Vedle stabilních spojeneckých smluv můžete čas od času vytvořit s okolními státy také dočasné aliance s jasně definovaným cílem. Vznik takovýchto uskupení umožňuje nový nouzový mechanizmus, který dává dohromady vůdce s podobnou myšlenkou a štve je proti frakci, jež má výraznou aktuální převahu. Pokud se účastníkům preventivního úderu podaří většího problémistu zdolat, jsou odměněni bonusy. Když neuspějí, je naopak zvýhodněna napadená strana, která byla nucena přejít do obranného postavení. Elementární návrh tohoto prvku je skutečně zajímavý. Otázkou je, zda se jej vývojářům z Firaxis Games podaří vyladit natolik, aby se proti vám nespikla během chvíle půlka mapy a nevymazala vás z historie jen proto, že jste byli chvíli lepší než oni.
Ve vnitrozemí se vašim městům často daří lépe, než metropolím ležícím mimo něj.
Jak jsem již nakousl v předchozích odstavcích, k dosažení zlaté éry je vždy nutné získat určitý počet bodů. Odměněni jimi budete za vedení válek, výstavbu zásadních staveb či zkoumání nových náboženství ovlivňujících myšlení zástupců vaší frakce. Vedle bodového ohodnocení budete za provádění těchto akcí obdařeni také bonusy a historickými záznamy hovořícími detailně o cestě vašeho lidu. Civilization VI: Rise and Fall by měl být v tomto ohledu hodně propracován, nabídne zřejmě až sto různých milníků, kterými se můžete zapsat do dějin.
Hlavní hrdinkou traileru k Civilization VI: Rise and Fall je opět dospívající dívka se svým otcem, s jehož pomocí prochází dějinami lidstva.
Civilization VI: Rise and Fall vyšlo 8. 2. 2018 na PC.