NVIDIA pořádně šlápla na plyn. GPU GTX 1080 Ti překvapila nejen relativně přívětivou cenou, ale také brutálním nárůstem výkonu. S uvedením této grafické karty navíc došlo ke znatelnému zlevnění starší, ale stále výkonné GTX 1080. Nebude pro hraní ve 2K a 4K rozlišení nakonec stačit ta? V našem duelu jsme tyto dvě grafické karty postavili proti sobě a změřili jejich výkon v PC hrách a benchmarcích. Přečtěte si, jak to celé dopadlo.
S příchodem GTX 1080 Ti cena starších grafických karet Pascal příjemně klesla. Skvělý poměr ceny a výkonu nyní najdeme zejména ve starších GTX 1080 a GTX 1070. Pokud ale toužíte po hraní ve 4K, nezbývá vám nic jiného, než sáhnout po nejnovějším přírůstku do rodiny NVIDIA. Uvidíme, jak s trhem GPU pohne chystaná konkurence AMD Vega.
Titan X Pascal | GTX 1080 Ti | GTX 1080 | GTX 1070 | GTX 1060 | GTX 1050 Ti | |
---|---|---|---|---|---|---|
Chip | GP102 | GP102 | GP104 | GP104 | GP106 | GP107 |
CUDA (počet jader) | 3584 | 3584 | 2560 | 1920 | 1280 | 768 |
TMUs (počet jednotek) | 224 | 224 | 160 | 120 | 80 | 48 |
ROPs (počet jednotek) | 96 | 88 | 64 | 64 | 48 | 32 |
Base Clock | 1417MHz | 1480MHz | 1607MHz | 1506MHz | 1506MHz | 1290MHz |
Boost Clock | 1531MHz | 1582MHz | 1733MHz | 1683MHz | 1708MHz | 1392MHz |
VRAM Clock | 10Gbps | 11Gbps | 10Gbps | 8Gbps | 8Gbps | 7Gbps |
VRAM Bus | 384-bit | 352-bit | 256-bit | 256-bit | 192-bit | 128-bit |
TDP | 250W | 250W | 180W | 150W | 120W | 75W |
Tranzistory (miliardy) | 12M | 12M | 7.2M | 7.2M | 4.4M | 3,3M |
Výrobní proces | 16nm FinFET | 16nm FinFET | 16nm FinFET | 16nm FinFET | 16nm FinFET | 16nm FinFET |
Cena | cca 37 500 Kč | od 22 490 Kč | od 15 590 Kč | od 11 590 Kč | od 5 749 Kč | od 4 099 Kč |
V případě testování grafických karet existují dva směry. Máme testy syntetické a reálné. Do tzv. syntetiky řadíme především benchmarky, jako jsou testy od Unigine nebo testy od Futuremarku. Testovací scény v těchto aplikacích neodpovídají úplně realitě, ale jsou nastaveny tak, aby využily plný potenciál grafické karty až na krev, čímž jde o dobré nástroje pro porovnávání hrubého výkonu grafické karty. Výsledkem je většinou skóre (v bodech).
V druhém případě měříme reálné herní prostředí u zvolených her. Testujeme hry, které jsou stále v kurzu, dokážou využít výkon grafické karty GTX 1080 Ti na maximum a zkrátka fungují správně. Je spousta her, které běží na předpotopních enginech anebo nefungují, jak by měly, a proto nejsou pro měření výkonu grafických karet vhodné.
Aby bylo testování objektivní, musí se v každé hře zvolit správná scéna. Musí být konstantní, dobře a shodně opakovatelná. Nejlepší jsou vestavěné benchmarky přímo ve hře, protože dnešní hry obsahují spoustu proměnlivých a náhodně generovaných událostí od NPC (non-player character) až po změny počasí. V žádném případě tak nelze měřit multiplayer.
K měření je potřeba několik nástrojů. První nám bude logovat tzv. frametimes. Jde o výpis jednotlivých snímků v čase s důrazem na to, za jak dlouho GTX 1080 Ti zvládla vykreslit další snímek a další následující. Pomocí frametimes pak dokážeme např. změřit odchylky mezi vykreslováním jednotlivých snímků a mimo jiné nám tato metoda dá přehled o minimálním, maximálním a průměrném FPS. K logování používáme software Fraps, OCAT nebo PresentMon. Souběžně je potřeba pořizovat tzv. HW logy z MSI Afterburner, do kterých jsou ukládány záznamy např. o % vytížení GPU, jsou monitorovány teploty a frekvence nejen GPU, ale i procesoru a spousta dalších hodnot, které jsou potřeba k výsledné snímkové analýze. Oba logy se musí synchronizovat podle průběhu zaznamenaných frametimes a tím je celé měření připraveno k podrobnějšímu průzkumu a srovnání s ostatními měřeními.
Všechny tyto tituly jsem měřil ve třech rozlišeních: 1920×1080, 2560×1440 a 3840×2160 bodů. Pointou dnešního duelu bylo zjistit několik odpovědí: Zda ve Full HD rozlišení ještě existuje dostatečně výkonný procesor, který zvládne nakrmit tak silnou mašinu, jako je nová grafická karta GeForce GTX 1080 Ti. Za druhé, zda jde doopravdy o 4K kartu (dostatečně výkonnou pro UHD rozlišení) a za třetí, jak si vede o level nižší model GeForce GTX 1080, který s příchodem nového Tička ztratil příjemně na ceně. Obě dvě karty si předvedeme jak na základním nastavení, tak v OC (po přetaktování).
K plnému využití extrémně výkonné grafické karty typu GTX 1080 Ti je potřeba vlastnit i podobně nadupaný procesor. Jako zajímavou možnost aktuálně vidíme profesionální platformu Intel Basin Falls, která se skládá až z 12jádrových procesorů Intel Skylake-X a 4jádrových Intel Kaby Lake-X.
Pro začátek si dáme horkou novinku, pokračování velmi známé kultovky Mass Effect. Jsme ve Full HD rozlišení, kde, jak vidíte, mají dostatek výkonu obě dvě karty. 1080 Ti je zde o 26,54 % výkonnější na základním nastavení, a to i přes to, že Tičko je referenční verze a 1080 je v modelu Strix Advanced Edition. Rozdíl mezi přetaktovanými grafickými kartami je pak 30,7%, což je už hodně pěkný nárůst výkonu.
Pojďme mrknout na tzv. 2K rozlišení (reálně jde o 1.75K), ale ve většině případů se o WQHD mluví jako o 2K. MF: Andromeda nevypadá ve Full HD nijak zvlášť dobře, ale ve vyšším rozlišení už je o co stát. Výsledky měření potvrzují, že obě dvě grafické karty mají na hraní této nejnovější pecky dostatek výkonu i v 2560×1440 rozlišení. 1080 Ti je zde o 27,68 % procent výkonnější než 1080 na základních taktech a po přetaktování utíká Tičko staršímu modelu o 31,74 %.
Grafická karta GTX 1080 Ti má být PC komponent pro 4K hraní. Dle mého názoru jde v případě referenční verze o kartu, která má bezkonkurenční výkon dostačující stále na něco mezi QHD a UHD. Mass Effect: Andromeda ale běží na enginu Frostbite 4 a počítačová hra je i pod 60 FPS příjemně a hratelně plynulá, což u jiných her nepřichází v úvahu. Tičko je v základu o 31,09 % rychlejší než předchozí model GTX 1080 a v případě přetaktované verze je rozdíl ve výkonu dokonce 34,96 %, což je masakr. Už se také těšíte na nereferenční GTX 1080 Ti?
Jako další si dáme opět horkou novinku od Ubisoftu. Přichází pecka ze série Toma Clancyho, tentokrát pod názvem Ghost Recon: Wildlands. Podotýkám, že jde o nádhernou hru s pravděpodobně největším herním světem, který kdy vznikl. Počítačová hra je ovšem také pekelně náročná. Ve Full HD na základních taktech je zde Tičko výkonnější o 17,86 % a po přetaktování vyšlo měření s rozdílem 16,02 % pro novou grafickou kartu GTX 1080 Ti.
Možná vás zarazí, proč je rozdíl po OC o něco menší než na defaultu. Je to proto, že vytížení GPU ve Full HD rozlišení nebylo ani u jedné karty stoprocentní, procesor už zkrátka tak silné karty a k tomu ještě přetaktované v nízkém rozlišení nakrmit nedokáže a tím je nepřímě úměrně ovlivněno i škálování frekvencí s výkonem.
Ve vyšším rozlišení je referenční Nvidia 1080 Ti o 20,72 % procent výkonnější než Nvidia 1080 ve verzi Strix od ASUSu, a to na základních taktech. Po zvednutí frekvencí jádra a pamětí je rozdíl ve výkonu 19,48 %.
Dokonce i ve 2K rozlišení není u nové GTX 1080 Ti vytížení GPU stoprocentní. Velkou roli hraje vždy i engine hry, na kterém je PC hra postavena. Můžeme ale vidět, že slabší GTX 1080 už naplno jela.
Ve 4K už budete muset dělat nějaké kompromisy v nastavení grafiky hry. Ani jedna karta zde nemá dostatečný výkon pro hraní v UHD na plné detaily. Grafika GTX 1080 Ti je zde výkonnější na defaultu o 24,92 % a po zvednutí taktů je rozdíl 21,96%.
Ve 4K už vše běží ideálně, obě dvě GPU jsou vytížené naplno a tak to má být. Ještě nedávno platilo a říkalo se, že 4K rozlišení je hudba budoucnosti a že si ještě roky a roky počkáme, než budou mít grafické karty dostatečný výkon. Dnes je to trochu naopak, Full HD rozlišení začíná být nepoužitelné a 4K rozlišení bude brzy naopak nutností. Procesory zkrátka takový výkon už nikdy pravděpodobně mít nebudou a čím více poroste síla GPU, tím výš s rozlišením budeme muset jít. Ruku na srdce, hry ve 4K vypadají naprosto úžasně a čím dříve bude toto rozlišení standardem, tím levnější budou i 4K monitory, takže se není čeho bát, naopak se můžeme těšit.
The Division přináší postapokalyptický vizuálně-grafický masakr z New Yorku, který byl z 98 % vyhlazen modifikovaným virusem neštovic. Nová karta s chipem GP102 je zde výkonnější o 22,60 % než menší karta postavená na GP104. Po přetaktování je rozdíl mezi oběma kartami 32,58 %.
V 2560×1440 jsme na rozdílu 24,34 % na defaultu a 34,30 % po přetaktování. Division s frekvencemi škáluje lépe než jiné hry, takže opět doporučuji, taktujte, taktujte a taktujte, vyplatí se to.
Jak už jsem zmínil, The Division jsou vizuální orgie především pro ty, kteří stejně jako já milují postapokalyptickou atmosféru. Bereme-li 60 FPS jako minimum, stíhá zde GTX 1080 Ti až po přetaktování. Rozdíl mezi Tičkem a 1080 je 26,37 % a po OC mluvíme dokonce o 37,13 %.
Jako další jsem měřil velmi oblíbenou střílečku Battlefield 1 pod DirectX 12. Ve Full HD na základních taktech máme rozdíl 12,27 % a v OC 14,46 %.
Ve QHD rozlišení máme u obou grafických karet stále dostatek výkonu pro plynulé hraní i na plné detaily. Na základních taktech mezi oběma kartami je rozdíl 14,95 % a po zvednutí taktů 17,14 %.
Ve 4K rozlišení má GTX 1080 Ti dostatek výkonu na plynulé hraní a GTX 1080 již lehce zaostává. Naměřené rozdíly mezi kartami na defaultu jsou 22,31 % a po přetaktování 25,46 %.
Jelikož v testovací metodice máme DX11 i DX12 hry, rozhodl jsem se zařadit i hru, která běží na API Vulkan. Začínáme hned na 2560×1440 rozlišení, protože Doom má na tvrdo nastavený FPS limit na 200, a pokud je hra uměle omezována, nedá se relevantně měřit. Rozdíly máme 22,24 % na základních taktech a 27,47 % po přetaktování.
Abych utekl i ve 2K frame limiteru, nastavil jsem grafiku Doomu úplně na hranici možností. Hra vypadá ve 4K opravdu luxusně a zde vidíme, že Vulkan je skutečně kvalitní API, protože má zde dostatek výkonu i GTX 1080 bez přetaktování. Rozdíly jsou 25,13 % na defaultu a 32,88 % v OC.
Nejnovější Tomb Raider běží i v DirectX 12 a s posledními drivery od NVIDIE dostala hra navýšení po stránce výkonu. Rozdíly jsou 23,86 % pro dobro 1080 Ti na základních taktech a 27,72 % po přetaktování.
Pravdou ovšem je, že grafická karta GTX 1080 Ti má už takový výkon, že GPU ve Full HD rozlišení nedokáže stoprocentně nakrmit žádný procesor, a to ani i7 7700K přetaktovaný na 5GHz a pamětmi na 3600MHz. Pokud plánujete pořídit nové Tičko, rozhodněte se i pro 2K+ monitor, jinak bude vaše hraní lehce pokulhávat na obě nohy.
Opět vidíme, že obě grafické karty mají dostatek síly pro QHD rozlišení. Rozdíly jsou 26,48 % se základními takty a 36,97 % po přetaktování.
I zde už je vidět, že v některých místech má procesor co dělat, aby tak výkonnou grafickou kartu, jako je GTX 1080 Ti, nakrmil. Ale celkové využití GPU se oproti Full HD rozlišení velmi zlepšilo.
Slečna Croftová se dokáže s Tičkem vypořádat i ve 4K rozlišení. Mezi kartami na defaultu je rozdíl 24,8 % a po správně provedeném přetaktování je rozdíl dokonce o prsa Lary Croft – 38,48 %.
Na grafu využití GPU vidíme, že procesor už ve vysokém rozlišení nemá problém nakrmit grafickou kartu do plna, což je ideální stav.
Poslední akce Adama Jensena, která se z velké části odehrává v Praze, je i pro současné grafické karty na plné detaily celkem záběr. Rozdíl mezi GTX 1080 a GTX 1080 Ti je 25,06 % a po OC 27,46 %.
Jelikož je QHD rozlišení pouze 1.75 násobkem Full HD rozlišení, rozdíly zde nejsou tak značné jako mezi 3840×2160 a 1920×1080. GTX 1080 Ti je v této hře o 26,14 % oproti GTX 1080 na základních taktech a o 29,11 %, pokud obě karty přetaktujeme.
Do opravdové plynulosti ve 4K zde chybí oběma kartám celkem dost a stejně jako u Wildlands zde budete muset dělat kompromisy v nastavení grafiky. Tičko zde vede o 28,33 % bez sahání na frekvence a po přetaktování jde o 33,33 %.
Téměř na závěr si dáme technicky zkonstruovanou a nadčasovou hru Crysis 3, kterou všichni jistě známe. Jestli existuje příklad správně fungující hry, je to právě tato pařba. GTX 1080 Ti zde drtí GTX 1080 o 32,4 % a po přetaktování pamětí a jádra o 32,56 %.
Super zpráva je, že si zahrajete Crysis 3 na plné detaily i ve 2K rozlišení s grafickou kartou GTX 1080 Ti, tak i se starší GTX 1080. 31,27 % dělá rozdíl mezi kartami v základu a 30,19 % v OC.
Ve 4K chybí do plynulé plynulosti Tičku už jen málo, ale opět to chce taktovat. Můžeme se ale určitě těšit na nereferenční verze, které už budou výkonem stíhat snad i v tomto případě. O 28,4 % vyhrává nové Tičko nad 1080 se základními takty a o 31,08 % v OC.
A jak je na tom Zaklínač 3? GTX 1080 Ti je zde výkonnější o 25,19 % a o 23,67 % po zvednutí frekvencí.
Zaklínač je krásná hra, a proto je dobrou zprávou, že s oběma kartami si zahrajete hru na plné detaily i ve 2K. 22,94 % zde dělá rozdíl mezi GTX 1080 Ti a GTX 1080 se základními takty. A pokud budete taktovat, rozdíl bude 25,56 %.
A jsme u posledního grafu hry v UHD rozlišení. Přetaktované Tičko se blíží hranici plynulosti 60 FPS, takže nereferenční verze nových GTX 1080 Ti bude pravděpodobně mít už dostatečný výkon na hraní Zaklínače 3 ve 4K.
Na závěr si dáme pár syntetických testů, tzv. benchmarků pro představu o surovém výkonu. Jak jsem již zmínil, tyto typy testů jsou většinou konstruované tak, aby byl využit maximální potenciál grafické karty, což u her vždy neplatí.
FireStrike Extreme měří výkon ve 2K rozlišení pod DX11. Rozdíl mezi kartami na defaultu je 28,39 % a o 29,77 % po přetaktování.
Varianta Ultra prověří výkon ve 4K. Se základními takty máme rozdíl mezi Tičkem a 1080 28,71 % a po OC 28,67 %.
TimeSpy je DX12 test. V základu je rozdíl mezi kartami 29,49 % a po zvednutí taktů 32,25 %.
V Unigine Heaven na přednastaveném Extreme presetu vede GTX 1080 Ti o 25,90 % na defaultu a o 26,37 % po přetaktování.
Ještě se pro zajímavost podíváme na to, jak si stojí starší GTX 980 Ti a GTX 980 oproti nové GTX 1080 Ti. Ve Full HD rozlišení mluvíme téměř o 20% nárůstu výkonu oproti GTX 980 Ti, oproti GTX 980 tu máme zlepšení cca 40 %. V rozlišení 2560×1440 drtí naše nová GTX 1080 Ti předchozí generaci GTX 980 Ti o 25 % a ještě starší GTX 980 o neuvěřitelnou polovinu. Pokud budeme porovnávat výkon ve 4K, tedy v rozlišení 3840×2160, máme tu rozdíly ještě znatelnější! GTX 1080 Ti utíká GTX 980 Ti o 30 % a GTX 980 o 55 %.
Při srovnání grafické karty GTX 1080 Ti a GTX 980 Ti je jasné, že novinka přináší generační posun ve výkonu na poli hi-endu jako nikdy předtím. Zároveň si tímto NVIDIA sama dala závazek vůči sobě, ale i vůči zákazníkům. Bude zajímavé, jaký posun ve výkonu bude u další generace karet GeForce na čipech Volta, ten bude muset být buďto stejný a v ideálním případě ještě větší.
Ačkoliv má GTX1080 Ti Founders Edition neuvěřitelný výkon, dle mého pohledu jde stále o kartu s výkonem vhodnou někde na půl cesty mezi 2K a 4K rozlišením. 2K zvládá karta zcela s přehledem na plné detaily a ve 4K už leckde musíte dělat kompromisy v nastavení detailů. K hi-endu přistupuji jako k hardwaru, který by měl v idelálních případech mít dostatek výkonu na plné detaily. Samozřejmě jde o věc relativní, protože některé položky v nastavení grafiky jednak nejsou v rozdílných nastaveních vidět a za druhé berou nesmyslně moc výkonu. Důkazem je například volumetrická mlha v The Division.
Na druhou stranu se těším na nereferenčí verze GPU GeForece GTX 1080 Ti, protože výkon bude přeci jen opět někde jinde, a to díky vyšším základním taktům a u některých verzí bude určitě možné i lepší taktování. Ode mě se určitě dočkáte recenze Strix edice GTX 1080 Ti od ASUSu (již brzy), K|ngp|n edice včetně OC na dusíku a pravděpodobně i Hall of Fame edice od Galax. Všechny tři modely grafických karet budou k dostání i u nás na eshopu, takže si konečně budete moct pořídit i něco extra.
Pokud se ve svém vybavení pohybujete někde mezi Full HD a QHD monitorem, čili jste ještě nepřešli na UHD rozlišení, je nutno dodat, že zlevněná GTX 1080 není vůbec špatná volba a výkon pro 2K rozlišení je dostatečný.
Klady
Zápory
Za bezkonkurenční výkon, skok oproti předchozím generacím a férovou cenu udělujeme NVIDIA GTX 1080 Ti Founders Edition zlaté ocenění.
Michal Mikle
Vysloužilý extreme overclocker a příznivec hi-endového hardwaru. Nadšenec do bitcoinu, bezpečnosti a soukromí. Baví mě nacházet nové králičí nory – tou poslední je circadiánní a kvantová biologie a vliv světla, vody a magnetismu na život. Najdete mě na Xitteru @ElkimXOC