Série Dark Souls, jíž má na svědomí japonské studio FromSoftware, je proslulá svou vysokou obtížností a nekompromisní hratelností. A ačkoli se jedná o vynikající akční RPG s nezaměnitelnou atmosférou, může jejich neúprosná aura spoustu lidí a potenciálních hráčů odradit, což je velká škoda.
Rozhodl jsem se tedy sepsat pár univerzálních rad či postupů aplikovatelných na všechny 3 díly slavné série, které by mohly úplným nováčkům usnadnit prvních pár hodin v tomto depresivním, ale neskutečně zábavném světě. A vzhledem k tomu, že 25. května na pevné disky PC, PS4 a Xbox One dorazil první díl v remasterované podobě, obohatil jsem svůj původní článek o 7 rad zaměřených právě na Dark Souls: Remastered. Tak pojďme na ně.
• Žánr: Akční RPG • Vývojář: FromSoftware • Vydavatel: Bandai Namco • Platformy: PC, PS4, Xbox One
• Speciál: 15. 9. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Při tvorbě vašeho charakteru vám Dark Souls nabídne i možnost vybrat si jeden z darů – tedy z různých předmětů, jež vám mohou ulehčit vaše putování. Finální volba je samozřejmě na vás, výrazně ale doporučuji zvolit si Master Key, ačkoli na první pohled není zrovna atraktivní možností.
Díky němu totiž v lokaci Undead Burg budete moci, ehm, odemknout spoustu dveří, ale také i zkratek a jinak nepřístupných míst. A aby toho nebylo málo, třeba do nechvalně proslulého Blighttownu se díky tomuto klíči můžete dostat zadní cestou, což vám ušetří procházení obtížnými kanály a souboj s jedním bossem.
Obrázek 1: Master Key můžete získat jako dar hned při tvorbě postavy. Obrázek 2: Master Key je opravdovým mistrem mezi klíči. Obrázek 3: Master Key výrazně ulehčí cestu do obávaného Blighttownu.
Při prozkoumávání lokace jménem Undead Burg jste jistojistě narazili na obřího draka strážícího most jedné z částí hradu. Kromě toho, že vás jeho plameny dokážou spálit na uhel během několika málo vteřin, může vám tato okřídlená osina v brnění být i užitečná. V jejím ocase se totiž nachází jedna z nejsilnějších zbraní, minimálně pro prvních pár hodin hry. No jo, jenže jak se k tomuto mocnému předmětu propracovat?
Vcelku jednoduše – sežeňte si luk a dostatek šípů (cca 50, pro jistotu), najděte si bezpečné místečko s výhledem na dračí ocas (sexuální dvojsmysl čistě náhodný) a začněte pálit. Drak sebou bude samozřejmě ošívat, nenechte se ale odradit, po chvíli přešlapování se zase vrátí na své místo a vy budete moci pokračovat. Po určité době a spoustě šípů bude skvělý Drake Sword váš!
Obrázek 1: Dráždění draků nablízko se nevyplácí. Obrázek 2: Pořiďte si luk a střílejte do ocasu! Obrázek 3: Drake Sword je na začátku hry nechutně silnou zbraní.
Máte v plánu svůj charakter v Dark Souls zaměřit spíše na sílu a nepřátele masakrovat pomocí palic a těžkých mečů? Jestli ano, zpozorněte, protože jeden takový meč máte velmi krátce po začátku hry na dosah ruky, přitom o něm možná vůbec nevíte. Ptáte se, jak se k němu dostanete?
Od ohniště v Firelink Shrine se dejte nahoru a úplně pravým vchodem vstupte do kamenného sálu. Ten opusťte východem vlevo a vyjděte ven na trávu, odkud už uvidíte schody vedoucí na staré pohřebiště. Seběhněte je a pokračujte dál, dokud nepřijdete až k velkému náhrobku, ne jehož úpatí leží Zweihander. Ignorujte rychle se spawnující kostlivce (nebo je zabijte, je to na vás) a seberte to, proč jste do této depresivní lokace vůbec chodili – ničivý great sword s obrovským dosahem, se kterým si, pokud jej budete upgradovat, klidně vystačíte celou hru.
Obrázek 1: Hledejte tento náhrobek. Obrázek 2: Mohutný obouručák probouzí respekt. Obrázek 3: V inventáři si můžete přečíst i něco málo o historie tohoto meče.
Bell Gargoyle je jedním z prvních boss fightů, na které v Dark Souls narazíte. Obří oživlí chrliči se s vámi střetnou v boji na život a na smrt na střeše staré katedrály. Taktiku samotného boss fightu si necháme na jindy, ale když už s nimi bojovat budete, zkuste své útoky zaměřit hlavně na jejich dlouhý ocas zakončený dvojitou čepelí.
Stačí totiž pár úderů a ocas se oddělí od těla. V ten moment vám do inventáře přistane i Gargoyle Tail Axe, obstojná sekera, se kterou na začátku hry v řadách nepřátel uděláte celkem paseku. Tak šup do práce, protože sekání ocasů se v Dark Souls nikdy neomrzí. A hodně štěstí v souboji s chrliči. Mimochodem, jsou velmi citliví na lightning damage.
Obrázek 1: Miřte na ocas! Obrázek 2: Po useknutí ocasu získáte solidní válečnou sekeru. Obrázek 3: I o Gargoyle Tail Axe si můžete něco málo přečíst v inventáři.
Humanity jsou v Dark Souls poměrně klíčovými předměty, jejich účel je ale zpočátku poněkud nejasný. Jejich konzumací se vrátíte z vaší nemrtvé podoby (jste stiženi Kletbou Nemrtvých) zpět do té lidské, přičemž pouze jako člověk můžete využívat online komponenty hry – to jest zvát si na pomoc ostatní hráče, či je v podobě červeného fantoma napadat. Hlavně ale v této podobě můžete díky funkci Kindle upgradovat nalezená ohniště.
Návštěva každého takto vylepšeného ohniště vám zaručí místo 5 Estusů (uzdravovacích lahviček) rovnou 10, což je vzhledem k vysoké obtížnosti hry velmi užitečná funkce. Humanity si ale šetřete na opravdu obtížné lokace, nemá smysl automaticky mačkat Kindle u každého nově objeveného táboráku.
Pouze v lidské podobě můžete využívat všechny online funkce hry.
Fire Keeper Souls jsou mocné artefakty a pozůstatky bytostí prastarých strážkyň ohně. Celkem těchto duší najdete 7 v celé hře a můžete s nimi naložit hned několika způsoby. Můžete je prodat, či přímo zkonzumovat (tím získáte 5 Humanity), což jsou sice lákavé možnosti, mnohem výhodnější ale je si tyto duše ponechat. Když je odnesete té správné osobě (jako je třeba ta nebohá dívka v cele Firelink Shrinu), na oplátku se dočkáte upgradu vaší věrné Estus Flask. Díky tomu každé loknutí zaručí ještě více doplněných Hit Pointů. A nemusíte být zrovna Horst Fuchs, abyste věděli, že to se ve světě Dark Souls rozhodně vyplatí.
Zbraně a výbava se v sérii Dark Souls používáním opotřebovává, to je známý fakt. V druhém a třetím díle se ovšem opotřebené položky opravují automaticky během odpočinku u ohniště, v Dark Souls: Remastered to ovšem neplatí. Musíte se buď vrátit ke kováři a nechat si vše opravit, což je vzhledem k omezené možnosti fast travel v tomto dílu značně otravné, anebo si chvíli šetřete duše a pořiďte si Repairbox.
Obrázek 1: Nález nového ohniště je vždy radostnou událostí. Obrázek 2: K opravě rozbitého vybaví slouží Repairbox. Obrázek 3: Smithbox zase slouží k upgradování zbraní a zbroje.
Tuto malou šikovnou krabičku najdete v nabídce kováře Andreho z Astory, nebo u nemrtvého obchodníka sídlícího poblíž ohniště v Undead Parish. Sice vás bude stát pár tisíc duší, její užitečnost vám ale vysokou cenu velmi brzo vynahradí. Díky tomuto předmětu totiž budete moci své poškozené vybavení opravovat u každého ohniště ve hře. Takže koukejte šetřit a až si pro svůj Repairbox půjdete, neudělejte stejnou chybu jako já a zamiřte raději k Andremu, který ho prodává o 1000 duší levněji. A když už u něj budete, pořiďte si i Armorbox a Weapon Smithbox k upgradování zbrojí a zbraní svépomocí.
Tato legendami opředená série zaútočila na disky PS3, Xbox 360 a PC v letech 2011 a 2012 titulem nazvaným prostě Dark Souls. A ačkoli se na první pohled jednalo o poměrně klasické fantasy akční RPG, vysoká obtížnost, propracovaný level design a nezapomenutelné souboje s bossy hráčům jasně ukázaly, že mají ve svých rukou něco výjimečného. Hra rychle získala kultovní status, který je i po 7 letech od vydání aktuální.
Poškrábaná a oprýskaná zbroj, vyčerpaný postoj, zkrvavený meč. Rytíře v zářivé zbroji zde nečekejte, tohle jsou Dark Souls. Romantické představy tady nemají co dělat.
Roku 2014 posléze vychází dlouho očekávaný sequel Dark Souls 2, který nabízí lepší grafiku, upravené herní mechanismy a částečné zrychlení hratelnosti. Na celé hře ovšem byla trochu znát výměna tvůrčího teamu, především v designu úrovní a samotných bossů. Dark Souls 2 není v žádném ohledu špatná hra, v detailech ovšem nedosahuje kvalit svého předchůdce. V roce 2015 pak navíc vychází verze pro PS4 a Xbox One nazvaná Dark Souls 2: Scholar of the First Sin obsahující kompletní hru a všechna DLC v grafickém upgradu.
No a konečně minulý rok spatřil světlo světa 3. (bohužel nejspíš i poslední) díl, nazvaný obligátně Dark Souls 3. V tomto vynikajícícm akčním RPG jsme se dočkali dalšího zrychlení hratelnosti a dynamičtějších, více agresivních soubojů. Veteráni této série si sice stěžovali na určité snížení obtížnosti, ale co si budeme povídat, oproti ostatním hrám žánru je laťka obtížnosti stále proklatě vysoko. Pokud tedy plánujete s touto sérií začít, Dark Souls 3 by mohl být ideálním odrazovým můstkem. A určitě nezapomeňte na neméně povedená DLC – Ashes of Ariandel a The Ringed City.
Jako téměř v každém RPG si hned po spuštění Dark Souls hry stvoříte svou postavu. V této fázi je důležité si zvolit správné povolání – ty se liší zejména hodnotami základních statistik (síla, výdrž, stamina atd.) a počáteční výbavou.
Každý díl má vlastnosti postav zpracované trochu jinak, obecně ale platí, že pokud plánujete používat těžké meče, sekery a palice, měli byste se soustředit na vysoká čísla u síly (strength), obratnosti (dexterity) a staminy. To nabízí třeba povolání rytíř (knight) nebo válečník (warrior). Jestli se hodláte zaměřit spíše na kouzlení a popravování nepřátel magií, vysoké hodnoty inteligence a víry (faith) vám zajistí silnější zaklínadla. Těmito vlastnostmi hned na začátku oplývají třeba pyromancer, kouzelník (sorcerer) nebo posel (herald).
A pokud po několika hodinách hraní zjistíte, že jste si vybrali špatné povolání, není nutné se tím až tak trápit. Dark Souls vám totiž při budování postavy dává až nevídanou volnost. S trochou píle a levelování si ze svého rytíře můžete časem klidně udělat kouzelníka. Volba povolání tedy vaši hru nejvíce ovlivní hlavně na začátku.
Jakmile si vytvoříte vlastní postavu, octnete se v ponurém a smrtelně nebezpečném světě, kde se vás bude téměř vše pokoušet zabít. Pro začátek je asi nejlepší přijmout jeden zásadní fakt – Dark Souls je prostě obtížná série a umírat nejspíš budete velmi často. Nemá smysl nad tím nějak dlouze hořekovat, čím dříve se s touto skutečností vyrovnáte, tím lépe pro vás.
Pokud totiž existenci rudého nápisu YOU DIED přijmete jako nespornou součást hry, případný nezdar budete brát spíše jako příležitost se zlepšit a přehodnotit vlastní taktiku. Soustřeďte se pouze na to, kde jste minule udělali chybu a jak se vyvarovat jejího opakování. Nejste ani první, ani poslední človek, co v Dark Souls zemřel, takže proč to řešit? Zatněte zuby a zkuste to znovu.
YOU DIED. Proklatý nápis, který během hraní jakéhokoli dílu (zde Dark Souls 1) uvidíte častěji, než byste byli rádi. Smrt ale k sérii Dark Souls patří a je jedním ze základních mechanismů celé hry.
Dark Souls jsou RPG do morku kostí, v několika ohledech se ale chovají trochu jinak, než byste čekali. Kupříkladu zde nelze volně ukládat postup hrou, vaše pozice se uloží automaticky, nebo prostřednictvím tzv. bonfirů – ohnišť sloužících jako checkpointy. Krátkým odpočinkem u ohně se mimo jiné i kompletně uzdravíte a automaticky se vám doplní Estus Flask (uzdravovací lektvar). Bonfiry ale slouží i jako teleporty k ostatním ohništím a v Darks Souls 1 jste u nich dokonce mohli i levelovat svoji postavu.
Stejně jako v jiných RPG ze zabitých nepřátel získáváte zkušenosti, v Dark Souls se jim říká „duše” a slouží zároveň i jako univerzální platidlo. Občas se tedy budete muset rozhodnout, jestli nasbírané duše investujete do svého charakteru a zvýšíte si level, nebo si za nasbíraný obnos pořídíte třeba lepší brnění.
U sbírání duší se ovšem dostáváme ke stěžejní mechanice Dark Souls her. Když zemřete, o všechny nasbírané duše přicházíte a probudíte se u posledního navštíveného ohniště. Vtip je v tom, že zároveň s vámi ožijí i všichni nepřátelé (kromě již zabitých bossů). Duše zůstaly ležet na místě vašeho skonu a máte pouze jeden pokus se k nim vrátit a sebrat je. Pokud ovšem během cesty znovu zemřete, přicházíte o ně definitivně.
Z toho plynou 2 věci – buďte trpěliví, ostražití a za každých okolností postupujte opatrně. Snažte se vyvarovat chyb, které vás stály život minule. A pokud o své duše opravdu přijdete, pamatujte, že si je kdykoli můžete zabíjením monster znovu vybojovat. Ano, je to sice k vzteku, ale v konečném výsledku se nejedná o závratnou tragédii.
Za každého zabitého bosse získáte tisíce standardních duší. V inventáři ale poté naleznete i přímo jeho duši, kterou v pozdějších částech hry můžete využít k získání silných zbraní či jiných předmětů. Pokud můžete, šetřete si je.
Dark Souls vám nikdy explicitně neřekne, kam máte zrovna jít a co přesně dělat. Vodění za ručičku tady rozhodně nečekejte. Možná si občas budete připadat ztraceni, já vám ale radím tuto volnost využít na maximum. Prozkoumejte každý kout všech lokací a odměnou vám bude spousta nové výzbroje, objevení zkratek urychlující váš postup úrovněmi, ale i celé skryté lokace a bossfighty. A pokud náhodou zavítáte do míst, pro které je vaše postava ještě příliš slabá, hra vám to jemně naznačí tím, že vás okamžitě zadupe do země a pošle si lízat rány k poslednímu ohništi.
Během svých cest v Dark Souls narazíte i na spoustu přátelských i nepřátelských NPC. Zpravidla s nimi můžete zapříst konverzaci, nenechte se ale odbýt. Promluvte si s nimi hned několikrát, dokud se jejich dialogy nezačnou opakovat. Za prvé z nich tímto způsobem dostanete pár informací navíc, za druhé z vašich konverzačních partnerů občas vypadne i nějaký ten předmět. A pozor – kdybyste náhodou zkusili nějaké to nebohé NPC zabít, klidně můžete, je to ale nezvratný proces a do konce hry zůstane daný charakter po smrti.
Dark Souls oplývají skvěle zpracovaným soubojovým systémem. K dispozici budete mít nespočet zbraní, štítů, kouzel a dalších užitečných předmětů. Co nejdříve si ale osvojte zamykání cílů stisknutím pravé analogové páčky. Vaše útoky pak budou automaticky mířit pouze na jednoho nepřítele a souboje budou mnohem přehlednější, než kdybyste kameru plně kontrolovali vy osobně.
Vaším hlavním defenzivním manévrem se zcela nepochybně stane úskok, takzvaný roll. V Dark Souls praxi to znamená, že stisknete potřebné tlačítko a směrovou páčku, načež váš charakter provede ladný skok zakončený kotoulem. Pud sebezáchovy vám možná bude radit uskakovat vždy směrem od vašeho protivníka, nebojte se ale uskočit i směrem k němu, a to i v případě, že zrovna útočí. Možná to zní jako bláznovství, ale když vše správně načasujete, útočník pouze promáchne, což vám dá příležitost útok opětovat nebo se stáhnout do bezpečí.
Další speciální útoky, které byste měli znát, jsou „parry” a „backstab”. Parry je odražení výpadu nepřítele, které vám dá možnost zasadit zdrcující úder. Je poměrně těžké si tuto techniku osvojit, vzhledem k nutnosti precizního načasování, když se vám ale parry podaří, protivníkovi pěkně pocucháte zdraví. Pokud nepodaří, zdraví bude nejspíš pěkně pocucháno vám, ale risk je nejen v Dark Souls zisk, ne?
Backstab, aneb vražení kudly do zad, je opět velmi silný úder. Stačí se nepříteli dostat za záda (ať už nepozorovaně nebo během potyčky) a stisknout tlačítko útoku. V efektní animaci pak na dané bestii okolí názorně předvedete, že zaražený meč v páteři není nic příjemného.
Soubojový systém je v Dark Souls perfektně zpracovaný a krom spousty zbraní dává hráči i rozmanité bojové techniky. Backstab, parry a kick – to vše byste se měli alespoň pokusit se osvojit.
V sérii Dark Souls často narazíte i na nepřátele schovávající se za svými štíty. Tato obrana sice na první pohled vypadá nezdolně, obyčejným kopnutím do štítu ovšem svého protivníka dostatečně rozhodíte a než se probere, máte čas na rychlý protiúder. Bezchybné provedení kopu sice chce trochu cviku, jeho používání vám ale může spoustu konfrontací s obrněnými nepřáteli značně ulehčit.
Během soubojů krom svých oponentů bedlivě sledujte i ukazatel staminy. Každý váš pohyb totiž ubírá větší či menší část této energie, a pokud ji úplně vyčerpáte, zůstanete stát vyčerpaní na místě bez možnosti se bránit. Obecně byste ale měli postupovat s rozvahou, nepouštět se do soubojů s příliš velkou přesilou a nenechat se obklíčit.
V každém dílu série Dark Souls se vám do cesty postaví slušná řádka mocných bossů. Porazit je není nic jednoduchého a ačkoli jsou jejich vzhled a útoky poměrně unikátní, lze na ně uplatnit jistou univerzální strategii. A věřte tomu, že u bossfightů je každá rada dobrá, ačkoli s vámi napoprvé nejspíš stejně bez milosti vytřou podlahu.
Během boje vnímejte pohyby vašeho nepřítele. Útoky jsou naznačeny předem, ať už zvukem, či nějakým konkrétním pohybem, což vám poskytne příležitost na daný výpad zareagovat. V ostražitosti nepolevujte po celou dobu souboje, bossové často mají několik fází, při kterých změní styl pohybu nebo útoků. Tato situace zpravidla nastane, pokud danému nepříteli uberete určitou část zdraví.
Jestli se vám nedaří a souboj opakujete stále dokola, buďte trpěliví a pozorní. Časem určitě přijdete na správnou taktiku, která vám zajistí sladké vítězství. Ano, možná vám to pěkných pár (desítek) pokusů zabere, věřte ale tomu, že záplavě endorfinů po skolení té ultrasilné osiny v zadnici se nic nevyrovná.
Z každého zabitého bosse kromě klasických zkušeností vypadne i jeho vlastní duše, kterou posléze najdete v inventáři. Můžete ji zkonzumovat, čímž okamžitě získáte až tisíce standardních duší použitelných třeba k levelování. A i když je to lákavé, radím vám, abyste tyto relikvie hned bezmyšlenkovitě nevyplácali. V pozdějších částech Dark Souls her je totiž často můžete vyměnit za silné zbraně nebo předměty, vyplatí se tedy s nimi šetřit.
Pokud ve světe Dark Souls narazíte na někoho, kdo se vás okamžitě nebude pokoušet zabít, promluvte si s ním. Často se tak dostanete k unikátním předmětům či novým, zajímavým informacím.
Sice bychom o této sérii mohli mluvit ještě dlouhé hodiny, avšak jako určité nasměrování začínajících hráčů by měl tento článek alespoň do začátku stačit. A přeci si na závěr neodpustím ještě jednu radu. Pokud se vám nedaří, pořád umíráte nebo nevíte, kudy dál, je často lepší hru na chvíli odložit a vrátit se k ní později. S čistou myslí se úskalí Dark Souls her snášejí mnohem lépe. Když ale u této série i přes těžké začátky vydržíte, věřte tomu, že budete odměněni neopakovatelným herním zážitkem. A to za tu námahu stojí. Přeji hodně štěstí a pevné nervy.
Možná to tak na první pohled nevypadá, ale Dark Souls jsou z velké části i o objevování. Nebojte se tedy zkusit jít vlastní (jinou) cestou. A když už nebudete vědět, kudy dál, zkuste si odpočinout u ohniště.
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.