Když Bohemia Interactive před pár dny vyrukovala s tím, že tento měsíc vyjde DayZ, stejně jako řada jiných hráčů jsem nevěřil vlastním očím. Po pěti letech v předběžném přístupu jsem už totiž popravdě ani nedoufal, že k nám někdy dorazí finální verze tohoto postapokalyptického survivalu. Nakonec jsem se podobně jako mnoho dalších dočkal. Jak vypadá jedna z nejúspěšnějších českých her posledních let po opuštění Early Accessu, v čem aktuálně vyniká a zda má smysl do ní investovat své finance, si přečtete v naší recenzi.
• Recenze (PC) • Novinky •
• Žánr: Survival • Multiplayer: Ano • Vývojář: Bohemia Interactive • Vydavatel: Bohemia Interactive • Platformy a Datum vydání: PC (13. prosince 2018); Xbox One (27. března 2019); PS4 (29. května 2019) • Homepage • Čeština: Ano
• Recenze: 19. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Dějiny malé fiktivní postsovětské zemičky Chernarus sahají podle análů vytvořených Bohemia Interactive do pátého století před naším letopočtem, když se na tomto území usadil jeden ze skytských kmenů a spolu s nomády putujícími krajinou vytvořil základy říše. Ta byla i přes vnitřní snahy až do třináctého století rozdrobena na řadu vévodství, jež byla následně sjednocena Tarasem Kozubem, jehož dynastie vládla až do momentu, kdy se Chernarus připojila k Rusku. Skutečnou nezávislost tento národ získal až spolu s pádem Sovětského Svazu. Jak však všichni dobře víme, Moskva nerada přichází o svou sféru vlivu, a tak se po čase na území malého státu objevila skupinka proruských separatistů, kteří s pomocí medvěda rozpoutali občanskou válku, v níž Rus prohrál.
DayZ je plný hrozeb, které vás dokáží velmi rychle sprovodit ze světa.
Když už to vypadalo, že bude v Charnarusi konečně klid, vypukla na začátku prvního desetiletí tohoto milénia epidemie měnící obyčejné lidi v zuřící, krvelačná monstra. Ta se ihned po transformaci vrhala na své blízké a přátele v touze ukojit hlad po čerstvém mase. Celou situaci se snažila vyřešit lokální armáda spolu se silami Spojených Národů a Ruska. Nakonec však všichni zúčastnění selhali a podlehli rychle se šířícímu viru, který stihl předtím, než sjednotili své jednotky, nakazit desítky tisíc civilistů, z nichž se tak staly smrtící zbraně, se kterými se nedalo efektivně bojovat. V DayZ je tato malá země územím nikoho, jímž bloumají jen nakažení nebo přeživší bojující o život, mezi něž se ihned po vystoupení do hry spolu s ostatními hráči zařadíte.
DayZ – les (gameplay)
V očích většiny hráčů je DayZ spíše nepříliš odladěným walking simulátorem než klasickým survivalem, který by chtěli hrát milovníci akce.
Jelikož DayZ patří mezi první průkopníky survival žánru, rozhodně nelze čekat, že vám tu tvůrci budou vedle příběhového pozadí servírovat klasickou dějovou linku, po níž budete moci kráčet. Stejně jako ve Fallout 76 je tu před vás tudíž postavena cesta do neznáma, na které si budete tvořit své vlastní dobrodružství od samého začátku až do úplného konce, jenž může zapříčinit pestrá škála příčin. Právě kvůli tomuto faktu je dobré hrát DayZ s přáteli. Když se do herního světa vydáte bez nich, ochudíte se o řadu zajímavých historek a situací. Neříkám, že tento kousek nejde hrát solo. Své si na něm najdou zaručeně i osamělí vlci, nebude jim však dán stejný zážitek, jako jedincům operujícím ve skupinách, kteří se budou schopni se světem ve finále poprat lépe než samotáři.
Vzhledem k tomu, že jsem před nedávnem strávil slušné množství času ve světě Fallout 76, hodně jsem si navykl na to, že mi svět nabízí různé typy podkladů, jimiž expanduje příběhové pozadí jednotlivých lokací či skupin, které se v něm pohybovaly před mým příchodem. Narazit jsem na tento typ prezentace historie měl možnost také v jiných survivalech. Zde však papírky, virtuální databáze nebo specifické knihy zacílené na osudy Chernarusi zcela schází, což je dle mého názoru skutečně škoda. Nyní působí celé univerzum hodně prázdně, prakticky jsou to jen nevzhledné kulisy, a aby toho nebylo málo, většina lokací si je až na detaily podobná jako vejce vejci, takže vás jejich průzkum brzy omrzí.
Obrázek 1: Abych DayZ jen nekritizoval, procházky lesem tu mají něco do sebe. Obrázek 2: Policejní stanice a jiná bezpečnostní zařízení jsou většinou plná výstroje. Obrázek 3: Lezení po žebříku a řada jiných činností je tu zpracována hodně realisticky, takže u nich budete usínat.
Všichni přeživší se v Chernarusi ocitají jen v základním oblečení, v němž se jim podařilo utéct z domova, který podlehl náporu zombie. Nabídnut je vám v DayZ naštěstí skutečně rozsáhlý herní svět, plný velkých měst, malých vesnic, opuštěných samot a vojenských základen, při jejichž průzkumu máte možnost nalézt vše potřebné pro přežití. Pokud budete řádně prohledávat nabízené prostory, najdete v jejich útrobách různé typy vybavení, jejichž spektrum není na poměry žánru rozhodně nikterak chudé. Z šuplíků, skříní a podlah pokrytých stopami od krve si budete moci vzít jídlo, pití, oblečení, semínka, léky, materiály ke stavbě základny, díly z aut a řadu dalších předmětů, pro něž tu lze nalézt určité využití.
Konzumace jídla a pití představuje jeden z primárních herních prvků DayZ. Stejně tak je pro vás hodně důležité udržování teploty nebo léčba zranění, která vás mohou, pokud je budete ignorovat, nakonec zabít. Abych byl upřímný, nejsem moc velký fanoušek tohoto systému permanentního doplňování různých statistik, bez jejichž pravidelného obnovování zemřete nebo upadnete do stavu, z něhož už se s vysokou pravděpodobností nedostanete. Hráč si tu díky fungování tohoto aspektu často připadá jako těžký závislák, o jehož životu často rozhoduje, zda si píchne, či nikoliv.
DayZ – smrt (gameplay)
Systém doplňování jídla a pití vás v DayZ dokáže zabít po několika minutách hraní, protože je nastaven tak, abyste neustále něco konzumovali.
Do určitého momentu vám DayZ bude připomínat spíše simulátor chůze než klasický survival, v němž bojujete o život se zbraní v ruce. Citelně se situace změní až v momentu, kdy naleznete své první kladivo, sekeru, pistoli nebo pušku, s níž dokážete z nepřátel udělat cedník. Pokud z ní však chcete střílet, potřebujete munici, které je všude nedostatek, takže ji budete většinou používat jen v krajních případech. Když nebude situace kritická, raději vždy sáhnete po kontaktní smrtící hračce nebo vezmete nohy na ramena, čímž se často nepřítele také zbavíte.
Vašim hlavním nepřítelem budou krvelačné zombie, jež jsou většinou ve stavu apatie až do momentu, než je z něj vyrušíte. Při soubojích jeden na jednoho se nejedná o zdatné protivníky, s kontaktní zbraní je dokážete hravě přemoci. Horší je, když narazíte na větší skupinu, jež je efektivitou srovnatelná se smečkou vlků či normálním hráčem. Ano, ostatní přeživší se nejednou také vžijí do role krvelačných stvůr v ovčím rounu. Stejně jako s nemrtvými se s nimi však dá za pomoci pistole, pušky nebo brokovnice vypořádat, jen se musíte trošku snažit.
Obrázek 1: Na vašich toulkách herním světem čas od času narazíte na hráče, kteří touží po vaší přítomnosti. Obrázek 2: Noci jsou v DayZ hodně temné, takže v jejich průběhu budete permanentně pociťovat napětí. Obrázek 3: Střelba má v tomto díle něco do sebe, ke zbraním s municí se však dostanete vždy až po několika desítkách minut hraní.
Komunita DayZ prošla během let výraznou obměnou. Na začátku vývoje tento kousek hrála především hráčská obec, která se k němu přesunula z různých FPS, takže setkání s přeživšími většinou končila smrtí jednoho či více účastníků srazu. Nejednou se vám dokonce stalo, že jste byli zabiti stabilně lovícím jedincem z pozice, kterou využíval jen k eliminaci ostatních lidí. V současnosti je spektrum vlastníků tohoto dílka natolik rozsáhlé, že ve velkém množství případů budete spíše narážet na poutníky s čistou duší, kteří se k vám leckdy přidají na vaší cestě krajinou, díky čemuž si časem vytvoříte slušné spektrum nových přátel. Občas potkáte samozřejmě i blbce, není to však tak hrozné jako v minulosti.
V průběhu posledních pěti let jsem měl možnost DayZ párkrát otestovat a abych pravdu řekl, nebyl jsem z něj kvůli jeho technické stránce nikdy zrovna dvakrát nadšen. Celek trpěl skutečně velkými propady fps, pády hry, nespočtem bugů a vyloženě hnusným vizuálem, který byl zastaralý už v době, kdy Bohemia Interactive tento kousek vypustila v předběžném přístupu. Třebaže se měla finální verze hry od těchto nedostatků zcela oprostit, nakonec to samozřejmě nedopadlo tak úplně podle představ tvůrců ani hráčů. Asi největším překvapením pro mě ve finále bylo, že se autorům nakonec povedlo vyladit optimalizaci, která byla dlouhodobě primárním problémem kompletu, na nějž si stěžovali jak hráči se slabými mašinami, tak i jedinci s velmi výkonnými stroji za desítky tisíc korun.
Obrázek 1: Zombie představují v DayZ velmi nebezpečné nepřátele především díky jejich zabugovanosti. Obrázek 2: Nejednou máte možnost vidět nemrtvé ohánět se po neviditelných nepřátelích, čímž zraňují o kus dál stojící hráče. Obrázek 3: Citelné problémy s pohybem nemají jen zombie, postižena jsou jimi také zvířátka, která nejednou stojí na místě a čekají na smrt do momentu, než se teleportují o kus dál.
Krom optimalizace se do jisté míry posunula také grafika, která byla v počátečních fázích vývoje DayZ též slušným kamenem úrazu, pro nějž byl novináři často kritizován. V aktuálně vydané verzi vypadá hra Bohemia Interactive o něco lépe než na začátku své cesty, stále se však nejedná o žádnou velkou slávu, u níž by si člověk průchod krajinou vyloženě užíval díky překrásnému vizuálu či dechberoucím panoramatům. Celkově jsem zřejmě čekal po této stránce větší pokrok, protože přesunutí na nový engine mělo komplet značně vylepšit. Nakonec tu máme průměrné dílo, jež konkurence v tomto ohledu skutečně hodně zastiňuje, což pro tento titul není vůbec dobré. Kdyby dorazil o něco dříve, zřejmě by tento problém nebyl až tak patrný jako po pěti letech vývoje, kdy je skutečně nepřehlédnutelný.
Upřímně bych skutečně rád řekl, že Bohemia Interactive zbavila DayZ vedle špatné optimalizace a vyloženě hnusného vizuálu i bugů, bohužel to prohlásit nelze. Jejich hra vám do cesty stále staví chyby technického rázu, se kterými se nedá moc efektivně bojovat. Při hraní jsem se měl možnost setkat s pády a hromadou bugů. Tím největším problémem však byly zombie, které vývojáři obdařili nadpřirozenými silami, s jejichž pomocí se dokázaly třeba teleportovat či procházet skrze pevné objekty, takže vás před nimi neochránily ani řádně zavřené dveře. Zřejmě bych byl schopen akceptovat to, že by je údery pěstí mohli rozrazit, to že jimi však dokáží procházet bez ohledu na to, zda jsou zabouchnuté či nikoliv, mi přijde hodně nedomyšlené.
DayZ – město (gameplay)
Hlavním problémem DayZ je prázdnost herního světa.
Vánoce se blíží, a tak se vývojáři z Bohemia Interactive rozhodli vypustit DayZ z předběžného přístupu, ve kterém hnilo pět dlouhých let. Z verze 0.63 se během chvíle stalo dokončené dílo připravené na slevové šílenství. Na celku je však vidět, že na vypuštění z vod předběžného přístupu nebyl vůbec připraven, za což se jej rozhodně nehodlám chválit. Musím však uznat, že v rámci žánru se jedná o akceptovatelný projekt disponující temným herním světem, jistou mírou komplexnosti a zajímavými mechanizmy, jež jinde najdete v dosti zjednodušené podobě. Na kompletu mi vedle různě závažných technických nedodělků a větších bugů vadí především celková zastaralost, která je prostě očividná a už s ní dle mého mínění nelze mnoho dělat.
Na počátku mnohaletého maratonu se DayZ tvářilo jako jeden z nejnadějnějších herních projektů české historie. Po vydání je to bohužel spíše dílo, na které by zřejmě rádi zapomněli i jeho tvůrci.
V základu není DayZ špatnou hrou, minimálně elementární koncept bych označil za obstojnou záležitost. Celek však v průběhu let značně zestárl a nedokázal se zcela zbavit všech svých neduhů, takže čekat na to, že se od nich oprostí v budoucnosti, by bylo bláhové. Prakticky lze říct, že i přes nálepku, jíž se mají honosit jen hotové projekty, není dodělán. Pokud máte rádi survivaly a jste ochotni akceptovat celkovou nedoladěnost, určitě DayZ zkuste. V případě, že holdujete hotovým projektům, které se nejen dobře hrají, ale také pěkně vypadají, koupi pečlivě zvažte, protože tento kousek vám to, po čem prahnete, nenabídne. Za sebe v tomto stavu nákup nedoporučuji, protože hra dle mého názoru představuje krásný příklad toho, jak nemají vypadat díla vypuštěná z Early Accessu.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Novinka: 6. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Vývoj DayZ byl natolik dlouhý, že prakticky nikdo nevěřil v jeho vydání. Bohemia Interactive se však nakonec povedlo vypustit jeho finální verzi, o které šlo stěží říct, že byla odladěná dostatečně na to, aby ji tak bylo možné nazývat. Jakmile měli vývojáři z krku vydání se neustále dožadující komunitu, vrhli se do práce na expanzi DayZ Livonia, nebo lépe řečeno na Arma 3 Contact, z něhož si následně vypůjčili mapu Livonie, která byla původně dějištěm prvního setkání s mimozemšťany. Pokud přemýšlíte nad tím, proč nenavrhli novou mapu, odpověď je jednoduchá. Proč tvořit a zbytečně se namáhat, když můžete fanouškům a detaily nestudujícím hráčům jednu položku prodat za nemalé peníze rovnou dvakrát. Komunita je přeci jen dle vývojářů schopná snést leccos.
DayZ – Livonia (Trailer)
Vzhledem k délce vývoje, a porodním bolestem bych čekal, že Bohemia Interactive dá Livonii své věrné komunitě zdarma. Nežijeme však v ideální společnosti, takže si za ní musíte zaplatit.
Po zakoupení DayZ Livonia vám bude nabídnuta mapa s rozsahem 163 km2 vyplněným převážně lesy, bažinami, poli, ruinami a zapomenutými vesnicemi, ve kterých má být možné najít stopy po původních obyvatelích. Herní svět budou kromě hráčů, různých zvířat a nemrtvých brázdit také medvědi, kteří se mají nacházet jak v Livonii, tak i v původním světě známém také jako Chernarus. Úsměvné na celé situaci je fakt, že se oba státy, v nichž se DayZ odehrává, nachází ve Východní Evropě, kvůli čemuž je normální hráč od sebe odliší jen těžko. DayZ Livonia si v případě zájmu můžete koupit za čtrnáct euro. Za sebe musím říct, že tento krok moc nechápu, protože placenou mapou Bohemia Interactive jen rozdělí už tak dost řídkou komunitu svého díla.
• Zdroje: Tisková zpráva, YouTube (PlayStation)
• Mini Recenze: 26. 9. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Myslím si, že jistě nejsem sám, koho oznámení Bohemia Interactive překvapilo. Ono vydávat DLC na hru, kterou většina hráčů nepovažuje za hotovou, totiž není úplně obvyklým krokem. Odvaha však vývojářům zřejmě neschází, a tak se v následujících měsících, či dokonce týdnech, můžeme těšit na to, že univerzum DayZ bude rozšířeno, a teď se podržte, o mapu vycházející z konceptu, který byl užit u poslední vydané expanze pro Arma 3, jež nesla název Contact. Co to znamená v praxi? To, že namísto skutečně originálního obsahu komunita dostane někdy v budoucnu (dle některých spekulací s patchem 1.06) placený obsah, který už v minulosti mohla vidět v jiném projektu Bohemia Interactive, a to je přeci něco, co si nelze nechat ujít.
DayZ – DLC Livonia (Trailer)
Livonia bude krajinou plnou divokých medvědů, nemrtvých, kraviček a jiných cílů k odstřelu, jež v zabugovaném DayZ není nikdy dostatek.
Připravovaná Livonia má v rámci velikosti dosahovat až 163 kilometrů čtverečních, což je plocha, na níž se bude velmi lehké ztratit. Nabídnout by nám měla rozsáhlá zalesněná území, jež budou od sebe oddělena řekami a různě velkými jezerními oblastmi, jež budou vodou zásobovat stabilně přicházející bouře. Chybět tu podle všeho nebudou ani ruiny a zapomenutá zemědělská centra, v nichž čekají potravu poskytující kravičky a zombie, které rozhodně nejsou tak přátelské jako k smrti odsouzené krávy. Aby hráč opět neviděl to, co už bylo možné spatřit v minulosti, mají se v DayZ Livonia vyskytovat také nepříliš plynule se pohybující medvědi, jejichž kůže bude schopná odolat nejednomu výpadu, takže si na ně bude třeba dávat pozor.
Už v průběhu předběžného přístupu DayZ mi přišlo, že se Bohemia Interactive stará více než o vyladění své hry spíše o to, aby ji obohatila co největším počtem leckdy zbytečných prvků, za něž je většina komunity zrovna dvakrát nechválila. Vydáním nového DLC DayZ Livonia vývojáři hráčům opět ukazují, že jsou jim víceméně ukradení, protože namísto, aby pracovali na maximálním vyladění základní hry, raději makají na expanzi, bez níž by se většina vlastníků tohoto dílka obešla. Chápu však, že penízky jsou důležitější než obliba lidí, kteří už své finance zainvestovali, a tím pádem už dále moc nemohou pomoci v placení účtů. Prakticky se jedná o varování do budoucna, pokud Bohemia Interactive rozjede další Early Access projekt, raději počkejte na to, až dílko vyjde v normálním stavu.
• Zdroje: YouTube (DayZ), Tisková zpráva
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows Vista SP2 / Windows 7 SP1 | Windows 7 |
Procesor | Intel Dual-Core 2.4 GHz / AMD Dual-Core Athlon 2.5 GHz | Intel Core i5-2300 / AMD Phenom II X4 940 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce 8800GT / AMD Radeon HD 3830 | NVIDIA GeForce GTX 560 / AMD Radeon HD 7750 |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operační paměť | 2 GB | 4 GB |
Pevný disk | 10 GB | 14 GB |