Dragon Ball FighterZ je aktuálně vyvíjená bojovka na motivy stejnojmenné komiksové předlohy. O víkendu jsme ji měli možnost pořádně ozkoušet v rámci uzavřeného beta testu. Jak na nás tato slibná mlátička vyvíjená studiem Arc System Works zapůsobila? Potěší fanoušky původního komiksu? Vše potřebné se dozvíte v našem článku.
Na začátek by asi bylo dobré si říci, na jakých základech vlastně Dragon Ball FighterZ vzniká. Dragon Ball je přeslavná a nesmírně oblíbená japonská manga série vytvořená mužem jménem Akira Toriyama. Toto dílko vycházelo v letech 1988-1995 v magazínu Weekly Shōnen Jump a dočkalo se více než 500 kapitol, které byly následně zadaptovány do populárního anime Dragon Ball – to bylo pro svůj ohromný úspěch kvapně následováno druhou řadou nazvanou Dragon Ball Z.
Dragon Ball Z sleduje dobrodružství dobráckého bojovníka Gokua, který spolu se svými společníky brání Zemi proti nejrůznější sortě záporáků, jejichž rozpětí sahá od mezigalaktických vesmírných bojovníků a dobyvatelů, nadpřirozeně silných androidů až po téměř nezničitelné tvory. A zatímco původní anime Dragon Ball sledovalo Gokua během dospívání, Dragon Ball Z se zaměřil především na dospělou etapu jeho života.
Nahrávací obrazovky mezi jednotlivými souboji ukazují aktuální sestavy obou týmů. Dobře tedy víte, komu budete za pár vteřin čelit.
Předloha (jak komiksová, tak i animovaná) je známá patřičně přehnanou zběsilou akcí, hromadou scén plných bojového umění a nadzemsky silnými postavami schopnými jedním silným úderem ničit třeba celá města. Dragon Ball FighterZ podstatu tohoto díla skvěle převádí do videoherní podoby a zachovává si i jeho typickou atmosféru. Stylová kreslená grafika a překrásná malovaná pozadí vás ihned vtáhnou do děje a hlavně do akce.
Podobně jako v jiných bojovkách se i v Dragon Ball FighterZ můžeme těšit na spoustu bojových pohybů, chvatů, bloků a speciálních schopností unikátních pro každou hratelnou postavu. Samotné souboje přímo přetékají energií, jsou extrémně dynamické a kvůli výrazné komiksové stylizaci i dosti „epilepsii vyvolávající”. Nejrůznějších fireballů, výbojů a dalších efektů je občas na obrazovce tolik, až z toho oči přecházejí. A to myslím jako kompliment.
Obrázek 1: Pestrobarevnými efekty se zde nešetří. Obrázek 2: Metání fireballů zde zřejmě bude na denním pořádku. Obrázek 3: Pokud nevíte, co se právě na obrazovce děje, buďte v klidu. Já taky ne. Mé zdraví a ego ale dostalo slušný nářez.
Upřímně řečeno jsem si z hraní Dragon Ball FighterZ odnesl především spoustu duševních modřin a pošramocené ego. Během prvních pár vteřin po spuštění uzavřené beta verze nás hra přenesla do lobby, ve které jsme se mohli svobodně pohybovat a potkávat se s ostatními hráči. Spousta funkcí byla bohužel nepřístupná, celá beta kladla důraz hlavně na testování net kódu, takže pokud jste se chtěli vrhnout do víru bitev, vaší jedinou možností bylo vyzvat ostatní živé hráče v online módu.
Obrázek 1: Lobby je zpracována velmi stylizovaně, skoro až roztomile. Obrázek 2: Editace týmů je jednoduchá, vaše vítězství ovšem přímo nezáleží na výběru bojovníků, nýbrž na vašich schopnostech.
Což jsem samozřejmě bláhově udělal, opět jsem si ale potvrdil, že divokým mačkáním tlačítek nazdařbůh se v bojovkách člověk moc daleko nedostane. Možná jsem měl jen smůlu na příliš zkušené hráče, po několika nepovedených pokusech mi ale bylo jasné, že bych měl nějakou dobu strávit v tréninkovém módu, což byla také jediná momentálně dostupná singleplayerová složka hry. A během několika málo minut strávených v tomto režimu mi byly srozumitelně vysvětleny jak základy, tak i komplikovanější postupy a pohyby, na které bych asi těžko přicházel sám.
S nově nabitými informacemi jsem se tedy znovu vrhnul do bojové vřavy s živými hráči a musím říci, že se mé výkony podstatně zlepšily. Poměr vítězství a proher sice stále mluvil spíš ve prospěch porážek, i přes mé nezdary jsem si ale užil hromadu zábavy a už se nemohu dočkat plné verze Dragon Ball FighterZ, kde budu mít klid a čas najít si oblíbené postavy a trénovat s nimi jednotlivá komba.
A když už jsem zmínil hratelné postavy, Dragon Ball FighterZ jich nabízí spoustu. Obligátní Goku tak nebude fanoušky těšit sám, společnost mu bude dělat i dobře známý Piccolo, Frieza, Beerus, Krillin, Gohan, Vegeta a mnoho dalšího charakterů. Před každým soubojem si sestavíte tým tří hrdinů (podobně jako v sérii Marvel vs. Capcom) a s nimi se pustíte do akce. Mezi jednotlivými postavami pak můžete podle potřeby přepínat a částečně i kombinovat jejich útoky, což je povedené zpestření.
Možná se sami sebe ptáte, jaký význam mají vlastně ty „dračí koule” v názvu hry? Nebojte se, nejedná se o nic mládeži nepřístupného, nýbrž o 7 prastarých artefaktů nezměrné moci, jejichž hledáním Goku stráví v komiksových sešitech i seriálech poměrně velkou část svého dobrodružství. A v Dragon Ball FighterZ se z nich stává i právoplatná herní mechanika, jelikož jste během zápasů za určitá komba a útoky odměňováni právě dračími koulemi.
Pokud jich nasbíráte všech sedm, můžete si povolat na pomoc draka Shenrona, který vám splní jedno přání. Lze si tak například obnovit zdraví, přivolat zpět poraženého člena týmu, aktivovat ultimativní super útok a tak podobně. Je to zábavná funkce, která ale klidně může zvrátit průběh celého zápasu. Možná i právě proto bych v plné verzi hry ocenil mít možnost tuto mechaniku případně vypnout.
Obrázek 1: Po nasbírání všech 7 dračích koulí si můžete na pomoc přivolat draka Shenrona, který vám splní jedno přání. Obrázek 2: Po dračích koulích prahne spousta bojovníků ze světa Dragon Ball. Na první pohled jsou nenápadné, ukrývají v sobě ale nesmírnou moc.
Celkově se ale na Dragon Ball FighterZ snad ani nelze netěšit. Hratelnost je skvělá, komiksová grafika povedená, potenciál obrovský. Nedovedu si představit, že by se tvůrcům během posledních pár dní před vydáním hru podařilo nějak zásadně pokazit, dobrý dojem by mohla narušit snad jen nepovedená singleplayerová složka, o které zatím nemáme mnoho informací. Nemyslím si ale, že k něčemu takovému dojde.
Takhle nějak vypadá tvrdý úder mocného válečníka. Domy se bortí, země se třese a obyčejní lidé berou nohy na ramena.
Dragon Ball FighterZ se každopádně profiluje jako po čertech zábavná bojovka vycházející ze slavné předlohy. Arc System Works s licencí Dragon Ball univerza zjevně nakládají s láskou a úctou, fanoušci se tedy mají nač těšit. A příznivci tohoto žánru obecně vlastně také. Dragon Ball FighterZ vychází 26. 1. 2018 pro platformy PC, PS4 a Xbox One.
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.