Polské studio Techland vyvíjí vedle očekávané parkourové akce z otevřeného světa Dying Light 2 také multiplayerovou akční hru Dying Light: Bad Blood, čerpající z oblíbeného battle royal žánru. Na Gamescomu jsme si hru mohli vyzkoušet a přinášíme vám tak detailní (a nutno rovnou říci, že také dosti pozitivní) dojmy z hraní. Bad Blood je již teď přístupné v rámci early access programu na Steamu, poté bude titul vypuštěn zcela bezplatně ve formě free to play.
• Žánr: Online akce • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Techland • Vydavatel: Techland • Platformy a Datum vydání: PC (early access 1. září 2018), PS4, Xbox One (později) • Homepage: dyinglightgame.com/badblood/ • Čeština: Ne
• Dojmy z hraní: 7. 9. 2018 • Autor: Filip Němec
Na jednotlivých prezentacích mě hodně baví sledovat styl vystupování vývojářů. Někdo ukazuje působivý titul a kajícně přitom dodává, že spousta věcí ještě nefunguje, a někdo jiný zase vychvaluje svou hru prázdnými frázemi, zatímco na obrazovce běží nic neříkající gameplay montáž. Prezentace a zároveň test Dying Light: Bad Blood stál někde na pomezí těchto extrémů, přičemž se prezentující vývojář vytasil s prvkem v posledních letech dost protežovaným. Svou prezentaci komentoval hlubokým voice overem, mísící dohromady hluboký hlas dramatického vypravěče a přemotivovaného uvaděče boxerského zápasu.
Asi není překvapením, že mě přístup „my jsme nejlepší a máme přesně to, co hráči chtějí” zprvu moc neoslovil, ale jakmile jsem Bad Blood vyzkoušel, byl jsem nucen rychle změnit názor. Přestože nejsem fanouškem free to play žánru (spíše naopak), mám tušení, že tady vývojáři z Techlandu udeřili zombie na hlavičku. Dying Light: Bad Blood totiž skvěle mixuje souboje s nemrtvými, jež dobře známe z prvního dílu (zde je tato činnost zastoupena jako PvE prvek), a také zábavný multiplayer, který je i dlouho po vydání jedničky stále dost živý. Ten je pak základem naopak PvP zápolení, přičemž Dying Light: Bad Blood tyto dva rozličné typy propojuje v jeden, dle slov autorů, nový žánr – brutal royale.
Dying Light: Bad Blood – oznamující video (Trailer)
Bad Blood kombinuje mechaniky z prvního dílu Dying Light a oblíbený battle royal režim.
Až nesympatická nafoukanost autorů jasně koresponduje s tím, že dle nich samotných vytvořili zcela nový žánr. Ten jak názvem, tak zejména principy vychází z dnes tolik oblíbeného (i nenáviděného) battle royale. I Bad Blood vás vhodí do rozlehlé mapy s dalšími, v tomto případě dvanácti hráči a nechává zbytek zábavy na vás. Techland však tento žánr obohacují nejen o svou promyšlenou hratelnost, ale také o prvek brutality. Souboje jsou hodně intenzivní, krvavé a v případě zombie zápolení i řádně nechutné. Avšak ona brutalita je v tomto případě dvojvýznamná.
Dying Light: Bad Blood totiž ve vás vyvolá ty nejhorší lidské vlastnosti, které v případě zombie apokalypsy a snaze přežít za každou cenu vyplují více či méně na povrch. Vítězem totiž může být pouze jeden z dvanácti hráčů, kteří ale nejsou žádné zombie. Jde o ostatní přeživší, avšak opustit město v záchranném vrtulníku může pouze jeden. A jak celý hon za záchranou probíhá?
Obrázek 1: Bad Blood vyznává styl „všichni proti všem“. Nepřítelem jsou jak počítačem řízené zombie, tak i ostatní hráči, se kterými ale můžete v případě nutnosti uzavřít spojenectví. Obrázek 2: Podobnost kupříkladu s Fortnite je nasnadě nejen díky podobné hratelnosti, ale také podle barevných oblečků, které si budeme moci libovolně dokupovat. Obrázek 3: Od konkurence se naopak Bad Blood odlišuje hlavně parkourem.
Jedno kolo trvá 15 minut a hra se pomaličku, ale velmi promyšleně přelévá z téměř čisté PvE roviny do v závěru brutálního a nelidského PvP masakru. Zatímco strategií na výhru je několik, základní postup je vždy stejný. Všude kolem vás se nachází skupinky nemrtvých, které se pohybují kolem nechutné hroudy plné viru, a vaším úkolem je extrahovat z něj vzorky. Ty slouží jako levelovací systém, nasbírané vzorky vám totiž zvyšují úroveň postavy a další atributy. Co je však důležitější: potřebujete nasbírat předem dané množství těchto vzorků, abyste si mohli přivolat záchranný vrtulník.
Prvních pár minut je tak strategie téměř daná. Pobít nějaké zombie, nasbírat dva tři vzorky, vylepšit tak postavu a najít i nějaké zbraně, které jsou po vzoru battle royal rozesety všude po mapě a jejich nedostatkem rozhodně trpět nebudete. Dále už se ale strategické možnosti začínají rozšiřovat. Někdo se zaměří na nejpřímější postup, tedy co nejrychlejší sbírání vzorků a poté přímý úprk k helikoptéře. Při hraní jsem však zaregistroval i opačný přístup, při kterém někteří hráči zákeřně vyčkávali, až ke skupince nemrtvých přiběhne jiný přeživší, odebere vzorek a tohoto bojem oslabeného chudáka pak ránou zezadu popravili.
Obrázek 1: Hraní si na hrdinu se v Bad Blood nevyplácí. Naopak je někdy nejlepší v klidu vyčkávat a v ten nejvhodnější čas zaútočit, třeba když je jiný hráč oslaben z předchozího boje. Obrázek 2: Do záchranné helikoptéry se totiž vejde pouze jedna osoba.
Při zabití jiného hráče dostanete i jeho nasbírané vzorky, takže jsou tu minimálně dvě rozdílné cesty, jak se ke kýžené komoditě dostat. Do hratelnosti pak významným způsobem promlouvá krom dalších věcí, jako je výběr zbraní (budu bojovat na dálku, nebo na blízko?), zejména parkour. Pokud jste hráli první Dying Light, budete, co se pohybu týče, v Bad Blood jako doma. Parkour nedoznal prakticky žádných změn a za sebe musím říct, jakkoli mi battle royal připadá obecně jako nezajímavý koncept (avšak čest výjimkám), že přítomnost parkouru dělá z Bad Blood nový evoluční stupeň tohoto žánru.
Dying Light: Bad Blood – Gamescom 2018 ukázka (Gameplay)
Dost už čtení! Sami se můžete podívat na mapu, kterou jsem si mohl na Gamescomu vyzkoušet.
Už bez šplhání po budování a rychlého přesouvání po mapě by měla hra opravdu silný potenciál, protože dobře vymyšlený mix PvE a PvP je opravu velmi zábavný, ovšem možnost nepřítele překvapit skokem ze střechy nebo naopak potenciál využití parkourového umění k rychlému útěku – to vše posouvá titul v rámci multiplayerové zábavy na vyšší level. Dying Light: Bad Blood na mě zkrátka působí tak, že se autorům podařilo vytvořit něco zcela výjimečného, a to souběžně pracují i na velmi působivém Dying Light 2.
Navnadil jsem vás? Nyní se možná ptáte, kdy si tuto chuťovku budete taky moci vyzkoušet. Pokud jste hodně nedočkaví, potěším vás. Od 1. září je totiž Dying Light: Bad Blood dostupné na Steamu v rámci early access programu. Při koupi tzv. Founder's Packu pak dostanete kromě přístupu do hry také oblečky a herní měnu. To je však pro Bad Blood období pouze přechodné, jakmile projde hra zátěžovým testem, přesune se čistě do free to play modelu, přičemž autoři slibují, že kupovat si půjde pouze kosmetické balíčky, jež nijak nezvýhodní jejich majitele v boji.
Dying Light Bad Blood rozhodně vypadá velmi nadějně a vůbec bych se nedivil, kdyby hra zaznamenala velký úspěch.
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 8 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2500 3.3GHz / AMD FX-8320 | Intel Core i5-4670K 3.4GHz / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 560 / Radeon HD 6870 | NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon R9 290 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 40 GB | 40 GB |
Dying Light: Bad Blood je od 1. září 2018 v předběžném přísupu na PC, na PlayStation 4 a Xbox One vyjde později. O novinkách vás budeme pravidelně informovat.