• Autor: Jiří Fait
Stejně jako mnozí jiní, i my jsme Elden Ring napjatě očekávali už od jeho prvního oznámení na E3 2019... a konečně jsme se dočkali. Je tu nejnovější hra od režiséra Hidetaky Miyazakiho a navíc s příběhem vytvořeným s pomocí autora Hry o trůny, George R. R. Martina. Dokážete si představit videoherní svět, který byste chtěli prozkoumat víc? Vydejte se s námi do míst, kde bohové umírají, jejich potomci přicházejí o rozum a vy jste jediní, kdo může nastolit pořádek.
zdroj: FromSoftware
Elden Ring je v jádru akční RPG s otevřeným světem zasazené do temného fantasy prostředí The Lands Between. Hrajete za potomka tzv. Tarnished, což je skupina vyhnanců, která se vrací do této země a činí si nárok na kousky roztříštěného prstenu, tedy Elden Ringu. Jeho úlomky se rozptýlily mezi potomky polobohyně a královny Mariky a vy se pod vedením dávno ztracené Grace (věřte mi, taky jsem z toho nebyl ze začátku moudrý) vydáváte na cestu, abyste se postavili bývalým hrdinům a stali se dalším Elden Lordem.
zdroj: vlastní
Kdo jsem a co tady dělám? A proč je ten zlatý strom větší než Empire State Building? Samé otázky... a zřídkakdy na ně dostanete odpovědi.
Toto vám nejasně vysvětlí krátký úvodní film a zběžně představí několik hlavních bossů, kteří mě kvůli nedostatku kontextu nezasáhli tak silně, jak se domnívám, že bylo zamýšleno. Srozumitelný lore lze v celém Elden Ringu najít jen zřídka, a tak se fanoušci, již tradičně, sdružují a přicházejí na kloub tomu, co přesně příběh obnáší; obecně je pochopení lore téměř stejně těžkým úkolem jako samotné dohrání hry. Jednoduše řečeno, mluvíme-li o příběhu, nic se nevyrovná poeticky kryptickému (a hádankami naplněnému) vyprávění společnosti FromSoftware a Elden Ring není výjimkou.
Pokud se ptáte, jak se na samotné tvorbě podílel George R. R. Martin, těžko se na toto téma odpovídá. Martin totiž vývojářům dodal jména postav, popsal některé důležité události a poté dal od Elden Ringu ruce pryč. Miyazaki se také nechal slyšet, že Martin možná nakonec bude šokován až zjistí, co vývojáři provedli s jeho vytvořenými charaktery. Tak či onak, spisovatel se na dílu podílel jen minimálně a po desítkách hodin hraní jsem na příběhu spíše viděl značku FromSoftware nežli kohokoli jiného.
Hvězdou každého kvalitního open-worldu je svět samotný. Ten v případě Elden Ringu nastavuje laťku žánru zatraceně vysoko a v podstatě vyzývá ostatní tituly, aby šly ještě výš. Poslední hra, která se pokusila o podobnou hloubku průzkumu a detailů, byla Legend of Zelda: Breath of the Wild, ale srovnání mezi ní a Elden Ringem je velmi zjednodušené. Zatímco Hyrule jsou především otevřená pole s různým podnebím, Lands Between jsou propojenou sítí oblastí, které slepil dohromady šílený umělec. Jakmile se trochu více ponoříte do světa Elden Ringu, pochopíte, jak to myslím.
Elden Ring exploration, skellyes, Witch I GEM (PC Gameplay, No Commentary)
zdroj: vlastní
Pokud objevíte nový Site of Grace (checkpoint), rozhodně se ke každému z nic posaďte. Pokud to neuděláte, můžete minout důležitý dialog nebo rovnou předmět, který by vám život v The Lands Between usnadnil.
A tento svět doslova přetéká obsahem – bez přehánění lze říci, že nemáte ani čas si otřít zpocené čelo, aniž byste tuhle spatřili kousek pokladu, tam hlídkující skupinu nepřátel, kostely a ruiny rýsující se v dálce nebo tyčící se útesy či zdánlivě pusté hlubiny skrývající neznámé poklady. Téměř z každého humanoidního nepřítele může vypadnout sada zbraní a brnění, takže resetování táborů a jejich opětovné vyčištění nabízí jak šanci na nové vybavení, tak na další zkušenosti.
Kromě materiálu pro crafting zde také naleznete zkušenostní předměty, knihy pro trenéry kouzel, a dokonce i mini-bossy, se kterými můžete bojovat, což vám ale z počátku příliš nedoporučuji. FromSoftware rádi hráče trollují a to, že na začátku narazíte na zlatého rytíře v „úvodní lokaci“, ještě neznamená, že jej musíte za každou cenu zamordovat.
Lands Between je poseté malými dungeony různé obtížnosti, přičemž některé z nich jsou vyznačeny na mapě, zatímco jiné jsou ukryté v temných zákoutích. Prozkoumání těch nejjednodušších z nich může trvat jen několik minut, ale na konci všech se nachází jeden z několika bossů, kteří prověří vaše bojové dovednosti. Po úvodní oblasti (tzv. Limgrave) se další kobky stávají podstatně rozlehlejšími, jejich nepřátelé a další výzvy nevyzpytatelnějšími a odměny jsou úměrné jejich obtížnosti. Záludnější jsou i bossové; někteří přidávají další jednotky, jiní mění způsob svého fungování a s dalšími je prostě celkově těžší bojovat.
Elden Ring I Margit the Fell Omen dies from rabies I I GEM (PC Gameplay, No Commentary)
zdroj: vlastní
Kterak hradník Margita na průjem (scarlet rot) pošel. Pokud máte v zásobě tyhle „pomocníky“, rozhodně je využívejte!
Najít některou z těchto oblastí je navíc neustále překvapující; i když nejsou vyloženě skryté, jejich umístění obvykle nic významného neoznačuje. Občas narazíte například na sochy, které udávají neurčitý směr, ale v podstatě je naleznete obvykle až ve chvíli, když do nich doslova trknete čelem. Chci tím vlastně říct, že už jen objevení podobného místa je odměna sama o sobě. Po 60 hodinách hraní jsem viděl možná 50 až 65 % z Elden Ringu, ale jistý si být nemůžu.
Při sledování některých videí jsem totiž zahlédl nejméně 8 nových dungeonů, řadu nových zbraní, kouzel a spoustu dalších věcí, které jsem ve svém průchodu nenašel. Elden Ring je navíc i týden po vydání stále ve fázi objevování nového světa a vývojáři z FromSoftware jsou mistři v ukrývání zajímavých NPCéček, předmětů a nových lokací. Něco mi říká, že The Lands Between ještě dlouho nevydá svá poslední tajemství.
Možnost volně běhat a nacházet nové dungeony je skutečná paráda: na jejich konci jste odměněni spoustou run (ekvivalent za duše z Dark Souls), přitom jsou dostatečně snadné na to, abyste si u nich odpočinuli od vyšší obtížnosti hlavního příběhu. Přesto mi absence klasických questů a obecného „návodu“, co dělat, ze začátku moc nevoněla. Jak už jsem říkal, nešlo ani tak o to, že by nebylo co dělat, ale spíše o to, že jsem neměl úkoly, které by mi to nařizovaly či připomínaly.
Elden Ring Erdtree Burial Watchdog "EZ" parry I GEM (PC Gameplay, No Commentary)
zdroj: vlastní
Důležité lokace jsou na mapě zvýrazněné, ale některé kobky, jako je třeba tato, si musíte sami označit, anebo si ono místo zapamatovat. V každém případě mají tyto „volitelné“ dungeony hned u vstupu vždy i Site of Grace.
To ale nemusí být nutně špatně, spíše se jedná o odlišný přístup k žánru open-worldu, protože absence pokynů nabízí větší volnost prozkoumávat dle libosti, jelikož vám nikdy neříká, kam máte jít. Po chvíli hraní jsem si nový přístup oblíbil; přiměl mě podívat se na mapu a ptát se, kam jsem ještě nezavítal a co asi je tahle změť zřícenin s kruhovou arénou. To, že mě k nim nikdo nevedl, ve mě probouzelo dobrodružného ducha – Elden Ring mi tak představil zatím nejlepší pobídku k průzkumu, na jakou jsem kdy ve hře s otevřeným světem narazil.
Strop obtížnosti hry překvapivě není tak vysoký jako u jiných titulů od společnosti FromSoftware, Elden Ring se doposud jeví jako nejlehčí. To, zda budete mít pocit, že je hra náročná, nebo ne, hodně závisí na vaší zvědavosti, a to jak v dobrém, tak ve špatném slova smyslu. Například pokud nebudete prozkoumávat vůbec, bude pro vás první „hlavní“ boss ve hře – Margit, The Fell Omen – příliš obtížný a s dostupnými prostředky jej jen velmi těžko porazíte. Naopak přílišné zkoumání a zabloudění do endgame oblasti vám zajistí rychlou smrt. Tento systém vyvažování vašeho průzkumu a postupu v příběhu vytváří příjemnou rovnováhu mezi tím, co by hra s otevřeným světem měla nabízet, a tím, jak fungují lineární hry.
Elden Ring I using summons I GEM (PC Gameplay, No Commentary)
zdroj: vlastní
Parta „demihumanů“ do nepohody. Sice jsou uřvanější než děcka od sousedů, ale jsou zato zapálení do práce!
Četné způsoby přístupu k jednotlivým oblastem Elden Ring navíc ještě více zpřístupňují, protože hráči s různými herními styly budou mít mnohem více možností. Rádi se bez plánu vrháte vpřed? Jak je libo! Sice pravděpodobně zemřete, ale můžete to zkusit. Holdujete spíše kradmému postupu a rádi likvidujete nepřátele jednoho po druhém? Elden Ring sice nenabízí tak vybroušený stealth systém jako hry na to zaměřené, ale můžete se přikrčit, schovat se ve vysoké trávě a likvidovat nepřátelé v relativní tichosti.
A co takhle vjet do bitvy jako jednočlenná kavalerie? Jakmile budete mít svého kozo-koně Torrenta, můžete vyrazit do boje na něm a kosit nepřátele tímto způsobem. Každá z těchto možností skýtá různé úrovně obtížnosti, a téměř každý si zde vybere; a to nezmiňuji četné zbraně, herní třídy a možnosti levelování, které Elden Ring nabízí.
Soulslike hry jsou mechanicky navrženy především pro gamepady, a i když od dob Dark Souls: Prepare to Die edice (první Souls port pro PC) již uplynulo hodně vody a klávesnice s myší jsou pro tyto hry již poměrně přijatelné volby, stále se zde objevuje několik nesmyslů, nad kterými zůstává rozum stát. Musíte si například v nastavení hry zapnout, jestli se vám budou ukazovat příkazy pro ovladač nebo myš a klávesnici. Hra to jednoduše neudělá sama. Některé klávesové zkratky nelze přenastavit – ESC je prostě navždy vstup do menu a klávesou „G“ zapnete mapu a jinak to nebude.
zdroj: vlastní
Ano, skutečně bych rád viděl příkazy pro klávesnici a myš, že se ptáš! Ale vážně – pokud si s gamepadem rozumíte, dejte přednost jemu a zachráníte si tím pár mozkových buněk.
Dokonalý příklad tohoto „konzoloidního“ rozvržení je úskok dozadu, sprint a kotoul – tyto akce totiž musí být na jedné klávese. Pro uživatele klávesnice a myši je to nepochopitelný nedostatek, zatímco u gamepadu, kde máte samozřejmě omezený počet tlačítek a musíte kombinovat, to dává smysl. Každopádně to nic nemění na tom, že by klidně mohla existovat různá schémata, jež by dovolila mapovat klávesy dle libosti. Vývojáři z FromSoftware mají zřejmě formát ovládání svých her již pevně zakódován v mysli, jelikož se od prvního Dark Souls prakticky nezměnil. Navíc až Sekiro: Shadows Die Twice představil „přelomovou“ novinku skoku a málem to otřáslo základy soulsborne žánru. Naštěstí můžeme skákat i zde a že se opravdu naskáčete!
Výtku si také odnáší optimalizace Elden Ringu. Nevlastním sice prvotřídní herní mašinu, ale do doporučených požadavků jsem se vlezl víc než dobře. Očekával bych tedy, že na středním grafickém nastavení dostanu plynulý zážitek. Opak byl pravdou, alespoň prvních několik dní po vydání. Hra se při pohybu neustále sekala, FPS běžně padaly někam k deseti snímků za vteřinu a když se vám tohle stane v souboji, většinou to znamená váš konec. Navíc tyto „záseky“ občas vedly i k pádu celé hry. Je jasné, že lví podíl na problémech má otevřený svět samotný, ale engine, na kterém běželo Dark Souls 3, Sekiro a teď i Elden Ring, by měl mít už většinu much vychytaných. První dva patche tyto neduhy vesměs opravily a naštěstí se na ně nemuselo čekat dlouho.
I přes tyto problémy je Elden Ring jednou z nejlepších her, jaké jsem měl za poslední roky možnost vyzkoušet. Titul je přeplněn zajímavými místy, postavami a nepřáteli. Kamkoli se v tomto opusu s otevřeným světem od společnosti FromSoftware podíváte, čeká na vás za mlhou něco zvláštního a hlavně zajímavého. Jedná se o vyvrcholení všeho, co se Hidetaka Miyazaki a jeho tým naučili při tvorbě souls titulů – staví na pevných základech a rozšiřuje a rozvíjí jejich kvality nesčetnými způsoby.
zdroj: vlastní
Nebyla by to souls hra bez „souls humoru“. Try finger, but hole.
Elden Ring je však v jádru souls titul – s největší pravděpodobností z vás neudělá skalního fanouška tohoto žánru, na druhou stranu, pokud se rozhodnete strčit ruku do této bedýnky bolesti a vytrváte, Elden Ring vás odmění jako žádná jiná hra předtím. Kromě několika chyb spíše technického rázu mi dobrodružství v The Lands Between nedovedlo nic výrazně pokazit. Kam se studio FromSoftware vydá příště? A půjde o nějaký „next-gen“ souls titul, jež zahodí staré známé prvky a pokusí se o něco odvážnějšího? Na to si budeme muset počkat, ale jedno je jisté – Elden Ring tu s námi bude ještě hodně dlouho.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytl distributor Cenega Czech.
Elden Ring je korunním klenotem společnosti FromSoftware, do kterého japonští vývojáři nalili všechny své znalosti a zkušenosti z předchozích titulů. Je větší, rozsáhlejší, tajuplnější a vypilovanější.. a zároveň tak nějak povědomě známý. Co jsem od Elden Ringu chtěl, to jsem také dostal a teď bych prosil o přídavek!
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 | Windows 10/11 |
Procesor | INTEL CORE I5-8400 | AMD RYZEN 3 3300X | INTEL CORE I7-8700K | AMD RYZEN 5 3600X |
Grafická karta | NVIDIA GEFORCE GTX 1060, 3 GB | AMD RADEON RX 580, 4 GB | NVIDIA GEFORCE GTX 1070, 8 GB | AMD RADEON RX VEGA 56, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 12 GB | 16 GB |
Pevný disk | 60 GB | 60 GB |
Elden Ring, jak už bylo řečeno v úvodu, je v podstatě „čtvrtý Dark Souls“ s otevřeným světem. To ovšem neznamená, že by neměl svou vlastní DNA – tedy odlišnosti a novinky, které v předešlých titulech od FromSoftware nenajdete. Každopádně pokud jste doufali, že dostanete starý dobrý hit jménem Dark Souls, ale větší a se světem, který přímo zve k prozkoumávání, můžete si tuto položku odfajfkovat ve svém soulsborne diáři – Elden Ring je přesně to. Na druhou stranu to ale znamená, že pokud patříte mezi zaryté odpůrce tohoto žánru, Elden Ring z vás zřejmě FromSoftware konvertitu neudělá.
Elden Ring – gameplay
zdroj: Bandai Namco
Něco mi říká, že v Lands Between strávíme hodně dlouhou dobu a různá tajemství a skryté dungeony bude herní komunita objevovat ještě dlouho potom, co Elden Ring oficiálně vyjde.
První „Site of Grace“ (nové checkpointy hry ve stylu bonfire z Dark Souls), na který jsem narazil, mi posvítil směrem ke kostelu a za ním ke zlověstnému hradu Stormveil. Tato naváděcí světla jsou prvním z mnoha prvků, díky nimž je rozlehlý svět Elden Ring lépe ovladatelný a také méně děsivý. Hráči se tak mohou alespoň zdánlivě orientovat, jelikož tato světla navádějí k „hlavním questům“. Můžete je ale také ignorovat, jako jsem to udělal já, když jsem poprvé vstoupil do startovní jeskyně Cave of Knowledge a absolvoval tutoriál. Ten by se dal shrnout do věty: tady máš útok, tady máš léčivé baňky, takhle někoho zamorduješ tiše a teď se seber a mazej prozkoumávat.
Díky mé ignoraci jsem se ocitl na druhém konci mapy (což jsem z počátku netušil) v dole, kam mě přenesla truhla s pastí a kde mě uvítali krystaloví horníci a jejich „předáci“. Odmítal jsem přijít o svých usmolených pár stovek run (ekvivalent duší z DS), takže jsem nasadil taktiku: vyběhni z kryté chatrče, posbírej vše, co není přibité k zemi, a přitom hledej východ z jeskyně, než zemřeš. Jak už to soulsborne hrách chodí, pokud si doběhnete pro svou mrtvolku a nezemřete přitom, vaše ztracené runy/duše získáte zpět. Po několika minutách jsem byl schopen z jeskyně vyběhnout, i když jsem za sebou stále slyšel kdákavé skřeky stonožkoidních předáků – řeknu vám, FromSoftware rozhodně nic neztratilo ze své groteskní fantazie při vytváření roztodivných oblud.
Elden Ring – gameplay
zdroj: Bandai Namco
Elden Ring je o průzkumu. Kromě hlavní příběhové linky vás téměř nikdo nebude nikam navádět a kreslit na vaší mapě červené X s popisem „tady je poklad“. Ovšem, nějaký dobrodinec může pronést něco o bájném meči či tajuplné kobce „tam někde za kostelem“ a je pouze na vás, jestli tato místa najdete.
Proč o tom ale mluvím? Jakmile jsem totiž vyběhnul na povrch, který rozhodně nepůsobil dojmem startovní lokace (obří houby kam až oko dohlédlo, u kterých se navíc pohupovali groteskní gigantické měchuřiny), právě v tomto okamžiku jsem si uvědomil, jak je Elden Ring rozsáhlý a jakou zde máte svobodu k průzkumu. Hlavním orientačním bodem ve světě Lands Between je obří zlatý strom, na který vidíte zřejmě odkudkoli, a všude, kam dohlédnete, se můžete dostat. Tedy většinou – existují místa, do kterých se podíváte až při splnění určitých podmínek, ale vše ostatní je k mání. Vadil vám lineární a poněkud svazující průzkum v předchozích soulsborne titulech? V Elden Ringu bude vaše dobrodružná duše vrnět blahem.
Mapa (ano, v Elden Ring je mapa!) je doslova přecpaná mini bossy, střetnutími s bandou nepřátel, skrytými dungeony, spícími draky a podobnými laskominami – jde jen o to je najít. Ty nejdůležitější lokace mají na mapě svou ikonku, ale ostatní věci si budete muset buď zapamatovat, nebo na určené místo připíchnout špendlík třeba se zlověstnou lebkou. Jen nesmíte zapomenout, co ona lebka znamená, jelikož se (minimálně v preview) nedal upravovat popisek oné poznámky.
Potěší i příběh, který je o poznání vyzrálejší než její kryptičtí Dark Souls předchůdci a nespoléhá jen na to, že si jakous takous představu o příběhu uděláte při čtení popisků u předmětů nebo sledováním videích youtubera VaatiVidya. Hned ze startu jsem měl jasno v tom, kdo jsem, co dělám a kam jít. Pro pořádek řeknu, že jsem pro hraní měl k dispozici jen pár (šest) hodin, takže jsem rozhodně nemohl objevit vše, ale nic nenaznačovalo, že by se zde měla nějakým zásadním způsobem změnit struktura „questů“ a aktivit, než na co jsme u FromSoftware zvyklí.
zdroj: Bandai Namco
Kromě jistého maskovaného chlapíka u první venkovní Site of Grace je tato čarodějka jedna z mála NPC, která mi v Elden Ring podala srozumitelnější informace ohledně dění v Lands Between.
Nějaké NPC vám naznačí, kde můžete najít něco zajímavého, nebo najdete popis cesty ke skrytému dungeonu na kusu papíru a bude jen na vás ono místo najít. Až tady zjistíte, jak moc (nebo málo) vám chybí komfort v podobě různých ukazatelů a šipek, které by vás přesně navedly a na který jsme u jiných open-worldů zvyklí. Nikde nemáte klasický seznam questů a nikdo vás nevede za ruku. Já jsem toto od Elden Ring očekával a věděl jsem tedy do čeho jdu, ale pokud jste doufali v tomto ohledu v nějaké zjednodušení, zřejmě budete zklamáni.
Kde ale FromSoftware zjednodušuje (nebo přesněji řečeno, zpřístupňuje), jsou určitě souboje. Stále jsou sice hlavně o tom nabiflovat si útoky a pohyby nepřátel, ale váš arzenál, různé schopnosti nebo třeba boj na hřbetu éterického koňokamzíka (jmenuje se Torrent, jako ten dravý proud, který vás donese, kam si budete přát) vám život rozhodně usnadňují. Některé situace lze navíc vyřešit po vzoru Sekiro: Shadow Die Twice, kdy všechny protivníky statečně zamordujete nepozorovaně a v tichosti, jelikož se v Elden Ring nachází systém plížení.
Elden Ring – gameplay
zdroj: Bandai Namco
Přidat do hry možnost skákání se může zdát jako triviální záležitost, ale v Elden Ring je to hotový „game changer“. Nejenže můžete uskočit do bezpečí, přeskočit protivníkův horizontální sek, ale váš vlastní útok ve skoku způsobuje dodatečné zranění a může protivníka vyvést z rovnováhy.
Pokud už dojde ke střetu, máte k dispozici řadu chvatů, kouzel a zaříkadel, kterými můžete protivníky zneškodnit a také skoků (ano, trvalo to několik her a jednoho Sekira, ale v Elden Ring lze skákat!). Téměř každá zbraň má navíc svou unikátní schopnost, která při použití sice odčerpá vaše FP (Focus Point = mana), ale jejich účinek mnohdy předčí několik základních a i silných úderů. Pak jde zde i možnost tzv. protiútoku při vykrytí rány, který sežere spoustu zdraví protivníka, vyhodí jej z rovnováhy a vy ho můžete snadno dorazit.
Elden Ring také představuje formu craftingu, což je také další soulsborne novinka – na tuto aktivitu budete potřebovat recepty, jež seženete buď náhodně při průzkumu, nebo u NPC obchodníků. Můžete si například vyrobit vrhací šipky a šípy do luku, zápalné bomby, léčivé masti a podobně, takže nejste odkázání pouze na Flask of Crimson Tears (obdoba Estus Flask z Dark Souls), které se doplní jen při odpočinku u Site of Grace. A i v tomto případě vývojáři zlehčují situaci – pokud totiž vybijete například místo banditů, příšer nebo silnějšího nepřítele, dostanete několik (nebo jednu) dávek do flaštičky navíc.
Elden Ring – gameplay
zdroj: Bandai Namco
Téměř každá zbraň má v Elden Ring nejen své jedinečné „bojové pohyby“, ale také unikátní schopnost, kterou navíc můžete přilepit na jinou zbraň, pokud si to budete přát.
Kouzla jsou navíc v Elden Ring někdy až směšně silná, až se zdá, že neovládat alespoň pár kouzel nebo zaklínadel je handicap. Jsou zde i duše různých nepřátel, které si můžete povolat na svou stranu, a ti také mohou naprosto vychýlit jazýček vah ve váš prospěch – jedno takové „žoldácké zjevení“ mi dokázalo s minimální pomocí vymlátit celý tábor základních nepřátel. Na nedostatek možností, jak překonat nástrahy v Elden Ring, si tedy stěžovat nemůžu.
Pokud vše ostatní selže, stále je zde možnost povolat si lidského spolubojovníka. Elden Ring, stejně jako většina FromSoftware her, nabízí jistou formu multiplayeru, ve kterém můžete zabřednout jak do kooperace, tak i do čisté PvP řezničiny. Pokud ale chcete hrou projít na vlastní pěst a nepřejete si být obtěžování „invazemi“ ostatních hráčů, i tato možnost zde existuje. Multiplayer si můžete také zaheslovat, takže se k vám dostanou jen lidé, kteří heslo znají.
zdroj: Bandai Namco
Online systém v Elden Ring vám může pomoct dostat se z obtížných situací. Jakmile si ovšem přivoláte lidského dobrodruha na pomoc, automaticky se stáváte terčem potencionálních invazí.
Elden Ring nicméně nenabízí „čistou“ formu multiplayeru – vždy zde existuje nějaké pravidlo nebo omezení, dokdy ve vašem světě může společník pobývat. Jde třeba o zabití bosse dané lokace, přivolání spojenci například nemohou aktivovat Site of Grace, mají menší počet regeneračních prostředků než hostitelský hráč, nemohou otevírat truhly s poklady a smrt je pošle zpět do vlastního světa. Tento prvek je tedy téměř nezměněn z předchozích soulsborne her. Pokud vás zajímají další detaily ohledně kooperace a PvP, zamiřte zde.
Jedním z velkých taháků při oznámení Elden Ringu byla také spolupráce slavného spisovatele George R. R. Martina. Hidetaka Miyazaki, ředitel společnosti FromSoftware, se nechal slyšet, že je jeho velkým fanouškem, ale k jeho nejoblíbenějším dílu nepatří, možná překvapivě, Píseň Ledu a Ohně (Hry o trůny), ale upírské Fevre Dream (Sen Ockerwee), kterou prý doporučuje všem novým zaměstnancům ve FromSoftware. Martin každopádně pro japonské vývojáře vytvořil základní příběhový kámen, dodal některé historické události a tím v podstatě jeho práce na Elden Ring skončila.
zdroj: Bandai Namco
Draky mají rádi jak vývojáři z FromSoftware, tak i Martin. Zde (a v ostatních FromSoftware hrách) mají ale k vymření hodně daleko.
Jestli jsem v Elden Ringu po pár hodinách „viděl stopu George R. R. Martina“, to se přímo nedá říct, ale je docela dobře možné, že se projeví v konzistentnějším vyprávění příběhu, jež nastínil už začátek hry. Žádné epické a propletené fantasy a la Hry o trůny ale asi čekat nemůžeme – Elden Ring je hlavně FromSoftware titul, a to je i z několika málo hodin na první pohled patrné. Miyazaki navíc řekl, že spisovatel možná nakonec bude šokován až zjistí, co vývojáři provedli s jeho vytvořenými charaktery. A něco mi říká, že jestli měl Martin na svědomí zlatého Godricka (boss Godric the Golden), pravděpodobně si ho nepředstavoval jako desetirukého seschlého monarchu s obří sekyrou. Ale kdo ví?
Pokud už jste si během let osvojili to, co vám FromSoftware předkládalo v téměř každé své hře, budete se v Elden Ringu cítit jako doma a najdete zde nespočet háčků, jež vás budou táhnout miliony směry. Stejně tak počítám s tím, že Elden Ring přitáhne spoustu lidí, kteří prošvihli nebo se aktivně vyhýbali hype trainu jménem Souls-Borne-Sekiro – jestli v něm ale zůstanou, je otázka, na kterou budeme znát konkrétnější odpověď až několik týdnů po oficiálním vydání.
Elden Ring nás pořádně prověří už 25. února. Už nyní můžu říci, že to opět bude o nervech, slzách a rozmlácených ovládačích, ale možná jich tentokrát bude méně. Možná, že Elden Ring nastolí novou stezku, která bude více odpouštět chyby a zároveň odměňovat průzkum a zvídavost. Několikahodinový kousek, který jsem měl k dispozici, rozhodně naznačil, že by to tak mohlo být... a já už se nemůžu dočkat dalšího dobrodružství v Lands Between.
• Zdroje: vlastní, Bandai Namco
Akční RPG Elden Ring vyvíjí studio FromSoftware a vydává společnost Bandai Namco. Titul vychází bez české lokalizace 25. 2. 2022 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S.
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!
• Novinka: 4. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec
Z několika málo nicneříkajících záběrů jediného teaseru očekávané pecky Elden Ring dýchá lákavě tajemná atmosféra, kterou přiživují i samotní tvůrci ze studia FromSoftware tím, že o své nové značce nevypouští mezi fanoušky žádné informace. Fantazie příznivců ovšem pracuje na plné obrátky a rozebírá každou maličkost, jež se dostane ven z pečlivě střežených bran japonského studia. V současnosti hýbe světem tzv. soulsborne her únik informací prověřeného insidera Omniho, který již několikrát vynesl na světlo detaily o Dark Souls, Bloodborne či Sekiro: Shadows Die Twice. Novinky ze světa, na jehož tvorbě se podílel také slavný spisovatel George R. R. Martin, se točí okolo herního prostředí a objevily se na redditu.
ELDEN RING - E3 ANNOUNCEMENT TRAILER | XBOX ONE, PS4, & PC
Jediná ukázka Elden Ringu se objevila na E3 2019, ale z mrazivé atmosféry dodnes neztratila ani kousek.
Nejnovější projekt slavného tvůrce Hidetaky Miyazakiho se podle úniků hodně inspiroval PS4 exkluzivitou Shadow of the Colossus, v níž se hlavní hrdina na hřbetě věrného oře prohání po liduprázdné planině, aby se dopracoval k obrovským monstrům, s nimiž zápolí v uzavřenějších arénách. Na podobném principu by se měl zakládat také Elden Ring, ovšem s tím rozdílem, že v krajině hodně inspirované Skotskem bude pořádně živo. Během putování po světě narazíte na různé biotopy, v nichž se budou prohánět roztodivné příšery, jak jsme ostatně od FromSoftware zvyklí. Ty by neměly hlídkovat na svých místech, ale migrovat po širém okolí, takže vás mohou překvapit kdekoliv.
Fanoušci soulsborne žánru, v němž se brzy setkáme s novým přírůstkem v podobě Nioh 2, ovšem milují menší, do posledního detailu dotažené lokace dýchající atmosférou tajemna, takže i na ně vývojáři myslí. Během putování krajinou narazíte na jeskyně, zchátralé vesnice, zříceniny a další místa, v nichž se vedle soubojů s brutálními monstry z těch nejšílenějších nočních můr pravděpodobně setkáme také s řadou dějových fragmentů, z nichž si postupně poslepujeme příběh o světě stíhaném prozatím blíže neznámou pohromou. Zatím nezodpovězenou otázkou je, jestli se ve světě Elden Ringu budeme pohybovat naslepo, podle mapy či tvůrci zvolí systém nápovědy, což je podle mého nejméně pravděpodobné.
Velký otevřený svět by podle všeho měl náročné hráče graficky uchvátit svou fantasy tématikou, možná inspirovanou evropskými pověstmi různých národů, kterou budou doprovázet efekty počasí a střídání dne a noci. Jak sami vidíte, únik spekulačních informací nebyl malý, a to jsem si nakonec nechal pověstnou třešničku – Elden Ring by měl obsahovat multiplayer. Více se o něm neví, takže na počet najednou propojených hráčů a možnost s ostatními bojovat si musíme ještě počkat.
Ostatně u nejnovějšího počinu studia FromSoftware nemáme potvrzené ani datum vydání či platformy, ale předpokládal bych PC a obě generace PlayStationu a Xboxu. Bohužel došlo k odložení Taipei Game Show, kde se Elden Ring měl ukázat, takže možná budeme bez informací delší čas, než se původně předpokládalo. Snad se nad námi tvůrci slitují a představí nové materiály i tak, bez reflektorů velké konference.
• Zdroje: Reddit
• Novinka: 2. 7. 2019 • Autor: Jakub Němec
Projekty studia FromSoftware jsou pro našince svým způsobem zvláštní, jiné, i když by mu měly být tematicky blízko. Ponechme stranou mechaniku umírání a oživování, ale v Dark Souls pobíháme po zříceninách středověce vypadajících hradů a goticky laděný Bloodborne přímo dýchá evropskými reáliemi. Ona podivnost tkví v tom, že se na evropské reálie díváme japonsky pokroucenou optikou. Po východním výletu v Sekiro: Shadows Die Twice se opět vrátíme do západní kulturou ovlivněného fantasy světa, k čemuž přispěje také George R. R. Martin, jak jsme vás již informovali.
ELDEN RING - E3 ANNOUNCEMENT TRAILER
Rozebírání každého detailu Elden Ring patří ke každodenním kratochvílím fanatických příznivců práce studia FromSoftware. Přidáte se také?
Aktuálně se tvůrce eposu Píseň ledu a ohně veze na vlně popularity, takže se není čemu divit, když jej požádal o spolupráci Hidetaka Miyazaki, otec soulslike her. Sám prý Martinovo dílo obdivuje, a proto ho oslovil s žádostí o vytvoření mytologie svého nového světa. Pokud jste doufali v ústřední linku tvořenou původcem Hry o trůny, tak budete jistě zklamáni, ale Martinův rukopis se nakonec do dějového scénáře inspirovaného severskou mytologií významně otiskl. Miyazaki totiž umně včleňuje náznaky z padlého světa do příběhu, takže všímaví hráči si podobně jako v jiných jeho hrách poslepují dějiny univerza Elden Ring sami.
Motivy germánské a keltské mytologie se snoubí s děsivými výjevy z mysli Hidetaky Miyazakiho.
Miyazaki tvrdí, že právě v tom tkví jedno ze základních kouzel soulsborne projektů studia FromSoftware, kdy jen několik vyvolených hráčů plně ponořených do pečlivě vykonstruovaných světů prohlédne závoj tajemství a poznají jednotlivé motivy působivě navržených příběhů, jež vyprávějí fragmenty knih a samotná krajina (tzv. environmental storytelling). O komplexnosti Elden Ring tak nemůže být pochyb, navíc když Miyazaki prohlásil, že by si nepřál novelizovanou podobu Martinem vytvořených dějin, protože by fanouškům odhalila veškeré záhady bez jejich práce. Zkrátka opět budete potit slzy a krev, abyste vymáčkli z nejnovějšího titulu veškeré vědění.
Z obsáhlého rozhovoru s Miyazakim, který přinesl server IGN, nadále vyplývá, že Elden Ring by se měl vrátit k atmosféře dřívějších titulů z dílny japonského studia, takže místo agresivního postupu plného sekání a vykrývání v Sekiro bychom se měli spolehnout spíše na manévry z Dark Souls. Každý projekt FromSoftware překvapí své příznivce něčím novým a výprava vstříc severským kulisám by neměla být výjimkou. Dle všeho bychom se měli vyhnout stísněným uličkám rozpadlých hradů a měst a místo toho se vydáme po širé krajině vstříc dobrodružství a nebezpečí. Elden Ring se totiž bude rozkládat na mnohem větším prostoru, jemuž bude vévodit přírodou vytvářená krajina s nebezpečnými monstry.
Obyčejní pěšáci zřejmě skončí pod kopyty vašeho koně, ale na souboje s bossy si zřejmě budeme muset troufnout sami. Nebo se budeme obrům motat kolem kotníků jako Legolas olifantům v Pánovi prstenů?
Nehrozí ovšem žádné dlouhé toulání po svých, pohyb po lokacích bude umožněn také na hřbetu koně, jak jsme již předesílali v našich spekulacích. Skvěle zní také fakt, že bujný oř bude také součástí soubojů s příšerami, nad nimiž bychom tak konečně mohli mít převahu (tedy alespoň nad základními nohsledy bossů velkých jako panelák, že). Řešení bitek se prozatím vždy podařilo studiu FromSoftware dotáhnout téměř k dokonalosti, tak doufejme, že u Elden Ring nedojde k prvnímu přešlapu. Souboje mají být odvozeny od toho, jak si budete spravovat svou postavu, protože se japonští tvůrci vrací zpět k anonymnímu hrdinovi podobně jako v Dark Souls či Bloodborne.
Jestliže trpíte fobií z volných prostranství a velkých otevřených světů se k smrti děsíte, uvítáte možnost vklouznout do pobořených vesnic rozesetých po celém světě. Zde nás zřejmě budou čekat klasické intenzivní souboje s otravnými hordami nestvůr, které půjdou dychtivě po každém troufalci rušícím jejich klid. Zatím nevíme, jestli se bude dát hrát Elden Ring v kooperaci jako Dark Souls nebo Bloodborne, či se tvůrci přikloní k intenzivnějšímu prožitku osamělého vlka jako v Sekiro: Shadows Die Twice. Osobně bych se spíše přiklonil ke skupinovému plundrování lokací, protože se k open-world pojetí báječně hodí.
Prozatím netušíme, jak moc ovlivnily pověsti evropských národů Martinem vytvořený svět. Vidíme na obrázku tradiční keltské modré válečné zbarvení, nebo jde o nějakou zhoubnou chorobu sužující celý svět?. Bude zajímavé sledovat vývoj příběhu Elden Ring.
Doufejme tedy, že se ve společnosti přátel vydáme vstříc rozložitému světu napěchovanému tajemstvím s řadou vedlejších činností, ale rovněž s intenzivním příběhem v hlavní roli (taky někoho napadl Skyrim s brutálně těžkými souboji?). Podle Miyazakiho se můžeme těšit na tradičně temný svět s nádhernou grafikou inspirovanou ponurými fantastickými světy evropských mytologií. Když přimícháme trošku šílené představivosti, jež je studiu FromSoftware vlastní, dostaneme velmi lákavý mix. Však trailer z E3 2019 nás namlsal víc než dost. Teď už jen oznámit datum vydání, abychom se mohli těšit na termín, kdy se naše PC, PS4 a Xbox One stanou nástroji příjemného utrpení ve společnosti Elden Ring.
• Zdroje: IGN
• Novinka: 10. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nejdůležitější informace se musí objevit hned na začátku novinky o Elden Ring – hra podle nápadů Hidetaki Miyazakiho (Dark Souls) a George R. R. Martina (Hra o trůny) byla oficiálně potvrzena na show Microsoftu v rámci E3. Vyplnily se tak předpoklady založené na různých únicích z okolí japonského studia FromSoftware, jež tvrdily, že se chystá něco opravdu velkého. Mimo traileru předkládající divákovi instantní depresi, tajemno a mystično ovšem nelze o zajímavém titulu s jistotou říci vůbec nic.
Elden Ring - Announcement Trailer
Uvidíte sami, kolikrát si trailer na Elden Ring pustíte, protože jeho pojetí působí až hypnoticky. Já už se pouštím do druhé desítky přehrání.
Posuďte sami – několik záběrů na rozpraskaného kováře, bojiště poseté mrtvolami s obřím válečníkem pohlceným plameny v pozadí, oběť ruky neznámému božstvu a rytíř, který se zřejmě se všemi těmito výjevy střetne. Podle některých novinářů by mohl napovědět koncept art s několika propojenými kruhy zřejmě symbolizující prsten z názvu Elden Ring. Na webu Gamespot se objevila teorie, že by se mohlo jednat o prsteny králů, které budete v roli rytíře porážet a získávat tak jejich moc (což se objevilo také v Dark Souls 3). Uvidíme, jakým směrem se nakonec bude projekt FromSoftware ubírat, protože zatím se lze pouze dohadovat, o co ve hře půjde a jak se vlastně bude hrát. Stejně tak si musíme počkat na datum vydání, i když platformy již známe – PC, PS4 a Xbox One.
Obrázek 1: Jakou symboliku bude mít obětování ostatků temnému božstvu? Obrázek 2: Volba postavy zřejmě ovlivní hratelnost, o níž jsme se však více nedozvěděli. Obrázek 3: Budou se pomocí pavučinami obrostlého kladiva ničit nebo kovat mocné prsteny, jež se objevují v názvu Elden Ring a v uniklém koncept artu?
• Zdroje: YouTube, Gamespot
• Novinka: 8. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Podle náznaků, které vyčetli všeteční uživatelé internetu (např. Daniel Ahmad), nejnovější počin studia FromSoftware ponese jméno Elden Ring. O ději samotném prozatím nic nevíme (v našem spekulačním článku jsme se rozepsali o velmi pravděpodobném zasazení do severské mytologie), ale je téměř jistotou, že na scénáři epického fantasy RPG spolupracovali tvůrce Dark Souls Hidetaka Miyazaki a otec Písně ledu a ohně George R. R. Martin. Očekávat tak můžeme kvalitně vystavěný děj (možná i s větším množstvím postav), velkorysou představivost japonského střihu, ikonické souboje s bossy a samozřejmě vysokou náročnost.
Údajně má jít dosud o největší hru z dílny FromSoftware (pokud nebude podobná prohlášení vnímat jen jako marketingovou mluvu), takže se máme nač těšit. Úniky navíc předpokládají, že Elden Ring by měl patřit do rodiny multiplatformních titulů, tedy vydání pro PC, PS4 a Xbox One. Zatím se nikde neobjevilo datum vydání, ale s přihlédnutím k vypuštění Sekiro: Shadow Die Twice v tomto roce bych si troufl tvrdit, že si na výsledek spolupráce autora Hry o trůny a Dark Souls počkáme nejméně do roku 2020.
• Zdroje: Polygon
• Spekulace: 22. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
Společnost Bandai Namco se nevyznačuje bombastickými reklamními kampaněmi pro své tituly, protože se může spolehnout na chytré tahy směřované na své fanoušky, jež udeří hřebíček přesně na hlavičku. Příkladem může být nová, dosud neoznámená hra od studia FromSoftware, o níž se „náhodou“ zmínil na svém blogu George R. R. Martin, tvůrce popkulturního fenoménu Hra o trůny (resp. Písně ledu a ohně). Asi nikdo v dnešní době již nevěří, že tzv. úniky informací nejsou plánovanou propagací nových titulů, protože tyto kontinuálně uvolňované kousky informací podněcují zvědavost fanoušků samy od sebe, aniž by se musely investovat velké peníze na zviditelnění.
Zatím nevíme, jak moc zasáhl George R. R. Martin do vývoje novinky od FromSoftware. Objevují se teorie pracující s verzemi, slavný spisovatel funguje v pozici obyčejného konzultanta i hlavního scénáristy.
Tvůrcům z FromSoftware se tedy podařilo před výstavou E3 stáhnout část pozornosti na sebe a přitom téměř nic neprozradili. Navíc oznámení o angažování Martina při vyvrcholení seriálového zpracování Game of Thrones skvěle využívá momentu maximálního zájmu o jeho osobu. Ponechám stranou, že mé literární srdce trpí tím, jak Martin kašle na dopsání knižní verze Hry o trůny, a místo toho se zkusme podívat pod pokličku japonských vývojářů a pokusit se odhalit, co pro nás chystají na letošní E3.
První myšlenka všech fanoušků po oznámení spolupráce autora trůňácké epopeje s FromSoftware samozřejmě směřovala k adaptaci předlohy (ať už seriálové, či knižní) do náročné akční adventury, jimiž je japonské studio proslavené. Upřímně, dokážu si velmi dobře představit, že by se hráči vžili do postavy Aryy Stark, která vyniká svou urputností, bojovností a hbitostí. Kdo Hru o trůny zná, tak tuší, že plížení a soubojů proti mnohem silnějším protivníkům, jako v aktuálním Sekirovi, by bylo víc než dost.
Počítačová Hra o trůny s Aryou v hlavní roli podle mustru FromSoftware. To by šlo, nemyslíte?
Přesto si troufnu tvrdit, že „Dark Game of Thrones Souls“ zůstane pouze vysněným a nikdy realizovaným titulem, protože tvůrci z FromSoftware se ještě nikdy nenechali svázat předlohou a vždy vymýšleli originální světy. V případě martinovského univerza by byli pod obrovským tlakem širokého zástupu fanatických fanoušků, jež by jim neodpustili ani titěrnou chybu (jistě jste zaznamenali nespokojenost se zakončením seriálové ságy). Proto nabírá reálnějších kontur spíše možnost, že se Martin nechal najmout jako konzultant, čímž svůj skvělý smysl pro dynamiku v příběhu a nečekané zvraty propůjčil pro ryze originální projekt.
Podle náznaků sesbíraných weby Gematsu, vg247, DualShockers či gamesradar se spíše vydáme na sever Evropy, kde se budeme potýkat s mýtickými monstry známých z tradičního vikingského náboženství. Zaměření se na panteon germánského rázu není nakonec úplně překvapivou volbou. Určitě víte o obrovském úspěchu God of War, v němž se Kratos vydal od Olympu skandinávským směrem, a možná i o šeptandě okolo Assassin’s Creed přisuzující vrahounské sérii obdobné reálie. FromSoftware chce zřejmě také nabídnout svůj, o poznání náročnější a krutější pohled na Midgard (nebo se bude cestovat i mezi světy Yggdrasilu?).
Do Skandinávie se vydává čím dál více vývojářů. Přidá se k nim také FromSoftware?
Projekt, který podle zahraničních novinářů ponese název Great Rune, by se měl chlubit otevřeným světem, po němž se budeme procházet nejen po svých, ale také na hřbetu bujného oře. Herní zážitek by měl být ovlivněný volbou povolání – vzhledem k severským příběhům se dají očekávat srdnatí bojovníci s různou výbavou, mocní kouzelníci a možná hrdinové útočící z větší dálky. Klepy v kuloárech dále naznačují, že by se Great Rune mělo více přiklánět k Dark Souls, což by pravděpodobně znamenalo práci s inventářem, online kooperace či další populární prvky „you died“ série.
Přesto bych si přál, aby tvůrci nezapomněli ani na skvělou práci v rámci Sekiro: Shadows Die Twice, kde dominoval propracovaný vertikální pohyb po úrovních – skalnatý sever k tomu přímo vybízí. Pokud se potvrdí alespoň část uniklých a odvozených informací, budou se soulsborne fanoušci houpat na obláčku blaha. Já jsem velmi zvědavý, jak si nápadití designéři poradí s vikingskými monstry, jimž dají do vínku svůj japonský pohled. Stále se může stát zázrak a FromSoftware opravdu pracují na Game of Thrones, ale já bych jej za výlet do Skandinávie klidně vyměnil. Více světla do stínu nejistoty přinese E3, kde by se novinka ze stáje Bandai Namco měla představit na konferenci Microsoftu.
Vzorem pro Great Rune bude zřejmě rytířsky laděné Dark Souls, ale Sekiro by mohl nabídnout zajímavé prvky, především v agresivních soubojích a svižném pohybu.
• Zdroje: Gamesradar.com, vg247.com, gematsu.com, DualShockers.com,