Když přijde řeč na závodní hry nejen z licencovaného prostředí, vývojáři z Codemasters rozhodně nebudou daleko. Popravdě, nejspíše si s vámi právě budou podávat ruku. Jejich logo na přebalu hry je totiž v podstatě známkou kvality daného titulu a s tímto tvrzením bych mohl recenzi vlastně rovnou zakončit. Pokud se však chcete blíže podívat, co letošní ročník závodního simulátoru F1 2018 přináší, pokračujte ve čtení recenze.
• Žánr: Závodní simulátor • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Codemasters • Vydavatel: Codemasters • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (24. srpna 2018) • Homepage: www.formula1game.com • Čeština: Ne
• Recenze: 31. 8. 2018 • Autor: Filip Němec
Jakožto správný simulátor je i dílo Codemasters každý rok úzce spjato se svou reálnou předlohou, což bohužel v případě seriálu F1 znamená zejména nepříjemnosti v podobě neustálých regulací a hlavně tajností. V posledních letech se Formule 1 změnila spíše na byrokratickou ždímačku peněz, a to se bohužel přeneslo i do hry samotné. Nejde ani tak o neustálé změny, na ty jsou autoři dobře připraveni, nejprve by k nim ale museli dostat přístup. Naštěstí práva na celý seriál od loňského roku přešla na nového majitele, jenž je daleko otevřenější a vývojáři tak mají přístup k údajům, o kterým se jim v předchozích ročnících ani nesnilo. Dříve museli velké množství dat a parametrů odhadovat, tomu už je však konec.
F1 2018 je závodním simulátorem věrným své předloze, takže ve hře najdete všechny známé jezdce, závodní stáje nebo třeba okruhy. Zkrátka vše, co naleznete i ve skutečném světě Formule 1.
Nově mají v Codemasters k dispozici nejrůznější technické dokumenty, jako jsou blueprinty od všech týmů ze seriálu F1 ale třeba také dříve velmi tajné palivové mapy ze skutečných závodů. Pokud jste tak hráli loňský díl, poznáte výrazný rozdíl v tom, jak váš monopost mění v průběhu závodu své chování. Doposud autoři spíše hádali podle svých zkušeností, nyní už ale mají tvrdá data, jež dokáží patřičně využít. V praxi to znamená především realističtější chování pneumatik, tedy jejich progresivní opotřebení a s tím spojená přilnavost měnící se nejen podle počtu ujetých kol, ale také změn počasí a zejména podle toho, kudy jste s pneumatikami jezdili. Dvě vyjetí do hrbolatého kačírku totiž stačí na to, aby se vám pneumatiky odvděčily zhoršenou přilnavostí.
Obrázek 1: Na suchém povrchu jsou oproti minulému roku pneumatiky o něco méně přilnavější, za což vděčíme zejména reálným datům z kvalifikací a závodů letošního ročníku F1. Obrázek 2: Naopak za mokra upravili autoři chování vozu opačným směrem. Přilnavost je lepší a monopost lépe ovladatelný.
Středobodem celé hry je stejně jako doposud kariérní režim, který opět přinesl pár novinek. Ty mají sice dobrou myšlenku, ale trestuhodné provedení. Tím prvním, čeho si okamžitě všimnete, jsou rozhovory s novináři po skončení závodu. F1 2018 se totiž snaží o to, aby se z vás stal ne nutně mistr světa ve Formuli 1, ale především abyste prožili všechny strasti i radosti závodníka, k čemuž patří i problematika vztahů se svým týmem, komunikace s inženýry a v nejhorším případě i odchod z týmu.
Obrázek 1: To poslední, co potřebujete po nepovedeném závodě, jsou dotěrní novináři. Obrázek 2: Jejich otázky nejsou příliš vynalézavé a předpřipravené odpovědi jsou na tom ještě hůře.
To vše právě řeší pravidelně zpovědi novinářů, jejichž provedení ale nemohlo být horší. Prvotním problémem je to, že na odpověď máte velmi krátkou dobu, zatímco reakce samotné jsou hned 4 a složené často až z několika vět, takže i průměrnému angličtináři budou stékat kapky potu po čele. Někdy se odpověď zkrátka nedá stihnout, což neusnadňuje ani fakt, že se jednotlivé reakce opakují a celkově jsou velmi špatně napsané, takže vám častokrát žádná z nich nebude vyhovovat. Hra vás navíc očividně tlačí do pozice buďto svědomitého jezdce, jehož tým je pro něj vším, anebo bohémského frajírka, kterého budou milovat fanoušci, ale šéf ho možná brzy vyrazí (proto nově možnost i přestupu v rámci rozjeté sezóny). Zkrátka takový model James Hunt vs. Niki Lauda.
Chování při rozhovorech pak vyústí třeba také v to, že vám inženýři budou rychleji a levněji servírovat nová vylepšení, jež si můžete odemykat v rámci pěkně košatého vývojového stromu. Ten má hned čtyři větve, jež se zabývají hrubým výkonem, efektivitou, aerodynamikou a také bezpečností, jež je v poslední době hodně akcentována. Snaha přinést realistické problémy F1 je pak vidět i zde, můžete totiž v průběhu ročníku pracovat na určitém vylepšení, které se nakonec dost možná ukáže jako nedovolené, protože s koncem seriálu se pravidla mění.
Obrázek 1: Startu kariéry předchází stručná tvorba postavy. Obrázek 2: A posléze i výběr stáje, novinkou F1 2018 je však možnost kdykoli svůj tým opustit. Obrázek 3: Se členy týmu budete neustále v kontaktu a je pouze na vás, jestli půjde o výhodné partnerství, nebo si vzájemně polezete na nervy.
Pokud jde o jízdní model, tady se vývojářům z Codemasters dá vždy věřit. Nechybí široká nastavitelnost různých asistentů, které uzpůsobí hru jak naprostým nováčkům, tak i ostříleným veteránům, jež považují kontrolu trakce za vulgární pojem. Můžete si tak nastavit obvyklé pomocníky, jako je ideální stopa kombinovaná s brzdnou dráhou, jež v efektivním 3D modelu funguje opravdu velmi dobře. Tento prvek poslouží i zkušeným závodníkům, kteří se budou chtít naučit nově obsažené tratě jako Hockenheimring nebo okruh Paula Ricarda.
Obrázek 1: Seznam tratí obsahuje 21 okruhů a jejich upravené verze. Obrázek 2: F1 2018 přebírá všechny novinky letošního ročníku Formule 1 včetně bezpečnostního „halo“ oblouku. Autoři si alespoň prosadili možnost odstranit středový sloupek. V realitě bohužel takovou možnost jezdci nemají.
F1 2018 si tak můžete upravit dle své libosti na poměrně slušnou arkádu, ale také na nekompromisní závodní simulátor, při kterém musíte na gamepad či dokonce klávesnici zapomenout. S vypnutím všech asistentů budete rozhodně potřebovat volant s pedály. V některých oblastech je totiž F1 2018 možná ještě těžší hrou, protože nově získané údaje autoři zapracovali na výbornou. Nyní tak musíte vnímat podstatně více vyjetí z tratě a třeba i přes jaké výmoly jste v jedné špatně projeté zatáčce projeli. Vše se totiž dříve či později projeví.
F1 2018 – závod (vlastní gameplay)
Stejně jako reálná předloha v podobě seriálu Formule 1 je i F1 2018 o dlouhých závodech plných taktizování, bezchybných zatáček a ano, občas i trochu o štěstí.
Dejme ale stranou všechny detaily, které dělají F1 2018 nejlepšími formulemi široko daleko. Je jedno, jestli přestoupíte z Gran Turismo Sport, Project Cars 2 nebo dokonce i sedmé Forzy Motorsport. F1 2018 sice bude vypadat pořád velmi slušně, ale na tuto nepřímou konkurenci ještě pořád nemá. Ne, že by hra byla škaredá, to opravdu ne. V přímém srovnání si ale všimnete horšího vizuálu, a to jak v případě vozů, tak i okolí tratě. Pořád ale jde o velmi pěkné závody, přičemž modely formulí do detailu respektují své předlohy. Každý kus karoserie je přesnou kopií, jež odpovídá jak barvou, tak i efektními odlesky, nebo dokonce systémem poškozením.
To vše platí pro PC i konzolové verze. Celkově je vizuální posun znát, ale není tak velký, aby hru neutáhl i slabší HW, což se opět týká jak počítačů, tak i konzolí. Na standardních verzích obou konzolí zvládá F1 2018 nativních 1080p, přičemž PlayStation 4 Pro a jeho výkonnější kolega Xbox One X pak zvládají dokonce 4K rozlišení. A co je hlavní, v obou případech si hra drží 60 snímků za sekundu. Za celou dobu jsem navíc nezaznamenal žádné technické problémy, což autory rozhodně šlechtí. Skvěle si pohráli i s detaily, jako je fantasticky vypadající déšť či nepatrné prvky na trati, které potěší každého fanouška Formule 1.
Obrázek 1: Ke grafické dokonalosti chybí F1 zejména lepší textury, hra se však může pyšnit stabilními 60 snímky za sekundu. Obrázek 2: Především v dešti vypadá F1 2018 opravdu velmi hezky.
Pokud sledujete práci „Codies“ podrobněji, už asi víte, že to jsou opravdoví puntičkáři, a pokud jde o realistické prvky z oblasti motorsportu, těžko byste našli lepší fachmany. V minulých letech jim házel klacky pod nohy držitel licence, ale jak už jsem napsal v úvodu, letos konečně dostali možnost se opravdu vyřádit. Kupříkladu velkého pokroku doznalo ozvučení: dříve bylo nepřípustné, aby si někdo zvenčí nahrával zvuky monopostů. Nyní však autoři třeba v Abú Dhabí naistalovali na formule důmyslný systém mikrofonů, které po několik dní nahrávaly nejrůznější zvuky od motorů až po švitoření v boxech.
Co se obsahu či jízdního modelu týče, nemá aktuální ročník konkurenci. Zejména díky lepší spolupráci s majitelem licence překonává F1 2018 loňský díl naprosto s přehledem.
Abych mohl s klidem recenzi zakončit, musím zmínit ještě dva neduhy. Opět bohužel zůstává nepochopitelný systém penalizace, která někdy přijde za nepatrné vyjetí z tratě, zatímco v případě úmyslného nárazu do protivníka si vás nikdo nevšimne. Ruku v ruce s tím pak jde upravená umělá inteligence, jež je o poznání agresivnější, a tak se mi opravdu často stane, že jakmile vyjedu ze stopy a značně zpomalím, protivník za mnou to do mě v plné rychlosti bez ostychu napálí. To jsou drobnosti, na kterých musí autoři do příště zapracovat, i tak tu ale máme zdaleka nejlepší díl ze série F1.
Tato recenze byla napsána pro PlayStation 4 Pro verzi.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2130 3.4GHz / AMD FX-4300 | Intel Core i5-8600K 6-Core 3.6GHz / AMD Ryzen 5 2600X 6-Core 3.6GHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 640 / Radeon HD 7750 | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |