Prostředí počítačových her je nevyzpytatelné – dlouho opěvovaná značka se během pár týdnů může stát symbolem nenávisti náročných fanoušků. Něčím podobným si v současnosti prochází studio Bethesda, jehož titul Fallout 76 nese stigma nevydařené hratelnosti a pračky na peníze. Naštěstí se nám dostává množství alternativ, ať už v digitálním světě (The Outer Worlds) nebo na našich stolech v podobě deskové hry Fallout a jejího rozšíření Nová Kalifornie, jimž se v recenzi dnes podíváme pod víko.
• Recenze •
• Žánr: Atmosférické RPG • Počet hráčů: 1-4 • Autoři: Andrew Fischer, Nathan Hajek • Vydavatel: FFG • Distributor v ČR: ADC Blackfire Entertainment • Herní doba: 1,5–3 hodiny • Doporučený věk: od 14 let
• Recenze: 10. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec
Značka Fallout se v našem životě poprvé objevila už v roce 1997 a zaujala své hráče podivuhodně živoucí krajinou zničenou atomovou válkou. Se slzou v oku můžeme zavzpomínat na neobvyklou míru svobody, která se s hrou od studia Interplay pojila a díky níž se nesmazatelně zapsala do panteonu nejlepších her historie. Od vydání prvního dílu jsme se dočkali přechodu do třetího rozměru a bohužel nezdařeného nakouknutí do čistě multiplayerových vod v podobě Fallout 76, jenž nám dělá čím dál větší vrásky na čele. Smutek ovšem můžeme odložit stranou i díky povedenému RPG The Outer Worlds nebo deskovým hrám deroucím se na naše stoly.
V dnešní recenzi se zaměříme na projekt Fallout: Desková hra, s nímž můžeme prosedět sychravé podzimní dny. Během okamžiku se až ve čtyřech lidech proměníte v přeživší, kteří začnou objevovat Pustinu poté, co opustili bezpečí svého rodného Vaultu. Postupně se před vámi otevře široký prostor plný nástrah v podobě nebezpečných lokací a krvelačných zmutovaných monster. Jenže to vás nemůže zastavit, protože se necháte pohltit příběhy, které pro vás autoři Andrew Fischer (Runewars) a Nathan Hajek (Descent, Pán prstenů: Putování po Středozemi) připravili podle reálií známých z počítačových her.
Jestliže patříte ke kovaným fanouškům, kteří mají vytetovaného Vault Boye na paži, v obchodě se snažíte platit víčky od Nuka Coly a místo mobilu používáte Pip Boy, ve stolní verzi Falloutu najdete nový domov. Pocit toulání po Pustině totiž během prvních partií příjemně rezonuje, protože narazíte na staré známé z počítačových her, ale také vás dokáží překvapit některé nečekané události. Hodně bude záležet na scénáři, jenž si pro svou partii zvolíte – zapojíte se do sporu mezi otroky a otrokáři, budete jazýčkem na vahách mezi Bratrstvem oceli a Enklávou, rozlousknete záhadu syntetiků, či se budete pídit po původu záhadné mlhy ve Far Harbor?
Fallout: Desková hra (Stolní hra)
Příprava partie zabere klidně i čtvrthodinku, ale náhodně generovaná mapa stojí za to.
Ať už bude váš výběr jakýkoliv, připravte se na řadu skličujících rozhodnutí, jež během partie provedete. Řada příběhových karet totiž může vaši pouť stočit úplně jiným směrem, než jste původně čekali. Především méně ohrané scénáře budou neustále překvapovat jako slušně napsaný gamebook. Bohužel s častějšími výlety do světa deskovkového Falloutu se vám jednotlivé dějové linky okoukají, což je věčná škoda. Proto bych tuhle deskovku nedoporučoval náruživým hráčům toužícím svou novou stolní hru pařit stále dokola, ale spíše skupině přátel, kteří nemají problém s roleplayingem a deskovku berou pouze jako odrazový můstek k tomu, co jsou díky svým hereckým dovednostem schopni předvést během čtení příběhových karet.
Každý z hráčů navíc přijme identitu některé z pětice postav – obyvatel Vaultu dostane do vínku typickou kombinézu, psanec Bratrstva energozbroj a přeživší v Pustině se může těšit na zbraň v podobě klíče na kola. Ghúlové a Supermutanti si místo výbavy přiberou karty stavu, ale náhradou jsou jim výjimečné schopnosti při kontaktu s radioaktivitou. Následně si před sebe každý položí svou desku hráče, jež zabrnká na strunu nostalgie, protože se snaží evokovat klasického Pip Boye. Mimo zaznamenávání vitality a úrovně ozáření se na něm totiž vyskytují znalcům milovaná písmenka S.P.E.C.I.A.L., která jsou pevně spojena s levelováním postavy a také s dovednostmi.
Fallout: Desková hra (Stolní hra)
Od prvních momentů v Pustině budete bojovat o svůj holý život, popř. neživot, když hrajete za Ghúla.
Při střetech s příběhovými peripetiemi na kartách se tak budete muset spolehnout na přízeň při hodu kostkami, jež simulují systém V.A.T.S. z novodobých Falloutů. Náhodnost úspěchu typickou pro žánr her ameritrash samozřejmě můžete ovlivnit svými vlastnostmi (za každé písmenko ve vašem Pip Boyi, které je na kartě, můžete přehodit kostku, např. při ukecávacím testu vám bude vhod C apod.) a také vybavením (dobrodruh oblečený ve slušivém smokingu udělá určitě dojem, stejně jako jeho plazmová puška). Při ruce vám mohou být také pomocníci, které cestou v Pustině naverbujete do své družiny.
Nyní známe základní principy vývoje postav, ale co s nimi během hry budeme provádět? Po výběru scénáře a bojovníka připravíme mapu z hexagonových polí (některá důležitá místa jsou vidět, většina se ovšem musí teprve objevit), nachystáme balíčky karet se střetnutími, vlastnostmi a obchodními artikly a můžeme se vydat do Pustiny. V každém kole máme dvě akce, jež mohou pokrývat průzkum (odhalení sousedního pole a přidání nepřátel podle příslušné ikonky), pohyb (o dvě oblasti, ale pozor na nebezpečný a radioaktivní terén), splnění úkolu zadaného kartou (u nich máte často na výběr ze dvou a více možností), postoupit střetnutí podle prostoru aktuálního pobytu postavy (karty Pustiny či osady čte kamarád po pravici, abyste nemohli prospěchářsky vybírat podle jejich dopadů) nebo se pustit do souboje.
Fallout: Desková hra (Stolní hra)
Konečně si pomuchláte víčka od Nuka Coly ve svých spárech, i když pouze v papírové podobě.
Z počátku se může každý scénář Falloutu: Deskové hry zdát mírně rozvleklý, ale relativně snadný postup při vyhodnocování soubojů a střetnutí vás velmi rychle strhne a budete chtít postupovat stále vpřed a plnit jeden úkol za druhým. Jestli se při tom rozhodnete spolupracovat se svými přáteli, stanete se solitérem nebo dokonce začnete ostatním házet klacky pod nohy, záleží pouze na vás. Komunikace u stolu je však jedním za základních prvků každé partie a dodává výletům do radioaktivní krajiny specifický nádech. U některých úkolů jste donuceni postupovat společně, i když se vám to třeba zrovna vůbec nelíbí, ale o to více prostoru se nabízí při potenciální zradě ostatních, protože vyhrát může jen jeden – ten, který jako první získá nejvíce bodů popularity.
Vše ,co vám Fallout: Desková hra nabízí, máte možnost prostudovat klidně hned v manuálu, v němž můžete ocenit kvalitní českou lokalizaci z produkce českého distributora ADC Blackfire, která se samozřejmě promítla také do jednotlivých komponentů samotné hry. Mimo rodný jazyk na kartách se můžete těšit na typickou falloutovskou retrografiku 60. let, v níž si bere ústřední roli Vault Boy v různorodých komických variacích. Za mě se Fallout: Desková hra řadí mezi zdařilé atmosférické RPG, jež potěší fanouška předlohy i nadšence stolních her. Nevýhody přináší jen intenzivní hraní, při kterém se scénáře a karty střetnutí začnou okoukávat, což by ovšem mohlo řešit nedávno vydané rozšíření, o němž se dočtete na dalších řádcích.
Fallout: Desková hra (Stolní hra)
Atmosféra Falloutu na vás dýchne převážně díky zachované retrografice s usměvavým Vault Boyem.
Pokud vás zaujala základní verze deskovky Fallout a už jste se svými přeživšími prozkoumali každý kout Pustiny, bude pro vás rozšíření Nová Kalifornie požehnáním. V krabici naleznete dvě nová dobrodružství, jež vás zatáhnou do sporu mezi Bratrstvem oceli a fanatickými příslušníky sekty Jednota, nebo do průzkumu Nové Kalifornie, kde nebudete bojovat sami za sebe, ale za celou skupinu. Právě poupravení pravidel z druhého dobrodružství, v němž se chováte jako skupina a mnohdy získáváte společné zkušenosti za splněné úkoly, patří k největším přínosům tohoto rozšíření. Vedle singleplayeru ze základní verze se nám tak dostává do rukou kooperační režim (škoda, že poupravené scénáře z původní hry také nenabídly možnost spolupráce).
Fallout: Desková hra (Stolní hra)
Obsah krabice rozšíření Nová Kalifornie potěší především fanoušky původní hry, protože mimo pětice nových hrdinů se rozšíří příběhová základna díky kartám střetnutí a novým scénářům.
Mimo nových příběhů se připravte na dvanáct mapových dílů (takže bude potřeba větší stůl), pět nových postav (obchodník s dvouhlavou krávou, osamělá pistolnice, robotický pan Šikula, RNK Ranger a dezertér Enklávy) se sedmi novými perky, několik nových nepřátel, 66 karet střetnutí, 32 karet úkolů a přes padesát nových předmětů. Rozšíření Nová Kalifornie tak potěší především vlastníky základní verze, ale jestli vás nebavil původní Fallout: Desková hra, potom vás aktuální přídavek ke koupi asi nepřesvědčí. Celkově se totiž jedná o klasickou nálož toho samého, aby se prodloužila životnost příběhové hry. Pokud si ji budete pečlivě dávkovat, může zabavit na dost dlouho. Nové mapové díly a karty vám také dají důvod prozkoumat již pokořené scénáře původní hry.
Nic se nezměnilo na kvalitě grafického zpracování ani české lokalizaci, obojí snese přísná měřítka. Dokonce bych řekl, že figurky nových postav jsou ještě o chloupek hezčí, především pan Šikula je se svými multifunkčními chapadly opravdu kádr, což můžete sami posoudit z přiložených fotografií. Pokud jste tedy zlomili hůl nad Fallout 76 a The Outer Worlds už máte dvakrát pokořený se vším všudy, mohla by vás deskovka Fallout i se svým rozšířením Nová Kalifornie zaujmout, nebo by se mohla stát vhodným vánočním dárkem pro fanoušky Vault Boye.
• Zdroje: Vlastní
Fallout: Desková hra
Deskové hryFallout: Desková hra cílí na fanoušky počítačové předlohy, ale také tradiční pařani stolních her v ní mohou najít zalíbení. Deskovka se zaměřuje na vytváření atmosféry v post-nukleárním světě, kde vedle přežívání dostane prostor také absurdní humor. Signifikantním prvkem je zařazení reálií z falloutího světa jako systém S.P.E.C.I.A.L. a V.A.T.S. společně s líbivou retrografikou, jíž vévodí Vault Boy. Při intenzivním hraní se ovšem může deskovkový Fallout začít opakovat, takže fanoušci zcela jistě ocení rozšíření Nová Kalifornie obsahující také kooperační scénář.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.