Akční adventura Far Cry 5 opět dokázala, že v Ubisoftu mají kouzelnou formulku, na kterou lze napasovat prakticky jakékoli akční dobrodružství a nedopadne to vůbec špatně. V pořadí první ze tří připravovaných DLC Hours of Darkness převléklo Far Cry 5 do vojenského mundůru, fanatiky z Montany vyměnilo za vojáky Vietcongu, a pokud jste četli naší recenzi, už víte, že to nebylo zlé.
Když jde ovšem o příběhová rozšíření v sérii Far Cry, jsme zvyklí na poněkud bláznivější dobrodružství a přesně to přináší druhé DLC s názvem Lost on Mars. A to nejšílenější navíc není skutečnost, že se toto DLC odehrává na Marsu – je toho daleko více a vše se dozvíte v naší recenzi.
• Žánr: Akční adventura/FPS • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: Ubisoft Shanghai • Vydavatel: Ubisoft • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (17. července 2018) • Homepage: /farcry5/en-us/season-pass-dlc/ • Čeština: Ano (oficiální)
• Recenze: 23. 7. 2018 • Autor: Filip Němec
Podobně jako jiná Far Cry DLC, i Lost on Mars na základní hru navazuje jen minimalisticky. Hlavní postavou je v tomto případě váš parťák z původní hry Nick Rye, který vám věrně sloužil jako letecká podpora. Tomu z ničeho nic zavolá jeho bláznivý kamarád Hurk Drubman, že potřebuje okamžitou pomoc. A když kámoš potřebuje píchnout, je jedno, kolik je hodin a jestli třeba zrovna vezete vaší dceři růžového jednorožce. Nick však při kývnutí na rychlou výpomoc netuší, že jen pár okamžiků na to bude teleportován rovnou na Mars. A co tam? Kromě záchrany lidstva před invazí vesmírných pavouků bude obsazovat ztracené věže a také hledat části Hurkova těla, jež jsou rozesety po celé mapě. Hurk totiž přišel o své fyzické tělo a jeho vědomí je přeneseno do “bráchobota”, který funguje jako AI parťáci v původní hře.
Vedle toho je ale Hurk také i duševně slabší jedinec. Řečeno s velkou rezervou. Více než kolegou v boji vám tak bude neustále přítomnou hlásnou troubou s narážkami na filmy o vesmírných vetřelcích, záchranu lidstva a své nádobíčko. Připravte se na trilion metafor týkajících se zejména pánského přirození. Hurk je samozřejmě jeho fyzickou absencí dosti poznamenán, avšak genitální humor se prolíná naprosto celou hrou.
Vyzkoušíte tak třeba zbraně jako NutHugger či CockBlocker. Bohužel k takovýmto názvům není vzhledem k jejich standardní funkčnosti jakýkoli důvod, někdo v Ubisoftu se zkrátka jen rozhodl, že když to může fungovat v South Parku, lze o pánském rozkroku vtipkovat i na Marsu. Slaboduchý teenage humor vás ale vydrží bavit zhruba první hodinku, poté už vám Hurk a jeho opakující se hlášky začnou lézt krkem.
Pokud jsem v úvodu naznačil, že jednotlivé díly série Far Cry a případná DLC jsou pouze přeskinovaným polotovarem, který mají v Ubisoftu uložený někde v sejfu jako univerzální recept na zábavnou arkádovou akci, v případě Lost on Mars se vývojáři odvázali daleko více. A nemyslím teď zrovna pubertální vtípky, ale zbrusu nové herní mechaniky. Zatímco předchozí Hours of Darkness rukopis původní hry odhalilo prakticky po pár vteřinách, Lost on Mars je odvážnější. Zásadní změny můžeme rozdělit na odlišný způsob pohybu a na nový styl soubojů. Co se pohybu týče, nižší gravitace na Marsu umožní vyšší a delší skoky, to je ale pouze začátek. Brzy po úvodu hry dostanete totiž antigravitační opasek, což je vlastně jen variace na jet pack umožňující vyskočit na jinak nedosažitelná místa či se vznášet ve vzduchu. Zcela odlišné pohybové vzorce tak dosti mění celou hratelnost.
Druhou zásadní změnou je odlišný způsob boje vycházející zejména z originálních zbraní. Zapomeňte na zásobníky plné kulek, ve vesmíru se bojuje laserovými puškami! Jakkoli to ale zní skvěle, realita je poměrně nudná. Far Cry 5: Lost on Mars sice nabízí variace na klasické pušky, brokovnice nebo sniperky, avšak jejich variabilita není snad kromě dostřelu nikterak široká. Všechny zbraně navíc vypadají téměř identicky, takže když otevřete klasickou kruhovou nabídku s pěti zbraněmi, nerozeznáte na první pohled ostřelovací pušku od brokovnice, což je, jak asi chápete, z pohledu designu docela přešlap. Chování zbraní ke všemu ani není zrovna zajímavé. Sniperka má zpětný ráz jako pouťová vzduchovka a brokovnice vydává při střelbě zvuk dětského praku.
Naopak zajímavým faktorem je to, že zbraně nespotřebovávají náboje, ale energii, která se sama obnovuje. V boji se však nestíhá včas dobít, a tak musíte chtě nechtě střídat dvě a více zbraní. Někoho by to mohlo iritovat, mě ale tento systém přišel docela zábavný. Vedle toho tu pak je několik granátů, od klasických výbušných či elektrizujících až po granát vytvářející diverzi v podobě pobíhajícího pozemského kuřete. Soubojový systém má rozhodně potenciál, a pokud by byl podpořen pořádným arzenálem, možná by to stačilo i na samostatnou AAA hru. V aktuální formě se však souboje hodí právě jen do několikahodinového DLC.
A jak to celé funguje dohromady, respektive jak se Lost of Mars hraje? Dobře, alespoň tedy ze začátku, kdy vás ještě repetitivní hratelnost nenudí. Na rozdíl od nepřátel ve Far Cry 5 vesmírní pavoukovci vydrží několik přímých zásahů, takže se souboj s několika řadovými nepřáteli tváří jako souboj s bossem... a opravdové souboje s bossy, tedy pavoučími královnami, svou délkou rovnou připomínají zdlouhavé RPG bitvy. AI nepřátel je navíc přímo stupidní, takže královny většinou jen krouží kolem vás, přestože stačí dva přímé zásahy a ryjete ústy v rudém zemi Marsu. Naopak zajímavě působí nutnost vyhýbat se písečnému podloží, ve kterém žijí slabší druhy pavoukovců reagující na otřesy. Jakmile na písek vkročíte, půda se zachvěje a za moment už jste obklíčeni. Vyvolávalo to ve mě stejně skvělé pocity jako obdobná schovávačka s Antliony v Half–Life 2.
Celková hratelnost se však přibližuje dřívějším dílům série. Zpět se vrací šplhání na vysoké věže, ze kterých si Hurk a tedy i sami autoři dělají srandu, avšak tento humor zanechává trpkou pachuť. Když totiž vtipkujete o tom, jak je lezení na věže nudné a pak na ně opravdu lezete a opravdu to je nudné, prostě to nějak nedává logiku. Vedle toho budete “dobývat” i jiné budovy na Marsu, přičemž jednotlivé úkoly se začnou rychle opakovat a Lost on Mars už zhruba hodinu po startu začíná upadat do letargie. Získat energetické jádro, dobít věž, zabít královnu, aktivovat věž a tak stále dokola. Vše navíc máte označeno na mapě, takže jde ve výsledku o vodění za ručičku plné po čase nudných soubojů.
Abych ale zmínil všechna pro a proti, Lost on Mars nabízí několik zajímavých tajemství a napojení na původní Far Cry 5, které vás prostě a jednoduše potěší. Nezpochybnitelným kladem je pak i vizuální zpracování, jež samozřejmě pracuje se stejným enginem jako původní hra, prostředí Marsu ale vypadá naprosto úžasně. I přes očividnou pustotu působí Lost on Mars skvěle, se vším tím lesknoucím se pískem a realistickými texturami skal. Zamrzí pouze vykreslovací vzdálenost, jejíž limity jsou v otevřeném prostranství mrtvolného Marsu daleko více na očích než v případě Far Cry 5.
Na Far Cry 5: Lost on Mars je třeba ocenit snahu i odvahu přijít s něčím novým. Bohužel v tomto případě celek nefunguje tak dobře, jak bychom si přáli. Hra sice vypadá skvěle, ale souboje začnou být brzy hodně repetitiví a hloupí nepřátelé výslednému hodnocení také nepomáhají. Hru projdete za 5 až 6 hodin, a pokud budete chtít vyždímat opravdu vše, co Lost on Mars nabízí, přičtěte si ještě dobré dvě hodinky. Trochu mě mrzí, jak toto DLC dopadlo, protože zpočátku nevypadalo vůbec špatně. Podobně jako ukecaný Hurk vám ale po pár hodinách začne vše tak nějak lézt krkem a finální titulky vlastně přivítáte otevřenou náručí. Tato recenze byla napsána pro PlayStation 4 Pro verzi.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400 / AMD FX-6300 | Intel Core i7-4770 / AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 670 / Radeon R9 270 | NVIDIA GeForce GTX 970 / Radeon R9 290X |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 40 GB | 40 GB |
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
Far Cry 5: Lost on Mars vyšlo 17. července 2018 na PC, PS4, Xbox One.