V poslední době jsou pro digitální zrcadlovky Full Frame formátu čím dál populárnější základní zoom objektivy s vysokou světelností f/2,8 v celém rozsahu ohniskových vzdáleností. Není proto divu, že se všichni jejich výrobci doslova předhánějí v jejich nabídce, vylepšování optických vlastností a také modernizaci jejich vybavení. Jedním z nejnovějších takových objektivů je i Tamron 24-70mm f/2,8 Di VC USD G2, který se uživatele snaží zaujmout přímo skvělou výbavou, hezkým designem a v neposlední řadě také příznivou cenou a dlouhou zárukou.
V prvé řadě je nutné říct, že jde o základní zoom objektiv pro digitální zrcadlovky s formátem čipu Full Frame, tedy velikosti kinofilmového políčka. Nic ale nebrání použití tohoto objektivu i pro menší formát čipu APS-C, což ale nedává příliš velký smysl, protože díky crop-faktoru tím dojde ke zmenšení úhlu záběru na ekvivalent ohniska přibližně 36-105 mm, a navíc by tento objektiv byl pro výrazně menší a lehčí APS-C digitální zrcadlovky už příliš velký a těžký. K základním údajům je také nutno ještě uvést, že tento objektiv je k mání pouze v provedení k zrcadlovkám značek Canon a Nikon, uživatelé ostatních zrcadlovek mají zatím smůlu.
Objektiv Tamron 24-70mm f/2,8 Di VC USD G2 má velmi pěkný moderní design, který se drží současného firemního designového trendu značky Tamron. Již na první dotek je skutečně mimořádně robustní a působí velmi solidním dojmem. Neznalému uživateli se se svými zhruba 900 gramy může jevit jako těžký, ale ve skutečnosti patří v dané kategorii spíše k těm mírně lehčím.
Oba prstence, ostřící i zoomovací, mají příjemný a plynulý chod bez jakýchkoli náznaků nějaké vůle či nepřesnosti. Zoomovací prstenec pak má dokonce i mechanický zámek pro zablokování na nejširším ohnisku 24 mm, což je asi míněno jako přepravní pojistka proti samovolnému vysouvání – objektiv se totiž s prodlužujícím ohniskem vysouvá (o zhruba 3 cm). Nicméně pojistka je v podstatě skoro zbytečná, protože k samovolnému vysouvání nedochází ani při prudkém vertikálním pohybu a objektiv při své robustnosti moc nevypadá na to, že by se časem „vychodil“. Se zoomováním se sice vysouvá, ale přední příruba se neotáčí, takže je možné snadné použití účinně tvarované sluneční clony a polarizačních či přechodových filtrů.
Dále má objektiv klasickou orientační stupnici ohniska zoomu i zaostřené vzdálenosti. Na boku pak přepínač pro automatické a manuální zaostřování a vypínač optické stabilizace. Bajonet je samozřejmě kovový a je doplněn o gumové těsnění zamezující vniknutí vlhkosti a prachu do objektivu a fotoaparátu. Těsnění není ale jen na bajonetu, ale několik dalších těsnění chrání i všechna další kritická místa objektivu.
Optická soustava objektivu Tamron 24-70mm f/2,8 Di VC USD G2 je poměrně složitá, je složena ze 17 čoček, z čehož je hned 9 buď asférických (4), nebo vyrobených ze speciálních optických skel s nízkým rozptylem (3), případně speciálním indexem lomu (2). Clona je devítilamelová s kruhovým otvorem a rozsahem clonových čísel f/2,8 až f/22 v celém rozsahu zoomu. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je pak 38 cm. Čočky jsou také vybaveny antireflexní vrstvou eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency), což je nanotechnologie zajišťující vynikající antireflexní vlastnosti. Frontální čočka je pak navíc vybavena další speciální fluorovou vrstvou odpuzující vodu, prach a mastnotu a snižuje tak její znečištění a prodlužuje životnost.
Ergonomie objektivu Tamron 24-70mm f/2,8 Di VC USD G2 je díky jeho velikosti přímo skvělá, protože se přímo skvěle drží a ovládá i hodně velkou rukou, což je přesně můj případ. Díky větším rozměrům a hmotnosti (pro jistotu dodávám, že to není chyba, ale vlastnost, protože všechny objektivy tohoto typu jsou poměrně velké a těžké) se spíše lépe vyjímá na větších tělech vyšších modelových řad digitálních zrcadlovek. Já jsem jej testoval na fotoaparátu Nikon D810, na kterém mi připadal tak akorát, ale samozřejmě není problém s ním pracovat i na o něco menších fotoaparátech, jako třeba Nikon D610, případně ve verzi pro Canon na odpovídajících fotoaparátech této značky.
Krom výše zmíněného mě zaujala snad ještě pojistka sluneční clony, která zajistí sluneční clonu proti pohybu, ale zase je nutné na ni při manipulaci myslet – tohle je asi otázkou zvyku, já se přiznám, že mě možná více vyhovují clony bez pojistky. Dále pak ještě musím zmínit, že objektiv má na přední přírubě filtrový závit o průměru 82 mm, což je už docela dost. Průměr 82 mm je totiž pořád ještě méně používaným (častější je průměr 77 mm), což může pro některé fotografy znamenat nutnost nákupu nových filtrů a takto velký průměr znamená také o poznání vyšší ceny těchto filtrů.
Parametry | TAMRON 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2 |
---|---|
Ohnisková vzdálenost | 24-70 mm |
Světelnost | f/2,8 |
Formát | Full Frame |
Optická stabilizace | Ano (účinnost 5 EV) |
Optická soustava | 17 čoček / 12 skupin |
Clona | 9 lamel |
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost | 38 cm |
Filtrový závit | 82 mm |
Sluneční clona v ceně | ✓ |
Utěsnění proti povětrnostním vlivům | ✓ |
Bajonet – materiál | Kov |
Rozměry | Cca 88 × 110 mm |
Hmotnost | Cca 900 gramů |
Objektiv Tamron 24-70mm f/2,8 Di VC USD G2 se osvědčil také po optické stránce při praktickém nasazení. Například vinětace je zhruba na stejné úrovni jako u všech podobných objektivů tohoto typu a asi není třeba si s ní extra lámat hlavu, protože jde velmi snadno odstranit při zpracování fotografií v grafickém editoru. Podobné je to s chromatickou aberací, která se sice občas objeví, ale lze ji velmi dobře eliminovat při zpracování a v podstatě to stejné lze říci i o geometrickém zkreslení. To je nejvíce patrné zejména na nejširším ohnisku 24 mm, ale již od zhruba 35 mm prakticky mizí. Trošku horší je to při fotografování v protisvětle se sluncem v přímém záběru. Díky devítilamelové cloně lze sice při plném zaclonění vytvořit pěknou „clonovou hvězdičku“ a také přenos kontrastu v protisvětle je vynikající, ale objevují se nežádoucí reflexy. Většinou sice nejsou nijak extra velké, ale zato jich je občas docela hodně a jejich retušování nemusí být úplně snadné. Hodně ale záleží na konkrétní kompozici, a pokud odlesky vidíte po expozici na LCD monitoru fotoaparátu, tak to můžete zkusit ještě jednou s mírně pozměněnou kompozicí nebo mírně jiným úhlem záběru.
Vynikající je pak samotná ostrost fotografií, kde samozřejmě platí obvyklé (jako u téměř všech objektivů), že mírně nižší ostrost je v rozích při minimálním a maximálním zaclonění. Nicméně zejména při minimální cloně bych to asi ani vůbec neřešil, protože se spíš dostanete mimo hloubku ostrosti, než že by byla viditelná neostrost v rozích.
S tím souvisí také bokeh, tedy zobrazení neostrých partií mimo hloubku ostrosti (zejména pozadí), a rovnou musím říct, že i bokeh je stejně parádní jako ostrost – tedy příjemný, přirozený a lze snadno docílit pěkného pozadí, které zdůrazní hlavní fotografovaný motiv. Výsledky můžete posoudit na ukázkových fotografiích, které najdete volně ke stažení na konci tohoto článku.
Na závěr ještě musím ocenit rychlé ostření, a hlavně velmi účinnou stabilizaci, u které výrobce udává účinnost 5EV, což je skutečně skvělá hodnota. Sice není v mých silách tento údaj prakticky ověřit, ale na základě svých zkušeností můžu konstatovat, že výrobci tento údaj prostě věřím. 😊
Před celkovým zhodnocním objektivu TAMRON SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2 musím ještě zdůraznit, že v ceně je zahrnuta také kvalitní, tvarovaná sluneční clona a měkký obal na objektiv. To ale zase není nic až tak výjimečného, mnohem zajímavější je fakt, že výrobce na objektiv dává plnou záruku po dobu 5 let, což opravdu běžné není a považuji to tak za velké plus.
Celkově bych objektiv hodnotil jako po všech stránkách skutečně vynikající, a navíc také cenově přijatelný – aktuální (04/2018) prodejní cena je 35 990 Kč včetně DPH, což je cena vskutku solidní, zejména v porovnání s konkurencí. Mezi ni patří objektiv Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM ART, který stojí stejně a opticky dosahuje srovnatelných výsledků. Je však těžší a také má o rok kratší záruku. Konkurence v podobě originálních objektivů přímo od výrobců digitálních zrcadlovek to nemá jednoduché. Originální objektiv Canon EF 24-70mm f/2,8 II L USM je sice vynikající a lehčí, ale hlavně o poznání dražší (49 990 Kč). V případě Nikonu je rozdíl ještě viditelnější, objektiv Nikon AF-S 24-70mm f/2,8 G ED VR lze sice zařadit mezi absolutní špičku, ale také je o poznání větší, těžší a cena je až astronomická (63 790 Kč).
Nedostatky bych v prvé řadě viděl v tom, že je určen pouze pro uživatele digitálních zrcadlovek Canon a Nikon, majitelé jiných značek mají prostě smůlu, zejména ti s digitálními zrcadlovkami Sony. Některé uživatele jistě zamrzí průměr filtrového závitu 82 mm, ale tady lze namítnout, že tento průměr se v této třídě objektivů pomalu ale jistě stává standardem. Ze samotných optických vlastností pak vidím jako problematické pouze reflexy v protisvětle, které se občas objevují v míře vyžadující změnu kompozice nebo následnou náročnější retuš v grafickém editoru.
Jako celek musím hodnotit objektiv TAMRON SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2 velmi vysoko a všem uživatelů Full Frame digitálních zrcadlovek Canon i Nikon ho můžu jen vřele doporučit. Respektive doporučil bych ho i majitelům digitálních zrcadlovek s čipem formátu APS-C, kde by bez diskuze podával neméně dobrý (spíše i mírně lepší) výkon, ale pravda je, že kvůli crop-factoru a také nepoměru velikosti i hmotnosti vůči fotoaparátům tohoto formátu to nedává příliš velký smysl – i když možná i takoví uživatelé se najdou.
Klady
Zápory
Michal Kupsa
Michal Kupsa se narodil v roce 1970 v Brně. Fotografovat začal již ve svých 15 letech a novinářské činnosti propadl již o tři roky později. Na svém kontě má spolupráci s řadou prestižních českých i zahraničních médií, včetně České televize, Českého rozhlasu, National Geographic, Národní knihovny Kongresu USA, iDNES, nadace Člověk v tísni a většiny českých magazínů o fotografii a fotografování. Zaměřuje se především na cestopisné články, recenze fototechniky a vedení fotografických kurzů.