Všechny dárky jako na dlani AirPods 2021

Game Access 19 (REPORTÁŽ) – pět nejlepších indie her z Brna

Žádné Los Angeles, Kolín nad Rýnem ani Tokio. A ani ta Praha ne! Už čtvrtý ročník oblíbené herní akce Game Access se konal stejně jako v předcházejících letech v Brně a ukázalo se na něm přes sedmdesát indie titulů z Česka i zahraničí. Vystavené hry pak doprovodily přednášky hostů z řad významných vývojářů a my jsme samozřejmě byli u toho. V tomto článku najdete reportáž z výstavy a také pět nejlepších her, které jsme si v Brně zahráli.

Obsah reportáže Game Access 19

1. Brno se stalo na tři dny centrem (nejen) české indie scény
  2. Dojmy z hraní nejlepších indie titulů výstavy Game Access 19
  3. Sayri Adventure – adventura, u které se rozpláčete i zasmějete
  4. Weakless – to se takhle sejde hluchý a slepý…
  5. 1917 – krátké opáčko ruské historie
  6. Paradise Lost – co kdyby Německo vyhrálo?
  7. Matcho – není mačo jako matcho

Brno se stalo na tři dny centrem (nejen) české indie scény

• Reportáž: 2. 6. 2019 • Autor: Filip Němec

Ve dnech od 24. do 26. května proběhl v Brně již čtvrtý ročník akce Game Access, kterou pořádá brněnská iniciativa pro podporu herních vývojářů v regionu GameDev Area. Právě Game Access pak těmto vývojářům nabízí nejen možnost zviditelnit se na výstavě, ale také nasbírat nové kontakty či zkušenosti na přednáškách. V rámci dvoudenní konference se totiž v jedné z hal brněnského veletržního výstaviště představilo více než 70 vývojářů nejen z České republiky, ale celé Evropy. Ve dvou sálech pak probíhaly více i méně odborné přednášky od těch největších kapacit z herního byznysu.

Game Access 18 – Aftermovie

Podívejte se, jak to na Game Access vypadalo v loňském roce.

Mezi největší celebrity patřil například Cristian Chihaia, art director studia Ubisoft Bukurešť, který je autorem mnoha budov i celých lokací v posledních dvou dílech série Assassin's Creed. Toho se nám také podařilo vyzpovídat a rozhovor s ním najdete v příštích dnech na Alza.cz. Přednášky však byly přínosné zejména pro zúčastněné indie vývojáře, zástupci studia Unreal například přijeli popovídat o tom, jak v Unreal Enginu pracovat s novým systémem částicových efektů Niagara. Kromě dalších zahraničních hvězd pak nechyběli ani české ikony jako Martin Klíma z Warhorse studia, jenž hovořil o rozdílných přístupech při vývoji, když se jejich tým rozrostl ze třinácti členů až na více než sto vývojářů.

Tyto dva dny byly určené pro vývojáře, novináře a návštěvníky, kteří si zakoupili lístky, neděle však patřila festivalu, na který se už mohla přijít podívat široká veřejnost a kromě vyzkoušení si vystavených her bylo také možné navštívit galerii herní historie, zahrát si deskové hry nebo se zúčastnit jedné z autogramiád přednášejících.

Game Access 19; screenshot: BVV Game Access 19; screenshot: přednáška Game Access 19; screenshot: párty barman

Game Access, to není jen herní výstava, ale také série přednášek a věhlasné večerní párty.

Dojmy z hraní nejlepších indie titulů výstavy Game Access 19

Pojďme se ale podívat na to nejdůležitější – hry, které jsem si mohl na Game Access 19 zahrát. Rozhodně jich nebylo málo, autoři uzavřeli možnost registrací již dlouho před výstavou, protože kapacita čítající něco málo přes sedmdesát stanovišť byla rychle vyčerpána. Potěšující bylo, že zde nebyly pouze české hry, ale dorazilo také mnoho polských a k mému překvapení také ruských či ukrajinských vývojářů. Oproti loňskému roku pak ubylo mobilních her a značně přibylo prostoru věnovaného pouze titulům, které pohání Unreal Engine.

Právě zde jsem si mohl vyzkoušet Someday You'll Return od českého studia CBE Software, jemuž se však budu věnovat v samostatném článku, protože šlo nejen podle mě o nejvýraznější českou hru výstavy, ale také se mi podařilo autory vyzpovídat, přestože kolem jejich stánku bylo neustále velmi živo. Níže si ale můžete přečíst dojmy z hraní dalších 5 titulů, které mě na výstavě nejvíce zaujaly.

Sayri Adventure – adventura, u které se rozpláčete i zasmějete

Pokud máte rádi roztomilost animovaných filmů pro děti a občas si u nich i zapláčete, Sayri Adventure byste si neměli nechat ujít. V jádru jde o puzzle adventuru, v níž se vžijete do role roztomilého stvořeníčka s šesti končetinami, které právě přistává na úplně cizí planetě v únikovém modulu. Po rychlém rozkoukání zjistíte, že jste v údolí plném pestrých barev a také dalších zvířátek. S těmi se postupně skamarádíte a s jejich pomocí pak budete plnit nejrůznější prostorové puzzly a hádanky.

Sayri Adventure – relaxační a nenásilná plošinovka (trailer)

Prozatím na mě působí Sayri Adventure jako ideální titul pro hráče s menšími dětmi. Vizuálně přitažlivé a hravé prostředí s roztomilými tvorečky nabídne témata jako přátelství, navazování vztahů nebo spolupráce. O prověření logického myšlení nemluvě.

Všichni tvorové jsou fantasticky nadabovaní a po celou dobu jsem se usmíval od ucha k uchu, jaké skřeky dokázali autoři pro jednotlivá stvoření vymyslet. Na druhou stranu v momentě, kdy Sayri nachází dalšího člena svého druhu mrtvého, jen tak tak jsem stihnul zamáčknout slzu. Na první pohled působí hra jako logická oddechovka pro mladší hráče nebo ideálně pro společné hraní s dětmi, když jsem se ale ptal na obtížnost, která mi přišla poměrně nízká, bylo mi s šibalským úsměvem přislíbeno, že náročnost puzzlů ještě vzroste a úvodní svět má být pouze jakýmsi tutoriálem.

Celá hra by měla obsahovat 4 biomy, čímž si autoři prozatím nejsou jistí, jelikož jsou v začátcích vývoje, což šlo poznat i na občas kostrbatém ovládání. Pokud ale půjde vše podle plánu, rozhodně se na Sayri Adventure od ukrajinského studia Vidloonnya Reborn moc těším. Jak totiž vývojáři sami slibují, tahle „relaxační hratelnost“ vás opravdu… zrelaxuje!

Sayri Adventure; gameplay: puzzle Sayri Adventure; gameplay: smrt Sayri Adventure; gameplay: přeživší

Sayri Adventure po většinu času srší roztomilostí, najdou se ale i chvíle, kdy budete sahat po kapesníčku.

Weakless – to se takhle sejde hluchý a slepý…

Znáte ten vtip, jak slepý a hluchý hrají na zábavě? Ne? Možná vám polská indie adventura Weakless poradí. V té se totiž vžijete do role dvou postav, z nichž jedna je hluchá a druhá pro změnu slepá. Podobně jako v případě Sayri Adventure jde o puzzle plošinovku, která je ale v tomto případě založena na odlišných schopnostech obou postav. Já jsem většinu času strávil ovládáním hluchého parťáka, u něhož absence sluchu tolik nevadí a vše vynahrazuje svou obratností a především tím, že v pořádku vidí.

Weakless; screenshot: logo

Autoři zatím nejsou ve vývoji tak daleko, aby vypustili do víru internetu první gameplay video, vyjít by ale mělo prý brzy.

Není však překvapením, že právě druhá z postav je klíčová pro některé puzzly. Starší, moudřejší a také o něco pomalejší kolega vnímá své okolí podobně jako mladá dívka v adventuře Perception zejména pomocí odrazů zvukových vln, což se hodí při navigaci v temných prostorách nebo při řešení zvukových hádanek. Podobně jako u jiných indie her je i v tomto případě Weakless o osobním příběhu autorek. Ale nebojte, polská dvojice Agnieszka Wlazły a Ania Kowalczykova je perfektně zdravá. Pouze jedna z nich studuje herní design a druhá zase hudbu, takže se dá s nadsázkou říct, že jedna bez druhé nevidí nebo naopak neslyší.

Weakless je podle všeho stále v začátcích vývoje, ostatně jeden ze zvukovo-vizuálních puzzlů jsem dokonce nepochopil ani po tom, co mi bylo řečeno, jak ho vyřešit a autorky uznávají, že bude třeba obtížnost ještě vyladit. Osobně mě ale nejvíce nadchly zajímavé mechanizmy a především pak dvojice hlavních postav, která je neuvěřitelně nápaditá a roztomilá. Působivě vyznívá i příběh, přestože jsem měl možnost okusit pouze jeho úvod. Že jsem se ve hře nespletl, mi potvrdilo posléze i to, že Weakless od studií Punk Notion a Cubeish Games získalo cenu návštěvníků za nejlepší hru výstavy Game Access 19.

Weakless; gameplay: les Weakless; gameplay: most

Z krátké ukázky na mě Weakless nepůsobí jen jako další puzzle adventura. Pokud se autorům podaří doladit hádanky a ovládání, ve světě indie her by se rozhodně neměli ztratit.

1917 – krátké opáčko ruské historie

V roce 1917 proběhla v Rusku série revolucí, které byly následkem nepříznivého vývoje první světové války a s tím spojené nespokojenosti místního obyvatelstva. A přesně o posledních momentech revoluce v roce 1917 vypráví stejnojmenná adventura, jež sice patřila k nejkratším hrám celé výstavy, ale nedá se jí upřít hutná atmosféra.

1917; screenshot: logo

Hry mapující reálné události jsou v poslední době v oblibě, což dokazuje i jednohubka v podobě titulu 1917.

V současnou chvíli se vše odehrává v jedné místnosti (prý není vyloučeno, že autoři posléze hru ještě rozšíří). Ihned na začátku hry najdete dřevěnou schránku, jež po vás bude vyžadovat tři klíče a vy musíte v prostorách dobové pracovny ony klíče najít. Hlavní trik spočívá v tom, že po nalezení každého z nich vstupujete do další místnosti, která je sice tou stejnou pracovnou, avšak v jiném období – autoři si díky tomu s vámi hrají zvláštní psychologickou hru.

Kromě hlavní činnosti, která spočívá v hledání klíčů, si také pomocí dopisů, novin či telefonátů zjišťujete, co se vlastně onoho času v Rusku děje, hra 1917 má tak i pěkný vzdělávací podtext. Jediné, co bych titulu vytkl, je občas nelogické řešení puzzlů a možná až přemrštěná snaha udělat hru těžkou tím, že musíte spíše klikat na vše, co vidíte, než sledovat jednu logickou linku. Není se ale čemu divit, celou hru totiž můžete s klidem dohrát za dobrou půlhodinku, pokud se tedy někde nezaseknete.

1917; gameplay: pracovna 1917; gameplay: payara games

Hra je poháněna Unreal Enginem, takže se můžeme těšit na perfektní hru světla a stínů. Právě Unreal Engine byl hojně využíván napříč všemi možnými hrami z Game Access 19.

Paradise Lost – co kdyby Německo vyhrálo?

Ještě jeden titul z historie jsem si na Game Access 19 oblíbil, tentokrát však z historie alternativní. V té totiž Německo vyhraje druhou světovou válku, avšak za použití atomových bomb, takže povrch Evropy není zrovna růžovou zahradou. Paradise Lost však není akční střílečkou, nýbrž pomalu plynoucí, atmosférickou adventurou, ve které budete objevovat alternativní historii střední Evropy a zejména Polska.

Paradise Lost – mysteriózní adventura z Polska (trailer)

Alternativní historie byla vždy lákavým tématem a speciálně pro nás Středoevropany bude mít Paradise Lost nádech něčeho vlastního a blízkého.

Z hratelné ukázky na Game Access 19 se mi ono „coby kdyby“ opravdu hodně líbilo. Trýznivá atmosféra zdevastovaného světa, kde v podstatě ani Němci nepovažují své vítězství za úspěch, je šikovně propleteno se slovanskými bájemi a pověstmi. Při hraní jsem tak neustále dychtil po dalších informacích nejen co se hlavních postav Paradise Lost týče, ale také samotného světa, který bude nám obyvatelům České republiky na první pohled velmi blízký, ale zároveň také děsivě odpudivý.

Hraní je navíc propleteno příběhovými křižovatkami, z nichž některé mohou být pro celkové vyznění příběhu i poměrně fatální. Paradise Lost také nabídne oddělenou kampaň za dvě osoby, které se ale navzájem znají, takže bude na vás, za jakou postavu budete hrát dříve a naopak jak využijete předchozích znalostí u hry za druhý charakter. Paradise Lost plánují autoři ze studia PolyAmorous vydat začátkem příštího roku, a to na PC, PS4 a Xbox One.

Paradise Lost; gameplay: úkryt Paradise Lost; gameplay: kostel

Podobně jako jiné tituly i Paradise Lost běží na Unreal Enginu. Přestože hra ještě není dokončená, jak interiéry, tak i rozlehlejší lokace už nyní vypadají velmi hezky.

Matcho – není mačo jako matcho

O poslední hře z dnešního seznamu bych vám toho chtěl říct hodně, ale bohužel to nejde. Titul Matcho od českého studia FiolaSoft (autoři skákačky Blackhole) ještě není ani oficiálně oznámen a na Game Access jsem si navíc mohl zahrát jen technologické demo. To je však svými herními mechanikami velmi blízko finálnímu produktu a snad neporuším žádné tajemství, když už teď řeknu, že se hraje skvěle.

Game Access 19; screenshot: sólo

FiolaSoft prezentoval prvotní koncept na Game Access už loni, letos je však Matcho v o dost lepší formě a dle mého připraven na oficiální odhalení.

Matcho (správě by se hra měla vyslovovat anglicky tak, jak se píše, ale autoři už teď nepochybují o tom, že ji u nás neřekneme jinak než Mačo) je 3D střílečka založená na populárním modelu „spoj tři“, ale budete překvapeni, jakou formou nakonec bude vše probíhat. Přestože se zatím opravdu jedná pouze o prototyp, hratelnost byla vyladěná v podstatě jako u hotového produktu a předčila naprostou většinu vystavených her. K oficiálnímu oznámení by mělo dojít velmi brzy a mně nezbývá nic jiného než vám doporučit, abyste českého Mača sledovali.

Na Game Access byli i jiné zajímavé tituly, včetně různých mobilních hříček. Ty mě však, přiznám se, vůbec neoslovily. Tohle ale bylo mé top 5, do kterého nepočítám již zmíněné Someday You´ll Return. Tomu se budeme věnovat v samostatném článku a stejně tak se můžete těšit na zajímavý rozhovor, který mi poskytnul art director Christian Chihahia pracující na hrách Assassin´s Creed Origins a Odyssey. Chihaia i mnoho dalších zahraničních hostů si celou akci velmi pochvalovali. My to viděli podobně a už teď se nemůžeme dočkat příštího ročníku Game Access.

• Zdroje: Game Access Conference, GameDev Area, YouTube