• Autor: Jakub Němec
Kostková minihra Orlog fungovala v Assassin's Creed Valhalla pro mnohé hráče podobně jako karetní Gwent v třetím Zaklínači. Stala se tedy odpočinkem od náročného života RPG hráče, kdy jste usedli ke stolu a prověřili své dovednosti proti umělé inteligenci na druhé straně stolu. Jak se hraje fyzická verze Orlogu, se dozvíte na následujících řádcích.
zdroj: vlastní
Assassin's Creed Valhalla: Orlog
V digitálním Orlogu mám nahrány asi dvě desítky hodin, protože mám slabost pro povedené minihry ve velkých RPG. Kostková hra seveřanů sice neměla tak kvalitní základy jako zaklínačský Gwent (který poté zažil několikerou revizi pravidel, vlastní hru a příběhovou variantu), ale pořád jsem hledal nové výzvy v každé zapadlé vísce, kde seděl někdo u stolu se svou šesticí kostek a soškami bohů. Bohužel se mi podařilo prolomit základní mechanismus a najít strategii téměř jistého vítězství. Vyprávět vám o ní nebudu, abyste si nezkazili zážitek, protože já pak na Orlog musel zapomenout, k mé škodě.
Assassin's Creed Valhalla: Orlog (Obsah balení)
zdroj: vlastní
Krabice s Assassin's Creed Valhalla: Orlog obsahuje 2 sady 6 kostek, 2 sady 25 žetonů, 2 sady 20 karet přízně bohů, 2 misky na kostky, žeton stříbrné mince, 2 sady 15 drahokamů zdraví, 2 seznamy přízní bohů a pravidla hry.
Když se ovšem ohlásila fyzická varianta asasínské kostkované, musel jsem ji zkusit. U první vlny v angličtině jsem ještě odolal, ale s českou lokalizací už jsem podlehl. Principiálně funguje Orlog stejně jako ten digitální, tedy pomocí kostek ubíráte životy soupeře svými výpady, případně se kryjete před těmi jeho. Celou dobu máte na straně trojlístek vybraných bohů, kteří vám za dostatečnou přízeň přinesou své požehnání (ve třech variantách síly podle obětiny). Z mé zkušenosti je právě příklon nebešťanů tím rozhodujícím prvkem a nezměnila na tom nic ani současná deskoherní varianta. Můžete si vybírat mezi modifikátory obrany či útoku, přímými ataky, léčením a dalšími výhodami, jež by se měly doplňovat a být schopné reagovat na každou situaci v partii.
Tím se samozřejmě dostáváme k nedostatku, který je dost specifický – vím, že se Orlog dá rozbít a několikrát jsem si to dokázal. Prohrál jsem jednu z deseti partií, a to pouze mou vlastní nepozorností. Když jsem ovšem zavrhl zaručenou strategii, tak mě Orlog opět chytil. Hledat vhodnou a funkční kombinaci trojice z dvaceti bohů a zkoušet jejich konkurenceschopnost je zkrátka zábava.
Assassin's Creed Valhalla: Orlog (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Souboje v Orlogu jsou dynamické, kolo proběhne do minuty.
Pokud naše deskoherní recenze čtete pravidelně, tak víte, že mi vůbec nevadí házení kostkami. Nepřízeň osudu beru jako mechaniku a snažím se zvrátit šestistěnné nesmysly na svou stranu. V Orlogu to probíhá pomocí dvou přehozů, kdy se střídáte s protihráčem a reagujete na jeho tahy. Nejsem schopný říct, jestli je lepší házet první nebo druhý, protože každá pozice má své klady a zápory. První hráč může vytvořit nátlak a jeho kostky útoku se vyhodnocují dříve, což může být hodně silné na konci partie. Druhý hráč ovšem může pružně přizpůsobovat strategii na základě soupeřova hodu. Pokud rádi metáte kostkami, tak by pro vás vikingský Orlog mohl znamenat zajímavé osvěžení.
Zasvětit i úplného nováčka do pravidel Orlogu není nic složitého, do deseti minut máte hotovo. Svědčí o tom také jedna jediná stránka manuálu, která se mechanikám hry věnuje. V podstatě si na začátku partie vyberete své tři bohy (mají různé vlastnosti, iniciativu pořadí a některé se spouští před vyhodnocením kostek), seberete šest kostek, 15 kamenů symbolizujících životy a jde se zápasit.
Assassin's Creed Valhalla: Orlog (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Příprava partie Orlogu nezabere moc času, nejdéle trvá vybrat si vhodné karty bohů.
V partii střídavě házíte kostkami, některé odložíte bokem, jiné přehodíte, nejvýše třikrát za kolo. Pak je seřadíte a vyhodnotíte prostý mechanismus sekera je blokována helmou, jinak ubere život, šíp vyruší štít, jinak ubere život, a symbol ruky krade přízeň bohů ze zásoby soupeře. Navíc získáte další přízeň za zlatě lemované strany kostek. Když máte dostatečný počet žetonů přízně, můžete ještě aktivovat jednoho ze svých patronů a provést jeho efekt (při oboustranné aktivaci rozhoduje iniciativa). Poté se vystřídá pořadí hráčů. Hází se tak dlouho, dokud jeden z vás nepřijde o všechny kameny, což netrvá déle než čtvrt hodiny, takže určitě neskončíte jen u jedné partie.
Nutno poznamenat, že pravidla nabízí také soubojovou variantu pro experty, v níž se karty přízně bohů střídají, a musíte tedy vymýšlet kombinace za pochodu. Navíc je partie dynamičtější, protože se hraje na maximálně tři kola. Pro mě byla z výše uvedených důvodů tou nejzábavnější iterací, která s sebou přinesla problémy v podobě zpracování komponent.
Assassin's Creed Valhalla: Orlog (Stolní hra)
zdroj: vlastní
V insertu Orlogu má každá komponenta svoje pevné místo.
Vzhledem k tomu, že Assassin's Creed Valhalla: Orlog je spoután oficiální licencí od společnosti Ubisoft, tak asi nelze mnoho vyčítat místnímu vydavateli Blackfire, který se postaral o českou lokalizaci. Možná jen tiskařského šotka, který rozbil kartu Vidarovy síly, kdy za různé obnosy přízně bohů dostanete stejný efekt – nebojte, na přehledové kartě jsou efekty Vidara správně. Ostatní výtky směřují na stranu výrobce hry. Největší problém je prťavý a špatně čitelný text efektů na nevhodně zvoleném pozadí karet bohů, takže občas zoufale brejlíte na blechy kartonových žetonů, nebo do přehledové karty, která je jen o chloupek lepší. Při horším světle (třeba v hospůdce) opravdu problém.
Výtkám se bohužel nevyhne ani samotné fyzické zpracování komponent. Po prvním otevření krabice s Orlogem mě zalil blažený pocit nostalgie, ale z ní jsem se dost rychle probral. Některé symboly na kostkách jsou nalepené mírně šejdrem od středu, to bych ještě pochopil, ale v kombinaci s plastovými miskami strašně hlučně mlátí, takže se k vám budou otáčet s otazníkem ve tváři všichni okolo. Velmi rychle jsem začal balit s sebou klasické kostkové kelímky, které tenhle problém částečně vyřešil. Smutné také je, že některé runy na kartách bohů nejsou zcela správně.
Assassin's Creed Valhalla: Orlog (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Z provedení Assassin's Creed Valhalla: Orlog křičí oficiální herní licence každým coulem.
Bohužel fyzické zpracování Orlogu znepříjemňuje hraní jinak povedeného kostkového karbanu. Mě Orlog i přes výše zmíněné výtky baví, menší čitelnost karet mě zase tolik nebrzdí, protože svoje favority znám nazpaměť, a mechanismy u mě vítězí nad vizuálem. Ale celkově to je škoda, především pro fanoušky původní počítačové hry, kteří tak doma budou mít spíše zajímavý artefakt, protože klacků pod nohami mají při hraní naházených celkem dost. Obecně se jedná o nenáročnou rychlou kostkovanou, která velmi dobře funguje jako filler pro dva nebo jako nenáročná hra k večernímu pivu.
Za poskytnutí recenzní kopie Assassin's Creed Valhalla: Orlog děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.
• Zdroje: Vlastní
Assassin's Creed Valhalla: Orlog
Deskové hryAssassin's Creed Valhalla: Orlog směřuje především na fanoušky digitální minihry z vikingského akčního RPG, ale jako oddechovku pro dva si ji může pořídit každý fanoušek kostek. Musíte ovšem překonat některé designové překážky.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.