Některé nezávislé projekty jsou v předběžném přístupu ani ne pár měsíců a hned z něj jdou ven. Jiné naopak setrvávají v Early Accessu tak dlouho, že si na jejich první oznámení vzpomene skutečně jen pár skalních fanoušků. Kromě nedávno recenzovaného Wolcen setrvalo v této formě vývoje nemalou dobu také značně kreativní dílko Besiege, jemuž chceme dát v dnešním textu o něco větší prostor.
• Mini Recenze •
• Žánr: Strategie • Multiplayer: Ano (co-op) • Vývojář: Spiderling Studios • Vydavatel: Spiderling Studios • Platformy a Datum vydání: PC (18. února 2020) • Homepage • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 24. 2. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Historie lidstva je nádhernou ukázkou toho, že když naše mysl skutečně chce, jsme schopni vytvořit různorodé vynálezy bez ohledu na to, jaký materiál je k našemu kreativnímu počínání poskytnut. Většinou jsme však tvořiví primárně v momentech, kdy jde o válečné záležitosti. Důkazem této skutečnosti je fakt, že nejvíce jsme se technologicky posunuli v obdobích války, v nichž se každá ze stran snažila získat převahu nejen za pomoci nasazení co největšího počtu mužů, ale také novými nástroji. Ty totiž častokrát usnadnily masakrování nepřátel, nebo naopak zvýšily obranyschopnost věrných jedné ze stran, čímž jí prakticky zajistily vítězství. Vývojem takto laděných technologií se zabýval kupříkladu Archimédes, Leonardo da Vinci a nyní se do jejich vynalézání díky Besiege pustíte aktivně i vy.
Hra pro jednoho hráče vám v Besiege nabízí několik kampaní složených z řady krátkých scénářů, které před vás staví různorodé výzvy, jež je třeba pro další postup splnit. Jednou bude vaším úkolem postavit mašinu určenou k převážení těžkých břemen, jindy zas stroj určený k porážce ovcí. Většinou se však budete věnovat výstavbě smrtících nástrojů, jejichž primárním účelem nebude nic jiného než eliminace lidských sídel či masakrování celých armád, jež se vám odváží postavit do cesty. Vzhledem k tomu, že každá z map před vás postaví trošku jiný typ zakázky, budete nuceni vždy zapojit vaše logické myšlení a sestavit zbrusu nový výtvor, anebo upravit stávající stroj tak, aby vyhovoval vaší aktuální potřebě, díky čemuž se maximálně navyšuje znovuhratelnost.
Na počátku každého kola budete mít v Besiege před sebou jen jeden pevný díl, na který je možné nasadit některou z několika desítek součástek. Vždy je však dobré nejprve položit základy tvořené dřevěnými fošnami, na nichž následně budete stavět, protože bez nich toho moc kloudného nestvoříte, a pokud se o to pokusíte, dlouho to v chodu nevydrží. Když si dáte na této složce záležet, následně k ní můžete připevnit kola či vrtule, s jejichž pomocí se bude pohybovat po středně velkých mapách. Elementární konstrukce toho však sama o sobě moc nezničí. V případě, že z ní budete chtít mít skutečný stroj na zabíjení, nezbude vám než ji osadit nástroji zkázy otestovanými historií, jichž není v Besiege vůbec málo.
Besiege – Carnage (Gameplay)
Většina bitev se v Besiege rychle promění v jatka plná rozsekaných a rozstřílených těl.
Mezi kontaktními smrtícími zbraněmi můžete nalézt obrovské meče, píky, pily a vrtáky, kterým neodolá ani to nejpevnější brnění. Škála palných nástrojů smrti je tu o něco rozsáhlejší. Na váš výtvor lze namontovat kanóny, opakovací kuše, plamenomety, vodní děla a výbušné rakety, které po vypuštění reagují hodně nepředvídatelně – avšak vedle min, obrovských kamenů a hořících koulí je ovšem možné je považovat za relativně fungující hráčky, na něž se dá 100% spolehnout. Pokud patříte mezi skutečně náročné jedince, Besiege vám umožní vytvořit si kupříkladu komplexní mašiny plné navzájem propojených koleček schopných se po mapě prohánět až děsivě vysokou rychlostí, nebo děsivé minomety s vodním chlazením, vypouštějící ze svých útrob jednu výbušninu za druhou.
Vedle klasických AAA her nevypadá Besiege nikterak výrazně, jedná se však o nezávislý klenot, který zaujme primárně propracovanou tvorbou válečných strojů. Vedle něj ovšem disponuje ještě na logiku značně zaměřenou kampaní plnou různorodých výzev, jež řádně potrápí vaše mozkové závity. Příjemným aspektem je taktéž tvorba vlastních úrovní a modifikací spolu s přítomností kooperace, díky níž se můžete pustit do budování s přáteli, což mi přijde jako velké plus, protože možnost hrát s kamarády není u takto laděných děl moc častým jevem. Upřímně nevím, co bych tomuto kousku vytknul. Jediným jeho nedostatkem je trošku minimalistická kampaň a fakt, že není úplně pro každého, takže si jeho hraní moc nevychutnají třeba jedinci, kterým kreativní tvoření nic moc neříká.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Besiege je perfektním simulátorem budování válečných strojů všeho druhu, která vyloženě cílí na hráče toužící po hře, která dá pořádně zabrat jejich mozku. Jestliže náhodou patříte do této kreativní skupiny, tento kus je jistotou, na niž si můžete bez většího rozmýšlení vsadit. V případě, že vás stavění moc nebere, celek směle ignorujte, protože vám nemá co nabídnout. Za sebe nákup Besiege vřele doporučuji, jelikož disponuje nejen bezpočtem kvalit, ale také nízkou cenovkou.
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows XP 32-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz / AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4000+ | Intel Core i3-3240 3.4GHz / AMD Phenom II X4 40 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 720 / Radeon HD 3800 series | NVIDIA GeForce GT 640 v3 / Radeon R7 250 v2 2GB |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operační paměť | 1 GB | 4 GB |
Pevný disk | 1 GB | 10 GB |
• Zdroj: game-debate.com (21. 2. 2020)
Besiege vychází 18. února 2020 exkluzivně na PC.