NHL 22 - Hidden empty L Far Cry 6 - Hidden empty P

Black Mesa (Mini RECENZE) – Ideální volba pro hráče chystající se na Half-Life: Alyx

Téměř každá herní série má v současnosti díl, který už dávno není tím klenotem, jímž býval krátce po vydání. Výjimkou v tomto ohledu není ani Half-Life, jehož nejnovějšího pokračovatele Half-Life: Alyx dostaneme v následujících týdnech. Komunita je však občas natolik aktivní, že se do překopání starého kousku vrhne sama, čehož je krásným příkladem nová FPS Black Mesa, kráčející ve stopách kultovního projektu. Jak se jí to daří, vám řekne naše recenze.

• Žánr: FPS • Multiplayer: Ano • Vývojář: Crowbar Collective • Vydavatel: Crowbar Collective • Platformy a Datum vydání: PC (5. března 2020) Homepage • Čeština: Ne

Obsah Mini Recenze Black Mesa

1. Vyprávění Black Mesa vám umožní absolvovat úvodní část příběhu Gordona Freemana
  2. Inovace remaku Half-Life sluší
  3. Black Mesa by neměla chybět v knihovničce fandů povedených FPS<
  4. Mini Recenze Black Mesa: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro Black Mesa PC

Vyprávění Black Mesa vám umožní absolvovat úvodní část příběhu Gordona Freemana

• Mini Recenze: 6. 3. 2020 • Autor: Ondřej Zeman

Gordon Freeman je postavou, kterou zná snad každý hráč FPS. Jen málokdo však ví, že tahle smrtící mašina nebyla vždy chlápkem s páčidlem. Na samém začátku jeho cesty se jednalo o normálního fyzika, který rozhodně neměl v plánu stát se akčním hrdinou, osud však rozhodl jinak, než si geniální vědec přál. Jednoho krásného dne se stal přímým účastníkem nevydařeného experimentu, který mu obrátil život na ruby, kvůli čemuž před něj byla postavena relativně jednoduchá volba: buď bojovat, anebo zemřít. Jakožto člověk s nebývale vysokým IQ se samozřejmě rozhodl pro první variantu, která prakticky odstartovala jeden z nejvýraznějších příběhu žánru FPS. V Black Mesa vám je umožněno opět projít transformačním procesem známým z původního Half-Life, tentokrát však trošku jinak.

Black Mesa; screenshot: planeta Xen
Díky razantnímu přepracování planety Xen v Black Mesa daleko lépe pochopíte jednání některých nepřátel.

Black Mesa totiž není remasterem v pravém slova smyslu. Z původního Half-Life si toho toto dílko samozřejmě bere skutečně hodně, celek však přináší řadu zajímavých novinek, díky nimž se od svého vzoru odlišuje. Primární inovací je značné překopání jednotlivých úrovní, při jejichž formování bylo zřejmě hlavní prioritou tvůrců je co nejvíce odlišit od konceptu, se kterým přišlo Valve. Doslova každá mapa byla určitým způsobem upravena. Na některých lokacích lze zásahy vývojářského studia Crowbar Collective samozřejmě poznat lépe, jiné naopak nejsou až tak viditelné, přesto tam jsou. Přestože byl nejvýrazněji přepracován Xen, osobně jsem si více než jej oblíbil transformované vojenské základny, které se tvůrcům povedlo zpracovat skutečně na jedničku.

Inovace remaku Half-Life sluší

I když je Half-Life řadou hráčů považován za FPS, která byla už při vydání víceméně dokonalým dílem, jednalo se o kousek, jenž už po vypuštění za některými projekty své generace mírně zaostával. Vedle Deus Ex působil kupříkladu v mnohém až příliš jednoduše, což se povedlo Valve napravit v Half-Life 2, ke kterému má Black Mesa v rámci hratelnosti blíže než k prvnímu zástupci této značky. Značně se tu totiž navýšila interakce s předměty, díky čemuž je hráč daleko více zapojen do hry než v minulosti, kdy byly jeho možnosti značně omezené. Zpočátku kupříkladu nebudete zombie likvidovat za pomoci oblíbeného páčidla, nýbrž užitím světlic, jež jsou proti tomuto typu nepřátel ideální zbraní.

Black Mesa - Xen | Alza Gaming (Gameplay)

Black Mesa je hrou, která ostatním vývojářům tvořící předělávky starých titulů jasně ukazuje, jak by to mělo vypadat.

Vytvoření komplexnější interakce s předměty umožnilo tvůrcům Black Mesa zasadit do jednotlivých úrovní relativně jednoduché hádanky, jež jistě potrápí mozkové závity nezkušených hráčů. Za sebe za obrovské plus považuji zintenzivnění střetů mimozemských sil a armádních jednotek, jimž je dán v tomto díle daleko větší prostor než v Half-Life, kde byl celý konflikt prezentován dosti omezeně. Je vcelku škoda, že v rámci určitého vylepšení bitev nebyla upravena také umělá inteligence nepřátel. Protivníci tu totiž představují snadné cíle, jejichž eliminace je kvůli nízkému taktickému smýšlení a nízkému odhodlání možná až příliš jednoduchá. Dlouhodobě lze však opravit vše, takže je možné, že se časem dočkáme komplexněji jednající AI, s níž nebude žádná legrace.

Black Mesa by neměla chybět v knihovničce fandů povedených FPS

Vytvořit remaster není v současnosti nic až tak složitého, díky čemuž jich vzniká skutečně hodně. Jen málo z nich však přesahuje ve finále stín své předlohy, což je většinou způsobeno především absencí inovací, či neschopností tvůrců poučit se z chyb svých předchůdců. V případě Black Mesa se jeho autorům povedlo v mnohém překonat koncept, se kterým přišlo Valve. Nabídnut je nám tu uvěřitelný svět s lépe prezentovaným příběhem, vylepšenou interakcí s herními předměty, dynamičtějšími střety, propracovanějšími úrovněmi, zdokonalenou grafikou, hrou pro více hráčů a soundtrackem přesně navrženým tak, aby seděl k jednotlivým pasážím. Nejvýraznějším nedostatkem kompletu jsou občasné bugy a umělá inteligence, jež vede své jednotky o něco hůře než v původní verzi Half-Life.

Black Mesa; gameplay: laboratoř Black Mesa; gameplay: žena Black Mesa; gameplay: Xen
Xen samozřejmě není jediným prvkem, jenž byl značně přepracován, díky čemuž v Black Mesa nalezneme třeba vědkyně.

Mini Recenze Black Mesa: závěrečné hodnocení

Hodnocení 88 % Alza Magazín
87 %
85 %
80 %
Black Mesa; obal

• Jasně prezentovaný příběh s řadou zajímavých odboček
  • Propracované úrovně často se lišící od původní předlohy
  • Větší interakce s předměty v herním světě
  • Zdokonalená grafika
  • Slušně navržený soundtrack
  • Uvěřitelné univerzum
  • Od základu překopaný Xen

• AI nepřátel občas zlobí
  • Příležitostné bugy

Black Mesa – Verdikt:

Black Mesa je perfektním remakem, jehož tvůrci si vzali ponaučení z kritiky, jež se snesla na Valve po vydání Half-Life, takže se v něm můžete těšit na komplexnější příběh a hlavně propracovanější závěr, který byl v původní hře hodně odfláknut. V případě, že se těšíte na Half-Life: Alyx a toužíte po tom si zopakovat vyprávění Gordona Freemana, tento kus je dobrou volbou. Za sebe jeho nákup vřele doporučuji, protože mi naservíroval staré dobrodružství v nových a hlavně lepších kulisách.

HW nároky pro Black Mesa

Operační systém Windows® 7 (32/64-bit)/Vista nebo novější Windows® 7 (32/64-bit)/Vista nebo novější
Procesor 2.6 Dual Core Processor 3.2 Quad Core Processo