• Autor: Jiřina Formánková
V prvotině polského studia The Parasight nahlédneme pod pokličku jednomu slovanskému mýtu. Jak se akční adventura Blacktail hraje, se dozvíte v naší recenzi.
zdroj: The Parasight
Kdo z nás by ze svého dětství neznal pohádky o babě Jaze, perníkové chaloupce nebo groteskní chaloupce na kuří nožce. Do světa slovanského mýtu a inspirace mnoha pohádek se podíváme v akční adventuře z pohledu první osoby Blacktail studia The Parasight, ve které se dozvíme, jak to podle nich se známou čarodějnicí vlastně dopadlo.
Tak tedy bylo nebylo… v jedné úplně obyčejné vesnici žily dvě dívky – dvojčata. Průbojnější Zora a její podivínská sestra Yaga skrývající svou tvář za maskou, kterou nikdy neodložila. Život ubíhal svým poklidným tempem až do momentu, kdy se začaly záhadně ztrácet vesnické děti a oči všech se obrátily k Yaze, kterou kvůli podezření ze spojení s dávným zlem z lesa (známým jako čarodějnice jménem Baba) nakonec vyhnali pryč.
zdroj: vlastní
Je Baba skutečná nebo se jedná jen o výplod fantazie?
Mezi ztracenými dětmi byly jak její přátelé, tak překvapivě nakonec i Zora. A tehdy se naše hlavní hrdinka Yaga vydává na záchrannou výpravu ve stopách sestry a dalších dětí i svých ztracených vzpomínek. Ve společnosti neodbytného hlasu, který jí po cestě napovídá, se chopí svého luku a jde vstříc hlubinám lesa, aby se naučila přežít, ale hlavně objevila opuštěnou čarodějnickou chýši. Je totiž nejvyšší čas zjistit, kde končí „babské povídačky“ a začíná realita.
Výprava polského studia The Parasight do slovanských mýtů a pověstí se ale rozhodně neomezuje jen na známé postavy středo a východoevropského folklóru, takže na své cestě potkáte spousty originálních tvorů, jako jsou mluvící houby, pan Larva nebo třeba mravenčí královna stižená megalomanským komplexem. Se spoustou z nich budete rozmlouvat a buď jim pomáhat, nebo naopak škodit, když budete chtít.
zdroj: vlastní
Ďáblík pokušitel má pro Yagu zajímavé návrhy. Můžete ale nemusíte je poslouchat.
Nikde totiž není řečeno, kým jste nebo musíte být. Systém morálky vás ale bude pronásledovat, ať se hnete kamkoli a každé rozhodnutí a reakce se propíše na stupnici od temné prohnilosti po zářnou dobrotu. Ať už se ocitnete na kterémkoliv konci dobra či zla, vše má své výhody a bonusy. Právě morálka je jedním ze skvěle zpracovaných prvků hry a dodává jí náležitou hloubku. Co třeba obrat démonskou rudou růži o oko, které sama předtím ukradla nějaké držgrešli? Ups…špatně. Nebo sestřelit lukem včelí úl a dostat se tak k medu? Hm…ne ne.
Parádního zpracování se dočkal i otevřený pestrobarevný otevřený svět plný zákoutí a tajemných míst, která lákají k navštívení. Za jejich průchod budete navíc odměněni nejrůznějšími recepty na odemykání schopností, jelikož pro některé z nich potřebujete stránky starého grimoáru, nebo surovinami, které po nasbírání využijete u čarodějného kotlíku v chýši. Blacktail samozřejmě můžete proběhnout během pár hodin, byla by ale obrovská škoda nevyužít celý obsah, který nabízí, hlavně proto, že po dohrání příběhu už není možnost se sem vrátit.
zdroj: vlastní
Mapa Blacktail je ač se to na první pohled nezdá nejen pestrá, ale i dosti velká.
V soubojích s běžnými nepřáteli nebo bossy se Yaga kromě luku a šípů, které si sama vyrábí, spoléhá na využití magických schopností, které postupně získává. V lištách najdete jak ukazatel zdraví, tak magické energie, ale nikoliv výdrže. V případě, že zrovna nebojujete, sice není potřeba, ale v momentu, kdy se dostanete do přímé konfrontace s některou ze zdejších hrozeb, mi osobně dost chyběl.
Hlavním důvodem je nutnost být téměř neustále v pohybu a někdy prostě nevíte, jestli je na vině toho, že se v nejnevhodnější možný okamžik šouráte onen neviditelný nedostatek výdrže, nebo nějaký omezující efekt, který se jen nezobrazil. To zbytečně ztěžuje souboje, jelikož pokud se protivníci dostanou k postavě moc blízko, luk moc platný není a zásoby magie jsou taky omezené.
zdroj: vlastní
Ve hře se setkáte i s několika bossy, které je třeba poslat do zapomění.
Když k tomu připočítám i nutnost ruční výroby šípů (častokrát v průběhu soubojů, když Yaze dojdou), byť ve zpomaleném čase, stávají se právě souboje slabinou hry. Přispívá k tomu nakonec i fakt, že lektvary které nosíte v rychlých slotech u sebe, jsou určeny trochu překvapivě k jiným účelům než k obnově zdraví.
Souboje ale nejsou hlavním prvkem Blacktail, takže pokud budete z těch, které neuchvátí, máte vždycky možnost změnit obtížnost a užívat si ostatní náplň hry, která je až neskutečně pestrá. Kromě malovaných vzpomínkových pasáží tu najdete i 2D sekvence a minihry (třeba při opékání masa), nebo dokonce rybaření. Nemusíte ale mít strach, že si tu někdo hraje na vážné chytání šupináčů. Je to jen jedna z mnoha vtipných vsuvek a obohacení čistě nepovinné, ale vítané. Hlavní roli má totiž průzkum nápaditě navrženého otevřeného světa a rozkrývání příběhu.
Zvuková stránka je povedená, a i když není přímo zapamatovatelná, co se týká dabingu je až neskutečně vemlouvavá a profesionálně provedená. Ženské vícehlasy výborně podtrhují atmosféru slovanské tématiky a tajemný hlas provázející hlavní postavu se dokáže vrýt pod kůži, zvláště ve vyhrocených okamžicích. Drobným, ale veskrze příjemným překvapením, byly malí tvorové známí jako Bobokové, šveholící rodnou polštinou, přestože celá hra je nadabována v angličtině. Příznivci češtiny ve hrách si ale taky přijdou na své, jelikož rozhraní i titulky jsou kompletně přeložené.
zdroj: vlastní
Co takhle zaposlouchat se do „dávno zapomenutého jazyka známého jen některým jedincům“ – Polštiny?
Celá hra vůbec působí jako skvělý mix mnoha prvků a závan svěžího větru, přestože, nebo možná právě proto, že jde o nezávislou hru, ve které se vývojáři vůbec nebáli popustit uzdu fantazii. Pochvalu si zaslouží i stylizovaný pestrobarevný vizuál, který je v ostrém kontrastu se stále temnějším příběhem, přestože se samozřejmě nejedná o to nejlepší, s čím se v dnešní době můžete potkat u AAA her s obřím rozpočtem. Přesto všechno ale v The Parasight dokázali vytvořit krásný a velice rozmanitý otevřený svět s mnoha různými, krásně zpracovanými oblastmi.
Blacktail je krásnou ukázkou toho, že někdy není třeba závratný rozpočet a léta zkušeností, aby se dala vytvořit svěží a zapamatovatelná adventura plná obsahu a funkčních mechanik. Příběh čarodějnice Yagy je chvílemi mile pohádkově hloupoučký a hned nato temně surrealistický a mysteriózní. Pokud jste mu ochotni odpustit slabší soubojové pasáže, vezme vás na fantaskní výlet skrze kouzelné krajiny, ve kterých můžete strávit klidně i dvacet hodin a královsky se bavit. A to je za cenu okolo sedmi set korun nabídka, která se neodmítá.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytla společnost Playman
Pokud hledáte svěží a neotřelou adventuru, nebo pokud vás jen táhnou slovanské mýty a pohádky, pak v Blacktail najdete obojí vrchovatou měrou. Směs nejrůznějších vlivů a inspirací dělá ze hry zábavnou a originální pouť za odhalením tajemství jedné neobvyklé mladé dívky.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3570K / AMD FX-4300 | Intel Core i5-6600K / AMD Ryzen 5 1500X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 960, 4 GB / Radeon RX 470 | GeForce GTX 1660 SUPER, 6 GB / Radeon RX 590 |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
• Zdroj: Steam (18. 1. 2023)