• Autor: Filip Němec, Štěpán Lenk
(Update): Přidány informace o nejnovější aktualizaci.
Na filmovém plátně je Avatar jako doma, v herním světě jde ale o úplného zelen… nováčka. Akční adventura Avatar: Frontiers of Pandora od studia Massive Entertainment však na snímky Avatar a Avatar: Cesta vody Jamese Camerona příběhově navazuje. Také Frontiers of Pandora vás zavede na překrásnou, ale smrtelně nebezpečnou planetu Pandora, kde se v kůži členky národa Na'vi musíte postavit lidské armádě RDA. Vše, co o Avatar: Frontiers of Pandora potřebujete vědět, včetně toho, jak hra dopadla v recenzích, zjistíte v tomto článku.
zdroj: Ubisoft
Akční adventuru Avatar: Frontiers of Pandora Ubisoft i nadále aktualizuje. Březnový update přinesl více než 150 vylepšení a oprav, které zpříjemní celkový zážitek z hraní. Kapacita inventáře je nově zvětšena o 50 míst, k jeho obsahu se navíc dostanete přímo z craftovací stanice, takže tvorba předmětů je daleko příjemnější.
Potěší zvýšení rychlosti při jízdě na „koních“ Direhorse, z jejichž hřbetu lze nově také sbírat suroviny ze země. Zlepšení se dočkaly i souboje – slabá místa mechanizovaných obleků AMP jsou nyní lépe dostupná. Nepřátelé vás navíc nezpozorují tak rychle a pokud ano, opětovný návrat do stealth režimu je nyní snazší. Celkově došlo také ke zjednodušení obtížnosti easy, takže by hra měla být ještě přístupnější.
Majitele PlayStationu 5 pak potěší také vylepšení haptické odezvy ovladače DualSense a možnost pohybového zaměřování pomocí ovladače. Z dalších drobných úprav hratelnosti zmiňme například i jednodušší navigaci otevřeným světem díky lepšímu zvýrazňování cílů nebo přehlednější rozhraní pro posun času.
Úprav se dočkala i technická stránka. Nově lze nastavit rozmazání obrazu při pohybu, aktualizaci pak dostala upscalingová technologie AMD FidelityFX Super Resolution 3. Majitelé PC pak ocení propracovanější benchmark pro snadnější nastavení detailů. Kompletní seznam novinek najdete na oficiálních stránkách.
Přijetí videoherního Avatara je hodně rozporuplné. Některé recenze hru vyzdvihují za její skvělé zpracování planety Pandora a vizuálně působivý otevřený svět. Většina recenzentů je ale kritická ke hratelnosti a nudné herní náplni. Recenze přitom zdůrazňují nevyužitý potenciál silné a oblíbené značky, která se dočkala jen naroubování na obvyklý model open world střílečky od Ubisoftu ve stylu Far Cry.
Jak hodnotí svět?
Tato hodnocení jsou platná k 11. 12. 2023.
„Pokud jste si po zhlédnutí Avatara přáli, aby svět jako Pandora skutečně existoval, tady ho máte. Tohle je ten svět. Vidět Pandoru je jedna věc, ale mít možnost vyšplhat se do mohutných korun stromů, vznést se vysoko nad plovoucí hory na Ikranovi a projíždět širé pláně na hřbetě Direhorse, je opravdu něco výjimečného. Tohle je zatím nejlepší verze Avatara.“ – 9/10 celá recenze
„Ať už se vám to líbí, nebo ne, Avatar: Frontiers of Pandora působí jako dokonalý doplněk k filmům Jamese Camerona: je velký, ale často komorní. Divoký, ale klidný. Známý, ale okouzlující. I bez odehrání jediné minuty byste měli vědět, zda je to něco, co chcete hrát. Pokud se rozhodnete ponořit do hry, doporučuji vykašlat se na laciné analogie a řídit se v první řadě instinkty Na'vi a až poté hráčským mozkem.“ – 8/10 celá recenze
„Hra Avatar: Frontiers of Pandora nabízí úžasný mimozemský svět k prozkoumání s osvěžujícím přístupem k navigaci, nespočet nepřátelských základen ke zničení a vedlejších úkolů pro klan Na'vi a nechybí ani exotická flóra a fauna ke sběru a lovu. Souboje jsou však dosti jednorozměrné, design misí se trochu opakuje a prostředí obecně postrádá jakákoli větší překvapení kromě vizuální nádhery, což znamená, že Avatar: Frontiers of Pandora je solidní střílečka, která je spíše jen obvyklým zástupcem svého žánru než něčím novým.“ – 7/10 celá recenze
„Avatar: Frontiers of Pandora se snaží o to, aby se vlk nažral, ale koza zůstala celá. Chce respektovat filmovou vizi Jamese Camerona tím, že adaptuje kulturu Na'vi na interaktivní médium a zároveň do ní nacpe všechny možné akční prvky otevřeného světa. Na příběh o rase, která si z přírody bere jen to, co potřebuje, se Frontiers of Pandora zdá být posedlá nadbytkem.“ – 6/10 celá recenze
„Tváří v tvář značce plné bohatých témat, která mají co říct, Frontiers of Pandora zcela ignoruje pointu a pokračuje v herní smyčce, kde hráči tráví většinu času zabíjením jinak učenlivých zvířat, aby se jim zvýšila libovolná čísla a oni mohli být v rámci hry co nejvíc nesmrtelní. To by bylo obvyklé pro jakoukoli jinou hratelnost v otevřeném světě, ale pro hru Avatar je to trapně ironické a hluché. ... Hra Avatar: Frontiers of Pandora, která je zradou Cameronových témat spojených s duševním vlastnictvím Avatara a která je zdánlivě spíchnuta jako pokus o získání kousku z koláče nejvýdělečnějšího filmu všech dob, není jen generická, ale je vyloženě cynická.“ – 5/10 celá recenze
Season Pass pro Avatar: Frontiers of Pandora obsahuje dva tzv. story packy, quest Familiar Echoes a kosmetický balíček. Season Pass je součástí gold, ultimátní a sběratelské edice, nebo jej lze koupit samostatně za 40 Euro.
První story pack s názvem Sky Breaker představí festival Navi plný her a radostných setkání s přáteli, které ale přeruší neznámý létající objekt na obloze. Na dění nad našimi hlavami naváže i další story pack Secrets of the Spires zaměřený zejména na boj ve vzduchu a který představí novou oblast. Zatím není jisté, jestli půjde o jeden velký quest nebo o sérii několika questů, což se vzhledem k názvu balíčku zdá pravděpodobnější. První story pack dorazí v průběhu léta 2024 a druhý na podzim téhož roku, zatímco bonusový quest Familiar Echoes má být dostupný hned při vydání hry.
Všichni, kdo si hru předobjednali, dostali kosmetický balíček Child of two worlds. Na majitele PS5 verze pak čeká exkluzivní Aranahe warrior pack.
Avatar: Frontiers of Pandora vyšel 7. prosince 2023 na PC (Ubisoft Store), PS5 a Xbox Series X/S.
Studio Massive Entertainment pracovalo na hře více než 6 let, přičemž na vývoj dohlížela i produkční společnost Lightstorm Entertainment založená Jamesem Cameronem a pochopitelně také Disney, vlastník licence. Hru pohání vylepšený Snowdrop engine, který vývojáři použili u série The Division.
Avatar: Frontiers of Pandora je dostupný ve čtyřech edicích: standardní, gold, ultimátní a sběratelské.
Avatar: Frontiers of Pandora u nás vyšel stejně jako další nové hry od Ubisoftu bez českého překladu.
Ubisoft přestal své hry překládat v roce 2020, poslední titul, které se dočkal českých titulků byl Immortals: Fenyx Rising.
Příběh Avatar: Frontiers of Pandora se odehrává ve stejném univerzu, který stvořil režisér James Cameron ve svém snímku Avatar z roku 2009. Ačkoli hra nabízí svůj vlastní příběh a postavy, bere v potaz události z filmu Avatar a Avatar: The Way of Water. Autoři hry měli přístup ke scénáři dalšího filmu, aby se vyvarovali chyb v návaznosti a filmový svět propojili s tím herním. Takže například velká bitva z konce prvního filmu byla katalyzátorem, který změnil život hlavní hrdince Avatar: Frontiers of Pandora.
Tou je mladá členka národa Na'vi z téměř vyhlazeného kmene Sarentu, kterou jako mnoho dalších v dětství unesla armáda RDA s cílem děti vycvičit a posléze je poslat do boje proti vlastním lidem. Zmíněná bitva ovšem program, v němž se děti naučily například využívat i lidské zbraně, takže i ty můžete ovládat, přerušila a naše hrdinka byla v průběhu bojů uspána v kryokomoře.
Z té se dostává až o 15 let později, kdy je Pandora pokračující válkou mezi domorodými kmeny a RDA výrazně proměněna. Musíme tak nový svět prozkoumat, ale také se postavit svým věznitelům a současně si získat důvěru domorodých kmenů, které vám nejen kvůli výcviky od RDA nebudou z počátku příliš důvěřovat. Tak zní základní zápletka příběhu, který podle recenzí není vyloženě špatný, zároveň ale nenabízí žádné zajímavé momenty, výrazné postavy, ani užší propojení s filmy.
Přestože za Avatar: Frontiers of Pandora stojí studio Massive Entertainment, autoři kooperativní looter-shooter série The Division, videoherní Avatar spíše čerpá ze série Far Cry. Sází na lineárně zaměřený příběh a současně bohatý otevřený svět, který objevujete z pohledu vlastních očí, ale i jednotlivé herní prvky, jako je například obsazování základen RDA.
Hratelnost je složená z průzkumu Pandory a soubojů. Ty se nesou v podobném duchu jako v případě zmíněné série Far Cry, Na'vi se totiž stejně jako ve filmech v boji spoléhají především na luky a další chladné, převážně primitivní zbraně, které ovšem tito třímetroví modří domorodci mistrně ovládají. Díky armádnímu výcviku RDA, který byla hlavní hrdinka donucena absolvovat v dětství, však umí ovládat také lidské zbraně jako samopal, brokovnice nebo raketomet. Exotickou planetu Pandora můžete prozkoumávat po vlastních nohách, stejně tak ale lze po pláních a lesích cestovat na hřbetech místní ochočené zvířeny, ať už té kráčející nebo létající.
Nechybí ani crafting a s ním spojený sběr surovin, vaření posilujících pokrmů, vylepšování postavy i zbraní a také úprava vizuálu, která se netýká jen hlavní postavy, ale také ochočených zvířat. Ta slouží nejen jako dopravní prostředky, ale využijete je i v boji, který se nesoustředí jen na souš. Podobně jako ve filmech se totiž utkáte s nepřítelem také ve vzduchu.
Podle recenzí bohužel hratelnost nepatří k nejsilnějším stránkách hry. Souboje nejsou příliš zábavné a řada aktivit mnohdy nedává v rámci příběhu či celkově tématu boje za přežití Pandory smysl. Vyzdvihován je však svět samotný, a to nejen po stránce vizuálního zpracování, ale také jeho rozsáhlosti, pestrosti fauny i flóry a také vertikálnosti, kdy lze prozkoumávat rozsáhlé oblasti na zemi i ve vzduchu.
Vybraní novináři si mohli více jak měsíc před vydáním vyzkoušet dvě hodiny ze hry a první dojmy jsou veskrze pozitivní, i když zmiňují také řadu pochybností. Aaron Bayne z magazínu Push Square chválí zejména „fenomenální“ ozvučení a soundtrack, líbí se mu také vizuální zpracování uzavřených lokací (zejména základen lidské armády RDA), ale také otevřených prostor, které jsou podobně jako ve filmech Avatar velkolepé. I přes působivé prostředí ale po čase získal pocit, že svět působí místy prázdně bez nabídky nějakých dalších aktivit.
Souboje jsou podle Bayneho dobré a oblíbil si jak tichý luk, tak i střelné zbraně armády RDA. Akce prý působí uspokojivě, přesto vcelku kulantně popisuje Avatar: Frontiers of Pandora jako ne nejhorší, ale také ne nejlepší FPS, jakou v poslední době hrál. V dojmech samozřejmě došlo také na srovnání se sérií Far Cry, ze které prý vychází jak systém misí, tak i fungování světa nebo souboje, což ale podle Bayneho nemusí být nutně špatně, protože tyto mechaniky zvládá série Far Cry velmi dobře.
Tématu hratelnosti a podobnosti s dalšími hrami od Ubisoftu se dotkl také Matt Purslow z IGN, který má podobný názor, jedním dechem ale dodává, že Avatar: Frontiers of Pandora připomíná také Mirror's Edge a PlayStation sérii Horizon. Pohyb po světě totiž funguje jako parkour, jenž je podle Purslowa zábavný a vždy se dostal všude, kam chtěl a bylo to zábavné. Horizon pak připomíná speciální vidění vašeho hrdiny, který na mechanizovaných protivnících zvýrazňuje slabá místa.
Purslow o něco více kritizuje souboje, které jsou podle něj až příliš jednoduché, za což může především špatná umělá inteligence nepřátel. Podle gameplay záběrů lidští protivníci skutečně často jen stojí, nekladou odpor, ani se často nesnaží skrýt. Purslow i Bayne se pak shodují na tom, že létání na Ikranovi je působivé, ale ovládání vcelku složité.
V podobném duchu se nesou i další dojmy, Nathan Birch z magazínu Wccftech své hraní shrnul tím, že hra působí velmi zábavně, zejména objevování světa a silnější důraz na přežití v divočině (je třeba například pravidelně jíst a hledat si tak potravu), cokoli co zahrnuje souboje je ale podle něj „poněkud znepokojující“. Na průchod celého dema se můžete podívat níže.
Jak je u velkých multiplatformových her zvykem, PC verze Avatar: Frontiers of Pandora nabízí oproti těm konzolovým některé technologie určené výhradně majitelům stolních počítačů. Nechybí podpora Nvidia DLSS v nejnovější verzi 3.5 a její obdoba od AMD s názvem FSR 3. Svět pochopitelně zkrášluje ray-tracing světel a stínů.
Kromě obvyklé možnosti nastavit si úroveň detailů nebo rozlišení PC verze nabízí také podrobné nastavení i právě zmíněných technologií, takže si třeba ray-tracing náročný na výkon můžete nastavit přesně tak, aby vám hra běžela plynule, s čímž pomohou i vestavěné benchmarky. Hra je podle Ubisoftu optimalizována především na vícejádrové procesory. Na své si přijdou i majitelé širokoúhlých monitorů. Více na oficiálních stránkách hry Avatar: Frontiers of Pandora.
Po vzoru mnoha dalších her od Ubisoftu podporuje Avatar online kooperaci pro dva hráče. Do hraní ve dvou se můžete pustit po splnění questu The Aranahe Clan. Veškerý postup odehraný v kooperaci se ukládá oběma hráčům, takže i když se připojíte do hry někoho jiného, po opuštění kooperace vám zůstane nejen nasbíraná výbava, ale také získané zkušenosti či progress v příběhu. Při kooperaci si lze také vyměňovat nasbíranou výbavu.
Avatar umožňuje cross-play, hrát spolu tak mohou majitelé všech platforem, a to nejen PC a konzolí, ale také streamovací služby Amazon Luna. Kooperace podporuje tzv. drop-in/drop-off systém, takže připojit se a zase odpojit je možné kdykoliv.
Kooperace je však možná pouze online, Avatar nenabízí žádnou formu lokální hry více hráčů nebo splitscreenu. Stejně tak hra neobsahuje žádnou kompetitivní složku, ve které by si mohlo proti sobě zahrát více hráčů.
Trailery a další videa můžete nalézt na oficiálním YouTube kanále vydavatele hry Ubisoftu a obrazové materiály na homepage stránkách hry.
Hardwarové nároky pro PC:
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10/11 64-bit | Windows 10/11 64-bit |
Procesor | AMD Ryzen 5 3600, 3.6 GHz | Intel Core i7-8700K, 3.70 GHz | AMD Ryzen 5 5600X, 3.7 GHz | Intel Core i5-11600K, 3.9 GHz |
Grafická karta | AMD RX 5500 XT, 8 GB | Intel Arc A750, 8 GB | NVIDIA GeForce GTX 1070, 8 GB | AMD Radeon RX 6700 XT, 12 GB | NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 90 GB SSD | 90 GB SSD |
• Zdroj: Ubisoft (11. 12. 2023)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
• Zdroje: Ubisoft, Gematsu