Na sklonku minulého milénia byl žánr budovatelských strategií doslova na vrcholu. Světlo světa díky tomu spatřila taková díla jako Caesar, Zeus nebo izometrická RTS Pharaoh, všechna zacílená na budování říše. V současnosti už tento žánr tolik oblíben není, přesto však občas vznikne kus, který stojí za pozornost. Builders Of Egypt má dle slov svých tvůrců kráčet ve stopách kultovních titulů, a jak se mu to zatím daří, vám řeknou naše dojmy z hraní.
• Žánr: Budovatelská strategie • Multiplayer: Ne • Vývojář: Strategy Labs • Vydavatel: PlayWay S.A., CreativeForge Games • Platformy a Datum vydání: PC (2. března 2020) • Čeština: Ne
• Dojmy z hraní: 3. 3. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Jen hrstka vládců svým říším ve skutečnosti vládla, většinou to dopadlo tak, že správu předali některému ze svých rádců a následně se pustili do nezřízeného hýření. V Builders Of Egypt: Prologue mi možná právě kvůli této skutečnosti nebyl do rukou dán mocný panovník, nýbrž správce. Ten byl svým pánem vyslán do Memphisu tři tisíce let před naším letopočtem, aby z něj vybudoval náboženské, administrativní a hlavně kulturní centrum, ve kterém by se mohla bez větších okolků usadit panovnická rodina. Nesnadný to úkol, naštěstí pro krále Aha svěřil téměř nesplnitelnou zakázku tomu pravému, schopnému vybudovat metropoli i v té nejnepříznivější oblasti.
V úvodu přede mě bylo postaveno údolíčko, jehož část byla zavlažována Nilem. Nejprve jsem musel postavit cesty, koncept budov je totiž v Builders Of Egypt prakticky stejný jako ve Pharaoh. Bez řádně vybudovaného chodníku tu společnost není schopna normálně fungovat. Jakmile jsem vystavěl první stezky, hra vstříc mé pomalu se formující osadě poslala první osadníky, jejichž největším požadavkem bylo mít střechu nad hlavou a přístup k pitné vodě. Úplně zadarmo se jim však pracovat nechtělo, takže jsem jim nakonec byl nucen dát dva krajíce chleba na týden, abych je nastartoval k činnosti. Dal bych jim více, při mém prvním pokusu se mi tato taktika ovšem moc neosvědčila, protože mí věrní nakonec snědli větší množství potravin, než byli schopni reálně vyprodukovat, což nebylo zrovna ideální.
Builders Of Egypt mi mimoto dalo na začátku úkol získat v průběhu mého správcování více než dvanáct tisíc kousků chleba, sloužícího v této éře egyptských dějin jako všeobecné platidlo užívané obyčejným obyvatelstvem, takže mě fakticky každý snězený krajíc oddaloval od splnění cíle. Od svých věrných jsem navíc nevybíral daně, žili tím pádem vlastně na můj úkor, kvůli čemuž má první říše prakticky zkrachovala. Uspět se mi povedlo až s městem s pořadovým číslem dva. Pochopil jsem totiž, že z poddaných žádný chleba nedostanu, a tak jsem se pustil do aktivního směnného obchodu s jedinou dostupnou vesnicí v dohledu. Ta skupovala mnou vyráběné cihly, hlínu a prakticky vše, co jsem dal k exportu. Netrvalo tedy dlouho a byl jsem v plusu, který umožňoval další expanzi.
Builders of Egypt: Prologue - Budování vesnice | Alza Gaming (Gameplay)
Budování osady v Builders Of Egypt: Prologue mnohém připomíná legendární Pharaoh.
Škála budov nebyla v Builders Of Egypt: Prologue bohužel moc pestrá, což bylo zřejmě hlavním důvodem absence výběrčího daní, který by mi umožnil vyhnout se exportu. Vedle obyčejných budov mi v ní bylo nabídnuto několik struktur produkujících jídlo, hlínu a různé finální výrobky určené pro následný vývoz. Samotné městečko v chodu nevypadalo vůbec zle. Jakožto celek navíc procházelo určitou formou vývoje, jehož tempo bylo definováno primárně tím, jak moc se mi dařilo plnit požadavky lidu. Ten tu zpočátku touží po už zmíněné vodě a jednom typu jídla. Když se však dostanou někteří usedlíci na vyšší úroveň, automaticky se zvednou jejich potřeby, což nakonec vedlo k tomu, že požadovali pestřejší stravu a přístup k chrámu, bez nějž začala jejich nálada klesat.
Elementární myšlenka Builders Of Egypt: Prologue není vůbec špatná, vlastně se jedná o graficky značně vylepšený Pharaoh se vším všudy. Nabídnuty jsou nám tu opět jednoduché cesty, pomalu se vyvíjející chýšky a společnost, jejíž potřeby nejsou ze startu nikterak extrémní. Celek se navíc hodně zaměřuje na ekonomiku a obchod jako takový, kvůli čemuž bude hráč v pozdějších scénářích jistě nucen o něco více aktivně jednat se svými sousedy, kteří mu poskytnou nejen nedostatkové suroviny, ale také určitou formu ochrany, či případné pomoci v nepříjemných situacích. Komplet je však v tento moment těžké úplně zhodnotit, protože Prologue trvá maximálně hodinu. během tak krátké doby se u žádné RTS nedostanete dostatečně hluboko na to, aby bylo možné vynášet soudy.
V podstatě ve mně Builders Of Egypt: Prologue zanechal veskrze pozitivní pocity. Pokud se něčeho obávám, je to optimalizace, s níž mají strategie poháněné Unreal enginem často nemalé potíže, tak snad se tento nešvar Builders Of Egypt vyhne. Hra samotná nemá aktuálně určené datum vydání, definovat by jej měl právě úspěch (či neúspěch) kapitoly Prologue, jež má být podle informací od vývojářů ze Strategy Labs dlouhodobě obohacována o nové části, jež budou lákat ke koupi případné zájemce. Počítat je však nutné s tím, že zbývající pasáže tohoto díla budou s vysokou pravděpodobností zpoplatněny a zpřístupněny těm, kteří se rozhodnou autory podpořit při cestě předběžným přístupem.
• Zdroje: Vlastní
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7x64 nebo novější 64-bit | Windows 7x64 nebo novější 64-bit |
Procesor | Intel Core i3 2.5 Ghz nebo AMD Phenom II 2.6 Ghz | Intel Core i5 2.5 Ghz 4. generace, nebo AMD FX8350 4.0 Ghz nebo lepší |
Grafická karta | GTX 750ti 2GB nebo lepší | GTX 960 4GB nebo lepší |
DirectX | Verze 11 | Verze 11 |
Operační paměť | 4 GB RAM (Prologue stačí 2 GB) | 8 GB RAM (Prologue 4 GB) |
Pevný disk | 20 GB (Prologue 4 GB místa) | 20 GB (Prologue 4 GB místa) |
• Zdroj: store.steampowered.com, store.steampowered.com (Prologue) (3. 3. 2020)
Builders Of Egypt: Prologue (early access) vychází 2. března 2020 exkluzivně na PC. O novinkách vás budeme informovat.